Belgacom start met verhoging surfsnelheid vaste lijn tot 70

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Nu dus officieel :)

http://datanews.knack.be/ict/nieuws/bel ... 582610.htm
Belgacom is samen met technologieleverancier Alcatel-Lucent gestart met de activering van het "eerste nationale VDSL2-vectoringnetwerk ter wereld". Concreet wil dit zeggen dat via de zogenaamde 'vectoring'-technologie de snelheid van de breedbandverbinding via de klassieke koperkabel (de 'telefoonlijn') opgetrokken wordt tot 70 Mbps. Klanten uit Mechelen zijn als eerste aan de beurt gekomen. Tegen 2016 moet het hele net geüpgraded zijn.

Belgacom biedt nu vast internet aan via de VDSL2-technologie. Zo gaat de surfsnelheid op het Belgacom-net tot maximaal 30 megabit per seconde (Mbps). VDSL2 is een van de verdere DSL-ontwikkelingen, wat ooit startte met de ADSL-lijn. Via vectoring wordt de snelheid over de koperkabel opgedreven tot 70 Mpbs.

"Na een aantal tests die gedurende heel 2013 bij duizenden klanten werden uitgevoerd, kon Belgacom de procedures finaliseren die nodig zijn om vectoring op een vlotte manier te activeren bij de eerste klanten, dit met gebruikmaking van een modem van de nieuwe generatie: de b-box 3", klinkt het bij Belgacom.

Er is dus de nieuwste Belgacom-modem nodig voor de nieuwe topsnelheid. Met de activering van de vectoringtechnologie werd in december 2013 gestart in Mechelen. De nieuwe topsnelheid is nog niet in heel de stad beschikbaar, verduidelijkt de woordvoerder. Alle klanten die aangesloten zijn via een vernieuwde lijn, krijgen automatisch de hogere snelheid.

Begin 2014 zijn Herstal, Laken, Roeselare en Bergen aan de beurt. "Een volgende reeks steden zal vanaf april 2014 geactiveerd worden. Tegen 2016 zal Belgacom de upgrade van haar volledige VDSL2-netwerk voltooid hebben, wat neerkomt op 22.000 optischevezelkasten, wat België tot een van de best geconnecteerde landen ter wereld zal maken." (Belga)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Starten in Mechelen... nu ja, op zich heb je natuurlijk wel wat meer nodig om TN te pesten aangezien die al aan 120 Mbps zitten al vraag ik me nu wel af hoe snel ze dit gaan counteren met een 200 Mbps aanbieding (da's naemelijk ook de snelheid die men in Nederland op de kabel gebruikt).
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Afbeelding Afbeelding
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3753 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Zoals altijd worden de woorden verdraaid, en wordt de verkeerde boodschap de wereld ingestuurd :(

Belgacom schrijft:
Dankzij de verbeterde technologie was Belgacom in staat om de snelheid van haar breedbandaansluitingen via de klassieke koperlijn op te drijven van 30 Mbps op VDSL2 tot 70 Mpbs op VDSL2-vectoringlijnen.
Knack maakt hiervan:
Belgacom biedt nu vast internet aan via de VDSL2-technologie. Zo gaat de surfsnelheid op het Belgacom-net tot maximaal 30 megabit per seconde (Mbps). VDSL2 is een van de verdere DSL-ontwikkelingen, wat ooit startte met de ADSL-lijn. Via vectoring wordt de snelheid over de koperkabel opgedreven tot 70 Mpbs.
- Het is verkeerd om te stellen dat de huidige surfsnelheid op het Belgacom-net maximaal 30 Mbps. Bijna de helft van de VDSL2 klanten surft nu al aan 50 Mbps (modem sync 50 mbps of hoger)
- Nergens zegt Belgacom dat ze de surfsnelheid verhogen naar 70 Mbps. Ze zeggen alleen dat de "snelheid van haar breedbandaansluitingen" naar 70 Mbps gaat (tot nader order is dit 50 Mbps om te surfen, de rest voor Belgacom TV.

Tenzij Belgacom de PPPoE cap (van 50 mbps) wegneemt op de vectoring lijnen, maar daarover is - tot nader order - nog geen sprake van (tenzij ik iets gemist heb???).
Zoals de aandachtige Userbaser weet, is er een verschil tussen de modem sync (bepaald door de technologie), en de surfsnelheid (bepaald door de abonnementen).

Titel van deze topic is dan ook misleidend (of voorbarig).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

VDSL2 klanten philippe :-) Niet ADSL :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gbmed
Erelid
Erelid

@Philippe: als ik mij niet vergis mocht Belgacom op hun site toch niet meer adverteren met 50. Ze zijn ook verplicht geweest om de snelheden in daluren en piekuren te publiceren. Op de site staat er iig een voetnoet bij bvb. een MAXI(1):
(1)30 Mbps is de lijnsnelheid aangeboden aan het merendeel van onze nieuwe klanten. Momenteel kunnen ook al meer dan 1,2 miljoen gezinnen en bedrijven over een verbinding beschikken met een snelheid van 50 Mbps. Afspraak op http://www.belgacom.be/internetsnelheid om de snelheid bij u thuis te kennen.
Of ben ik mis ?
Afbeelding Afbeelding
xming
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

En ik zit nog met 20/2 :(
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

gbmed schreef:@Philippe: als ik mij niet vergis mocht Belgacom op hun site toch niet meer adverteren met 50. Ze zijn ook verplicht geweest om de snelheden in daluren en piekuren te publiceren. Op de site staat er iig een voetnoet bij bvb. een MAXI(1):
(1)30 Mbps is de lijnsnelheid aangeboden aan het merendeel van onze nieuwe klanten. Momenteel kunnen ook al meer dan 1,2 miljoen gezinnen en bedrijven over een verbinding beschikken met een snelheid van 50 Mbps. Afspraak op http://www.belgacom.be/internetsnelheid om de snelheid bij u thuis te kennen.
Of ben ik mis ?
Dat is juist, maar ik begrijp niet waar je naartoe wilt....

Wat Belgacom bedoelt in hun persmededeling is dat de klanten die nu (minimum) 30 mbps hebben straks met vectoring 70 mbps zullen krijgen.
Wat Knack ervan maakt is dat de klanten nu maximum 30 mbps hebben, en dat is volkomen onjuist.
En ook dat de surfsnelheid 70 mbps wordt staat nergens in de persmededeling.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
gbmed
Erelid
Erelid

r2504 schreef:Starten in Mechelen... nu ja, op zich heb je natuurlijk wel wat meer nodig om TN te pesten aangezien die al aan 120 Mbps zitten al vraag ik me nu wel af hoe snel ze dit gaan counteren met een 200 Mbps aanbieding (da's naemelijk ook de snelheid die men in Nederland op de kabel gebruikt).
Waar jij het vandaan haalt om te stellen dat BGC hiermee TN wilt pesten is écht zo helemaal van de pot gerukt ! Wat bazel je nu weer en vooral: waarom post je dit ? Is het om je record van posts veilig te stellen ? De crew van UB geraakt er iig niet wijs uit !
Afbeelding Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ben je met een slecht been opgestaan of zo ? We weten allemaal dat beide providers snelheid als een belangrijk argument zien en dat er een zekere vorm van onderlinge concurrentie is... ik zie dus niet in waarom mij reactie ongepast of onterecht zou zijn.
gbmed
Erelid
Erelid

philippe_d schreef:Wat Belgacom bedoelt in hun persmededeling is dat de klanten die nu (minimum) 30 mbps hebben straks met vectoring 70 mbps zullen krijgen.
Wat Knack ervan maakt is dat de klanten nu maximum 30 mbps hebben, en dat is volkomen onjuist.
En ook dat de surfsnelheid 70 mbps wordt staat nergens in de persmededeling.
Belgacom spreekt nergens over de surfsnelheid, zoals je zelf hebt kunnen opmaken in de persmededeling. Belgacom bedoelt dat de klanten die nu op 30 Mbps (syncen) zullen kunnen (syncen) op 70 Mbps.

Ik zet syncen opzettelijk tussen aanhalingstekens omdat simpelweg een syncsnelheid veel beter te claimen valt als een surfsnelheid.

Het contrast is trouwens "marketing wise" veel groter. De klant leest namelijk dat er een verhoging is van 30 -> 70. En zoals altijd is een persbericht of wat er op de site gezet wordt compleet "marketing wise". Als er iemand is die dit zou moeten weten ondertussen, ben jij het wel.

Er wordt nergens over de surfsnelheid gesproken (tot nu toe). Wat de "capping" gaat zijn in de BAS, nu of in de toekomst, is trouwens irrelevant voor een persmededeling voor Jan met de pet. Nogmaals, deze persmededeling is een marketing/politiek bericht. In internet fora zijn ze daar uiteraard niet blij mee, maar dat is nu éénmaal zoals het altijd al is geweest.

Ik hoop dat je dit snapt ;-)
Laatst gewijzigd door gbmed 20 feb 2014, 01:21, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding
gbmed
Erelid
Erelid

r2504 schreef:Ben je met een slecht been opgestaan of zo ? We weten allemaal dat beide providers snelheid als een belangrijk argument zien en dat er een zekere vorm van onderlinge concurrentie is... ik zie dus niet in waarom mij reactie ongepast of onterecht zou zijn.
Belgacom weet al lang dat ze de strijd niet kan aangaan met TN (of andere kabelaars, bvb. VOO in Wallonië) wat de (download)snelheid betreft (DSL leent zich echter veel gemakkelijker voor hogere uploads, als men tenminste met gelijke wapens strijdt).

Daarmee bedoel ik dat je ADSL moet vergelijken met een "equivalente" DOCSYS variant en VDSL2 met een andere DOCSYS variant. Anders kan men altijd claimen dat de ene technologie superieur is aan de andere.

Ik geef je zeker gelijk dat beide providers snelheid als een belangrijk argument zien, maar dan ook weer niet tot in het absurde.

Mijn gevoel zegt me gewoon dat Mechelen niet specifiek is gekozen omwille van het feit dat deze stad echt geldt als TN city. Maar, ik kan mij vergissen, net zoals dat voor jou geldt.
Afbeelding Afbeelding
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

r2504 schreef:Starten in Mechelen... nu ja, op zich heb je natuurlijk wel wat meer nodig om TN te pesten aangezien die al aan 120 Mbps zitten al vraag ik me nu wel af hoe snel ze dit gaan counteren met een 200 Mbps aanbieding (da's naemelijk ook de snelheid die men in Nederland op de kabel gebruikt).
Ze moeten ergens starten. Dat heeft er niets mee te maken dat Telenet daar zit. Belgacom weet ook wel dat ze niet kunnen winnen van Telenet op gebied van downloadsnelheid, for now. De race naar de hoogste snelheid is al lang gestopt, nu gaat het over de goeie ervaring te geven (iedereen de stabielste snelheid, ongeacht het moment van de dag).

In Brussel geeft men trouwens ook al 200 Mbps bij Numéricable.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1959 keer
Recent bedankt: 5 keer

gbmed schreef:Belgacom weet al lang dat ze de strijd niet kan aangaan met TN (of andere kabelaars, bvb. VOO in Wallonië) wat de (download)snelheid betreft (DSL leent zich echter veel gemakkelijker voor hogere uploads, als men tenminste met gelijke wapens strijdt).
Dan is het toch wel een ferme strategische misstap dat Belgacom hun vectoring-netwerk in eerste instantie zal gebruiken om de downloadsnelheden te verhogen. Hogere upload wordt dit jaar zelfs niet geïmplementeerd en al zeker niet vermeld in de marketing terwijl dit hét belangrijkste verkoopsargument wordt om Belgacom Cloud succesvol te maken.
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

En ik snap nog altijd niet de strategie van BGC om weer eerst
de downsync op de hoogste profielen nog te verhogen ipv.
de profielen in tweede lijn, voorbij 400m. te verbeteren.

Daar is de commerciele nood hoger om potentiele klanten te
overtuigen voor VDSL2 te kiezen boven een ander produkt.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Tot nu toe heeft Belgacom de sneheden van Telenet niet kunnen evenaren,maar stilaan word zoiets voor de consument minder belangrijk(ik vind mijn snelheid v/e 30mbps al heel aanvaardbaar),de stabiliteit,en de betrouwbaarheid zijn het allerbelangrijkste vind ik,samen met de prijs en een aanvaardbaar (dit hangt af van de klant)of onbeperkt downloadvolume.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

gbmed schreef:Belgacom spreekt nergens over de surfsnelheid, zoals je zelf hebt kunnen opmaken in de persmededeling. Belgacom bedoelt dat de klanten die nu op 30 Mbps (syncen) zullen kunnen (syncen) op 70 Mbps....
...
Er wordt nergens over de surfsnelheid gesproken (tot nu toe).
...
Ik hoop dat je dit snapt ;-)
Ja hoor, ik snap dat :)
En ik weet inderdaad dat Belgacom nergens over de surfsnelheid spreekt. Zoals gewoonlijk zijn we het roerend met mekaar eens :-)
Vandaar dat ik zei:
  • a) dat de titel van deze topic misleidend is.
    b) dat het artikel op datanews.knack.be misleidend is, want daar hebben ze het wel over de surfsnelheid.
Maar stiekem hopen we natuurlijk dat Belgacom binnenkort de surfsnelheid wel zal verhogen. Hier en daar zijn er meldingen dat klanten tijdelijk hogere surfsnelheden vaststellen (tests?)
tonym schreef:En ik snap nog altijd niet de strategie van BGC om weer eerst de downsync op de hoogste profielen nog te verhogen ipv. de profielen in tweede lijn, voorbij 400m. te verbeteren.
Als Sales of Marketing de strategie zou mogen bepalen, zou dat waarschijnlijk het eerste zijn wat ze zouden willen.
Maar de strategie over de introductie van vectoring is heel waarschijnlijk vooral bepaald door het technische aspect.
  • Belgacom is altijd al héél voorzichtig ("conservatief") geweest met het toekennen van profielen, en hierbij is stabiliteit altijd een hogere prioriteit geweest dan snelheid. Ik denk dat dit geen slechte strategie is.
  • Hoewel "vectoring" een nieuwe internationale standard is, en overal in de wereld getest wordt, is er geen enkel land in de wereld al zo ver met vectoring gevorderd, dat ze het op grote schaal commercieel kunnen implementeren. In andere landen zijn er hier en daar kleinschalige proefprojecten, België is op dat gebied een primus. Ik heb dus alle begrip voor de "voorzichtigheid" bij het uitrollen
  • Bij vectoring draait alles rond het elimineren van crosstalk. Crosstalk is een fenomeen dat groter wordt bij hogere frequenties. Met andere woorden: op lijnen <400m die op 17MHz syncen. Het effect van vectoring is dan ook het grootst bij een 17a profiel. Bij een 8d profiel (>400m) is crosstalk, en dus het effect van vectoring kleiner.
Zoals Lord zei "ze moeten ergens beginnen", begrijp ik de (technische) strategie van Belgacom om te beginnen op de lijen wara het meest effect heeft. Met deze keuze gaan ze toch al >50% van hun VDSL2 klanten vectoring kunnen aanbieden, wat niet mis is!

Eerst moeten alle 22.400 ROPs een upgrade krijgen (tegen 2016), dan zullen andere profielen ook wel volgen denk ik.
Hierbij zie ik 2 mogelijke scenario's:
  1. ofwel vectoring activeren op de 8d profielen (eerst op 20/2, dan op 16.5/2, enz ...)
  2. ofwel de criteria voor de provisioning wat aanpassen. Deze "voorzichtige" criteria (400m, 700m 1000m ...) werden enkele jaar geleden ingevoerd, maar ik denk dat Belgacom nu al genoeg ervaring heeft opgedaan om deze criteria iets agressiever te kunnen maken, voorbeeld: 17a <500m of zelfs <600m, enz...
    Dit zou een veel groter effect hebben (en technisch mogelijk)
Maar ik ben de baas niet van Belgacom :-(
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

raf1 schreef:Hogere upload wordt dit jaar zelfs niet geïmplementeerd en al zeker niet vermeld in de marketing terwijl dit hét belangrijkste verkoopsargument wordt om Belgacom Cloud succesvol te maken.
Ik ben het hier wel mee eens.
Er is vooral ingezet op download, en dit heeft waarschijnlijk veel te maken met hun TV strategie.
Maar de onlangs verhoogde upload van alle abbo's is een (kleine) stap in de goede richting, toch?

Technisch gezien is er bij VDSL2 gemakkelijk een 1/5 verhouding mogelijk tussen upload en download ....
Het zou dus mogelijk moeten zijn, om de huidige profielen allemaal te herzien,, en de upload op te trekken volgens de capaciteit van de lijnen. Profielen zouden er dan als volgt kunnen uitzien: 12/2 (LR), 16.5/3, 20/4, 30/6, 40/8, 50/10 .....

Bij vectoring kan je dit niet doortrekken, gezien vectoring (voorlopig) alleen op de download toegepast is, maar een 70/10 vectoring profiel is wellicht wel realistisch.

Dit, samen met het relaxeren van de provisioning criteria, zou een grote boost zijn :-D
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 156 keer

12/2 voor LR zie ik niet rap gebeuren, maar idd 1:5 is nu al haalbaar, en met full-vectoring is 100/40 haalbaar!

Ook 17a optrekken naar 600 meter kan technisch prima (wat al gedaan word voor 16,5/10 profielen)
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 118 keer

Ik hoop alvast dat ze tegen die tijd, de mensen die internet bij hun afnemen, GRATIS hun oude bbox laten omruilen voor een nieuwe BBOX3. Zodat we aan die hogere snelheden (up en/of download) dan kunnen surfen.

Voorlopig nog geen melding hiervan ergens gezien.

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Ja en nee.

Dat ze gewoon eens de standaard volgen en in alle eerlijkheid een whitelist opmaken zodat ook andere modems (fritzbox) goed zijn.
Ik wil best afstand doen van het type "support" dat toegang van de provider tot de modem vereist. Zo is het nu trouwens ook.
Ik gruwel gewoon van het idee dat ik mogelijks nog een extra stroomverbruiker moet nemen waar ik niks aan heb om niet terug te vallen op een lamlendig profiel.
Zolang ik 30Mbps haal ben ik tevreden en blijft alles zoals het is.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
gbmed
Erelid
Erelid

Gent32m schreef:Ik hoop alvast dat ze tegen die tijd, de mensen die internet bij hun afnemen, GRATIS hun oude bbox laten omruilen voor een nieuwe BBOX3. Zodat we aan die hogere snelheden (up en/of download) dan kunnen surfen.

Voorlopig nog geen melding hiervan ergens gezien.

Groetjes,
Gent32m
Dat zal in eerste instantie iig niet gebeuren. De bestaande BBOX2 modems zullen worden opgewaardeerd via ZTC om de s/w VF (vector friendly) te maken. Het is nog altijd zo dat als je écht een BBOX3 wilt, je zult moeten betalen. Enkel als je BBOX2 defect is, is de kans heel groot dat je een BBOX3 in return meekrijgt.

Ik ben echter op de hoogte van één UB'er die verleden week met een defecte BBOX2 zat (synchro kwam op, ging terug down, en zo bleef het maar flappen) én in return een .... BBOX2 kreeg. Anderzijds, ALLE nieuwe klanten krijgen een BBOX3. En zo is het altijd en overal hé. De klanten die al het langste bij dezelfde provider zitten moeten het stellen met het oudste materiaal en krijgen nooit promoties ...

Gelukkig kunnen we nu veel vlugger eens op een ander gaan, om veel vlugger als vroeger terug te keren als NIEUWE klant, eureka ! En dán kan er blijkbaar heel veel ....
Afbeelding Afbeelding
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

alle nieuwe klanten een bbox3 ,
ik hoor nochtans van vershillende mensen dat ze klagen dat de technieker geen bbox3 geplaatst heeft tijdens het uitvoeren van hun nieuwe aansluiting.
Over hoeveel procent dit gaat van de gevallen daar kan ik mij natuurlijk niet direct over uitspreken !
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Geef het wat tijd. Uiteindelijk gaak die bbox2 niet zolang mee (voeding problemen) en na een tijd zal Bgc ook wel voorstellen om gratis te wisselen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Zelfs de eerste serie van BBox3 kent al kinderziektes
Ik heb de mijne al kunnen omruilen wegens defect zijnde
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Er zijn inderdaad al enige bbox3's gesneuveld maar als ik mij nog goed herinner was dit met de eerste bbox2'en ook het geval.
ik heb er trouwens ook twee defect gehad in 't begin en sedertdien blijft die gewoon draaien zonder problemen.

@Trojan,
Ik heb nog altijd de truc niet toegepast om een bbox'3 te bemachtigen :wink:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 7 keer

(volgens mij nog niet gepost)
DeStandaard
Belgacom start verhoging surfsnelheid vaste lijn tot 70 Mbps
Belgacom is samen met technologieleverancier Alcatel-Lucent gestart met de activering van het ‘eerste nationale VDSL2-vectoringnetwerk ter wereld’. Dat wil zeggen dat via de zogenaamde ‘vectoring’-technologie de snelheid van de breedbandverbinding via de klassieke koperkabel opgetrokken wordt tot 70 Mbps. Klanten uit Mechelen zijn als eerste aan de beurt gekomen. Tegen 2016 moet het hele net geüpgraded zijn.
Belgacom biedt nu vast internet aan via de VDSL2-technologie. Zo gaat de surfsnelheid op het Belgacom-net tot maximaal 30 megabit per seconde (Mbps). VDSL2 is een van de verdere DSL-ontwikkelingen, wat ooit startte met de ADSL-lijn. Via vectoring wordt de snelheid over de koperkabel (de ‘telefoonlijn’) opgedreven tot 70 Mpbs.

‘Na een aantal tests die gedurende heel 2013 bij duizenden klanten werden uitgevoerd, kon Belgacom de procedures finaliseren die nodig zijn om vectoring op een vlotte manier te activeren bij de eerste klanten, dit met gebruikmaking van een modem van de nieuwe generatie: de b-box 3’, klinkt het woensdag in een persbericht.

Er is dus de nieuwste Belgacom-modem nodig voor de nieuwe topsnelheid. Met de activering van de vectoringtechnologie werd in december 2013 gestart in Mechelen. De nieuwe topsnelheid is nog niet in heel de stad beschikbaar, verduidelijkt de woordvoerder. Alle klanten die aangesloten zijn via een vernieuwde lijn, krijgen automatisch de hogere snelheid.

Begin 2014 zijn Herstal, Laken, Roeselare en Bergen aan de beurt. 'Een volgende reeks steden zal vanaf april 2014 geactiveerd worden. Tegen 2016 zal Belgacom de upgrade van haar volledige VDSL2-netwerk voltooid hebben, wat neerkomt op 22.000 optischevezelkasten, wat België tot een van de best geconnecteerde landen ter wereld zal maken.'
Tweakers
Belgacom activeert eerste vdsl2 vectoring-aanbod van 70Mbit/s
Belgacom heeft zijn eerste vdsl2-verbindingen met 'vectoring'-technologie geactiveerd. Klanten in Mechelen kunnen daardoor een snelheid van 70Mbit/s tegemoet zien. Tegen 2016 moet de upgrade van het gehele vdsl2-netwerk gereed zijn.

BelgacomBelgacom en netwerkbedrijf Alcatel-Lucent begonnen de upgrade van het vdsl2-netwerk in Mechelen eind 2013 en de beide bedrijven melden nu dat de resulterende snelheid van 70Mbit/s voor klanten in de Belgische stad binnen handbereik is. Tot nu bedroeg de vdsl2-snelheid bij Belgacom maximaal 50Mbit/s, maar vectoring maakt een hogere snelheid over de bestaande koperlijnen mogelijk. Bij vectoring wordt de interferentie tussen twee gebundelde koperkabels onderdrukt.

Om van de hogere snelheid gebruik te kunnen maken, moeten klanten over een nieuwe modem beschikken: de B-BOX3. Binnenkort wordt de upgrade ook in de plaatsen Herstal, Laken, Roeselare en Bergen geactiveerd, gevolgd door een nieuwe reeks steden vanaf april 2014.

Tegen 2016 moet het gehele netwerk overgezet zijn. De hogere snelheid over koperlijnen moet de langetermijnstrategie van Belgacom om op glasvezel over te stappen aanvullen. In nieuwe wijken legt Belgacom al direct glasvezel bij huizen aan; in bestaande regio's is er glasvezel tot aan de verdeelkasten.

[Mod Edit] Post samengevoegd met bestaande topic
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”