Tussenstekkers

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik maak graag gebruik van tussenstekkers met een schakelaar op. nu is dat vaak een miserie op allerlei manieren.

Ik heb zo'n modellen met de schakelaar vooraan, maar die zijn zo duur want tegenwoordig steken ze daar vaak een stroombeveiliger in en dan betaal je al snel 7 euro of meer per unit. Weet er iemand een supply goedkopere modellen?

Soms zit de schakelaar vooraan in de weg, ik heb een model met de schakelaar bovenaan maar ik vind er geen meer zo. Kent er iemand nog modellen met schakelaar bovenaan?

Soms heb je een duostekker maar steekt die vertikaal ipv horizontaal, of omgekeerd. Bestaan er tussenstekkers die niks anders doen dan de aardingspin verdraaien (bv 90 of 180 graden verplaatsen)?

Ik heb hier ook een timer van 60 minuten (a la keukenwekker) ingebouwd in een stopcontact. Dt was een chacon model. Ik vind dat nergens meer terug, noch andere merken. Weet er iemand waar ik zoiets kan vinden? Liefst niet elektronisch of zo, dit is echt gewoon een ring die ik moet verdraaien, instelbaar per minuut, en die mechanisch aftelt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Op Amazon.de staat een model met knop bovenaan voor 5 euro. In de gerelateerde producten zie je trouwens ook een model met knop vooraan voor 2 euro.
ITnetadmin schreef:Soms heb je een duostekker maar steekt die vertikaal ipv horizontaal, of omgekeerd. Bestaan er tussenstekkers die niks anders doen dan de aardingspin verdraaien (bv 90 of 180 graden verplaatsen)?
Dit kan je ook op een andere manier oplossen. De Duitse modellen hierboven bevatten namelijk geen irritante aardingspin, maar wel dubbele aarding langs de zijkant, waardoor je de stekker er op 2 manieren kan insteken. In België gebruiken we echter de Franse standaard die in mijn ogen echter geen bestaansreden meer heeft. Door die aardingspin kom je soms in situaties waardoor je hele scherpe bochten moet maken met de kabel (= slecht!) om de stekker toch maar op de enig mogelijke manier in het contact te wringen. :evil:
Bijkomend voordeel: bijna alle apparaten worden tegenwoordig geleverd met een hybridestekker die zowel met de aardingen van het Duitse en het Franse systeem overweg kan.

Lees hier meer over deze materie: https://en.wikipedia.org/wiki/Schuko
De tweede afbeelding daar is trouwens zo'n hybride stekker. Iedereen kent hem maar niemand staat erbij stil...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Oh ik ken het principe, de typeletters en de hybridestekkers.
Ik wou gewoon weten of er tussenstukken bestaan die je inplugt, en die gewoon terug een stopcontact vormen met dan de aardingsplug op een andere positie. Een tussenstuk FR>DE haalt de plug wel weg, maar is dan weer niet nuttig bij een 90 graden bocht. Ook helpt jouw oplossing niet zonder alle stopcontacten te vervangen door de DE/NL variant. En eerlijk gezegd, daar voel ik dan weer niet veel voor gewoon omdat het er niet uitziet volgens mij, de FR/BE variant gewoon zijnde :-)

Alsook: ik heb dubbelstekkers die horizontaal ingeplugd worden, en andere die vertikaal ingeplugd worden.
Dan heb je nog de vraag hoe de stopcontacten in zo'n dubbelstekkers staan, vertikaal, horizontaal of schuin.
1 dubbelstekker had 2 gaten voor aarding, zodat ik naar gewenst de unit kan insteken, maar de meesten zijn daar een ramp in.

Nu we toch over alternatieve stopcontacten bezig zijn: ik heb bij ibood bestellingen ooit zeer platte adapters meegekregen voor UK stekkers, zo eentje heb ik nu in een stekkerbalk steken. Ik vrees altijd wel wat voor de capaciteit van zo'n goedkope dingen; ik denk dat ik ns goeie (lees: DIY met eigen kabel en stekker) stekkerbalken ga kopen met andere (UK/AUS/geenUSwant110V) plugs naargelang nodig en de stekker vervangen door een EU model. Dan ben ik voorzien. Het is uiteindelijk enkel een andere vorm van pinnetjes, de stroom blijft hetzelfde (plus UK plugs met zekeringen zijn eigenlijk wel handig soms).

En ja, ik weet het, ik ben ne moeilijke mens met zo'n dingen :-)

EDIT: en thx markdm, da's exact wat ik bedoel voor de single unit met schakelaar vooraan. Laat ik nu ook zo eentje nog hebben, maar dan met de schakelaar onderaan ipv bovenaan. Het probleem is dus dat je nooit keuze krijgt in 1 winkel; tis altijd slechts 1 model dat ze verkopen. Zou zo handig zijn als alle modellen nu ns gegroepeerd waren, schakelaars vooraan boven en beneden, schakelaars volledig bovenaan (on top), met aardingspin bovenaan of beneden, etc etc etc...
Bedankt trouwens voor die site, daar heb ik dan ook een ander probleem opgelost, nl het vinden van grote stekkerbalken zonder schakelaar. Moeilijk te vinden en zo nodig voor zowel servers als pc's in scholen (waar lln graag met schakelaartjes spelen ;-) ).

Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

ITnetadmin schreef:Een tussenstuk FR>DE haalt de plug wel weg, maar is dan weer niet nuttig bij een 90 graden bocht.
Klopt, maar in gelijk welk systeem heb ik daar nog geen oplossing voor gezien.
ITnetadmin schreef:Ook helpt jouw oplossing niet zonder alle stopcontacten te vervangen door de DE/NL variant.
Link mij eens naar apparaten die met stekkers geleverd worden zonder die hybride plug. Volgens mij bestaan ze niet meer, en ik ben die oude BE/FR stekkers alleen nog maar bij mijn grootouders tegengekomen (apparaten van 35+ jaar oud).
ITnetadmin schreef:En eerlijk gezegd, daar voel ik dan weer niet veel voor gewoon omdat het er niet uitziet volgens mij, de FR/BE variant gewoon zijnde :-)
Gewoontes kunnen snel veranderen als er iets bestaat dat meer functionaliteit biedt. Ik vraag mij af of het mogelijk is om in een nieuwbouw die DE variant te gebruiken ipv de aardingspinnen. Ik zou er alvast niet aan twijfelen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

De stekkers zijn dan wel hybride, de stopcontacten niet. En ik woon momenteel in een huurhuis, dus ni veel zin om alles hier te herdoen ;-)
Oa vandaar de vraag voor tussenstekkers. De 90° vraag was om bestaande dominos die verkeerd georienteerd zijn te kunnen repurposen. Tis ni makkelijk dominos te vinden die ge nodig hebt, wilde vertikale vindt ge alleen horizontale en vice versa.

Bv ik heb een motion detector unit insteken, daarin zit een domino met een nachtlampje en een stekker van een bureaulamp; laat die domino nu net vertikaal zijn en dus voor de detector zitten. Dus hemel en aarde bewogen om een andere domino te vinden (alle units hier waren vertikaal). Ik heb zo nog units voor dimmers en andere leuke dingetjes die vaak net niet in mekaar steekbaar zijn vanwege verkeerd geplaatste schakelaars en/of aardingspinnen. Voor die toestellen zou je dus ook een FR>DE adapter nodig hebben, want die stopcontacten gaan we niet kunnen aanpassen.
Ander vb: in de badkamer zit een domino met een schakelaar, makkelijk zo want ik laat al wel ns dingen insteken; spijtig staat de schakelaar boven de stopcontacten, zodat de kast boven de lavabo me het zicht ontneemt (ik zie alleen het onderste deel van de domino). Met een schakelaar onderaan, of de domino kunnen omdraaien, zou leuk zijn want nu scheer ik me vaak zonder stroom eerst ;-)

Stopcontacten die kunnen draaien zouden superleuk zijn, maar dat zal ook wel niet bestaan vrees ik.

Correctie: de unit die mark aanhaalde is exact zoals ik er eentje heb, maar daar staat het stopcontact idd 180° omgekeerd van de stekker, dus je steekt dat ding ondersteboven in, zodat de schakelaar onderaan komt te zitten en je stekkers vervolgens ondersteboven met hun draden ongemakkelijk naar boven uitsteken. En aangezien dat niet op de foto staat krijg je dus miskopen soms.

Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”