Accesspoint werkt niet sinds homespot instalatie

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Vreemd probleem, accespoint werkte perfect voor installatie van telenet homegateway op tablet/phone. Sinds installatie van homespot kunnen tablets en telefoons niet langer verbinden laptops echter wel.

Maakt niet uit welke vorm van versleuteling ik gebruik het lukt alleen als ik de encryptie totaal afzet.
Iemand al iets gelijkaardigs voorgehad en daar een oplossing voor gevonden, open is geen oplossing imho.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zitten je router en je AP op hetzelfde kanaal? Dat zorgt voor interferentie. Kijk dat om te beginnen al ns na.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Eventueel eens kijken met een programmaatje zoals Inssider, om te zien welke wifi er allemaal in de buurt zit.
Wat gebeurt er als je naast het AP gaat zitten?
konda
Premium Member
Premium Member

zelfs al hou ik ap vlak naast de toestellen, ze willen niet verbinden tenzij ik de encryptie afzet.
De telenet homegateway komt niet tot aan de plaats van de AP, die krijgt zijn signaal via een kabel.

ik zal volgende keer eens kijken met inssider, het zou me niet verbazen dat er iets anders staat dat op 2.4Ghz radio signalen is aan het spuwen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Tja, vroeger, in de bg standaard, gebruikte je 1 kanaal.
Er zijn slechts een 3tal niet overlappende kanalen (normaal 1, 6 en 11), dus kon je met een wifi router 2 buren hebben dichtbij zonder problemen.
Nu, met de bgn variant, gaat ie meerdere kanalen gebruiken, en is het gedaan ermee. Eenvoudig gezegd kan je dus geen 2 wifi units meer hebben zonder dat er interferentie kan optreden, want ze zitten allemaal te loadbalancen op verschillende kanalen. En als je er maar 3 hebt, en elk gebruikt meer dan 1, dan zie je dit van ver aankomen.
Het is wel iets ingewikkelder dan dat, en ze zijn tegenwoordig wel iets geavanceerder, maar daar komt het, als ik het me nog goed herinner, ongeveer op neer.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Op zich kan dat zorgen dat de snelheid niet optimaal is... maar de TS kan gewoon niet connecteren (is dus een ander probleem) !

Trouwens de BGN standaard gebruikt niet noodzakelijk meer kanalen (je hebt de keuze tussen 20 of 40 MHz).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

True, maar ik denk aan de autoconfig van de meeste niet technische users, gaat die niet defaulten op 40?

Ik vond het alleszins een rare situatie, vandaar dat ik eerst dacht aan interferentie met een dichtbijzijnde bron, en de telenet router was de meest recente verandering, dus...

Raar dat het wel werkt zonder encryptie, er loopt dus iets fout bij de handshake.

Ik heb het nog niet zelf getest, maar zou het kunnen dat beide wifis dezelfde SSID hebben, maar niet exact dezelfde encryptie (bv wpa vs wpa2 of tkip vs aes), of een ander paswoord gebruiken, en dat de client er niet mee overweg kan?

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

eventueel een SSID op 5 Ghz plaatsen en dit controleren mocht dit mogelijk zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:True, maar ik denk aan de autoconfig van de meeste niet technische users, gaat die niet defaulten op 40?
40 MHz gebruiken is trouwens niet echt sociaal gedrag op 2.4 GHz... voor normaal surfen, mailen, gamen, video kijken, ... heb je dat trouwens absoluut niet nodig. Heb al een aantal AP's gezien die dit trouwens dynamisch doen maar heb geen idee dat de defaults zijn.
konda
Premium Member
Premium Member

Heb de ssid ook al veranderd, heb er zelfs een nieuwe ap geplaatst ik vermoede eerst dat het kwam om dat de eerste niet ipv6 compliant was.
5Ghz is geen optie, er zijn een aantal oudere toestellen die er ook nog op moeten en om het safe te houden heb ik de ap op b gezet.

Waar ik gewoon niet uit kom is dat het 3jaar zonder probleem werkte voor die telenet homegateway was geplaatst en het toen omzeep was.
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Standaard staat de draadloze modem van Telenet in 20MHz op de 2,4GHz.
Je kan eens het draadloze signaal van de draadloze modem afzetten (via MijnTelenet), dan weet je meteen of dat de oorzaak is.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Als je de ap enkel op "b" zet, en niet op "bg", ga je problemen krijgen met toestellen die moeilijk doen over de exclusieve "b".

Idd eens de wifi van telenet afzetten. Je kan moeilijk diagnoseren als je niet eerst de nieuwe factor probeert ut te schakelen.

Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”