Y-kabel Fritzbox - simbox - noodnummers

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 4 keer

Weet iemand of er verschillen soorten Y-kabels bestaan met een verschillende breedte voor de telefoonfiche?

Ik stel deze vraag omdat ik in het verleden een simbox had aangesloten op mijn vorige Fritzbox 7140. Daar paste die fiche perfect op de ingang van mijn simbox. Maar de fiche aan de Y-kabel die ik nu heb is te breed voor de simbox. De huidige Fritz heb ik in Duitsland gekocht, de Fritz 7140 in België.

De kabel van de eerste Fritz heb ik samen met de box verkocht.

Het enige doel van de simbox is om noodnummers te kunnen bereiken, want OVH slaagt daar ondanks hun beloftes niet in!

Ik sta ook open voor andere suggesties om noodnummers wel bereikbaar te hebben, behalve om een vaste lijn te nemen.
internet en TV: Proximus Flex Pack met FritBox 7590 Pro als modem/router, inclusief TV (beta OS van Fritz)
voip: OVH
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6990
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

het praat makkelijker als je vertelt over welke connector het gaat op je simbox (RJ11 ? RJ45 ? of nog iets anders ?)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

De Duitse FritzBox komt met een Y-kabel met aan alle uiteinden een RJ45.
De internationale FritzBox komt in principe met dezelfde Y-kabel, maar er worden 2 adapters bijgeleverd (RJ45 > RJ11)
  • - een witte adapter voor DSL
    - een zwarte adapter voor analoge telefonie (hier moet je Simbox op aangesloten worden)
Je zal dus op zoek moeten gaan voor zo'n adapter, of zelf een kabeltje maken.

Pas op:
analoge telefoon komt op pin 1 + 8 van de (zwarte) RJ45 stekker op de Y-kabel, dus niet straight forward:
Y-kabel.PNG
Je hebt dus 2 mogelijkheden:
- zelf een kabeltje maken die je rechtstreeks in de FritzBox steekt (in plaats van de Y-kabel) , met volgende aansluitingen:
  • * op 4+5 het DSL signaal
    * op 3+4 het analoge telefoonsignaal (van de Simbox)
- of een adapter maken die 1+8 van de zwarte stekker verbindt met de 2 middelste pinnen van een RJ11 (Simbox)
freakske_b schreef:Het enige doel van de simbox is om noodnummers te kunnen bereiken, want OVH slaagt daar ondanks hun beloftes niet in!
Ik sta ook open voor andere suggesties om noodnummers wel bereikbaar te hebben, behalve om een vaste lijn te nemen.
Reacties i.v.m. noodnummers graag in de andere topic: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=83&t=37969
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb nog een tweedehands Fritz7360 besteld en net vandaag ontvangen uit Nederland. Daarin zat wel een Y kabel met twee RJ11 aansluitingen. Een foto ter vergelijking (Duitse vs Nederlandse).
vergelijking Y kabels Duitse vs Nederlandse
vergelijking Y kabels Duitse vs Nederlandse
Nog wat anders: welke simkaart steek ik in die simbox? Ik heb een hele collectie vervallen buitenlandse simkaarten (binnen en buiten Europa), maar gaan noodoproepen daarmee werken? Ook jaren nadat ze vervallen zijn?

Ik veronderstel dat een data only sim (inbegrepen in een Belgacom pack, waarmee ik eigenlijk niets doe) geen optie is?
internet en TV: Proximus Flex Pack met FritBox 7590 Pro als modem/router, inclusief TV (beta OS van Fritz)
voip: OVH
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6990
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

een ander vraagje: welke simbox gebruik je ? (uit interesse)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Met een data-only sim kan je volgens mij niet bellen, ook niet naar noodnummers.
En die (wilde) verhalen dat je noodnummers kan bellen zonder SIM kaart, of zonder netwerk van je eigen provider, daar geloof ik ook niets van ...

Ik zou een goedkoop SIM kaartje kopen, die zo lang mogelijk geldig blijft (vb één jaar), en die dan jaarlijks opladen met een minimum bedrag. En link dan ook je naam- en adres bij je telefoonnummer (via de site van de provider)...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 4 keer

Joe de Mannen schreef:een ander vraagje: welke simbox gebruik je ? (uit interesse)
J.
Een Sagem RL300.
internet en TV: Proximus Flex Pack met FritBox 7590 Pro als modem/router, inclusief TV (beta OS van Fritz)
voip: OVH
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

philippe_d schreef:En die (wilde) verhalen dat je noodnummers kan bellen zonder SIM kaart, of zonder netwerk van je eigen provider, daar geloof ik ook niets van ...
Zit je samen met r2504 in een "total denial" fase? :mrgreen:
S80_GSM_SIM.png
(11.25 KiB) 347 keer gedownload
Bron: Handleiding Volvo S80, pagina 188.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Neen, maar zolang dit niet door de providers bevestigd word, ben ik sceptisch.
Met mensenlevens mag niet gespeeld worden, en informatie verspreiden die niet bevestigd is, en mogelijk onjuist is, vind ik crimineel.

En het boekje van Volvo kan mij niet overtuigen van mijn ongelijk :-(

Deze discussie hadden we hier trouwens al: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20#p446881
Er werd toen beweerd dat dit afhankelijk is van land tot land, en dit vanuit België niet mogelijk is.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9536
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Noodnummers kan je wel degelijk bellen zonder sim kaart, last time i checked. Gewoon effe je kaart verwijderen en 112 intoetsen, snel getest.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Philippe, het is zelfs een verplichting (!!!) om dit toe te laten! Zoals gezegd : just try als je t niet wilt geloven. Dat is iets dat al van in het begin van de GSM kan. op mijn oude dumbphone komt er zelfs op "enkel hulpdiensten bellen is mogelijk".

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

eventueel simbox overboord gooien en naar een UMTS stick uitkijken:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=83&t=36178
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

ITnetadmin schreef:Noodnummers kan je wel degelijk bellen zonder sim kaart, last time i checked. Gewoon effe je kaart verwijderen en 112 intoetsen, snel getest.
Heeft het gebeld? Heb je iemand aan de telefoon gehad?
krisken schreef: Dat is iets dat al van in het begin van de GSM kan. op mijn oude dumbphone komt er zelfs op "enkel hulpdiensten bellen is mogelijk".
De GSM (= hardware) kan dat inderdaad. Dat is ook geen bewijs dat het door Belgische providers ondersteund wordt.
Concreet: Heb jij zelf al naar de 112 gebeld (en antwoord gekregen) met een GSM zonder SIM?
112 in Belgium
It is not possible to call 112 from a mobile phone without a SIM card.
bron: http://ec.europa.eu/digital-agenda/112-belgium
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 4 keer

Ik zit in de problemen...

Met het Y-kabeltje correct geconnecteerd aan het dsl-toegangspunt, kreeg ik geen syc meer op mijn VDSL. De simbox deed het wel.

Ik dacht geen probleem, dan gebruik ik het originele blauwe kabeltje van Belgacom opnieuw, zoals voorheen. Maar zo krijg ik ook geen syc meer :-(

Met de Fritz DSL test krijg ik volgende gegevens:
fritz vdsl test
fritz vdsl test
Nu vraag ik mij af, zou de uitrol van vectoring in Mechelen daarmee te maken hebben? De laatste tijd benaderde ik heel sterk de maximumsnelheid van mijn profiel (30/2). Voordien zat mijn downloadsnelheid eerder rond de 18 Mbps, terwijl de laatste tijd ik (zonder tv) 28 Mbps haalde.
internet en TV: Proximus Flex Pack met FritBox 7590 Pro als modem/router, inclusief TV (beta OS van Fritz)
voip: OVH
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 4 keer

diagnostics van de 7360
7360.PNG
en wanneer ik het met de 7390 probeer
7390.PNG
Iemand suggesties aub :???:
internet en TV: Proximus Flex Pack met FritBox 7590 Pro als modem/router, inclusief TV (beta OS van Fritz)
voip: OVH
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Je krijgt dus geen sync, noch met verschillende kabels, noch met verschillende modems.

Ergens een slecht contact op je Belgacom toegangspunt (met het wisselen van kabels / modem) ?
Eens een analoog telefoontoestel op de lijn zetten en luisteren ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 4 keer

Bedankt Philippe, je hebt me op het goede spoor gezet. T is inderdaad een slecht/geen contact. Er is geen signaal.

De oorzaak ligt ook eigenlijk voor de hand. Het Belgacom toegangspunt is raar "geïnstalleerd". Het heeft altijd gebungeld aan die dikke kabel die Belgacom binnen brengt, maar dat is nooit ergens op vast gemonteerd. Waarschijnlijk heeft in de loop van de tijd de zwaartekracht zijn werk gedaan en was het wisselen van de kabel er te veel aan.

Morgenochtend Belgacom eens bellen. Weet iemand of je een 3 of 4G stick met simkaart kunt krijgen om de internetloze periode te overbruggen?

En moet ik mijn Fritzen verstoppen of kan dat geen kwaad als een technieker die ziet liggen?
internet en TV: Proximus Flex Pack met FritBox 7590 Pro als modem/router, inclusief TV (beta OS van Fritz)
voip: OVH
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

philippe_d schreef:De GSM (= hardware) kan dat inderdaad. Dat is ook geen bewijs dat het door Belgische providers ondersteund wordt.
Concreet: Heb jij zelf al naar de 112 gebeld (en antwoord gekregen) met een GSM zonder SIM?
Ik heb tussen het rijden door met een GSM (afin, twee verschillende) zonder SIM eens wat naar 112 liggen bellen.
Het resultaat was duidelijk afhankelijk van de locatie: meestal geen verbinding/gesprek mogelijk met 112.
Zowat onmiddelijk: "Einde gesprek" op mijn schermpje.
Op sommige locaties lukte het wel, maar dan kreeg ik een in het Engels opgenomen antwoord te horen: 100 voor brand, 101 voor politie, etc..
Op die momenten dat het wel lukte ook maar eens zien wat "100" doet: => vertelt mijn GSM dat enkel noodnummers gebeld kunnen worden.
"100" werd dus niet herkend als noodnummer. Noppes dus.
Ook nog wat liggen spelen met "911". :lol:
Ook noppes.
Mijn conclusie: In België bellen naar noodnummers (100, 101, etc.) met een GSM zonder SIM gaat niet.
Philippe had het bij het rechte eind!
philippe_d schreef:Met mensenlevens mag niet gespeeld worden, en informatie verspreiden die niet bevestigd is, en mogelijk onjuist is, vind ik crimineel.

En het boekje van Volvo kan mij niet overtuigen van mijn ongelijk :-(
't Ja, Volvo is intussen overgenomen door de Chinezen...
'k Ga tegen die Chinezen toch maar nikske zeggen dat je ze een criminele bende vindt. 8)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Ik had het niet op de Chinezen, maar op de "specialisten" die hier op het Forum blijven volhouden dat het in België wel kan :wink: .
Maar dat alleen hebben "van horen zeggen", of omdat op hun gsm staat "enkel noodnummers".

Ik vraag mij af wie al wel met succes een oproep naar 112 heeft gedaan met een GSM zonder sim ...
Hij melde zich hier :-)

Tot nader order, en bewijs van het tegendeel, moeten we er dus van uitgaan dat:
  • 1) je in België alleen de noodnummers kan bellen met een (geldige) SIM in de gsm.
    2) dat je bij "geen bereik" geen noodnummers kan bellen (dus ook niet via een andere Belgische operator).
De algemene GSM standard voorziet dat wel, maar dat wordt in België (en sommige andere EU landen) blijkbaar geblokkeerd (wegens mogelijk misbruik?)

Misschien beetje off-topic hier, maar hoe zal e-call dan werken?
In principe moet e-call gelijk waar in Europa, met gelijk welke GSM operator moeten werken.
Worden hiervoor dan speciale SIM kaarten gebruikt (M2M ?) in deze e-call modules?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Bij deze de volledige uitleg, die ik verkregen heb via communicatieverantwoordelijken van de betreffende providers...

In het geval van Proximus en Mobistar heeft Philippe gelijk : het zal NIET werken! Echter bij Base werkt dit WEL! Je GSM zal immers connectie maken met de mast die op dat moment het beste signaal geeft. Is dit een Base mast, dan zou dit moeten werken zonder SIM kaart.

In het geval er een SIM kaart in het toestel zit (ook al is deze geblokkeerd, bvb door 3x verkeerde PIN code) dan kan je altijd bellen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1014
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Dus goedkoopste oplossing ... gebruik een (verlopen) Base sim-kaart. :-D
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Met een verlopen SIM kaart lukt het altijd hé, het is zonder (!) sim kaart dat het enkel gaat bij Base

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

krisken schreef:Met een verlopen SIM kaart lukt het altijd hé
krisken
Ben je daar 200% zeker van?
Ik vind het te gemakkelijk om hier zomaar dingen te beweren, die dan achteraf toch niet juist blijken te zijn.

Gisteren beweerde je ook dat het al altijd mogelijk geweest was (het is zelfs een verplichting (!!!) dat je 112 kan bellen zonder SIM, en vandaag schrijf je weer iets anders.
Ik vind dit gevaarlijk, omdat mensen geloven wat hier geschreven wordt.

Ik ken mensen die op basis van deze onzin een oude GSM (zonder sim) altijd in de auto hebben liggen voor noodgevallen :-(
Wat een vals gevoel van veiligheid ...

Dat van Base geloof ik zelfs niet
Als ik géén SIM kaart ik mijn GSM steek, dan ik geen netwerk kiezen
Alleen de optie "alléén noodoproepen" verschijnt, waarmee je dus de cijfers 1 + 1 + 2 kan vormen
Hoe kan die GSM nu weten dat hij alleen via Base een verbinding kan maken?
Gaat die alle netwerken eens proberen?

Wie kan hierover een zinnige uitleg geven?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Je weet waar ik werk Philippe, en je weet aldus ook wat voor mogelijkheden we hebben. En ja, dat werkt. Gewoon een SIM kaart van Proximus genomen (nieuw uit verpakking, bedoeld voor abo's) die niet geregistreerd is, en daarmee getest : werkt prima. Ook een kaart die we geswapt hebben (wegens verloren) maar later teruggevonden hebben werkt prima.

Overigens beweerde jij gisteren ook dat het absoluut onmogelijk is om zonder SIM kaart te bellen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

krisken schreef:En ja, dat werkt. Gewoon een SIM kaart van Proximus genomen (nieuw uit verpakking, bedoeld voor abo's) die niet geregistreerd is, en daarmee getest : werkt prima. Ook een kaart die we geswapt hebben (wegens verloren) maar later teruggevonden hebben werkt prima.
OK, goed om te weten, bedankt voor de testen.
krisken schreef:Overigens beweerde jij gisteren ook dat het absoluut onmogelijk is om zonder SIM kaart te bellen...
Tot het tegendeel bewezen is, beweer ik dat nog altijd!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Lees eens goed dan mijn post, daar staat de hele uitleg in. We hebben beide gelijk...en ongelijk.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Overigens heb ik met mijn directe baas hierover gesproken en mogen zulke raadsels steeds naar mij gestuurd worden : we helpen graag mee aan het antwoord. Hebben middelen genoeg, dus proberen is geen probleem...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Dan zouden we eens een mooi overzicht moeten maken, met de antwoorden
Iets zoals:
112 via GSM.PNG
Wie vult het aan ??? :-D
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Momenteel eventjes druk, maar ik wil dit morgen zeker testen!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Ik heb daarnet nog eens "112" geprobeerd vanop een locatie waar het gisteren niet lukte (GSM zonder SIM).
Vandaag lukte het initieel wel... met één van de twee toestellen.
't Is te zeggen: ik kreeg, zoals gisteren, het Engelstalig opgenomen gesprek te horen (bij één toestel).

Intussen ook eens geprobeerd vanop mijn Android tablet: noppes, "buiten servicegebied".
Zogezegd, want met SIM heb ik wel ontvangst...

Noodnummers zijn toch noodnummers? Niet??
Ik voel me precies op de kermis.
Vijf keer gooien, één keer raak.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

krisken schreef:Momenteel eventjes druk, maar ik wil dit morgen zeker testen!
Lukt het een beetje?
Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen...

Zouden er ook nog verschillen kunnen zijn tussen provincies?
Want die centrales voor noodoproepen is provinciaal, dacht ik.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

eternum : oeps eigenlijk een beetje heel veel vergeten :oops:
Staat bij deze op t todo lijstje van volgende week!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

@krisken

Al enige preliminaire resultaten?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Bump. :roll:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Projectje door omstandigheden aan de kant gezet. Weekje ziekte, vorige vrijdag was de eerste dag op het werk en dan zijn er nog andere dingen die meer prioriteit hebben om afgewerkt te worden. Ook zijn nog niet alle antwoorden binnen van alle GSM operatoren (bijkomende vragen).

Geen schrik, we komen er wel. Al zal het later zijn dan verwacht. Zodra ik meer heb, komt het hier zeker!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Ik ben een paar dagen in het buitenland, van zodra ik terug ben zal ik iets uitgebreider antwoorden.
In ieder geval is het zo (navraag bij de providers)
  1. zonder SIM kaart kan je in België de hulpdiensten NIET bellen (ook niet bij Base)
  2. dat je - als je géén bereik hebt van je eigen provider - toch de 112 kan bellen via de andere netwerken, daar zijn de meningen verdeeld. Ik kom hierop in detail op terug
  3. dat je met een vervallen SIM kaart (zonder gekoppeld telefoonnummer dus) toch de 112 kan bellen, daar zijn de meningen ook verdeeld.
  4. Met een actieve SIM kaart, maar zonder belkrediet, kan je wel (gratis) 112 bellen
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Geen idee wie jouw bronnen zijn Philippe, maar ze wijken sterk af van onze interne bronnen bij de GSM operatoren.
Misschien hierover even communiceren met elkaar als je terugbent? Best sterk dat ze namelijk haaks op elkaar staan.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Zoals ik reeds vermeld heb in een discussie hier op het forum in het verleden, Philippe heeft hiernaar gelinkt in dit topic.

Oproepen naar de CIC's (communicatie en infomatiecentrum) zijn bij ALLE providers onmogelijk zonder SIM.
Dat het op uw gsm scherm komt is louter omdat er in de gsm standaard wel ruimte voor deze implementatie voorzien is, maar in BE is dat geblokkeerd bij alle providers, ook bij BASE!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

In Nederland komen bijna alle 112 oproepen vanaf een GSM zonder SIM door kinderen, die de oude GSM van mama of papa hebben gekregen om mee te spelen. Het enige nummer dat je kan bellen met een GSM zonder SIM is namelijk de 112.

Daar is het - in tegenstelling tot België - niet geblokkeerd, en de hulpdiensten zijn het zo beu dat ze daar ook vragende partij zijn om het wel te gaan blokkeren!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Hierbij de officiële antwoorden van de 3 Operatoren.
Ik heb alle Operatoren geconfronteerd met de onduidelijkheden, en hen verzocht de informatie te double-checken.

1) Kan er in België naar 112 gebeld worden, met een GSM zonder SIM kaart?
  • Proximus antwoord: NEE
  • Mobistar antwoord: NEE
  • Base antwoord: NEE (Het antwoord van Base was aanvankelijk "Ja". Blijkbaar ging iedereen bij Base hiervan uit (zelfs informatie aangebracht in de Base bedrijfswagens).
Conclusie:
- In België is het niet mogelijk om zonder SIM naar 112 te bellen. Dit is geblokkeerd door de operatoren in België op vraag van de nooddiensten (te veel valse meldingen en ook omdat er geen terugkoppeling mogelijk naar de beller).
- Zoals vermeld door cyberbozzo is deze mogelijkheid wel voorzien in de GSM standard, vandaar dat de vermelding "enkel noodoproepen" op uw GSM scherm staat.
- In sommige landen is het wel mogelijk.

2) Kan er in België naar 112 gebeld worden, als het netwerk van jouw provider niet beschikbaar is of is uitgevallen?
  • Proximus antwoord: JA
  • Mobistar antwoord: JA
  • Base antwoord: JA
Conclusie:
- Als een ander netwerk wel dekking geeft op de plaats waar u zich bevindt dan zal uw oproep naar de 100/101/112 via dat netwerk de nooddiensten bereiken ("national 112 roaming").

3) Kan er in België naar 112 gebeld worden, met een oude of gedeactiveerde SIM kaart?
  • Proximus antwoord: NEE
  • Mobistar's eerste antwoord: JA. Dat zou mogelijk moeten zijn want een sim card ook al ze gedeactiveerd heeft een IMSI nummer, en dat zou voldoende moeten zijn om de beller te identificeren.
  • Mobistar's definitief antwoord (30/11/2014): NEE
  • Base antwoord: NEE
Conclusie:
- Hier zijn de meningen verdeeld: volgens Mobistar kan het wel (ik zal Mobistar nog eens confronteren met het tegenstrijdig antwoord t.o.v. de collega's).
- De Hulpdiensten willen graag de mogelijkheid hebben voor terugkoppeling. Een GSM zonder geldige SIM kaart kan niet teruggebeld worden, vandaar dat ik ook twijfel aan het antwoord van Mobistar.

4) Kan er in België naar 112 gebeld worden, met een (pre-paid) kaart zonder belwaarde?
  • Ik heb deze vraag niet gesteld aan de Operatoren
Gezien oproepen naar noodnummers gratis zijn, en dat een GSM zonder belwaarde ook kan teruggebeld worden, ga ik ervan uit dat je noodnummers kan bellen zonder belkrediet.

Zie ook: http://www.112.be/ , http://www.112.be/nl/faq-112.html, http://www.belgopocket.be/nl/content/noodoproepen, http://www.civieleveiligheid.be/nl/cont ... rale-112-0
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”