Hallo,
Wij zitten eraan te denken om over te schakelen naar adsl. Telenet heeft enkele nadelen en dat begint te irriteren.
Het probleem is ons netwerk. Wegens de plaatsing van computers in ons huis werken we met 2 hubs. De modem is aangesloten in een van de twee en we hebben dan ook een Quatro abonnement.
Overzicht :
Modem-----HUB1-----PC1
-----PC2
-----HUB2
----PC3
----PC4
Dit werk allemaal perfect bij telenet. Maar bij adsl weet ik niet goed welke modem ik moet kiezen en hoe ik ze moet instellen. De hubs voor 4 pc's zijn met ingebouwde routers en 4 poorten. Maar het is onmogelijk om alle 4 de pc's hierop aan te sluiten. ( Vandaar dat netwerk ) Het probleem is dus welke moedem moet ik kiezen, hoe in te stellen voor dit netwerk. Qua internet zaten we kiezen tussen Tiscali ( Die voor 4 PC) en XS4ALL Performer 4 met de zyxel modems.
Overschakelen naar ADSL maar probs met netwerkarchitectuur.
Sorry, de bovenste post was mij , maar er ging iets fout.
Overzicht van het netwerk =
Hub 1 met pc1 pc2 en modem
Hub 2 verbonden met hub 1 met pc3 en pc4
Overzicht van het netwerk =
Hub 1 met pc1 pc2 en modem
Hub 2 verbonden met hub 1 met pc3 en pc4
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Sensei Zeon
- Elite Poster
- Contacteer:
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Lijkt me inderdaad ook gek... zeker omdat hij spreekt over een Quattro abonnement, en bij ADSL ook spreekt over abonnementen voor 4 PC's.SeNsEi Ze0n schreef:Zijn al de hubs ook routers? want dit versta ik uit je verhaal en ik vind dit wel raar.
Lijkt mij eerder dat het gewone hubs zijn (desnoods switches), en dan is een 510 gewoon de meest eenvoudige oplossing (en heb je trouwens ook geen abonnement nodig voor 4 PC's).
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad... je mag/kan dan zelfs geen router hebben wil je deze publieke IP-adressen gebruiken.meon schreef:Wordt er bij een quattro-abo ook geen 4 publieke IP's uitgedeeld en is in een Telenet-opstelling dus ook geen router nodig?
Ja, er worden 4 publieke uitgedeeld en daarvoor hebben we dus gewoon hubs. Router mogen niet, want dan werkt het niet. ( Elke pc een appart IP adres). Maar ik ga eens een lichtje opsteken bij XS4ALL , kijken wat zij zeggen.
---> ik vraag mij af wie u da wijsgemaakt heeftteabag schreef:Ja, er worden 4 publieke uitgedeeld en daarvoor hebben we dus gewoon hubs. Router mogen niet, want dan werkt het niet.

Telenet Quattro/ExpressNet+ = 4 ip's
.... om ze alle 4 te benutten is dus een hub/switch nodig
.... MAAR tis ook perfect mogelijk om me 4 pc's (via 1 ip) online te gaan me ne router
Skynet Pro (denk da die Pro noemt, ben ni zeker), geef maar 1 ip adres ma wel mogelijkheid om me 4 pc's online te gaan, denk zelfs da de tech dan ne -router- komt installere (die ZIJ dan behere, dus gebruiker kan hier ni veel aan verandere).
Als ik van u was, ik zou gwn mijn Telenet abo opzegge, en een gewoon standaard ADSL abo (om het eve bij welke provider) neme (vr 1 pc dus), en zelf ne router kope... tis zonde van bij te betale per pc, en toch nog altijd maar evenveel/even snel kunne downloade.
Ik ga hier momenteel me 4 pc's online (terwijl ik ni vr 4 pc's betaal), alle 4 in een andere kamer van het huis. Gwn ne Speedtouch 510 en ne D-Link DI604 in de kelder en dan kabelkes trekke

Peace
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 6 keer
Belgacom verkoopt ook Thomson modems met 4 ethernet-poorten op, dan heb je niet zoveel kastjes (en voedingen) bij je pc nodig.
Of de Netopia: Wireless en 4 ethernet-poorten.
Of de Netopia: Wireless en 4 ethernet-poorten.
-
- Deel van't meubilair
Als hij om één of andere reden een servicde op iedere PC moet draaien op dezelfde poort dan kan het inderdaad nodig zijn om over 4 publieke IP's te beschikken.satori schreef:---> ik vraag mij af wie u da wijsgemaakt heeftteabag schreef:Ja, er worden 4 publieke uitgedeeld en daarvoor hebben we dus gewoon hubs. Router mogen niet, want dan werkt het niet.![]()
Trouwens de Thomson 510 met 4 poorts switch is een NAT router, en geeft je dus geen 4 externe IP-adressen. (bestaat er trouwens een mogelijkheid om via standaard ADSL - geen pro oplossingen - om meerdere publieke IP-adressen te krijgen ?)
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik kan wel 1 hub vervangen door de router maar dan kunnen slechts 2 pc's op het internet. Is het mogelijk de andere hub ( geen switch ) ook in een van de poorten van de router te zetten en vervolgens de 2 andere pc's ook op het internet te laten gaan ?
- Sensei Zeon
- Elite Poster
- Contacteer:
bij adsl zou dit mogelijk zijn, alle ik ken toch iemand met juist hetzelfde netwerk.
inderdaad, perfect mogelijk.theebag schreef:Dus het overzicht wat hier onder staat is mogelijk. En moet ik dan de router nog op een bepaalde manier instellen ?
aan een router is gewoonlijk niet al teveel in te stellen, buiten je adsl login/password en eventueel een webclient password ofzo.
wel nog 2 opmerkingen:
- als je van plan bent om op alle 4 pc's tegelijk dezelfde internet games te spelen kom je misschien in problemen : private ip's zijn nu eenmaal geen real ip's. check in dit geval ZEKER of je router "port triggering" aankan.
- als je de kost van de router wil uitsparen (router only, niet modem) kan je die verangen door een 486'je dat je nog ergens hebt staan. steek er 2 netwerkkaarten in en zet er dit op : http://www.coyotelinux.com/downloads/ch ... hannelID=5