Technieker voert ongevraagd full installatie uit?
-
- Elite Poster
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
Beste,
Enige dagen geleden liet ik BGC Start + TV installeren.
Technieker ging tussen een bepaald tijdsframe komen. Op de klantendienst had men verteld dat hij een half uurtje op voorhand ging bellen.
Opeens krijg ik via GSM een oproep van die technieker dat ie voor mijn deur staat.
Ik zeg dat er niemand aanwezig is (ik kan iemand ter plaatse sturen binnen de 10 minuten, dus ik vind dat voldoende, gezien hij een half uur op voorhand ging bellen).
Hij meld me dat hij weinig tijd heeft en dat hij dan verwacht dat er binnen 10 minuten iemand ter plaatse is (op nogal een bevelende toon).
Ik stuur iemand ter plaatse.
Mijn persoon ter plaatse dient enkel voor deuren open te doen en weet niets van Belgacom/IT/technische zaken. Ik had gevraagd aan BGC om enkel te activeren, installatie moest ie niet doen.
Na een uurtje heeft de technieker alles geinstalleerd zegt ie telefonisch aan mij (hij belde me terug op) en dat alles werkt nu.
Ik kom 's avonds thuis en zie inderdaad een geplaatste modem/sync en PPPoE gemaakt op mijn account.
Technieker heeft de modem tegen een gyproc plaat gehongen zonder correcte gyproc pluggen te gebruiken (tot daar aan toe nog), maar modem hing dus los.
Nu krijg ik van BGC een mail waarin wordt gezegd dat er een full installatie gebeurd is uitgevoerd: modem is geplaatst, introductie gegeven van BGC TV, mijn computer is geconfigureerd, alles erop en eraan.
Dit kan niet: er was geen TV aangesloten tijdens de technieker zijn bezoek, en een PC was er gewoon niet ter plaatse (nieuwbouw appartement, nog niets verhuisd).
Nogal iemand meegemaakt. Als ik inlog op e-services zie ik inderdaad dat er 129 EUR gefactureerd zal worden voor de full installatie.
Man man man...
Heb een mail gestuurd naar BGC met uitleg en dat ik niet akkoord kan gaan.
De technieker heeft de modem weliswaar aangesloten en geconfigureerd (maar dat heb ik niet gevraagd!), intro BGC TV en configuratie van mijn PC is pure quatsch.
mvg,
cyberbozzo.
Enige dagen geleden liet ik BGC Start + TV installeren.
Technieker ging tussen een bepaald tijdsframe komen. Op de klantendienst had men verteld dat hij een half uurtje op voorhand ging bellen.
Opeens krijg ik via GSM een oproep van die technieker dat ie voor mijn deur staat.
Ik zeg dat er niemand aanwezig is (ik kan iemand ter plaatse sturen binnen de 10 minuten, dus ik vind dat voldoende, gezien hij een half uur op voorhand ging bellen).
Hij meld me dat hij weinig tijd heeft en dat hij dan verwacht dat er binnen 10 minuten iemand ter plaatse is (op nogal een bevelende toon).
Ik stuur iemand ter plaatse.
Mijn persoon ter plaatse dient enkel voor deuren open te doen en weet niets van Belgacom/IT/technische zaken. Ik had gevraagd aan BGC om enkel te activeren, installatie moest ie niet doen.
Na een uurtje heeft de technieker alles geinstalleerd zegt ie telefonisch aan mij (hij belde me terug op) en dat alles werkt nu.
Ik kom 's avonds thuis en zie inderdaad een geplaatste modem/sync en PPPoE gemaakt op mijn account.
Technieker heeft de modem tegen een gyproc plaat gehongen zonder correcte gyproc pluggen te gebruiken (tot daar aan toe nog), maar modem hing dus los.
Nu krijg ik van BGC een mail waarin wordt gezegd dat er een full installatie gebeurd is uitgevoerd: modem is geplaatst, introductie gegeven van BGC TV, mijn computer is geconfigureerd, alles erop en eraan.
Dit kan niet: er was geen TV aangesloten tijdens de technieker zijn bezoek, en een PC was er gewoon niet ter plaatse (nieuwbouw appartement, nog niets verhuisd).
Nogal iemand meegemaakt. Als ik inlog op e-services zie ik inderdaad dat er 129 EUR gefactureerd zal worden voor de full installatie.
Man man man...
Heb een mail gestuurd naar BGC met uitleg en dat ik niet akkoord kan gaan.
De technieker heeft de modem weliswaar aangesloten en geconfigureerd (maar dat heb ik niet gevraagd!), intro BGC TV en configuratie van mijn PC is pure quatsch.
mvg,
cyberbozzo.
-
- userbase crew
- Berichten: 9536
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik denk dat je, als vaste bezoeker op dit forum, toch had mogen weten dat je nooit maar dan ook nooit afwezig mag zijn bij het binnenlaten van techniekers, zeker als de persoon ter plaatse niks ervan kent 
Dat gezegd zijnde, fun man, je kan ze toch echt niet alleen laten he.
[
Post made via mobile device ]

Dat gezegd zijnde, fun man, je kan ze toch echt niet alleen laten he.
[

-
- Elite Poster
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
Is het zo moeilijk om ervoor te zorgen dat de lijn die in de hoek van het appartement ligt aktief te maken, meer had ik niet gevraagd.
Je kan ze inderdaad niet alleen laten.
En dan vroeg ie nog aan de persoon ter plaatse om de enquête die volgt door BGC, als positief in te vullen voor hem, hij werkte nog maar 6 maand bij BGC en hij was ontslagen op zijn vorig werk. Hoe zou dat komen
Anderzijds; die mannen zullen daar ook wel bonussen op verdienen zeker? Hij heeft ten slotte zogezegd iets extra verkocht.
Je kan ze inderdaad niet alleen laten.
En dan vroeg ie nog aan de persoon ter plaatse om de enquête die volgt door BGC, als positief in te vullen voor hem, hij werkte nog maar 6 maand bij BGC en hij was ontslagen op zijn vorig werk. Hoe zou dat komen

Anderzijds; die mannen zullen daar ook wel bonussen op verdienen zeker? Hij heeft ten slotte zogezegd iets extra verkocht.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Als ex technicus van Belgacom moet ik dat laatste in elk geval tegenspreken : bonussen worden er niet op gegeven.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
ok, dat is dan ook al duidelijk, dacht dat het een meerverkoop op leverde ofzo.
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 6191
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Heb je dat nogmaals gevraagd tijdens het telefoongesprek met de technieker? Belgacom verwacht namelijk het volgende:cyberbozzo schreef:Is het zo moeilijk om ervoor te zorgen dat de lijn die in de hoek van het appartement ligt aktief te maken, meer had ik niet gevraagd.
bron: http://www.belgacom.be/private/gallery/ ... 1-NL01.pdf perfect te vinden op de productpagina van Belgacom Internet Start http://www.belgacom.be/nl/particulieren ... ement.htmlWat verwachten wij van u?
Aanwezigheid van iemand (meerderjarig) die uw installatiewensen kent (bv. plaats van de telefoonstekker, decoder, enz.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1020
- Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 85 keer
Het is toch altijd iets... als je inzit met je installatie ben je er best zelf bij!
Gaan we echt weer de kleine lettertjes bovenhalen? Iedereen weet wel waarvoor die dienen denk ik.
Gaan we echt weer de kleine lettertjes bovenhalen? Iedereen weet wel waarvoor die dienen denk ik.
-
- userbase crew
- Berichten: 9536
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Die les heb ik idd al lang geleerd.
Toen Telenet pas begon met zijn hgw, die toen nog een grotere ramp was dan nu, had ik ook een kameraad bij wie ik vaak kwam en waar ik het "netwerk" (enfin, het routertje) onderhield. Chance da'k er toen bij was of ze hadden dat (voor mij) onding, tegen uitdrukkelijke wens in, toch nog geinstalleerd.
Ik maak deel uit van een proefproject "slimme electriciteitsmeters" van eandis. Daar waren mensen op een infovergadering niet boij met het feit dat er in bepaalde huizen een kabel moest komen om die meters met een modem te verbinden.
Want Eandis zou naar eigen wens een technieker de gaten laten boren en "de persoon die thuis is wordt geacht de wensen van de bewoners te kennen", maar veel mannen vertrouwden hun echtgenotes echt niet om "nee" te zeggen moesten ze zelf niet thuis zijn, en aangezien dat hun huis was mocht volgens hen Eandis geen ongevraagde werken uitvoeren.
Eandis daarentegen beweert dat, aangezien het beheerscontract stipuleert dat de meters van hun zijn en blijven, zij recht hebben om alle noodzakelijke werken uit te voeren die zij nodig achten om de functionaliteit van die meters te verzekeren. Dat betekent dus ook oude meters uitbreken en desnoods nieuwe gaten boren om de nieuwe te plaatsen, en willekeurig gaten boren om kabels bij te trekken; tenzij uitdrukkelijk geweigerd door de bewoner, maar ja, die boodschap geraakt zelden tot bij de installateur, en als de persoon die thuis is er niks van kent laat die zich vaak teveel doen.
Een beetje zoals mijn laatste telenet installateur, die ik met hand en tand heb moeten duidelijk maken dat hij die modem *echt niet* ging vastmaken door gaten te boren in mijn muur. "Jama da moet van Telenet goed geinstalleerd worden". Ik kan het krijgen van bedrijven die in jouw plaats gaan beslissen hoe ze iets gaan monteren in je eigen woning.
Dat is overal dezelfde ellende denk ik dan. Als je er niks van kent nemen ze je met open ogen beet, want eenmaal gebeurd kan je zagen zoveel je wil.
[
Post made via mobile device ]
Toen Telenet pas begon met zijn hgw, die toen nog een grotere ramp was dan nu, had ik ook een kameraad bij wie ik vaak kwam en waar ik het "netwerk" (enfin, het routertje) onderhield. Chance da'k er toen bij was of ze hadden dat (voor mij) onding, tegen uitdrukkelijke wens in, toch nog geinstalleerd.

Ik maak deel uit van een proefproject "slimme electriciteitsmeters" van eandis. Daar waren mensen op een infovergadering niet boij met het feit dat er in bepaalde huizen een kabel moest komen om die meters met een modem te verbinden.
Want Eandis zou naar eigen wens een technieker de gaten laten boren en "de persoon die thuis is wordt geacht de wensen van de bewoners te kennen", maar veel mannen vertrouwden hun echtgenotes echt niet om "nee" te zeggen moesten ze zelf niet thuis zijn, en aangezien dat hun huis was mocht volgens hen Eandis geen ongevraagde werken uitvoeren.
Eandis daarentegen beweert dat, aangezien het beheerscontract stipuleert dat de meters van hun zijn en blijven, zij recht hebben om alle noodzakelijke werken uit te voeren die zij nodig achten om de functionaliteit van die meters te verzekeren. Dat betekent dus ook oude meters uitbreken en desnoods nieuwe gaten boren om de nieuwe te plaatsen, en willekeurig gaten boren om kabels bij te trekken; tenzij uitdrukkelijk geweigerd door de bewoner, maar ja, die boodschap geraakt zelden tot bij de installateur, en als de persoon die thuis is er niks van kent laat die zich vaak teveel doen.
Een beetje zoals mijn laatste telenet installateur, die ik met hand en tand heb moeten duidelijk maken dat hij die modem *echt niet* ging vastmaken door gaten te boren in mijn muur. "Jama da moet van Telenet goed geinstalleerd worden". Ik kan het krijgen van bedrijven die in jouw plaats gaan beslissen hoe ze iets gaan monteren in je eigen woning.
Dat is overal dezelfde ellende denk ik dan. Als je er niks van kent nemen ze je met open ogen beet, want eenmaal gebeurd kan je zagen zoveel je wil.
[

- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Dit hierboven komt bekend voor... Paar maand geleden is er bij een bedrijfje waar ik het netwerk doe (simpel dingetje hoor, 16 pc's en een NAS, dat is t) ook telenet geïnstalleerd (enkel internet, telefonie gaat via voip). Ik had een A4'tje gemaakt waarop duidelijk stond dat de versterker van Telenet onderaan het patchkastje (simpel goedkoop 19 inch, 10u hoog ding) mocht komen, en de modem op de legplank, vlak naast die van Belgacom (telenet zou main worden, belgacom backup). Plaats genoeg, alles was overzichtelijk etc.
Als ik daar aankwam was die telenettechnicus druk in discussie met de zaakvoerder dat hij of de modem ging vasthangen, of de installatie ging afbellen. Want dat MOET van telenet aan de muur bevestigd worden etc. Pas na bemiddeling met telenet zelf (die absoluut niet moeilijk deden over het feit dat de modem ging los liggen in een patchkast) ging hij ermee akkoord, op voorwaarde dat hij een foto mocht nemen van de installatie en dat wij op het kwaliteitspapier gingen ondertekenen dat hij de modem op uitdrukkelijke vraag van de klant niet had vast gevezen aan de muur, maar achtergelaten in de patchkast.
Aan de andere kant zijn er op mijn werk nu 2 telenetlijnen geplaatst (1x whoppa, 1x business 120 + tv) waarbij de modem telkens in een patchkast moest komen, geen enkele technicus maakte daar bezwaar tegen.
Hangt er dus echt vanaf wie je hebt...
Als ik daar aankwam was die telenettechnicus druk in discussie met de zaakvoerder dat hij of de modem ging vasthangen, of de installatie ging afbellen. Want dat MOET van telenet aan de muur bevestigd worden etc. Pas na bemiddeling met telenet zelf (die absoluut niet moeilijk deden over het feit dat de modem ging los liggen in een patchkast) ging hij ermee akkoord, op voorwaarde dat hij een foto mocht nemen van de installatie en dat wij op het kwaliteitspapier gingen ondertekenen dat hij de modem op uitdrukkelijke vraag van de klant niet had vast gevezen aan de muur, maar achtergelaten in de patchkast.
Aan de andere kant zijn er op mijn werk nu 2 telenetlijnen geplaatst (1x whoppa, 1x business 120 + tv) waarbij de modem telkens in een patchkast moest komen, geen enkele technicus maakte daar bezwaar tegen.
Hangt er dus echt vanaf wie je hebt...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 6989
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Je zou verwachten van een bedrijf als Belgacom of Telenet dat ze ondertussen voldoende ervaring hebben om te weten dat je geen éénduidige regels kan opmaken voor *alle* huizen en omstandigheden bij klanten.
Je zou verwachten dat ze mensen in dienst hebben met een portie gezond verstand en voldoende beroepsfierheid om een installatie proper EN aangepast aan de situatie achter te laten.
Maar helaas is de realiteit anders.
J.
Je zou verwachten dat ze mensen in dienst hebben met een portie gezond verstand en voldoende beroepsfierheid om een installatie proper EN aangepast aan de situatie achter te laten.
Maar helaas is de realiteit anders.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
bron: http://www.belgacom.be/private/gallery/ ... 1-NL01.pdf perfect te vinden op de productpagina van Belgacom Internet Start http://www.belgacom.be/nl/particulieren ... ement.html[/quote]raf1 schreef: Aanwezigheid van iemand (meerderjarig) die uw installatiewensen kent (bv. plaats van de telefoonstekker, decoder, enz.
Mijn installatiewensen doen weinig ter zake, ik heb geen installatie gevraagd, maar een activatie (dwz telefooncontact klaarmaken en gedaan ermee).
-
- Elite Poster
- Berichten: 868
- Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 35 keer
kheb ook al redelijk wat miserie meegemaakt met techniekers (zowel bgc als telenet)..
zomaar zeggen dat er niemand thuis was (leugens) en als ze dan moeten terugkomen fixen ze alles op straat zonder dat ze binnen moeten zijn..
of gewoon afspraak wissen (telenet) en niet komen opdagen, als je dan belt naar de helpdesk weet niemand wat er gebeurd is
een zootje ongeregeld
zomaar zeggen dat er niemand thuis was (leugens) en als ze dan moeten terugkomen fixen ze alles op straat zonder dat ze binnen moeten zijn..
of gewoon afspraak wissen (telenet) en niet komen opdagen, als je dan belt naar de helpdesk weet niemand wat er gebeurd is
een zootje ongeregeld

-
- Premium Member
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 165 keer
Het probleem is meestal de persoon ter plaatse, niet technisch ervaren.
De technieker steld vragen om te weten wat de echte klant wil .... maar meestal weet de tussenpersoon het zelfs niet en dan
hang je af van wat de technieker interpreteert .... en wat je tussenpersoon er van bakt !
Hier enkele tips, dit is niet specifiek voor jou bedoeld maar voor iedereen die een aanvraag doet !
1 - Bij een aanvraag moet je zeggen dat je een "Do It Yourself" wild.
2 - Staat er geen NTP moet je dat vragen in de winkel = zelfs installeren
3 - Ben je niet zelfs ter plaatse, je moet dan maar goed overeenkomen wat u tussenpersoon mag/moet zeggen tegen de technieker,
4 - Het is te simpel om er van uit te gaan dat de technieker uw wensen kent van A tot Z, laat staan dat de tussenpersoon het technisch
goed kan bewoorden wat de eigelijke klant wil.
5 - Voor specifieke vragen moet je verplichten dat men je opbeld en dit via je tussenpersoon, zelfs als het stomme vragen zijn !
6 - Als je wild dat alles gaat zoals het moet, zie dan dat je zelfs ter plaatse bent ....
Dan specifiek voor dit geval:
Je b-box afregelen ? er word niets afgeregeld, het is een automatische configuratie toch ?
Hij heeft daar 1 uur binnengezeten ? voor juist een b-box op te hangen aan de gyprox muur ?
Je verteld ook niet wat je tussenpersoon gedaan/gezegd heeft ?
Ik zelfs heb ook regelmatig met tussenpersonen moeten werken, het is en blijft een moeilijke oefening ....
Wat betreft bonussen, bij echte Belgacom technieker bestaat dit niet .... voor onderaannemers bestaat dit wel in de vorm van:
bijkomend werk = hogere premie .... of noem het zoals je wild !
Is er een over-ijverige technieker langsgeweest dan moet je dit betwisten in elk geval ....
De technieker steld vragen om te weten wat de echte klant wil .... maar meestal weet de tussenpersoon het zelfs niet en dan
hang je af van wat de technieker interpreteert .... en wat je tussenpersoon er van bakt !
Hier enkele tips, dit is niet specifiek voor jou bedoeld maar voor iedereen die een aanvraag doet !
1 - Bij een aanvraag moet je zeggen dat je een "Do It Yourself" wild.
2 - Staat er geen NTP moet je dat vragen in de winkel = zelfs installeren
3 - Ben je niet zelfs ter plaatse, je moet dan maar goed overeenkomen wat u tussenpersoon mag/moet zeggen tegen de technieker,
4 - Het is te simpel om er van uit te gaan dat de technieker uw wensen kent van A tot Z, laat staan dat de tussenpersoon het technisch
goed kan bewoorden wat de eigelijke klant wil.
5 - Voor specifieke vragen moet je verplichten dat men je opbeld en dit via je tussenpersoon, zelfs als het stomme vragen zijn !
6 - Als je wild dat alles gaat zoals het moet, zie dan dat je zelfs ter plaatse bent ....
Dan specifiek voor dit geval:
Je b-box afregelen ? er word niets afgeregeld, het is een automatische configuratie toch ?
Hij heeft daar 1 uur binnengezeten ? voor juist een b-box op te hangen aan de gyprox muur ?
Je verteld ook niet wat je tussenpersoon gedaan/gezegd heeft ?
Ik zelfs heb ook regelmatig met tussenpersonen moeten werken, het is en blijft een moeilijke oefening ....
Wat betreft bonussen, bij echte Belgacom technieker bestaat dit niet .... voor onderaannemers bestaat dit wel in de vorm van:
bijkomend werk = hogere premie .... of noem het zoals je wild !
Is er een over-ijverige technieker langsgeweest dan moet je dit betwisten in elk geval ....
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
[off-topic]
Jouw bericht lezende, flitste er een beeld door mijn hoofd van vorige week.
Vorige week bezocht ik Arpadis Manage SA, onderdeel van de multinational Arpadis.
("Faillissement" van de Belgische site te Manage).

Ik had zo het gevoel dat men ergens "den draad was kwijtgeraakt".
[/off-topic]
silencer schreef:Rofl, techs die modems etc vasthangen als het niet nodig is, harde werkers !


Jouw bericht lezende, flitste er een beeld door mijn hoofd van vorige week.
Vorige week bezocht ik Arpadis Manage SA, onderdeel van de multinational Arpadis.
("Faillissement" van de Belgische site te Manage).
Ik had zo het gevoel dat men ergens "den draad was kwijtgeraakt".

[/off-topic]
-
- Elite Poster
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
Wat heeft ie concreet gedaan:Bssoft schreef: Dan specifiek voor dit geval:
Je b-box afregelen ? er word niets afgeregeld, het is een automatische configuratie toch ?
Hij heeft daar 1 uur binnengezeten ? voor juist een b-box op te hangen aan de gyprox muur ?
Je verteld ook niet wat je tussenpersoon gedaan/gezegd heeft ?
- B-box3 tegen de muur gevezen (met zijn vijsmachine er 2 vijzen in gedraaid, geen plug of niets erin

- Decoder met modem verbonden (decoder is mijn eigen decoder); voor de rest kan die niets gedaan hebben want er was geen TV!
- Mij opgebeld om te zeggen hoe ik mijn decoder moet initiäliseren.
- Naar de kelder (appartementsgebouw) geweest om daar iets te doen, want het signaal was te zwak.
- Een telefoniestopcontact geplaatst en een splitter erop gestoken.
==> bbox3 zal zichzelf geinitialiseerd hebben denk ik.
Ik ontvang zonet een SMSje:
"Beste, onlangs voerde ik een installatie bij u uit. Als er nog een probleem is mag u me zeker een bericht terugsturen. Mogelijk ontvangt u een enquete via email, ik zou het tof vinden als u deze zou invullen. Dirk, uw Belgacom technieker".
Aan het feit dat het bericht 2x gestuurd is en dat het vanaf een 0473 nummer afkomstig is, ben ik geneigd te geloven dat dit vanaf zijn eigen GSM is gestuurd.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Je hebt (vermoedelijk) zijn nummer. Bel hem op zou ik zeggen 

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
Heb hem al een bericht teruggestuurd, (nog) geen antwoord ontvangen.
Ik ben op mijn werk en kan hier zomaar niet beginnen bellen...
Wat ik me wel afvraag is waar de fout precies zit. Je mag niet direct op de technieker schieten: voor hetzelfde geld heeft ie de opdracht binnen gekregen als full install (dat weet je dus niet tenzij je zijn werkschema kan inkijken of iets dergelijks)
Edit; op mijn smsje met de vraag waarom een full installatie antwoord ie dat het zo op de werkbon staat, dat ik naar de 080022800 moet bellen ASAP voor dit recht te zetten. Zal dat zo ook doen...
Aan de opmaak te zien van het smsje, stuurt hij dat wel degelijk zelf 
Ik ben op mijn werk en kan hier zomaar niet beginnen bellen...
Wat ik me wel afvraag is waar de fout precies zit. Je mag niet direct op de technieker schieten: voor hetzelfde geld heeft ie de opdracht binnen gekregen als full install (dat weet je dus niet tenzij je zijn werkschema kan inkijken of iets dergelijks)
Edit; op mijn smsje met de vraag waarom een full installatie antwoord ie dat het zo op de werkbon staat, dat ik naar de 080022800 moet bellen ASAP voor dit recht te zetten. Zal dat zo ook doen...


-
- Moderator
- Berichten: 2643
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 223 keer
De getoonde kosten in e-services zijn 'indicatief' en kan goed zijn dat de uiteindelijk kost lager ligt etc...
staat ook duidelijk in de disclaimer.
Dus best afwachten tot je uiteindelijke factuur om te zien wat er juist aangerekend is.
staat ook duidelijk in de disclaimer.
Dus best afwachten tot je uiteindelijke factuur om te zien wat er juist aangerekend is.
-
- userbase crew
- Berichten: 9536
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Het klopt wel dat de communicatie vaak niet doorkomt.
Het is alsof telecom bedrijven een spelletje "telefoon" (zoals bij de scouts) spelen. Als ik zeg "je kan ze niet alleen laten" dan heb ik het over eender wie in de chain of communications.
MAAR... Zomaar ongevraagd gaten boren vind ik niet kunnen, ongeacht of daar instructies voor bestaan of niet. Want vaak kennen ze er niks van en ist miserie met verkeerde pluggen ofzo.
Als ge iets nie goe kunt blijfde er af. Punt. "Goe genoeg" bestaat niet op andermans eigendom.
Bij onze pa thuis proberen ze da gelukkig ni, die is een doe het zelver, maar ik zou het wel ns willen zien. De laatste die daar, met toestemming, een gat boorde (wilde boren) om een klok op te hangen heeft 2 (zware) boren kapot gemaakt. Dat huis is nl niet uit steen maar uit gegoten gewapend beton opgetrokken
[
Post made via mobile device ]
Het is alsof telecom bedrijven een spelletje "telefoon" (zoals bij de scouts) spelen. Als ik zeg "je kan ze niet alleen laten" dan heb ik het over eender wie in de chain of communications.
MAAR... Zomaar ongevraagd gaten boren vind ik niet kunnen, ongeacht of daar instructies voor bestaan of niet. Want vaak kennen ze er niks van en ist miserie met verkeerde pluggen ofzo.
Als ge iets nie goe kunt blijfde er af. Punt. "Goe genoeg" bestaat niet op andermans eigendom.
Bij onze pa thuis proberen ze da gelukkig ni, die is een doe het zelver, maar ik zou het wel ns willen zien. De laatste die daar, met toestemming, een gat boorde (wilde boren) om een klok op te hangen heeft 2 (zware) boren kapot gemaakt. Dat huis is nl niet uit steen maar uit gegoten gewapend beton opgetrokken

[

- Devilzown
- Elite Poster
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 60 keer
In het algemeen is het altijd een goed idee om zelf aanwezig te zijn.
Het is voor een technieker echt strontvervelend om iemand voor de neus te hebben die op elke vraag antwoord: "ik weet het niet", "u bent de specialist", "dan moet ik even mijn ... bellen" (die vervolgens niet opneemt). Om dan vervolgens na de installatie geklaag te krijgen met iets dat niet gedaan is, iets dat ergens moet staan. Geloof mij vrij, daar krijg je het van
Je weet zelf ook wat je besteld hebt, dan kan je het order even overlopen met de tech, zeggen wat je juist wilt. Hij kan je dan ook uitleggen wat mogelijk/niet mogelijk & wat betalend/inbegrepen is.
edit: 1000 posts

Het is voor een technieker echt strontvervelend om iemand voor de neus te hebben die op elke vraag antwoord: "ik weet het niet", "u bent de specialist", "dan moet ik even mijn ... bellen" (die vervolgens niet opneemt). Om dan vervolgens na de installatie geklaag te krijgen met iets dat niet gedaan is, iets dat ergens moet staan. Geloof mij vrij, daar krijg je het van

Je weet zelf ook wat je besteld hebt, dan kan je het order even overlopen met de tech, zeggen wat je juist wilt. Hij kan je dan ook uitleggen wat mogelijk/niet mogelijk & wat betalend/inbegrepen is.
edit: 1000 posts

-
- Erelid
- Berichten: 7819
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Dat is niet waar...ITnetadmin schreef:Het klopt wel dat de communicatie vaak niet doorkomt.
Het is alsof telecom bedrijven een spelletje "telefoon" (zoals bij de scouts) spelen. Als ik zeg "je kan ze niet alleen laten" dan heb ik het over eender wie in de chain of communications.
Een technieker gaat niet zomaar alles tegen betaling alles ONGEVRAAGD en zonder waarschuwing gaan installeren als er een DIY gevraagd is (een aansluitpunt kan wel nodig zijn, he)
-
- userbase crew
- Berichten: 9536
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Excuseer?
Mijn installateur (en die van Krisken ook blijkbaar) had ongevraagd zijn boor bij om die modem in de muur te verankeren, en liet dat idee niet op 1-2-3 vallen hoor, zelfs niet toen ik hem duidelijk maakte dat er absoluut geen gaten in de muren geboord gingen worden.
Als Eandis bij die mensen uit mijn eerder verhaal de electriciteitskast op de modem wou aansluiten, zijn er ook geweest die niet uitgelegd kregen dat daar alleszins geen boorgaten gingen komen die zij niet zelf zouden maken.
Het gaat hem (bij mij) niet over full installs doen wanneer er enkel activaties nodig waren, het gaat hem over ingrepen die niet verwacht zijn bij het aansluiten van een modem.
Bj de OP gaat het blijkbaar wel degelijk over een install waar enkel activatie gevraagd werd, en dan kan het bijna niet anders dan "telefoontje" geweest zijn.
En hoe komt dat, vaak? Omdat installateurs (en hun bedrijven) denken dat ze dat mogen installeren bij andere mensen zoals ze dat zelf wensen. Ipv die mensen stuk voor stuk te vragen wat de situatie is en wat hun eigen noden zijn. Bv moet er een kabel getrokken worden, vraag dan aan de mensen of ze voorkeur hebben voor gaten, wachtbuizen hebben of kabelgoten prefereren. Of maak ze duidelijk dat ze dat desgewenst zelf kunnen doen.
Moet die modem ergens bevestigt worden, zeg dan tegen de klant op voorhand dat hij mss kan voorzien in een houten plank ofzo, waarop de apparatuur kan bevestigd worden. Zomaar met een boor in huis vallen en willen beginnen kan niet door de beugel. En dat is bij mij wel gebeurd. Chance da'k hem in't oog had of hij was effectief beginnen boren zonder iets te vragen.
[
Post made via mobile device ]
Mijn installateur (en die van Krisken ook blijkbaar) had ongevraagd zijn boor bij om die modem in de muur te verankeren, en liet dat idee niet op 1-2-3 vallen hoor, zelfs niet toen ik hem duidelijk maakte dat er absoluut geen gaten in de muren geboord gingen worden.
Als Eandis bij die mensen uit mijn eerder verhaal de electriciteitskast op de modem wou aansluiten, zijn er ook geweest die niet uitgelegd kregen dat daar alleszins geen boorgaten gingen komen die zij niet zelf zouden maken.
Het gaat hem (bij mij) niet over full installs doen wanneer er enkel activaties nodig waren, het gaat hem over ingrepen die niet verwacht zijn bij het aansluiten van een modem.
Bj de OP gaat het blijkbaar wel degelijk over een install waar enkel activatie gevraagd werd, en dan kan het bijna niet anders dan "telefoontje" geweest zijn.
En hoe komt dat, vaak? Omdat installateurs (en hun bedrijven) denken dat ze dat mogen installeren bij andere mensen zoals ze dat zelf wensen. Ipv die mensen stuk voor stuk te vragen wat de situatie is en wat hun eigen noden zijn. Bv moet er een kabel getrokken worden, vraag dan aan de mensen of ze voorkeur hebben voor gaten, wachtbuizen hebben of kabelgoten prefereren. Of maak ze duidelijk dat ze dat desgewenst zelf kunnen doen.
Moet die modem ergens bevestigt worden, zeg dan tegen de klant op voorhand dat hij mss kan voorzien in een houten plank ofzo, waarop de apparatuur kan bevestigd worden. Zomaar met een boor in huis vallen en willen beginnen kan niet door de beugel. En dat is bij mij wel gebeurd. Chance da'k hem in't oog had of hij was effectief beginnen boren zonder iets te vragen.
[

- Devilzown
- Elite Poster
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 60 keer
Bij Belgacom etc ga je weinig mensen die zomaar beginnen boren omdat het daar niet verplicht is om modems op te hangen, tenzij klant er achter vraagt.
Voor Telenet echter weet ik wel dat die voorschriften veel en veel strenger zijn. Zeker de wat nieuwere mannen wordt dat danig ingepeperd, de meer ervarenen zullen sneller ok zeggen en het gewoon invullen op het papier.
Btw het wilt ook helpen van een keer de documenten te lezen die ze je doorsturen. Het staat er allemaal in hoor.
https://www.telenet.be/sso/ext/checkSes ... tate=first
Pagina 6
Zowel het bedrijf als de technieker gaan er van uit dat je dit gelezen hebt... Als je dit niet hebt gedaan tjah
Voor Telenet echter weet ik wel dat die voorschriften veel en veel strenger zijn. Zeker de wat nieuwere mannen wordt dat danig ingepeperd, de meer ervarenen zullen sneller ok zeggen en het gewoon invullen op het papier.
Btw het wilt ook helpen van een keer de documenten te lezen die ze je doorsturen. Het staat er allemaal in hoor.
https://www.telenet.be/sso/ext/checkSes ... tate=first
Pagina 6

Zowel het bedrijf als de technieker gaan er van uit dat je dit gelezen hebt... Als je dit niet hebt gedaan tjah

- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 6989
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Weet je waar ik nog het grootste probleem mee heb ?
Dat die mannen het niet eens installeren zoals ze het thuis zelf zouden willen.
Als je hun vraagt hoe ze zouden reageren als zo'n installatie bij hen thuis gebeurde ze, als ze echt eerlijk durven zijn, hun eigen installatie met hunzelf erbij thuis zouden buitenkegelen.
En dat is een soort beroepsfierheid die ontbreekt, mede ingegeven door de bedrijven die alles goedkoper en sneller willen gedaan krijgen.
J.
Dat die mannen het niet eens installeren zoals ze het thuis zelf zouden willen.
Als je hun vraagt hoe ze zouden reageren als zo'n installatie bij hen thuis gebeurde ze, als ze echt eerlijk durven zijn, hun eigen installatie met hunzelf erbij thuis zouden buitenkegelen.
En dat is een soort beroepsfierheid die ontbreekt, mede ingegeven door de bedrijven die alles goedkoper en sneller willen gedaan krijgen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5896
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
- Recent bedankt: 2 keer
imho ligt dat niet zozeer aan het gebrek van "beroepsfierheid", maar eerder aan:
- het moet sneller
- het moet goedkoper
- er moeten er méér gedaan worden
- en alles moet volgens het in brussel/mechelen opgestelde boekje, goedgekeurd door mensen in kostuum die niet achter hun bureau uitkomen,en het enige dat telt zo hoog op de ladder is: zijn de vakjes voor kwaliteit (kpi) GROEN of ROOD.
want, eenmaal je achter zo'n bureau zit vergeet je natuurlijk nuances en basis wiskunde, enkel 2 kleurtjes ken je nog...
tsja, als de regels op dat niveau bepaald worden krijg je dit soort toestanden.
neem daar dan nog bij dat er vanalles kan mislopen met technologie, dat techniekers ook weleens extra stress kunnen hebben door onvriendelijke klanten,
verkopers die klanten fout hebben geinformeerd, en klanten die helemaal niet weten wat ze besteld hebben...
want, geef nu toe, op UB zit niet de "gemiddelde bgc/tn" klant - mensen die vaak niet het verschil kennen tussen een modem en een decoder,
of tussen een aansluiting van telenet en belgacom.
dus het is zeker NIET zo dat er telkens aan een klant zou moeten gevraagd worden hoe alles moet liggen etc etc
(want, het omgekeerde van de meningen hier is ook waar: dan ga je klanten tegen de schenen schoppen die het idee krijgen dat de technieker zijn job niet kent, als die alles zit te vragen)
wél ben ik het eens dat er moet gevraagd worden of er een bepaalde voorkeur is... maar, dat brussels/mechels boekje is in een rechte lijn tegenover echte kwaliteit opgesteld... en daar kan noch jij, noch ik, nog die arme techniekers iets aan doen.
net zoals overigens ook bij klantendiensten het geval is.
maargoed, wat de KLANT wil, ongeacht hoe hoog de "klantentevredenheid" ook moet zijn (conform de vandaag geposte illusie van TN dat ze naar klanten hebben geluisterd, maar het toch in hun eigen voordeel aanpassen), is het ENKEL de aandeelhouder die telt.
indien belgacom klant: proficiat, u hebt de staat nog wat meer gegund dan wat ze eigenlijk verdient
- het moet sneller
- het moet goedkoper
- er moeten er méér gedaan worden
- en alles moet volgens het in brussel/mechelen opgestelde boekje, goedgekeurd door mensen in kostuum die niet achter hun bureau uitkomen,en het enige dat telt zo hoog op de ladder is: zijn de vakjes voor kwaliteit (kpi) GROEN of ROOD.
want, eenmaal je achter zo'n bureau zit vergeet je natuurlijk nuances en basis wiskunde, enkel 2 kleurtjes ken je nog...
tsja, als de regels op dat niveau bepaald worden krijg je dit soort toestanden.
neem daar dan nog bij dat er vanalles kan mislopen met technologie, dat techniekers ook weleens extra stress kunnen hebben door onvriendelijke klanten,
verkopers die klanten fout hebben geinformeerd, en klanten die helemaal niet weten wat ze besteld hebben...
want, geef nu toe, op UB zit niet de "gemiddelde bgc/tn" klant - mensen die vaak niet het verschil kennen tussen een modem en een decoder,
of tussen een aansluiting van telenet en belgacom.
dus het is zeker NIET zo dat er telkens aan een klant zou moeten gevraagd worden hoe alles moet liggen etc etc
(want, het omgekeerde van de meningen hier is ook waar: dan ga je klanten tegen de schenen schoppen die het idee krijgen dat de technieker zijn job niet kent, als die alles zit te vragen)
wél ben ik het eens dat er moet gevraagd worden of er een bepaalde voorkeur is... maar, dat brussels/mechels boekje is in een rechte lijn tegenover echte kwaliteit opgesteld... en daar kan noch jij, noch ik, nog die arme techniekers iets aan doen.
net zoals overigens ook bij klantendiensten het geval is.
maargoed, wat de KLANT wil, ongeacht hoe hoog de "klantentevredenheid" ook moet zijn (conform de vandaag geposte illusie van TN dat ze naar klanten hebben geluisterd, maar het toch in hun eigen voordeel aanpassen), is het ENKEL de aandeelhouder die telt.
indien belgacom klant: proficiat, u hebt de staat nog wat meer gegund dan wat ze eigenlijk verdient

- MClaeys
- Elite Poster
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Veel hangt dan toch af van de persoon. Ik weet de naam van de technieker hier niet meer, maar die was zeer vriendelijk en heeft een complete en correcte installatie gedaan. Kabels netjes gebundeld en alles, proper afgewerkt. Ik hoop dat bij de volgende installatie het dezelfde persoon isJoe de Mannen schreef:Weet je waar ik nog het grootste probleem mee heb ?
Dat die mannen het niet eens installeren zoals ze het thuis zelf zouden willen.
Als je hun vraagt hoe ze zouden reageren als zo'n installatie bij hen thuis gebeurde ze, als ze echt eerlijk durven zijn, hun eigen installatie met hunzelf erbij thuis zouden buitenkegelen.
En dat is een soort beroepsfierheid die ontbreekt, mede ingegeven door de bedrijven die alles goedkoper en sneller willen gedaan krijgen.
J.


- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
^^^ 100% akkoord met Splitter ^^^
En ja, uit ervaring bij de blauwe en gele mannekes
En ja, uit ervaring bij de blauwe en gele mannekes
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 165 keer
Vroeger stuurde ze niets, nu sturen ze te veel .... het is nooit goed ....rtl schreef:ik heb ook zo'n sms'je gekregen van een technieker na installatie
ik vind het eigenlijk niet kunnen dat ze zoiets zitten te sturen op mijn privé nr met hun eigen gsm..

De meeste SMS berichten worden door het systeem verstuurd, de technieker is er geen baas over.
Een technieker is zelfs geen 100% baas over zijn GSM dat hij gebruikt tijdens zijn werk !
In een Belgacom winkel vragen ze meestal Tel/GSM/E-mail adres of waar/hoe ze je kunnen contakteren, je mag er zeker van zijn
dat Belgacom dit gaat gebruiken (prive of niet), daar kan de technieker niets aan doen .... laat staan dat hij weet dat het je prive nummer is !
-
- Premium Member
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
- Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
- Bedankt: 78 keer
Een vriend van mij wilde internet + tv in een pack en een self-install. In de Belgacomwinkel werd hem verteld dat het goedkoper (geen activatie en installatie) zou zijn om beide producten apart te bestellen en na een maand in een pack te laten omzetten, en een full installatie te laten doen. Self-install zou dus duurder uitkomen.
Ik was er zelf niet bij, maar de persoon in kwestie is betrouwbaar dus ik geloof het wel. Misschien is dat de reden dat er bij jou een full installatie is gebeurd? Komt momenteel klaarblijkelijk goedkoper uit.

Ik was er zelf niet bij, maar de persoon in kwestie is betrouwbaar dus ik geloof het wel. Misschien is dat de reden dat er bij jou een full installatie is gebeurd? Komt momenteel klaarblijkelijk goedkoper uit.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
-
- Elite Poster
- Berichten: 4061
- Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
Zelf tech (geweest) zeker ?
Splitter schreef:imho ligt dat niet zozeer aan het gebrek van "beroepsfierheid", maar eerder aan:
- het moet sneller
- het moet goedkoper
- er moeten er méér gedaan worden
- en alles moet volgens het in brussel/mechelen opgestelde boekje, goedgekeurd door mensen in kostuum die niet achter hun bureau uitkomen,en het enige dat telt zo hoog op de ladder is: zijn de vakjes voor kwaliteit (kpi) GROEN of ROOD.
want, eenmaal je achter zo'n bureau zit vergeet je natuurlijk nuances en basis wiskunde, enkel 2 kleurtjes ken je nog...
tsja, als de regels op dat niveau bepaald worden krijg je dit soort toestanden.
neem daar dan nog bij dat er vanalles kan mislopen met technologie, dat techniekers ook weleens extra stress kunnen hebben door onvriendelijke klanten,
verkopers die klanten fout hebben geinformeerd, en klanten die helemaal niet weten wat ze besteld hebben...
want, geef nu toe, op UB zit niet de "gemiddelde bgc/tn" klant - mensen die vaak niet het verschil kennen tussen een modem en een decoder,
of tussen een aansluiting van telenet en belgacom.
dus het is zeker NIET zo dat er telkens aan een klant zou moeten gevraagd worden hoe alles moet liggen etc etc
(want, het omgekeerde van de meningen hier is ook waar: dan ga je klanten tegen de schenen schoppen die het idee krijgen dat de technieker zijn job niet kent, als die alles zit te vragen)
wél ben ik het eens dat er moet gevraagd worden of er een bepaalde voorkeur is... maar, dat brussels/mechels boekje is in een rechte lijn tegenover echte kwaliteit opgesteld... en daar kan noch jij, noch ik, nog die arme techniekers iets aan doen.
net zoals overigens ook bij klantendiensten het geval is.
maargoed, wat de KLANT wil, ongeacht hoe hoog de "klantentevredenheid" ook moet zijn (conform de vandaag geposte illusie van TN dat ze naar klanten hebben geluisterd, maar het toch in hun eigen voordeel aanpassen), is het ENKEL de aandeelhouder die telt.
indien belgacom klant: proficiat, u hebt de staat nog wat meer gegund dan wat ze eigenlijk verdient
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5896
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
- Recent bedankt: 2 keer
ik ben al wat rondgeweest in mijn jaren, jasilencer schreef:Zelf tech (geweest) zeker ?

- ik heb helpdesk gedaan voor een ISP
- ik heb technieker helpdesk gedaan voor een ISP
- ik ben technieker geweest van een ISP
- ik ben dispatcher van HP nederland geweest
---
dus ik heb ergens wel de nodige kennis om te weten hoe het er wat aan toe gaat zou ik zeggen

en dat kan hier en daar ook weerklinken in mijn meningen, maar ik zal nooit (volgens mij ongegronde) zaken verdedigen,
of dat nu eindigt in het voordeel van een klant of een provider zal me een worst wezen.
maar je kan er niet rondom: hoe hogerop in een bedrijf, hoe minder ze weten van de realiteit, en hoe lager in een bedrijf,
hoe meer je merkt dat iedereen steeds meer verwacht voor minder.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 6989
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dat is natuurlijk ook zo een technieker die 20 bboxen gaat afgeven is een betere dan die die er 2 deftig installeert. Helaas.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5896
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
- Recent bedankt: 2 keer
ik kan je ook zeggen, in de tijd dat ik voor de dispatch van HP nederland aan het werk was, dat was in 2007, was ik een expat in ierland,
en dat zal ondertussen wel anders zijn dan toen, maar...
wat een VERLUCHTING was dat van de jobs hier, dat hou je niet voor mogelijk!
natuurlijk, je moet niet onderschatten wat de verschillen zijn per land, in ierland is het leven een pak duurder, en daarbovenop zat ik dan nog in ranelagh (dublin 6),
dus een van de meer, euh, "levendige" delen van ierland (en niet zoals de buiten, waar je 2 bussen / dag hebt), maar...
- het enige wat ik moest doen was orders aannemen die door een andere dienst behandeld waren en naar techniekers moesten
- bekijken of dit voor een externe HP partner of HP zelf was
- indien extern: doorsturen, indien intern: inplannen bij een technieker
- 9 to 5 job, met een halfuurtje middag + halfuurtje pauze
- loon op het einde van de maand: 1800 euro netto (en dat was dus zo voor elke dienst: 1 calltaker, 1 troubleshooter, 1 dispatcher)
als je dan kijkt naar hier, waar je die 3 diensten eigenlijk in 1 propt, voor een 1200 euro ofzo / maand sja,
kan je je dan inbeelden hoe enorm het verschil is qua kwaliteit en jobstress?
(en dan kon je nog als je zondagnacht van cafe afkwam de spar inspringen voor je brood de volgende dag, lol)
als ze in belgie een keer werk maken van de loonkost wat te verlagen, zou dat misschien ook wat meer ademruimte geven?
ik zeg niet dat de lonen dan ineens omhoog moeten gaan, maar:
- lagere loonkost = lagere onkost voor baas
- lagere onkost voor baas = minder werk te doen door het personeelslid alvorens deze terug rendeert
- minder werk = minder stress
- minder stress = meer jobfierheid, meer tijd om de job correct te doen = betere klantentevredenheid
ach, utopie?
en dat zal ondertussen wel anders zijn dan toen, maar...
wat een VERLUCHTING was dat van de jobs hier, dat hou je niet voor mogelijk!
natuurlijk, je moet niet onderschatten wat de verschillen zijn per land, in ierland is het leven een pak duurder, en daarbovenop zat ik dan nog in ranelagh (dublin 6),
dus een van de meer, euh, "levendige" delen van ierland (en niet zoals de buiten, waar je 2 bussen / dag hebt), maar...
- het enige wat ik moest doen was orders aannemen die door een andere dienst behandeld waren en naar techniekers moesten
- bekijken of dit voor een externe HP partner of HP zelf was
- indien extern: doorsturen, indien intern: inplannen bij een technieker
- 9 to 5 job, met een halfuurtje middag + halfuurtje pauze
- loon op het einde van de maand: 1800 euro netto (en dat was dus zo voor elke dienst: 1 calltaker, 1 troubleshooter, 1 dispatcher)
als je dan kijkt naar hier, waar je die 3 diensten eigenlijk in 1 propt, voor een 1200 euro ofzo / maand sja,
kan je je dan inbeelden hoe enorm het verschil is qua kwaliteit en jobstress?
(en dan kon je nog als je zondagnacht van cafe afkwam de spar inspringen voor je brood de volgende dag, lol)
als ze in belgie een keer werk maken van de loonkost wat te verlagen, zou dat misschien ook wat meer ademruimte geven?
ik zeg niet dat de lonen dan ineens omhoog moeten gaan, maar:
- lagere loonkost = lagere onkost voor baas
- lagere onkost voor baas = minder werk te doen door het personeelslid alvorens deze terug rendeert
- minder werk = minder stress
- minder stress = meer jobfierheid, meer tijd om de job correct te doen = betere klantentevredenheid
ach, utopie?
toen ik destijds bij telenet werkte, heb ik in de opleiding idd instructies gehad de modems en alles goed te bevestigen op de muur.
alsook alle coax kabeltjes moesten met pluggen vastgeslagen worden op de muur. wordt er gedurende een paar dagen goed ingeoefend.
na een installatie durft telenet regelmatig een controlleur langssturen bij de klant die dan eens komt 'kijken' wat de technieker heeft uitgespookt. vind die dus losliggende modems, heeft de technieker een klacht aan zijn been. ook al zei de klant dat die zo moest liggen. dat een technieker dan soms tegenwerkt, kan ik redelijk goed begrijpen.
bij belgacom is het een andere zaak, daar zijn niet zo specifiek regeltjes omdat de modem vroeger vaak achter de pc werd gelegd (gewoon inpluggen in een telefoonstopcontact). ik ben dus ook ex belgacom technieker, nog van VOOR het BBOX tijdperk (telefoon en ADSL normaal, was nog geen sprake van TV). het probleem daar zit hem ook in het feit dat belgacom tijdens promoties met goedkope externe firmas werkt. die mensen daar krijgen een heeeeeel beperkte opleiding, vaak besef je niet eens welke modems en apparatuur belgacom allemaal heeft (en je schrikt je een ongeluk als je de eerste keer je camionette vult dan). deze firmas zijn ook vaak nieuw in het bedelen van klanten via een dispatching, onervaren techniekers die er zo ingegooit worden en een hoge werkdruk .de firma heeft bv 5 techniekers en die krijgen dus pakweg 30klanten per dag die afgewerkt MOETEN worden. zijn er klanten niet thuis of kon die niet gedaan worden, moet je die herinplannen, maar je krijgt voor die volgende dag wel WEER OPNIEUW 30 nieuwe afspraken erbij. wordt al helemaal leuk als je in een klein bedrijfje komt en niemand weet waar de inkomende belgacomkabel zit (moet een splitter voor) of de klant heeft zo een speciaal alarm en heeft de firma niet verwittigd). mijn regio was zuid brussel (sint genesius rode, dworp, ukkel,...
alsook alle coax kabeltjes moesten met pluggen vastgeslagen worden op de muur. wordt er gedurende een paar dagen goed ingeoefend.
na een installatie durft telenet regelmatig een controlleur langssturen bij de klant die dan eens komt 'kijken' wat de technieker heeft uitgespookt. vind die dus losliggende modems, heeft de technieker een klacht aan zijn been. ook al zei de klant dat die zo moest liggen. dat een technieker dan soms tegenwerkt, kan ik redelijk goed begrijpen.
bij belgacom is het een andere zaak, daar zijn niet zo specifiek regeltjes omdat de modem vroeger vaak achter de pc werd gelegd (gewoon inpluggen in een telefoonstopcontact). ik ben dus ook ex belgacom technieker, nog van VOOR het BBOX tijdperk (telefoon en ADSL normaal, was nog geen sprake van TV). het probleem daar zit hem ook in het feit dat belgacom tijdens promoties met goedkope externe firmas werkt. die mensen daar krijgen een heeeeeel beperkte opleiding, vaak besef je niet eens welke modems en apparatuur belgacom allemaal heeft (en je schrikt je een ongeluk als je de eerste keer je camionette vult dan). deze firmas zijn ook vaak nieuw in het bedelen van klanten via een dispatching, onervaren techniekers die er zo ingegooit worden en een hoge werkdruk .de firma heeft bv 5 techniekers en die krijgen dus pakweg 30klanten per dag die afgewerkt MOETEN worden. zijn er klanten niet thuis of kon die niet gedaan worden, moet je die herinplannen, maar je krijgt voor die volgende dag wel WEER OPNIEUW 30 nieuwe afspraken erbij. wordt al helemaal leuk als je in een klein bedrijfje komt en niemand weet waar de inkomende belgacomkabel zit (moet een splitter voor) of de klant heeft zo een speciaal alarm en heeft de firma niet verwittigd). mijn regio was zuid brussel (sint genesius rode, dworp, ukkel,...