Een soort NAS dus. Het spijtige is natuurlijk dat het toestel niet toelaat om de poorten te veranderen, het loopt altijd op 80 of 443.
Daarom moet je volgens WD gewoon aan portforwarding doen: extern 8080 verwijs je naar intern 80. (of 8443 -> 443).
Bij Telenet blokkeren ze echter bijna alle poorten onder 1024 én je kan geen poorten remappen met hun mijn.telenet.be portforwarding "oplossing".
Dit betekent dus dat je enkel een poort kan "forwarden" als deze intern en extern gelijk zijn. Dus een "remap" is niet mogelijk.
Ik heb dit natuurlijk gemeld aan de Telenet helpdesk en dan maar uit collère gezegd dat ik naar EDPNet ga overstappen.

Via de site van WD kan je echter ook inloggen op je NAS. Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar het werkt wel en je kan de NAS zelfs mounten in Windows! Ideaal eigenlijk...
Ik vermoedde dat dit ongeveer zo werkt: je NAS pollt de WD website en connecteert dan van binnen naar de externe computer. Zo zou je een connectie kunnen opzetten.
Echter, om dat te verifiëren heb ik WireShark laten lopen. Ik zie inderdaad dat er iets gebeurd via SSL naar de site van WD.
Maar direct daarna wordt er een connectie opgezet die geïnitieerd wordt vanaf de externe PC én die verbinding maakt met mijn Telenet IP op poort 443...
WTF?

Als ik mijn Telenet IP nu in mijn browser zet via https://ip (dus poort 443) dan kom ik gewoon op mijn NAS

Instellingen router:
uPnP staat aan
Firewall staat uit
Portforwarding staat uit
DMZ staat niet ingesteld
Hoe komt dit?

Heeft uPnP hier iets mee te zien?
Hoe weet de router naar welk intern IP ik wil connecteren?
En vooral waarom wordt dit niet geblokkeerd door Telenet