Speedtouch 510 & Linksys router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
|T-J|
Plus Member
Plus Member

Overzicht:
internet --> speedtouch 510 --> linksys WRT54G --> clients

Algemeen probleem:
De ingebouwde DHCP server geeft aan mijn router een IP dat al lokaal is waardoor sommige functies (DMZ bv.) niet naar behoren functioneren (lees niet).

Ik heb al geprobeerd om de modem zijn DHCP-functie uit te schakelen maar op deze manier geeft hij ook de IP die ik krijg van mijn provider niet door aan mijn Linksys Router.

Vraag:
Hoe krijg ik de modem zo ingesteld dat de Linksys router simpelweg het IP van de ISp krijgt en dus de modem deze gewoon doorstuurd ipv zelf voor DHCP-server te spelen.

P.S. Ik ban van plan nu de laatste nieuwe software te installeren op de modem en ook de firmware van de linksys router te updaten.
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

ik ben het niet zeker maar ik denk dat je je linksys router in bridge mode moet zetten?

edit: never mind dit is niet de oplossing die jij wou
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

De speedtouch in bridge zetten dat lost het probleem op, let wel op: het eerste toestel dat een IP vraagt krijgt dat van de isp.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

SeNsEi Ze0n schreef:De speedtouch in bridge zetten dat lost het probleem op, let wel op: het eerste toestel dat een IP vraagt krijgt dat van de isp.
een off topic vraagje:
als je een aparaat in bridge mode zet, hoe kan je die dan nog configureren? (die heeft dan toch geen ip meer voor de webinterface)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Resetten naar de fabrieksinstellingen, maar als ik mijn modem aan de pc hang dan kon ik toch naar http://10.0.0.138 surfen.
|T-J|
Plus Member
Plus Member

1.) Hoe zet je die speedtouch in bridge mode?
2.) Als het eerste apparaat die een IP vraagt het IP van de ISP krijgt, is het dan niet de router die dat IP krijgt en dan doorverdeelt via de built-in switch naar de clients (zowel draadloos als wired?)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

1/ Hang de speedtouch aan je PC. Surf naar 10.0.0.138, ga naar advanced > easy setup. Volg daar de aanwijzingen en kies dan voor Bridged mode als je de keuze krijgt.

2/ Het is dan de router die moet inbellen. Dus je login en paswoord van SKynet zal je in je router (die linksys) moeten ingeven. Die zal dan alle clienten interne IP-adressen geven. Het IP-adres van je ISP gaat naar de WAN-zijde van je linksys.
Afbeelding
|T-J|
Plus Member
Plus Member

Sub Zero schreef:2/ Het is dan de router die moet inbellen. Dus je login en paswoord van SKynet zal je in je router (die linksys) moeten ingeven. Die zal dan alle clienten interne IP-adressen geven. Het IP-adres van je ISP gaat naar de WAN-zijde van je linksys.
laat ons hopen dat die router de mogelijkheid heeft om in te bellen omdat ik niet weet of ik ergens een user & pw kan ingeven om in te bellen.
|T-J|
Plus Member
Plus Member

is er ook nog een andere oplossing als je niet kan inbellen met je router?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Ja hoor. Je laat je speedtouch inbellen op PPPoE/PPPoA en zet dan het IP van je router als default server. Dan mapped die alle poorten door naar je router en kan die ook zijn werk doen.

Cheers
Afbeelding
Siglo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 1 keer

|T-J| schreef:is er ook nog een andere oplossing als je niet kan inbellen met je router?
Dhcp spoof of pptp relay. Dan krijg je het publieke ip rechstreeks op uw Linksys. Werkt bij mij vlekkeloos. Bij dhcp-spoof kan je je router gewoon op dhcp zetten, en bij pptp moet je natuurlijk pptp configureren op de Linksys. Een Linksys wrt54g kan wel pppoe aan, dus je kan de Speedtouch ook in bridge modus gebruiken.
http://www.farina1.com/510/PPTPrelayguide.htm
|T-J|
Plus Member
Plus Member

Siglo schreef:
|T-J| schreef:is er ook nog een andere oplossing als je niet kan inbellen met je router?
Dhcp spoof of pptp relay. Dan krijg je het publieke ip rechstreeks op uw Linksys. Werkt bij mij vlekkeloos. Bij dhcp-spoof kan je je router gewoon op dhcp zetten, en bij pptp moet je natuurlijk pptp configureren op de Linksys. Een Linksys wrt54g kan wel pppoe aan, dus je kan de Speedtouch ook in bridge modus gebruiken.
http://www.farina1.com/510/PPTPrelayguide.htm
heb juist de modem enzo ge-upgrade en alles werkt nog wat groot succes is \o/

ik zou graag die DHCP spoof eens proberen.
heb net ff in de config gekekn maar niet direct gevonden hoe ik dhcp-spoof doe of aanzet enzo.
|T-J|
Plus Member
Plus Member

oké
huidig probleem.

overzicht
internet --> modem --> router --> clients

probleem
nadat ik de firmware ge-update heb is de modem nu de DHCP-server voor alle clients op het netwerk.

dus wat er gebeurt is dat als zoware de router overgeslaan wordt.
de router deelt geen ip's meer uit ondanks het feit dat zijn config niet verandert is geweest en dat van de modem eigenlijk ook niet.

nu kan ik dus ook niet op mijn router meer inloggen omdat ik uit de ip-range zit.

hoe is dit mogelijk dat dit plots zo is??
Siglo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 1 keer

Waarschijnlijk staat in de de configuratie van de nieuwe firmware de dhcp server aan of op automatisch. Ga naar http://10.0.0.138 en schakel die uit.
Je kan de modem ook dadelijk op ethernet bridge zetten zodat je dan pppoe op de Linksys kan configureren.
|T-J|
Plus Member
Plus Member

1 vraagje die nog in me opkomt.
als ik de modem in bridged mode plaats en de router laat inloggen

kan ik dan nog altijd inloggen op die modem of zal ik direct moeten connecten op de modem als ik terug wil veranderen?
|T-J|
Plus Member
Plus Member

het is gelukt met de bridge mode en PppOe van de router.

bedankt voor de hulp :-)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”