Windows 7 OEM en reimaging

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 45 keer

Hoe meer ik erover lees, hoe minder ik ervan begrijp...
Stel: we kopen bij HP 50 pc's met Windows 7 op. Nu willen we één pc klaarmaken (rommel uninstallen, eigen software erop zetten, ..), daar een image van nemen, en die op de overige 49 pc's installeren. Van Microsoft mag dit in principe echter niet met OEM licenties... Als we één Volume License van Windows 7 kopen, dan mag dit wel.

Een andere optie is werken met de Microsoft Deployment Toolkit. Voor zover ik het begrepen heb, hebben we dan ook één volume license van windows 7 nodig. Dan kunnen we een virtuele "propere" windows 7 installeren, die imagen, en dan met behulp van de juiste driver pack de image terugzetten op de 50 pc's (en evt op andere types van pc's ook zolang we daar driver packs van vinden).

Heb ik alles zo juist begrepen? Ik weet dat we in praktijk ook de OEM kunnen imagen en restoren enzo, maar dan zijn dus niet in orde met de Microsoft licenties, en dat zouden we toch liever wel in orde hebben.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

De volume license key (MAK of KMS, maar wss de eerste tenzij je een license server zou installeren) zou wel ns niet willen werken met de OEM versie.
Verder zijn volume licenses, iirc, upgrade licenses. Je moet dus nog altijd een oem license betalen bij de pc, naast je volume license.
Enne, als alle pcs hetzelfde zijn, kan je ook gewoon de hdd imagen met bv acronis trueimage (of de freeware "ReDo").
Zolang je license key aanvaard wordt ben je in orde met je licenses, maakt niet uit hoe, wie, wat, waar, wanneer.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
BMaster
Elite Poster
Elite Poster

Dat we de OEM licence nog steeds moeten betalen is natuurlijk logisch. Als we dan met één volume license wel het recht hebben om aan re-imaging te doen, dan is dat een verwaarloosbare kost. Het is ook maar administratief hé.. je koopt een volume license, maar je werkt enkel met de OEM versie die al op de pc's staat.

Bij mijn tweede optie (de propere installatie icm de deployment toolkit) is dat idd wel nog een bijkomende vraag. Ik veronderstel dat die pc's dan allemaal een key gaan vragen en willen gaan activeren. Geven we dan de key in die op de stickertjes staat? Of geven we de key van de volume license in (en zullen we dus microsoft mogen bellen om het aantal activaties te verhogen naar 50) ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Je zal bij een volume license wel betalen per pc, natuurlijk.

Je geeft dan per pc de MAK volume license key in. (of je werkt met een volume license server, dan is het een KMS systeem, maar laat ons aannemen dat je dit laatste niet gaat doen)

Je hebt altijd het recht te reimagen. Dat heb ik al gedaan bij niet volume licenses ook. Zolang je een goeie key intikt is dit geen probleem. Is natuurlijk administratief meer werk (key bijhouden in excel file per pc, sticker van de toestellen aftrekken zodat de medewerkers de key niet stelen, ...).
Laatst nog een 10tal toestellen gereimaged en hun eigen key (vanop de sticker) terug ingevuld. Die zijn qua license ook in orde.

Volume license werkt, iirc, enkel met de enterprise versie van windows. Je zal dus ook een image moeten maken met die versie.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
BMaster
Elite Poster
Elite Poster

Nee, je hebt maar één volume license nodig. En neen, je hebt volgens mij niet altijd het recht om te reimagen. Het zal technisch wel werken, maar het mag niet. Tenzij je een volume license hebt. In 't kort:
"Reimaging rights are granted to all Microsoft Volume Licensing customers. Under these rights, customers can reimage original equipment manufacturer (OEM) or full-package product (FPP) licensed devices using media provided under their Volume
Licensing agreement.".
Bron: http://download.microsoft.com/download/ ... maging.pdf

Andere bron (leesbaarder voor de gewone mens): http://www.aidanfinn.com/?p=14534
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”