Omdat de ondersteuning voor Windows XP in april 2014 stopt, en mijn oude laptop - een Toshiba Satellite van 7 jaar oud - niet geschikt is voor Windows 8, ben ik overgeschakeld naar een nieuwe laptop met Windows 8 er op. De laptop is voorzien van een touch screen (was een vereiste van me bij de aankoop, want deze moet weer lange tijd meegaan).
De computerzaak - waar ik al jaren kom vanwege hun goede service en advies - had Classic Shell al voorgeïnstalleerd op de laptop. Dat was wel handig, omdat ik zo makkelijk kon vinden waar ik mijn draadloze netwerk kon instellen.
Maar intussen moet ik toegeven dat ik wel helemaal gecharmeerd ben door de tegels van Windows 8. En zeker in combinatie met een touchscreen is dat fijn werken.
Als je eenmaal door hebt dat je tegels, van apps of programma's die je toch niet (of weinig) gebruikt - kan verplaatsen of wissen, dan wordt het helemaal leuk.
En nu had ik dus graag een paar tegels gehad om rechtstreeks naar veel door mij bezochte websites te gaan, of een bepaald programma te starten.
En dat blijkt zelfs te kunnen, en nog helemaal niet moeilijk ook. Met het gratis programma OblyTile kan dat. Via Google zoek je een download link voor het programma (bij Softonic of zo).
Stel dat je dus een tegel wil om meteen een website te openen ?
- Selecteer ergens een logo of afbeelding op de website van jouw keuze, en sla dit op als afbeelding.
- Start OblyTile op.
- Geef je tegel een toepasselijke naam, naar eigen keuze (bij Tile name) Als je wil kan je met tekst- en tegelkleur werken om deze helemaal naar wens te krijgen.
- Geef het website adres van de te openen pagina in (bij Path name)
- Blader naar jouw gekozen logo-afbeelding op jouw computer en selecteer die (bij Tile Square Image)
Als je dan op 'Create tile' klikt wordt er meteen een tegel aangemaakt. Die staat helemaal achteraan in het rijtje, en moet je dus alleen nog maar daar jouw gewenste plaats in het Windows 8 tegelmenu slepen.
Wil je een tegel maken om een programma te starten ?
Dat werkt ook via bovenstaande werkwijze, behalve dat je dan bij Path name moet bladeren tot je het exe-bestand van het gewenste programma hebt geselecteerd.
Ik ben nog maar een beginner in Windows 8. Dus alle tips / handigheden / trucs die je wil delen zijn welkom.
Tegels voor Windows 8 maken
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Goed voor jou... wat mij betreft is het voor de categorie 65+ of iemand die z'n PC amper gebruikt.Funfile schreef:Maar intussen moet ik toegeven dat ik wel helemaal gecharmeerd ben door de tegels van Windows 8.
Voor mensen die er dagdagelijks op merken met diverse software is het een nachtmerrie.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik heb 1 tegel op m'n Windows 8 "metro" ding ... die om naar de desktop te gaan 

Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 175 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Die tegels zijn ongetwijfeld leuk voor tablets, maar voor werkstuff(waarbij je een keywboard nodig hebt, is het een ramp.
Nog een geluk dat de Sysadmin op mijn werk niet moeilijk doet als je classic shell wil installeren.
Nog een geluk dat de Sysadmin op mijn werk niet moeilijk doet als je classic shell wil installeren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Vooral het horizontale scrollen als je er een hoopje hebt is rampzalig.
We zijn al jaren gewoon verticaal te scrollen en nu moet het plots horizontaal.
Is ook totaal niet overzichtelijk die hoop
We zijn al jaren gewoon verticaal te scrollen en nu moet het plots horizontaal.
Is ook totaal niet overzichtelijk die hoop
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 15 keer
Ben nu een IT gebruiker die dus niet akkoord is met stellingen hier.
Ok, het is anders maar daarom niet slechter.
Je moet er wel moeite insteken. Nu met 8.1 kan je mini icoontjes maken waardoor je eigenlijk alles perfect op 1 scherm krijgt.
Ook wordt een programma niet meer default toegevoegd aan het start menu waardoor het niet onoverzichtelijk wordt zoals het geval was met 8.0
Ook op laptop kan je meestal scrollen via het touchpad.
Voor mij als ITer is het een vooruitgang voor oudere niet zo handige "computer" mensen te behelpen.
Ik maak een startmenu en ze kunnen perfect uit te voeten. Vroeger waren ze overweldigd door het aantal programma's in alle programma's.
En ja je kon toen alles op het bureaublad zetten maar bij aansluiting van een beamer gingen de icoontjes weer gesorteerd worden etc. Het startmenu blijft vast.
Het enige nadeel dat ik aan windows 8.1 vind is het dubbele configuratie scherm. En je hebt beide nodig.
Mocht alles nog in de desktop versie van het configuratie scherm zitten dan zou ik ermee kunnen leven.
Ok, het is anders maar daarom niet slechter.
Je moet er wel moeite insteken. Nu met 8.1 kan je mini icoontjes maken waardoor je eigenlijk alles perfect op 1 scherm krijgt.
Ook wordt een programma niet meer default toegevoegd aan het start menu waardoor het niet onoverzichtelijk wordt zoals het geval was met 8.0
Ook op laptop kan je meestal scrollen via het touchpad.
Voor mij als ITer is het een vooruitgang voor oudere niet zo handige "computer" mensen te behelpen.
Ik maak een startmenu en ze kunnen perfect uit te voeten. Vroeger waren ze overweldigd door het aantal programma's in alle programma's.
En ja je kon toen alles op het bureaublad zetten maar bij aansluiting van een beamer gingen de icoontjes weer gesorteerd worden etc. Het startmenu blijft vast.
Het enige nadeel dat ik aan windows 8.1 vind is het dubbele configuratie scherm. En je hebt beide nodig.
Mocht alles nog in de desktop versie van het configuratie scherm zitten dan zou ik ermee kunnen leven.
-
- Deel van't meubilair
Dan geef je indirect aan dat het tile gebeuren gericht is op "oudere niet zo handige mensen" dus.rpr schreef:Voor mij als ITer is het een vooruitgang voor oudere niet zo handige "computer" mensen te behelpen.
Je spreekt dus niet over je eigen gebruik als ITer... wel dat een tool het je handiger maakt iets in te stellen voor iemand anders.
Ik kan me niet inbeelden dat een ITer ooit iets zelf gaat doen met de tiles (en dus slechts 1 a 2 mega grote apps op z'n scherm).
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Ik vind het wel handig werken, desondanks dat ik verschillende softwarepakketten gebruik. Kunnen we het er dus op houden dat ieder voor zich spreekt ipv. te gaan veralgemenen dat het niks voor IT-ers is...
Ik gebruik het zowel op laptop zonder touchscreen als op tablet. Op mijn laptop gebruik ik het net als mijn startmenu vroeger => zelden. Als ik het toch gebruik is het sneller dan het oude startmenu. Ik heb er dus ook geen hinder van zoals dat blijkbaar bij sommigen wel het geval is (hun goed recht, maar ga dat dan niet prediken naar overal alsof het een of andere religie is). Toch is het netjes ingedeeld in categoriën en staan veel gebruikte websites ook als pin in het menu. Alles synct met men tablet dus dat is gelijk mooi meegenomen. Zelfs om te zoeken op de laptop ga ik niet meer in het startmenu want met win+f komt dit niet meer omhoog sinds 8.1 (waar dat bij 8.0 wel nog zo was).
Zelf installeer ik nooit Classic Shell voor voor gebruikers, ik neem gewoon 10 minuutjes de tijd om mensen uit te leggen hoe het werkt als ik een computer aflever en ik krijg er geen klachten van. Het staat hen uiteraard altijd vrij dit alsnog te installeren.
Btw, het topic hier gaat over een gebruiker die pas met Windows 8 aan de slag is en de Classic Shell fase ontgroeid is. Hij vraagt extra nuttige tips, geen gebitch op het OS waar hij inmiddels duidelijk geen problemen meer mee heeft
. Hou dat voor andere topics, ze zijn er inmiddels genoeg.
@Funfile
Ik gebruikte daar vroeger Pin Anything voor, voor wat je daar doet. Vergeet zeker je tiles niet te groeperen om het extra overzichtelijk te maken (rechts klik op een lege plaats in het start menu en dan op aanpassen klikken. Met touchscreen een kleine swipe van boven aan het scherm en dan dezelfde knop).
Ook handig als beginner => de "Help en tips"-app die er sinds 8.1 in zit. Een oranje tile met een vraagteken op. Zeer handig als je een bepaalde handeling nog niet weet of je het verschil wil kennen met de muis of met touch)
Ik gebruik het zowel op laptop zonder touchscreen als op tablet. Op mijn laptop gebruik ik het net als mijn startmenu vroeger => zelden. Als ik het toch gebruik is het sneller dan het oude startmenu. Ik heb er dus ook geen hinder van zoals dat blijkbaar bij sommigen wel het geval is (hun goed recht, maar ga dat dan niet prediken naar overal alsof het een of andere religie is). Toch is het netjes ingedeeld in categoriën en staan veel gebruikte websites ook als pin in het menu. Alles synct met men tablet dus dat is gelijk mooi meegenomen. Zelfs om te zoeken op de laptop ga ik niet meer in het startmenu want met win+f komt dit niet meer omhoog sinds 8.1 (waar dat bij 8.0 wel nog zo was).
Zelf installeer ik nooit Classic Shell voor voor gebruikers, ik neem gewoon 10 minuutjes de tijd om mensen uit te leggen hoe het werkt als ik een computer aflever en ik krijg er geen klachten van. Het staat hen uiteraard altijd vrij dit alsnog te installeren.
Btw, het topic hier gaat over een gebruiker die pas met Windows 8 aan de slag is en de Classic Shell fase ontgroeid is. Hij vraagt extra nuttige tips, geen gebitch op het OS waar hij inmiddels duidelijk geen problemen meer mee heeft

@Funfile
Ik gebruikte daar vroeger Pin Anything voor, voor wat je daar doet. Vergeet zeker je tiles niet te groeperen om het extra overzichtelijk te maken (rechts klik op een lege plaats in het start menu en dan op aanpassen klikken. Met touchscreen een kleine swipe van boven aan het scherm en dan dezelfde knop).
Ook handig als beginner => de "Help en tips"-app die er sinds 8.1 in zit. Een oranje tile met een vraagteken op. Zeer handig als je een bepaalde handeling nog niet weet of je het verschil wil kennen met de muis of met touch)

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 37 keer
Ben eerlijk gezegd een beetje verbaasd van een aantal reacties hier, maar dat zal wel aan mij liggen denk ik zo
Op mijn werk was ik ook al verwittigd dat Windows 8 helemaal anders is, met die apps en zo. En die tegels, waar ik dit topic over gestart heb, uiteraard.
Maar eigenlijk zijn die tegels niet meer of minder dan een nieuwe benadering van de icoontjes uit vorige Windows-versies.
Met dat verschil dat je wat meer kan met deze tegels, dan met icoontjes mogelijk was : je kan er al info in laten zien, zoals de laatste nieuwtjes. Het zijn eigenlijk meer widgets.
@MClaeys : Bedankt om me op de Help en Tips te wijzen. Heb hem al geprobeerd en was aangenaam verrast. Ik had al een paar van die functies per toeval ontdekt.

Op mijn werk was ik ook al verwittigd dat Windows 8 helemaal anders is, met die apps en zo. En die tegels, waar ik dit topic over gestart heb, uiteraard.
Maar eigenlijk zijn die tegels niet meer of minder dan een nieuwe benadering van de icoontjes uit vorige Windows-versies.
Met dat verschil dat je wat meer kan met deze tegels, dan met icoontjes mogelijk was : je kan er al info in laten zien, zoals de laatste nieuwtjes. Het zijn eigenlijk meer widgets.
@MClaeys : Bedankt om me op de Help en Tips te wijzen. Heb hem al geprobeerd en was aangenaam verrast. Ik had al een paar van die functies per toeval ontdekt.
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
-
- Deel van't meubilair
Alléén zit je telkens met een fullscreen app waar je blijkbaar geen controle over hebt en me doet terug denken aan MS-DOS tijden met 25x80 karaktersFunfile schreef:Maar eigenlijk zijn die tegels niet meer of minder dan een nieuwe benadering van de icoontjes uit vorige Windows-versies.

Misschien een concreet probleem... m'n buur heeft namelijk een nieuwe laptop gekocht met Windows 8. Heb hem een beetje op weg geholpen met een Microsoft account, z'n mail en toen begon de ellende. Hij kreeg een mailtje met een PDF waarop hij steeds dubbel klikte (maar dan start je de download en annuleer je het meteen... nu ja dat was snel duidelijk), daarna de PDF geopend wat meteen switchte naar de desktop omgeving (mens totaal in de war) omdat het een eigenzinnige PDF reader was die erop voorgeinstalleerd was (dan maar Acrobat Touch erop gezet)... terug naar z'n mail, PDF openen en lezen... maar dan kwam de vraag... doe sluit ik nu die PDF om terug m'n mail te zien ????
Je kan de PDF omlaag trekken met je muis (je krijgt dan een handje) maar dan zit je plots terug op het startscherm ? Waar is de mail naartoe ? Ja, hij kan de mail terug opstarten (of links op het scherm de mail terug kiezen) maar voor zo'n basistaak is dit de meest onlogische interface die ik gezien heb. Hoe plaats je trouwens de PDF in splitscreen met je mail ?
Uiteindelijk de mail gedelete... wat met mapjes aan het spelen geweest in de mail client... deze gedelete... echter waar kan je je prullebak leegmaken in je mail ???
Kortom... zo intiutief is Windows 8 helemaal niet... zeker niet de tiles die je in fullscreen mode duwen.
- MClaeys
- Elite Poster
Dat er een eigenzinnige PDF-reader op stond is niet de schuld van Microsoft maar van de fabrikant. Windows 8 heeft standaard de Reader applicatie voor Pdf's, zelfs geen Adobe Reader Touch nodig.
Het leuke aan apps is dat je niet verplicht bent ze te gebruiken en je moet ze na gebruik in principe ook niet afsluiten. Wil je ze toch afsluiten dan kan je naar de linker bovenhoek gaan zodat je de lijst ziet met apps en daar rechts klikken op de app die je wil sluiten of wil snappen op een helft. Binnenkort komt er ook een update die gewoon de afsluitknop terugbrengt voor mensen die hem missen.
De prullenbak leegt zich automatisch bij mij omdat dat zo is ingesteld op mijn Microsoft account dus dat heb ik nog nooit getest, zal ik misschien een dezer dagen eens doen.
Dubbelklikken op bijlage werkt niet omdat de app zich gedraagt zoals de website, bij touch wil je dubbel-tap zo veel mogelijk vermijden en dus werkt dat inderdaad niet.
Tuurlijk ga ik niet ontkennen dat er helemaal niks beter kan aan Windows 8, ik wil er alleen maar op wijzen dat Windows 8 echt niet zo een ramp is zoals sommigen doen blijken. De paniek wanneer hij naar de desktopomgeving springt is trouwens al vreemd op zich, ik stel mensen steeds meteen gerust dat deze omgeving nog steeds aanwezig is. Mensen die Windows 8 niet kennen gaan er namelijk vaak verkeerdelijk vanuit dat deze weg is.
Het leuke aan apps is dat je niet verplicht bent ze te gebruiken en je moet ze na gebruik in principe ook niet afsluiten. Wil je ze toch afsluiten dan kan je naar de linker bovenhoek gaan zodat je de lijst ziet met apps en daar rechts klikken op de app die je wil sluiten of wil snappen op een helft. Binnenkort komt er ook een update die gewoon de afsluitknop terugbrengt voor mensen die hem missen.
De prullenbak leegt zich automatisch bij mij omdat dat zo is ingesteld op mijn Microsoft account dus dat heb ik nog nooit getest, zal ik misschien een dezer dagen eens doen.
Dubbelklikken op bijlage werkt niet omdat de app zich gedraagt zoals de website, bij touch wil je dubbel-tap zo veel mogelijk vermijden en dus werkt dat inderdaad niet.
Tuurlijk ga ik niet ontkennen dat er helemaal niks beter kan aan Windows 8, ik wil er alleen maar op wijzen dat Windows 8 echt niet zo een ramp is zoals sommigen doen blijken. De paniek wanneer hij naar de desktopomgeving springt is trouwens al vreemd op zich, ik stel mensen steeds meteen gerust dat deze omgeving nog steeds aanwezig is. Mensen die Windows 8 niet kennen gaan er namelijk vaak verkeerdelijk vanuit dat deze weg is.
-
- Deel van't meubilair
Da's inderdaad niet de fout van Microsoft maar het zorgt wel voor de verwarring bij de gebruiker... voor hem is het heel onduidelijk wat Windows 8 nu eigenlijk is ?MClaeys schreef:Dat er een eigenzinnige PDF-reader op stond is niet de schuld van Microsoft maar van de fabrikant. Windows 8 heeft standaard de Reader applicatie voor Pdf's, zelfs geen Adobe Reader Touch nodig.
Tof... maar hij wil wel het volgende mailtje lezen en die PDF Reader staat daar fullscreen dik in de weg !MClaeys schreef:Het leuke aan apps is dat je niet verplicht bent ze te gebruiken en je moet ze na gebruik in principe ook niet afsluiten.
Als je hem afsluit met Alt-F4 is de mail trouwens ook weg... da's toch helemaal niet logisch ?
Wederom een bewijs dat het niet logisch is 99% van je gebruikers "andere handelingen" te verplichten omdat je je OS nu plots ook op tablets wil draaien.MClaeys schreef:Dubbelklikken op bijlage werkt niet omdat de app zich gedraagt zoals de website, bij touch wil je dubbel-tap zo veel mogelijk vermijden en dus werkt dat inderdaad niet.
De consistentie is totaal zoek, het werkt niet 100% in modern-UI (en ook niet 100% meer in desktop UI), basis elementen ontbreken gewoon, .... als jij dat geen ramp noemt dan weet ik het ook niet. Ik heb het bewijs gisteren gezien wat dit betekend voor een computer leek... die mens was totaaaaal verloren !MClaeys schreef:Tuurlijk ga ik niet ontkennen dat er helemaal niks beter kan aan Windows 8, ik wil er alleen maar op wijzen dat Windows 8 echt niet zo een ramp is zoals sommigen doen blijken.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ik heb nu 2 pc's met win8. Op beiden meteen start8 geïnstalleerd (en bij vriendin eveneens). Weg met tiles, gewoon desktop en startknop...
http://www.stardock.com/products/start8/
http://www.stardock.com/products/start8/
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Deel van't meubilair
Ik gebruik zelf ook Windows 8 maar ook puur in desktop mode... zelfs zonder Start knop alternatieven (iedere keer Windows-S en programmanaam typen wat wel werkt maar toch ook duidelijk niet the way to go is). Ik blijf me echter nog steeds storen aan modern UI elementen die te pas en te onpas tevoorschijn komen... zoals het connecteren aan een draadloos netwerk (je kan hier dus niet meer rechts klikken om properties van je wireless netwerk aan te passen).
In dit geval wou ik zo'n leek eens de kans geven iets nieuws te ontdekken... maar echt goed bekomen is het dus niet (ik ga hem wat laten worstelen met één of ander Windows 8 boek en voorlopig in de waan laten dat de desktop niet meer bestaat
)
In dit geval wou ik zo'n leek eens de kans geven iets nieuws te ontdekken... maar echt goed bekomen is het dus niet (ik ga hem wat laten worstelen met één of ander Windows 8 boek en voorlopig in de waan laten dat de desktop niet meer bestaat

- MClaeys
- Elite Poster
Dat zorgt inderdaad voor verwarring bij de gebruiker, maar dat is de fabrikant zijn schuld.
PDF opent bij mij meteen in de lezer app in split-screen, dus met de mail applicatie er naast. Speciaal getest want ik gebruik de standaard apps gewoonlijk niet. Mogelijk moet dat zo in de PDF-app geprogrammeerd zijn, ik heb er werkelijk geen gedacht van.
Die andere handelingen dat klopt, maar al bij al zijn die zeer eenvoudig te overwinnen en heb je dat na 2 keer al niet meer door. Als je constant in desktop modus zit kom je ze zelfs niet tegen.
Welke basis elementen ontbreken? In apps klopt dat wel al hangt dat weer af van app tot app. Het nadeel van apps is dat de focus ligt op een cleane interface en de opties dus verstopt zijn onder een balk die standaard niet zichtbaar is. Prullenbak leegmaken in de mail applicatie is de "Verwijderd" map openen, rechts klikken => Mappen beheren => Map leegmaken. Heb ik zelfs niet echt naar moeten zoeken, maar ik geef toe dat dat omslachtig is.
Mijn grote voorbeeld is mijn tante, een van de grootste leken die ik ken (niks mis mee, die moeten er ook zijn). Sinds Windows 8 is het aantal telefoons voor hulp met 95% gezakt. Ik heb er zelfs geen teamviewer meer op gezet om remote te helpen omdat het niet meer nodig is. Zij kwam wel van Vista, waar zij veel problemen mee had. Ik heb haar wel niet in de waan gelaten dat de desktop niet meer bestaat, ik heb haar zo veel mogelijk de apps uitgelegd en hoe ze nieuwe kon installeren + hoe ze naar de desktop kon om daar zaken te doen. Ze is er wel maar vanaf 8.1 in gesprongen, ik wil niet weten wat het bij 8.0 zou geweest zijn want 8.1 bracht toch wel wat verbeteringen
.
Al bij al, weer zwaar off-topic want het doel van de TS was niet om dergelijke discussies te starten maar om tips te vragen
.
PDF opent bij mij meteen in de lezer app in split-screen, dus met de mail applicatie er naast. Speciaal getest want ik gebruik de standaard apps gewoonlijk niet. Mogelijk moet dat zo in de PDF-app geprogrammeerd zijn, ik heb er werkelijk geen gedacht van.
Die andere handelingen dat klopt, maar al bij al zijn die zeer eenvoudig te overwinnen en heb je dat na 2 keer al niet meer door. Als je constant in desktop modus zit kom je ze zelfs niet tegen.
Welke basis elementen ontbreken? In apps klopt dat wel al hangt dat weer af van app tot app. Het nadeel van apps is dat de focus ligt op een cleane interface en de opties dus verstopt zijn onder een balk die standaard niet zichtbaar is. Prullenbak leegmaken in de mail applicatie is de "Verwijderd" map openen, rechts klikken => Mappen beheren => Map leegmaken. Heb ik zelfs niet echt naar moeten zoeken, maar ik geef toe dat dat omslachtig is.
Mijn grote voorbeeld is mijn tante, een van de grootste leken die ik ken (niks mis mee, die moeten er ook zijn). Sinds Windows 8 is het aantal telefoons voor hulp met 95% gezakt. Ik heb er zelfs geen teamviewer meer op gezet om remote te helpen omdat het niet meer nodig is. Zij kwam wel van Vista, waar zij veel problemen mee had. Ik heb haar wel niet in de waan gelaten dat de desktop niet meer bestaat, ik heb haar zo veel mogelijk de apps uitgelegd en hoe ze nieuwe kon installeren + hoe ze naar de desktop kon om daar zaken te doen. Ze is er wel maar vanaf 8.1 in gesprongen, ik wil niet weten wat het bij 8.0 zou geweest zijn want 8.1 bracht toch wel wat verbeteringen

Al bij al, weer zwaar off-topic want het doel van de TS was niet om dergelijke discussies te starten maar om tips te vragen

-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Wat r2504 zegt: de consistentie is zoek. Sommige programmas runnen in metro, andere in desktop. Die hebben beide volledig andere UIs met andere regels en gewoontes. En dat samengooien is niet meer of minder dan hopeloos verwarrend. MS houdt van software die alles-in-1 doet, en dat betekent vaak dat ie niks fatsoenlijk doet.
Ik was laatst bij hoge uitzondering ns in een w8 metro app bezig; omdat ik het zo weinig gebruik kan ik me niet eens voorstellen hoe het te bedienen. Weg menubalk, weg standaardknoppen, ... ; als wij er al last mee hebben soms, kan je je de oudere (vaak gepensioneerde) gebruiker voorstellen, die je met hand en tand alles moet duidelijk maken en die niet graag verandering heeft.
Ik was laatst bij hoge uitzondering ns in een w8 metro app bezig; omdat ik het zo weinig gebruik kan ik me niet eens voorstellen hoe het te bedienen. Weg menubalk, weg standaardknoppen, ... ; als wij er al last mee hebben soms, kan je je de oudere (vaak gepensioneerde) gebruiker voorstellen, die je met hand en tand alles moet duidelijk maken en die niet graag verandering heeft.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
Hier juist omgekeerd, de grootste leken hebben het moeilijk met metro apps, skype die de webcam maar niet wil aanzetten... een mail afprinten waarbij de standaard printer telkens bij "more" komt te staan, en zo kan ik nog wel ff doorgaan.MClaeys schreef: Mijn grote voorbeeld is mijn tante, een van de grootste leken die ik ken ...
Het grootste probleem voor leken is dat geen enkel programma hetzelfde werkt, als je met 1 desktop programma kan werken kan je met allemaal overweg? In Metro gaat die vlieger blijkbaar niet op.