Powerline 3-fase koppelaar

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
stefdeve
Member
Member
Bedankt: 8 keer

Ik heb hier nog een moeilijke vraag :oops:

Ik woon momenteel in een huis gebouwd in 1979, dus de elektriciteitskabels dateren van toen. Nu zou ik graag binnenkort powerline ( Devolo) gebruiken, maar daar knelt het probleem.

Mijn elektriciteitskabels zijn een meerfasig netwerk, (3 fasig elektriciteitsnetwerk), nu heb ik gehoord ( weeral vaag) dat die laatste nieuwe powerline's van Devolo daar geen probleem mee zouden hebben? Heeft er iemand hier ervaring mee met 3 fasig elektriciteitsnetwerk?

Dan heb ik ook even gezocht voor eventuele oplossingen, en ik kwam op een "meerfasig koppelaar", dat is blijkbaar een toestelletje dat je in de elektriciteitskast kan installeren zodat het alle fasen verbindt zodat de powerline's toch zouden werken........... weet er iemand of heeft er al iemand ervaring met dit? Ik heb ook gezien meerfasig koppelaars die redelijk wat kosten en tevens ook een versterker hadden........

Ik weet het, ik stel moeilijke vragen :oops: Maar ik zou wel heel blij zijn moest er iemand hier al ervaring mee hebben :-D

Alvast bedankt !
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

ik woon ook in een huis van 1979 en ook een drie fasig net (400 V~ tussen de fasen, 230V~ tussen fase en N)
heb geen problemen ondervonden ,
maar dat wil nog niet zeggen dat de ene installatie de andere is en jij daarom geen problemen kunt krijgen,
eigenlijk moet je dat gewoon uitproberen, mss van iemand eens devolo's lenen als je kan om te testen.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Werken doet het vast wel, de vraag is welke snelheid is haalbaar.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Bij mij komt er tussen de fasen (3 zonder N geloof ik) helemaal niets door van powerline, de toestellen vinden elkaar gewoon niet.

Ik vraag me af of je niet gewoon een plc per fase-paar kan inpluggen en die drie dan dmv een switch met elkaar verbinden? Dan kost het je drie toestellen maar de bandbreedte wordt niet gebruikt buiten de fase, dus je splitst je netwerk eigenlijk op.
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

Bij mij komt er tussen de fasen (3 zonder N geloof ik) helemaal niets door van powerline, de toestellen vinden elkaar gewoon niet.

Ik vraag me af of je niet gewoon een plc per fase-paar kan inpluggen en die drie dan dmv een switch met elkaar verbinden? Dan kost het je drie toestellen maar de bandbreedte wordt niet gebruikt buiten de fase, dus je splitst je netwerk eigenlijk op.
Als de twee stopcontacten op verschillende fazen zitten dan is dit inderdaad de enige oplossing. Je kan natuurlijk ook je elektriciteitskast aanpassen mits je er wat verstand van hebt. In een doorsnee huis heb je geen 3 fazen van doen tenzij je elektrisch verwarmd of een machinepark in je tuinhuis hebt ;-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

3 fasen komt veel meer voor dan je zou denken. In het ouderlijk huis waar ik nu woon hebben we altijd 3 fasen gehad. Werd gebouwd midden de jaren '60 en is een sociale woning. Vroeger werd gewoon binnen in huis gebracht wat er in straat lag en meestal was dat 3 fasen. Mijn grootouders hebben in de jaren '30 of '40 zelf gebouwd en ook daar heb ik altijd geweten dat ze 3 fasen hadden. Tegenwoordig is het zo dat je het speciaal moet aanvragen en het kost je (als ik mij niet vergis) iets van een 600 euro meer ten opzichte van 1 fase. Zelf heb ik 3x400 op 40A. Het maximum wat je als particulier kan krijgen is 50A (op 3 fasen wel te verstaan).
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1201 keer
Recent bedankt: 6 keer

Tegenwoordig krijg je standaard monofasig op 40A.
Als je meer wil moet je (een pak) meer betalen en het verantwoorden.

Hogere amperages kan je makkelijk verantwoorden: als je met 2 gaat werken, wordt al het verbruik (vaatwasser, wasmachine, droogkast, ...) meer geconcentreerd.
Meerfasig krijg je oa. als je een warmptepomp ofzo steekt
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

En het rare van de hele situatie is: vroeger was er zo goed als niks op electriciteit en tegenwoordig is alles op electriciteit maar krijg je standaard geen 3 fasen meer. Probeer maar eens op 1 fase een inductie plaat te doen branden, vaatwasser te doen draaien, wasmachine, droogkast, eventueel boiler onder de gootsteen en de boiler op de badkamer. Dan kom je veel te kort met 1 fase. Ik mag er per fase ongeveer 9,3 kW doorjagen (maakt iets meer dan 27 kW in totaal). Als je de vermogens van voornoemde toestellen samentelt, dan zit je ruimschoots boven de 9,3 kW. Behalve de droogkast heb ik het allemaal en alles op electriciteit maar bij mij lukt het perfect.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Devolo werkt bij mij perfect met 3-fasen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

dan zijn we al met twee :wink:
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Werken die perfect omdat beide stopcontacten toevallig op eenzelfde fase zitten? Opletten daarmee!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

Ik 'vermoed' dat je een Neuter (Nullijn) moet hebben om dat te laten werken.

Als je over verschillende fasen, gaat moet het signaal steeds door de eleckast.

Vroeger had men vaak 3-fasen nodig omdat de eerste motoren (Tesla) op dit principe werken. En volgens mij brengen ze steeds 3-fasen binnen, maar sluiten ze maar 1 fase aan, als je een 1-fasige verbinding wenst.
Nu hebben de zwaardere inductie vuren ook redelijk wat vermogen nodig >10kW en moeten deze meestal op 2 of 3 fasen aangesloten zijn.

Ook personen die meer als 5kW willen terugleveren aan het net via zonnepanelen moeten dit verspreiden over meerdere fasen.

Het kost niet meer om 3-fasen aan te sluiten, je betaald per gevraagd vermogen. (Alles onder de 10kW is dezelfde prijs, daarboven betaal je per kW). Ik heb pas een aansluiting laten doen. Ik heb gekozen voor 3x25A (kookvuur van 12kW en 7kW aan zonnepanelen).

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

de website van devolo
het werkt dus

Wat zijn de vereisten voor het gebruik van dLAN®? Waar liggen de grenzen?

dLAN® werkt in het hele stroomnet van het huis resp. de woning, ongeacht of het oud- of nieuwbouw is. Daarbij moet het natuurlijk gaan om een samenhangend elektriciteitsnet. Daarnaast mogen leidinglengten niet langer zijn dan 300 m. Verschillende fasen zijn echter geen probleem. Elektriciteitsmeters zorgen weliswaar voor een grote demping van het signaal, maar ze blokkeren het niet in alle gevallen.

Waarom hebben devolo-adapters geen fasekoppeling nodig?

Door het hoogfrequentieoverspringen worden de datasignalen automatisch over alle fasen verdeeld. De enige vereiste hiervoor is een parallel verloop van de fasen. Dit hoogfrequente overspringen houdt een demping in en kan tot vermogensverlies leiden.

Kan ik devolo-producten gebruiken ondanks het feit dat ik verschillende stroomcircuits in huis heb?

Ja, devolo-producten functioneren ook bij meerdere stroomcircuits (fasen) in huis. Wijzigingen in het stroomnet, zoals bijvoorbeeld de inbouw van een fasenkoppelaar, zijn daarbij niet noodzakelijk.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
jackho
Elite Poster
Elite Poster

bij mij werkt het goed op verschillende fasen en bij mijn broer niet
en waarom bij hem niet daar heb ik nog geen uitleg voor,
allebei zitten we met een 3 fasig net (3x 400 V RS,ST, RT / 3 x 230 V RN,SN,TN )
stefdeve
Member
Member

Maar zou het dan kwaad kunnen dat ik uit voorzichtigheid en voor extra prestatie en garantie(snelheid) toch een fase-koppelaar installeer om te gebruiken bij die Devolo-adapters?

Hier is de link van een eventuele fase-koppelaar. Ik weet niet of ik noodzakelijk deze ga nemen omdat ik er ook nog vind met "repeater"

http://www.vego.nl/kemo/21/kemo-m091n.htm

Deze hieronder kost veel meer, maar heb geen idee of dat daarom veel beter gaat zijn.

http://www.waakzaamwonen.com/fkx40-acti ... p-140.html
jackho
Elite Poster
Elite Poster

voor je deze kosten doet zou je dan niet beter eerst uitproberen of het zo al zonder 3-fase koppelaar naar je behoeften werkt !
stefdeve
Member
Member

Je hebt misschien gelijk. :-D

Zeg LoewieKatorz en Jackho welk type Devolo's hebben jullie allebei?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

Opletten met het type net!

3*400 of 3*230
3*400 betreft 3 fasen en een nullijn terwijl 3*230 steeds tussen 2 fasen is en geen neuter. De laatste is verouderd en eigenlijk iets van vroeger.
Ik weet niet welke beter dient te werken, maar het is verklaarbaar dat er een verschil is. (heb ik wel eens gehoord)

Zelf 3 fasen, meestal geen link naar een andere fase, soms wel maar heel zwak (enkele mb/s). Zit wel met veel interferentie op het net.
Ik gebruik tp-links.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

gunmaster schreef:Opletten met het type net!

3*400 of 3*230
3*400 betreft 3 fasen en een nullijn terwijl 3*230 steeds tussen 2 fasen is en geen neuter. De laatste is verouderd en eigenlijk iets van vroeger.
Ik weet niet welke beter dient te werken, maar het is verklaarbaar dat er een verschil is. (heb ik wel eens gehoord)
klopt: als je 3*230 zonder neuter hebt kan je een koppelaar NIET gebruiken; die werkt alleen bij 3*400 !!!! Want in dat geval ga je het signaal dat op 2 fasen staat gewoon kortsluiten.
Zelf zou ik idd eerst proberen zonder koppelaar, en als het dan niet werkt, én je hebt een 3*400 net, om dan de koppelaar zonder repeater te nemen. Per slot van rekening is een koppelaar eigenlijk niks anders dan 3 X-condensatoren in een doosje.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

gunmaster schreef:3*400 betreft 3 fasen en een nullijn terwijl 3*230 steeds tussen 2 fasen is en geen neuter. De laatste is verouderd en eigenlijk iets van vroeger.
3 x 230 is idd verouderd maar wordt precies nog in half België gebruikt. In Nederland quasi enkel nog in Amsterdam centrum. Hier bij ons ook nog 3 x 230 maar heb daar eigenlijk geen problemen mee. Op elektrisch vlak dan, gebruik geen Devolo's. Ik heb hier net onze elektriciteit gerenoveerd en 3 x 230 maakt het eigenlijk poepsimpel om uw kast te bekabelen: een driefasenvork erin en alles zit mooi verdeeld over de verschillende fasen. Niet dat het anders zoveel moeilijker is, er bestaan vorken voor 3 x 400 + N en andere combinaties, je moet dan gewoon wat meer opletten.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”