File server

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Wannes5252
Starter
Starter

Hoe voeg ik gebruikers toe op een windows server 2012 die als fileserver wordt ingezet en niet als domeincontroller?
Ik bedoel hiermee dat ik verschillende personen toegang wil geven tot bepaalde mappen.
Ik neem aan dat ik niet voor iedereen een gebruikersaccount moet aanmaken op de server zelf?
Alvast bedankt!
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Toch wel, en als het kan liefst met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord als hun eigen pc zodat windows de credentials onthoudt en er niet moeilijk over doet.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Wannes5252 schreef:Hoe voeg ik gebruikers toe op een windows server 2012 die als fileserver wordt ingezet en niet als domeincontroller?
Dus je wil ze toegang geven tot bepaalde mappen maar wat exact wil je uitsluiten?
Wannes5252 schreef:k neem aan dat ik niet voor iedereen een gebruikersaccount moet aanmaken op de server zelf?
Waarom niet?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Wannes5252
Starter
Starter

jos123 schreef:Dus je wil ze toegang geven tot bepaalde mappen maar wat exact wil je uitsluiten?
Vb: Jan heeft toegang tot de mapnaam Jan. Lezen en schrijven.
Vb: Mieke heeft toegang tot de mapnaam Mieke lezen en schrijven.
Vb: Fons heeft toegang tot de mapnaam Fons en de map Jan lezen en schrijven.
Andere gebruikers, als voorbeeld bezoekers of familie die met ons netwerk connectie maken geen enkele toegang. Ook niet lezen.
jos123 schreef:Waarom niet?
We hebben 7 gebruikers, als ik de server moet voorzien met 7 gebruikersaccounts is dit wel wat veel vind ik.
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Gebruikers creëren: Jan/Mieke/Fonds, nadien rechten toekennen :)

Servers hebben soms honderden of duizenden gebruikers ;)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Tja, dat is nu net waar een domain voor dient. Als je dit wil oplossen in een workgroup gaat het moeilijker worden.
Je kan bv in een workgroup (ook op server) geen groepen nesten (in mekaar steken), en laat dat nu net de grote troef zijn bij het uitdelen van rechten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

In een domein zou je ook 7 gebruikers moeten aanmaken hoor :)

7 gebruikers haha :)

Code: Selecteer alles

PS C:\Users\gcadmin> (Get-ADUser -Filter *).count
13493
PS C:\Users\gcadmin>
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
jos123
Elite Poster
Elite Poster

@selder,

Vanwaar is deze server??
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Veel bedrijven zijn er in België niet met 10K+ werknemers, dus ik gok overheid.

Of anders een grote internationale boite.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Wannes5252
Starter
Starter

selder schreef:In een domein zou je ook 7 gebruikers moeten aanmaken hoor :)
Oké, maar dan kan dit in het beheerpaneel aangemaakt worden en krijg ik geen 7 accounts te zien als ik de server start (herstart).
Of kan je op een file server dit ook in een beheerpaneel?
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Ook in beheerpanel ;)

ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Rechterklik op my computer, dan klik je op manage, oftewel typ je compmgmt.msc in een cmd prompt. Daar kan je naar hartelust users en groups aanmaken en editen.
Rechten geven op een fileserver aan user ipv groups is eigenlijk een slechte gewoonte, dus let er wat mee op.
Het niet kunnen nesten van groups gaat wel een beperking vormen.
Ik wist niet dat een winserver een welcome screen had, gaan ni niet default in "ctrl-alt-del" login mode?

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Wannes5252 schreef:Hoe voeg ik gebruikers toe op een windows server 2012 die als fileserver wordt ingezet en niet als domeincontroller?
Waarom heb je trouwens geen domain controller ?
jos123
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Ik wist niet dat een winserver een welcome screen had, gaan ni niet default in "ctrl-alt-del" login mode?
Jawel, volgens mij denkt de TS dat Windows server 2012 login gelijk is aan Windows 7/8 ;)
Wannes5252
Starter
Starter

r2504 schreef:Waarom heb je trouwens geen domain controller ?
Hebben we nu, maar vraagt meer kennis en we hebben toch liever het beheer op de computers zelf.
jos123 schreef:Jawel, volgens mij denkt de TS dat Windows server 2012 login gelijk is aan Windows 7/8 ;)
Neen, weet wel wat de server login geeft, maar ik houd het graag overzichtelijk en dacht dat je voor elke gebruiker ook effectief een windows account zou moeten aanmaken voor de maprechten op de server.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Wannes5252 schreef:Hebben we nu, maar vraagt meer kennis en we hebben toch liever het beheer op de computers zelf.
Om eerlijk te zijn maak je er zo een rommeltje van... werk dat je dubbel moet doen, accounts die uit sync lopen, ...
Wannes5252 schreef:ik houd het graag overzichtelijk
Dan zou ik maar dringend starten met je domain setup te respecteren.
Wannes5252 schreef:en dacht dat je voor elke gebruiker ook effectief een windows account zou moeten aanmaken voor de maprechten op de server.
Trouwens wat doe je met je domain controller... zijn je PC's dan geen onderdeel van je domain ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Als je al een DC hebt, dan moeten je pcs deel uitmaken van het domein. Dat is het een koud kunstje om een paar usergroups aan te maken en daar rechten op folders aan toe te kennen. Dit is een van de essentiele onderdelen van een domein.
Dit proberen te regelen op individueel niveau is een knip en plakwerk dat binnen de kortste keren een onoverzichtelijk rommeltje gaat worden.

Als bv een van je users ooit zijn paswoord zou veranderen, dan verliest hij alle rechten op de folder share, die met een andere (gelijknamige) user werd aangemaakt, het is nl van belang dat al die users in naam en pwd hetzelfde zijn. Met een domain user heb je dit soort miserie niet, daar propageert elke verandering, want het is een en dezelfde user.

Ik kan verder alleen maar r2504 bijtreden, als je een domein hebt kan je er best snel mee leren werken of iemand vinden die er ervaring mee heeft, alvorens dit uit de hand loopt.
Ik geloof dat er (al dan niet betalende) software bestaat die het beheren van een domein makkelijker maakt voor de niet-IT-admin die ermee moet werken.

Desnoods stuur je ns een pm en dan bespreken we dit ns van naaldje tot draadje.

Wannes5252
Starter
Starter

ITnetadmin schreef:Als je al een DC hebt, dan moeten je pcs deel uitmaken van het domein. Dat is het een koud kunstje om een paar usergroups aan te maken en daar rechten op folders aan toe te kennen. Dit is een van de essentiele onderdelen van een domein.
Dit doe ik nu, geen enkel probleem.
Het gaat me erom dat het veel kennis vraagt om bepaalde instellingen wel of niet mogelijk te maken op de clients.
Zo moest ik overlaatst nog de windows firewalls disabelen voor de beveilingssoftware om conflicten te vermijden. Op de server geen enkel probleem, op de clients zou het ook makkelijk moeten gegaan zijn maar helaas. Normaal is het een koud kunstje maar er ging serieus wat mis. En de server dient in de eerste plaats bij ons voor filesharing. Ik ben bewust van het gemak dat je de clients kan beheren via 1 toestel (server) en dit is natuurlijk een pluspunt. Ik heb na veel miserie de firewalls wel kunnen disabelen maar makkelijk was iets anders. Ik heb een kennis die IT beheerder is bij een groot bedrijf en hij zij me dat het gewoon een kleine instelling zou moeten zijn. Daarom dat ik wou overstappen naar een fileserver. Anders moet ik deze kennis eens naar mijn server laten kijken want jullie hebben wel gelijk wat betreft de security en de pluspunten van een domeincontroller.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Netwerkbeheerders zijn wat verdeeld over de doctrine van wel al dan niet firewalls intern aan te zetten, waarbij sommigen erbij zweren en anderen enkel de edge firewall naar het internet toe aanzetten.
Ook nog: als je security software hebt draaien en die heeft ook een firewall, is het idd de bedoeling dat de windows interne firewall afstaat. 2 firewalls gaan conflicteren.
Firewalls, alsook alle andere settings, kan je pushen met een group policy vanop de DC. Dat is echter al direct iets geavanceerder dan pakweg user beheer.

Mijn advies: stuur iemand op cursus of huur een ITer in (al dan niet extern). Sommige mensen/bedrijven denken dat ze daarop kunnen besparen, en dan krijg je dit soort dingen.

Simpel gezegd: een netwerk IS nu eenmaal geen eenvoudige omgeving, en je gaat je er aan mispakken als je denkt van wel. Als je de voordelen van het domein niet gebruikt is het nog erger. Als je enkel een fileserver wilt met full access op guestlogin kan het simpel, als je dat niet wil (en je wil dat echt niet, trust me) dan bestaan er geen "simpele" oplossingen, behalve als je het domein zelf meetelt, dat daar voor gemaakt is.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Wannes5252 schreef:Het gaat me erom dat het veel kennis vraagt om bepaalde instellingen wel of niet mogelijk te maken op de clients.
Het is niet omdat je een PC in het domein hangt dat je daar plots dingen niet meer kan of je verplicht bent een aantal dingen uit te schakelen.
Wannes5252 schreef:Zo moest ik overlaatst nog de windows firewalls disabelen voor de beveilingssoftware om conflicten te vermijden.
Dit maakt geen verschil of je wel of niet in een domein zit... tenzij je restricties gaat toevoegen.
Wannes5252 schreef:want jullie hebben wel gelijk wat betreft de security en de pluspunten van een domeincontroller.
Ik ben blij dat je het begrijpt.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”