CD-RW kan niet beschreven worden

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Frigobox
Pro Member
Pro Member

Khad een vraagje over cd writers. Ik heb thuis een aantal CD RW's van TDK liggen (700mb 4x). Aangezien ik regelmatig foto's trek, kopieer ik die regelmatig en geef die cd dan door aan personen die ook op de foto's staan :lol:

Die bepaalde persoon kan mijn foto's van de CR-RW dat ik gebrand heb lezen en dus ook kopieren, maar zelf kan die persoon de cd niet beschrijven ... GEwone CD-R beschrijven gaat wel, maar dus geen Rewritables.

Aan wat kan dat liggen??? Slechte instelling?? Slechte hardware??? Tis een philips CDRW 1600 series. Om te branden gebruiken we allebei Nero 5
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Typisch probleem: heel vaak kan je enkel een cd herbeschrijven met de schrijver die hem geformatteerd heeft. Wil je de cd/rw opnieuw op een andere schrijver gebruiken moet je die volledig op die schrijver formatteren.
Frigobox
Pro Member
Pro Member

AH, leuk om weten. Hoe doe je de format juist?? Ik heb dat al gedaan, maar meestal doe ik gewoon een unerase voor ik brand. Aangezien ik dus zelden format, weet ik niet direct hoe eraan te beginnen
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

In Nero kun je dat.
Frigobox
Pro Member
Pro Member

°MaRtO°° schreef:In Nero kun je dat.
In Nero staat een functie "erase rewritable". Maar is erasen niet verschillend van formatteren??? Of is er een andere manier om te formatteren.

Kweet dat Nero voor het branden vraagt of dat je de cd eerst wil leegmaken, maar volgens stelt hij die vraag zelfs niet bij die persoon.

Hoe format je dan???
meon
Administrator
Administrator
Provider

Dat 'erasen' komt neer op formatteren. Gebruik wel den 'trage' methode.
Frigobox
Pro Member
Pro Member

Ok, kzal het eind deze week eens proberen want het is mijne pc dus ni he

Kheb me laten vertellen dat per keer je de cd rw formatteert, dat de opslagcapaciteit vermindert. Is dat zo of is dat een fabeltje :lol:
meon
Administrator
Administrator
Provider

Een CD-RW? Dacht het niet. Een CD-R verliest wel per sessie zo'n 15 MB aan lead-in en out telkens, maar voor de rest zou ik het niet weten ...
Krekkie
Premium Member
Premium Member

Frigobox schreef:Kheb me laten vertellen dat per keer je de cd rw formatteert, dat de opslagcapaciteit vermindert. Is dat zo of is dat een fabeltje :lol:
Dat is een fabeltje!
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”