12V naar 12+5 Volt molex of sata power

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

In sommige externe HDD's zit een circuit wat 12V DC binnenpakt, en dan zowel 12V als 5V op een interne molex of sata power aanbiedt.
Ik heb recent nog een oude externe HDD met 12V ingang gewoon direct op de 12V van mijn auto aangesloten als HDD voor de muziek van mijn dynaudio systeem.
Intern in die HDD zit gewoon een ouderwetse 160GB pata disk, die dus over een molex zowel 12V als 5V binnenkrijgt.

Weet er iemand waar ik zo'n circuit of PCB los kan vinden ?

Een andere optie lijkt me een 12V DC naar 5V DC converter te kopen, en de 12V direct door te patchen op de 12V van een molex, en de 5V molex op de uitgang van de DC naar DC omzetter. In den Action verkopen ze van die 12V auto naar 5V USB stekkers die ik al enkele maanden gebruik, ik zou er eentje kunnen opengooien en het circuit daarvan gebruiken. Voor wat het maar kost ;)
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Je kunt op de 12v een 7805 aansluiten die op de uitgang 5v en 1A levert. Condensatoren zijn niet echt nodig omdat je al van een stabiele gelijkspanning vertrekt. Zo'n 7805 kan je kopen in een winkel van electronicacomponenten of kun je recycleren uit bv een oude PC voeding

[Afbeelding Post made via mobile device ]
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Je koopt op ebay een Buck converter.
Zo heb je ten eerste niet zo veel verliezen als met een 7805 en voor de prijs moet je het niet laten.
Ik denk zelfs dat het nog gemakkelijker is het zo te doen:

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_sac ... c&LH_BIN=1

Heb je geen ebay/paypal account, dan wil ik er gerust wel één voor je bestellen en op jouw adres laten leveren > PM
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

thanks iedereen voor de suggesties

ik heb gisteren in den action zo'n 12V 3 weg auto-adapter splitter gevonden voor 3.5 euro met een dubbele 3 amp 5 V uitgang ....
daar zit dus ook zo'n DC naar DC circuit in

als dat niet werkt, heb hier nog bergen pc voedingen liggen, kan er eentje slopen ...

ga eerst eens testen met een oude HDD of dit gaat werken
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

johan.devos schreef:Je kunt op de 12v een 7805 aansluiten die op de uitgang 5v en 1A levert. Condensatoren zijn niet echt nodig omdat je al van een stabiele gelijkspanning vertrekt. Zo'n 7805 kan je kopen in een winkel van electronicacomponenten of kun je recycleren uit bv een oude PC voeding

Schema is blijkbaar very easy:

http://www.sorgonet.com/trashing/Comput ... ection.jpg
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Vergeet vooral de koelvin niet.

5 volt 1A, laten we zeggen dat je auto draaiende 14 volt is, geeft dit (14 - 5) * 1 = 9 W warmteverlies, je snapt wel dat dat niet kan zonder koeling hé.
Brandwonden, of het thermisch uitslagen van een 7805.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Ik wist niet dat een switch mode converter (Buck converter) zo goedkoop was. Voor die prijs is dit natuurlijk heel wat veiliger (koeling) dan een 7805 lineaire convertor.

honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Ik heb twee van deze, goede kwaliteit en werkt zoals het hoort.
Ik heb nog een zwaardere variant tot 5A waar zowel spanning en stroom ingesteld kunnen worden.
Met dit topic te zien ene buck/boost besteld voor 2€ :lol:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Heb nog eens zitten rondkijken. Ik kan uiteraard een 12V naar 5V converter ergens uit slopen.

Anderzijds kan ik ook gewoon deze 15 euro kostende enclosure kopen, daar gaat volgens mij 12V DC in, en MOLEX out. Molex naar SATA power en klaar.

http://www.alternate.be/Sweex/3-5-IDE-E ... ent=search
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Inderdaad maar Sweex is brol :wink:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

alternatieven ?

heb zo'n circuitje zitten in m'n 160 GB seagate externe USB HDD (intern pata) ... maar ga het daarom niet slopen :(
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Wat is er mis met een spanningsregelaar van 1 € aléé ja je komt zelf af met een 7805 die 55 cent kost ofzo (zonder koelvin) ...

Ertussen solderen, stuk krimpkous er over en klaar.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Heb het als volgt opgelost:

- uit den action: drievoudige 12V stekkerdoos met dubbele USB (3.5 euro ofzo) van het merk Lifetime Cars
- deze heeft een PWM circuit wat exact 5V oplevert ongeacht 12 of 24V input, max 3.1 amps @ 5V-> dit is genoeg, als ik meerdere 12V + 5V gecombineerde externe HDD voedingen bekijk, zijn ze allemaal 1.5 tot 2 Amp voor de 5 V .... -> dus ruim voldoende

Heb nu:

- 12 V lineaire voeding max 3.3 Amps dus max 39.6 Watt, uitgang doorgepatched naar zwart + geel molex die naar HDD lopen
- parrallel hiermee verbonden aan ingang PWM circuit
- rode 5V draad die naar HDD loopt op pin 1 van de USB uitgang PWM circuit
- zwarte draad gerelateerd aan 5V ook gewoon doorgepatched op de 0 van de voeding

en een oude 160 GB disk start hiermee perfect op ;)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”