Door de groeiende concurrentie van ‘nieuwe’ communicatiemiddelen zoals WhatsApp en Skype heeft de traditionele sms vorig jaar voor het eerst iets van haar pluimen verloren. Tot en met 2012 steeg het sms-gebruik nog elk jaar, maar in 2013 bereikte het sms’en zijn plafond.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140406_01056784
Skype en WhatsApp doen Belg minder sms’en
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 389 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Het kluchtigste is als ze zeggzn dat we meer gebruiken van de gratis apps
alsof sms betalend is.
alsof sms betalend is.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
In Nederland is de populariteit van Whatsapp enorm. Hier in België ze ik het eigenlijk niet zo veel, iedereen in mijn kennissenkring heeft zo veel gratis berichten dat het de moeite niet is daar een extra app/account voor te maken. Of misschien ben ik al van een te oude generatie 

- Kitt
- Elite Poster
- Twitter: kitt1977
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 45 keer
yep ik heb het ook maar gebruik het zelden of nooit .. sms gratis in Europa ( Dommel )
onlangs op een feestje met free wifi in nederland was het wel handig .. voor personen die niet gratis smsen in buitenland
onlangs op een feestje met free wifi in nederland was het wel handig .. voor personen die niet gratis smsen in buitenland

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
Als je een paar berichtjes per dag stuurt naar iemand in het buitenland (en dan Nederland in mijn geval) kost het via whatsapp 79cent/(365*2) = 0.001 euro per bericht (de minimale datakosten even niet meegerekend)
Een sms zou mij 0.5 euro per bbericht kosten.
Een sms zou mij 0.5 euro per bbericht kosten.

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3753 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Binnen- of buitenland maakt niets uit, ik gebruik vooral Whatsapp en Viber.
Ik vind die apps handiger en overzichtelijker dan sms, vooral om foto'tjes mee te sturen.
Viber heeft mijn voorkeur, daar kan je zeer gemakkelijk mee bellen naar andere Viber gebruikers ..
Ik vind die apps handiger en overzichtelijker dan sms, vooral om foto'tjes mee te sturen.
Viber heeft mijn voorkeur, daar kan je zeer gemakkelijk mee bellen naar andere Viber gebruikers ..
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Beide programmas zijn niks voor mij. Ze werken niet op tablet want moeten met een telefoonnummer geregistreerd worden, dezelfde account kan niet op 2 toestellen tegelijk ingelogd zijn, en ergst van al: ze uploaden beiden al je contacts naar hun servers. En dat is in mijn opzicht een absolute privacy no-no.
[
Post made via mobile device ]
[

-
- Deel van't meubilair
Gebruik het ook vooral met vrienden die in het buitenland zitten of als ik zelf in het buitenland zit (dan is het handig om wat fotootjes door te sturen).philippe_d schreef:Ik vind die apps handiger en overzichtelijker dan sms, vooral om foto'tjes mee te sturen.
Met vrienden in Belgie is het eerder een uitzondering... bijkbaar breekt het hier niet echt door (hoofdzakelijk volgens mij vanwege een tragere penetratie van smartphones en mobiel internet). Zodra deze laatste twee verbeteren zal het gebruik van Whatsapp ook wel stijgen... het is gewoon veel handiger en flexibeler dan SMS.
Whatsapp is trouwens gratis op Windows Phone... heb er nog geen cent voor moeten betalen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
- Bedankt: 114 keer
Op mijn E72 gebruikte ik vooral WhatsApp, dat was overzichtelijker dan SMS. Nu gebruik ik vooral iMessage omdat ik dan zowel vanaf mijn iPhone als MacBook Pro berichten kan versturen, maar het werkt natuurlijk enkel met mensen die ook een Apple-toestel hebben.
In het buitenland gebruik ik dan ook apps als Facebook Messenger, die geeft ook onmiddellijk push-notificaties en de meeste mensen in mijn kennissenkring hebben Facebook, in tegenstelling tot Whatsapp of Viber. Een overstap naar Telegram zou ik wel zien zitten, maar de populariteit van privacy blijft bij de gemiddelde 16-20 jarige blijkbaar op een laag pitje staan.
In het buitenland gebruik ik dan ook apps als Facebook Messenger, die geeft ook onmiddellijk push-notificaties en de meeste mensen in mijn kennissenkring hebben Facebook, in tegenstelling tot Whatsapp of Viber. Een overstap naar Telegram zou ik wel zien zitten, maar de populariteit van privacy blijft bij de gemiddelde 16-20 jarige blijkbaar op een laag pitje staan.
-
- Deel van't meubilair
De vraag is maar of Telegram je meer privacy gaat geven of niet... uiteindelijk is het een kwestie van vertrouwen (zeggen en zijn is nog iets anders).butskristof schreef:Een overstap naar Telegram zou ik wel zien zitten, maar de populariteit van privacy blijft bij de gemiddelde 16-20 jarige blijkbaar op een laag pitje staan.
Trouwens alsof iemand geïnteresseerd is de berichtjes van een 16 a 20 jarige... of eender wie hier op Userbase. Op zich is dit natuurlijk geen argument om geen privacy te hebben maar velen overdrijven er ook een beetje in.
- MClaeys
- Elite Poster
Voor foto's versturen en berichten vanuit het buitenland gebruik ik gewoon Skype, opnieuw omdat ik niet de zoveelste account wou (was vroeger mijn Skype account en is nu gewoon omgezet naar mijn Microsoft account) en omdat zowat iedereen van men vrienden het heeft staan op zijn smartphone, tablet en pc. Het grote voordeel voor mij is dan weer dat ze het in WP8.1 nog wat verder in het OS gaan integreren om het gebruik nog eenvoudiger te maken. Wie geen Skype heeft heeft dan wel weer Facebook messenger, al gebruik ik die net als Facebook liefst zo min mogelijk.
-
- Elite Poster
True, maar ik ben vooral fan van Telegram omdat die opnieuw de mogelijkheid geeft om zowel op smartphone als pc in te loggen. WhatsApp kan dit nog steeds niet en voor Facebook moet dit altijd langs de site (OK, ik kan Facebook via Jabber koppelen aan Messages op mijn Mac, maar dat werkt echt niet praktisch).r2504 schreef:De vraag is maar of Telegram je meer privacy gaat geven of niet... uiteindelijk is het een kwestie van vertrouwen (zeggen en zijn is nog iets anders).
Trouwens alsof iemand geïnteresseerd is de berichtjes van een 16 a 20 jarige... of eender wie hier op Userbase. Op zich is dit natuurlijk geen argument om geen privacy te hebben maar velen overdrijven er ook een beetje in.
Privacy is immers toch al lang dood.
Trouwens, dit bericht gaat enkel over sms-gebruik. Ik vermoed dat providers binnenkort ook wel een daling in gebruik van telefonie gaan voelen? Ik gebruik in elk geval wanneer mogelijk steeds FaceTime, opnieuw heel handig in het buitenland en wanneer je bv. prepaid hebt met veel data. Facebook Messenger heeft nu ook een belfunctie gekregen waarmee je naar andere mensen met Messenger kan bellen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Ben ik nu de enige die zoiets heeft van: SMS is voor mij nog steeds de enige berichtendienst waarvan ik zeker weet dat ze aankomen. Vaak staat bij veel gebruikers hun dataverbinding af dus wanneer komen die berichten aan? Ook maar een deel van mijn contacten gebruikt berichten apps.
-
- Elite Poster
Dat vind ik net een van de nadelen van SMS: WhatsApp, iMessage, FB Messenger geven steeds aan of het bericht is aangekomen en soms zelf of de andere partij het gelezen heeft. Komt het bericht niet aan omdat hun dataverbinding uitgeschakeld is, stuur je gewoon een SMS achterna.
Als een bericht via iMessage na tien minuten niet is aangekomen, stuurt hij hetzelfde bericht automatisch nogmaals via SMS.
Het gebeurt echter zelden dat een van die berichten niet redelijk snel gelezen wordt, maar de mensen waarmee ik converseer hebben bijna allemaal constant hun dataverbinding aanstaan.
Een groot deel van mijn contacten gebruikt inderdaad geen messaging-apps, maar dat zijn eigenlijk vooral de mensen die niet tot mijn generatie behoren en waar ik niet op dergelijke basis contact mee heb.
Als een bericht via iMessage na tien minuten niet is aangekomen, stuurt hij hetzelfde bericht automatisch nogmaals via SMS.
Het gebeurt echter zelden dat een van die berichten niet redelijk snel gelezen wordt, maar de mensen waarmee ik converseer hebben bijna allemaal constant hun dataverbinding aanstaan.
Een groot deel van mijn contacten gebruikt inderdaad geen messaging-apps, maar dat zijn eigenlijk vooral de mensen die niet tot mijn generatie behoren en waar ik niet op dergelijke basis contact mee heb.
-
- Deel van't meubilair
SMSjes durven ook wel al eens blijven hangen... niet vaak maar het kan.
Als je echt iemand nodig hebt dan bel je hem gewoon.
Bij Whatsapp kan je trouwens zien of iemand het bericht heeft gekregen en gelezen.
Als je echt iemand nodig hebt dan bel je hem gewoon.
Bij Whatsapp kan je trouwens zien of iemand het bericht heeft gekregen en gelezen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Bij sms kan je dus ook een ontvangstbevestiging vragen... Jaja, dat bestaat nog steeds. 
Ik vraag me af bij welke generatie dat ik behoor. Ik ken dat allemaal wel, maar gebruik het zelden, heb ook de indruk dat er meer vrouwen van die appjes gebruiken dan mannen, maar bon, hier zitten amper vrouwen dus we kunnen het niet vragen.

Ik vraag me af bij welke generatie dat ik behoor. Ik ken dat allemaal wel, maar gebruik het zelden, heb ook de indruk dat er meer vrouwen van die appjes gebruiken dan mannen, maar bon, hier zitten amper vrouwen dus we kunnen het niet vragen.

-
- Deel van't meubilair
Je bent niet de enige van die generatie hoor... maar het is gewoon allemaal niet zo handig... bij Whatsapp zie ik meteen aan het dubbele vinkje dat het bericht gelezen is, bij SMS zou ik aparte SMSjes krijgen ter bevstiging zonder enige link met de oorspronkelijke SMS.Slafes schreef:Bij sms kan je dus ook een ontvangstbevestiging vragen... Jaja, dat bestaat nog steeds.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
Bij Whatsapp weet je nooit of je bericht echt gelezen/geopend is. het eerste vinkje duidt aan dat het bericht succesvol op de WA servers is ontvangen, de tweede dat het aangekomen is op de telefoon van de ontvanger. (en dus niet zoals bij fb messenger waarbij je kan zien dat je bericht geopend is geweest)r2504 schreef:Je bent niet de enige van die generatie hoor... maar het is gewoon allemaal niet zo handig... bij Whatsapp zie ik meteen aan het dubbele vinkje dat het bericht gelezen is, bij SMS zou ik aparte SMSjes krijgen ter bevstiging zonder enige link met de oorspronkelijke SMS.Slafes schreef:Bij sms kan je dus ook een ontvangstbevestiging vragen... Jaja, dat bestaat nog steeds.
-
- Deel van't meubilair
Dan kan je ook stellen dat je van een SMS niet weet of hij gelezen is...
Ik dacht nochtans dat het bij Whatsapp anders was maar je hebt gelijk... http://www.whatsapp.com/faq/general/20951546
Ik dacht nochtans dat het bij Whatsapp anders was maar je hebt gelijk... http://www.whatsapp.com/faq/general/20951546
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Euh, dat was enkel het geval voor GSM's met een verouderd OS? Sinds de smartphone heb ik altijd al geweten dat Android de ontvangstbevestiging proper kan omzetten in een vinkje naast het verstuurde bericht. De tijd van die aparte SMS'en met ontvangstbevestigingen ligt al zeker 5 jaar achter ons.r2504 schreef:... , bij SMS zou ik aparte SMSjes krijgen ter bevstiging zonder enige link met de oorspronkelijke SMS.
- MClaeys
- Elite Poster
Bij Windows Phone 7 is/was dat niet het geval, je kreeg daar een sms. Zo meteen even op WP8 proberen. Bij Symbian heb ik het nooit anders geweten dan dat ze een goede aanduiding hiervan gaven, zelfs op men zeer oude dumb-phones. De vraag is hoe betrouwbaar het is, wat ik heb nog berichten geweten waarvan ik zeker was dat ze niet aangekomen waren maar het afleverbericht wel gepasseerd was.
Edit:
Net getest op WP8 met GDR3, ik krijg een bericht terug van "Mobile operator" met als text: The message you sent to xxxxxxxxx was delivered. Het is een Read Only message dus er op antwoorden of iets dergelijks is niet mogelijk. Ze werken er blijkbaar wel aan daar het een feature request was dus de verwachting is dat het in WP8.1 aanwezig zal zijn.
Edit:
Net getest op WP8 met GDR3, ik krijg een bericht terug van "Mobile operator" met als text: The message you sent to xxxxxxxxx was delivered. Het is een Read Only message dus er op antwoorden of iets dergelijks is niet mogelijk. Ze werken er blijkbaar wel aan daar het een feature request was dus de verwachting is dat het in WP8.1 aanwezig zal zijn.
- tommekentom
- Premium Member
- Twitter: MisterTommie
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 24 keer
- Contacteer:
Bij iPhone is het ook een aparte sms.
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
[Home] Tadaam Premium