Raspberry pi + Gpio

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Hallo,

Ik bezit nu al enkel Raspberry Pi's. Ik draai enkele websites op ééntje, heb Raspbmc staan, en heb hiermee een Multi room audio systeem geïnstalleerd.
Nu zou ik graag eens wat verder experimenteren met de GPIO pinnen. Mijn kennis elektriciteit/elektronica is zeer nihil/tot bijna niets. Ik heb dit setje besteld bij Amazon om wat te beginnen prutsen:

Er zit blijkbaar ook een boekje bij met wat info en wat oefeningen. Heeft iemand van jullie nog wat (beginnende) info omtrent elektronica/Raspberry Pi GPIO?
Ik vond al volgende site: http://www.hobby-electronics.info/nl/course

Mijn "doel" zou zijn om eerst wat te prutsen en wat wegwijs te geraken met die GPIO pinnen met met de elektronica onderdeeltjes. Daarna zou ik proberen om via de GPIO pinnen de elektrische rolluiken op en neer te kunnen laten gaan. Eens dit blijkt te werken zou ik dit graag kunnen doen vanaf mijn Smartphone. Voor mij al geen groot project, voor anderen waarschijnlijk kinderspel :-)
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Uw eerste stop is adafruit.

Je kan er ten eerste zeer goedkoop onderdelen kopen, maar er staan ook 100'en tutorials voor rpi en arduino ed.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Ik kan het kippenhok bedienen met mijn smartphone, alsook met eender welke computer thuis in het netwerk (via browser).
(Of daarbuiten, als ik de poort openzet in de router)
In het kippenhok staat een RPi met daaraan een Raspberry Pi Camera module zodat ik op een webpagina de kippen zie zitten en het licht in het hok kan aan/uit doen alsook de deur bedienen. Dit heb ik gemaakt met Webiopi.

Aan de RPi hangt een simpel relais kaartje met 2 relais, maar je kan er eender wat aan hangen.
Een collega van me heeft zelfs al geëxperimenteerd met het bedienen van de verlichting in zijn huis (parallel over de teleruptor hangen), met de nodige elektronica erbij.

We zijn ook al wat met App Inventor wat bezig geweest om een app te maken voor Android die in combinatie met Webiopi werkt, maar tot nu toe gaat het nog niet zo goed, dit komt door de GPIO waarden, etc.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Vermits je waarschijnlijk niet de hoogste schakelsnelheid nodig hebt, kan je eender welke taal kiezen.
Wil je echt snelheid, dan ga je voor C, wil je iets handigs als beginner, zou ik Python aanraden.

Laat me wel even zeggen dat je veel geld betaald hebt voor dat starterskitje, je kan beter zulke spullen op ebay kopen.
Je filtert op wereldwijd, nu kopen en sorteren op prijs. Natuurlijk heb je dan wel PayPal nodig en een beetje geduld tegen je spullen er zijn.

Je kan niet rechtstreeks relais schakelen via GPIO, dit om twee redenen:
De GPIO kan niet voldoende energie leveren om de relais aan te trekken.
Een relais heeft nog een verschijnsel bij het uitschakelen waar de meeste elektronica slecht tegen kan (ga het niet te moeilijk maken).
Dit wil zeggen dat je voor beide verschijnselen een component nodig hebt om dit op te vangen.
Interesseert het je, even googlen op "vrijloopdiode", "transistor als schakelaar" "relais schakelen transistor", "relais arduino",... / engelse vertaling.
Heb je vragen dan stel je ze gerust.
Misschien kan je beter een kant en klaar printplaatje kopen, dat is toch wat degelijker dan zo'n breadboard.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Besef dat ik wat veel heb betaald voor de Kit. Had die inderaad ook op Ebay gevonden, maar ging het pakket maar ontvangen eind maart... Ik ben hier waarschijnlijk de enige niet die eens hij iets heeft besteld het zo snel mogelijk wil? ;-)

Alvast bedankt voor de nodig info. Voor mij zal het in het begin al leuk zijn als ik een ledje kan laten oplichten via Python vanuit de Raspberry pi. Ik zal dus met deze dingetjes beginnen en beetje per beetje verder opzoeken.

Iemand die zo'n Gertboard heeft en zijn ervaring wil delen? Is blijkbaar ook zo'n breakout board met een aantal functies.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”