[Opgelost] Internet 120 (Whoppa) valt regelmatig uit.

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
andhy
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Tot voor kort hadden we weinig problemen met onze internet 120.
De installatie bestond toen uit een Motorola / SBV6120E (DOCSIS) kabelmodem en een D-link 5 port switch
en D-link AP (Wifi).

Toen schaften we een Sonos play 5 met bridge aan.
De installatie verliep moeilijk tot de Sonos help-desk ons er op wees dat een router een vereiste was en dat de
Motorola/SBV6120E onvoldoende was.
We hadden nog een Belkin F5D8233- 4-Port 10/100 Wireless router en sloten die via de modem-poort
op een van de switch poorten. De installatie van de Sonos werd succesvol beëindigd, maar sindsdien hebben we
regelmatig problemen op het internet en kunnen vele websites niet bereiken. De vier eerste lichtjes lijken normaal, het vijfde
”de link” is oranjerood. Email geeft weinig problemen en ook de nas, die op de Belkin aangesloten is, heeft geen probleem.
Telenet heeft ons reeds 2 vriendelijke technici gestuurd, die hebben modem en router gereset, toen ging alles, maar na een dagen terug de
zelfde problemen.

Misschien weet een van jullie soelaas? Graag horen we jullie suggesties

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door andhy 28 feb 2014, 12:00, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een SBV6120E is inderdaad een modem-only... maar waarom vraag jij dergelijke installatie als je zelf helemaal geen router gebruikt ?

Uiteindelijk sluit je dan ook nog eens een ouderwetse 100 Mbps router aan op een verbinding die je 120 Mbps kan leveren ?

Ik denk dat je hierover eens eerst wat duidelijkheid moet geven.
andhy
Starter
Starter

"maar waarom vraag jij dergelijke installatie als je zelf helemaal geen router gebruikt ?"
Ja installaties wijzigen zich in de tijd, de aankoop van een NAS en van de Sonos heeft ons er toe geleid een router te plaatsen.

"Uiteindelijk sluit je dan ook nog eens een ouderwetse 100 Mbps router aan op een verbinding die je 120 Mbps kan leveren ?"

Ja dit is zo maar die 100 Mbps en 120 Mbps zijn naar mijn mening de maximum theoretisch waarden, of ben ik verkeerd?
Die router hadden we nog.
We gaan wel een van de dagen eens met een Gigabyte router testen.

in ieder geval bedankt voor je reactie.

Andhy
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

andhy schreef:Ja installaties wijzigen zich in de tijd, de aankoop van een NAS en van de Sonos heeft ons er toe geleid een router te plaatsen.
Een modem only moet je expliciet vragen en krijg je zelfs niet altijd zomaar... de eerste vereiste lijkt me dan dat je zelf een router had maar dat was blijkbaar niet het geval (de latere aankoop van je NAS en Sonos staan daar totaal los van).
andhy schreef:Ja dit is zo maar die 100 Mbps en 120 Mbps zijn naar mijn mening de maximum theoretisch waarden, of ben ik verkeerd?
Nee, TN geeft je wel degelijke effectief 120 Mbps (of toch > 115 Mbps)... da's geen theorie maar praktijk.
andhy schreef:We gaan wel een van de dagen eens met een Gigabyte router testen.
Mij lijkt het beste dat je gewoon TN vraagt een HGW (All In One) te plaatsen... normaal zal je hiervoor wel moeten betalen al is men blijkbaar iedereen aan het afbellen om het toch gratis te doen.
andhy
Starter
Starter

andhy schreef:We gaan wel een van de dagen eens met een Gigabyte router testen.

Mij lijkt het beste dat je gewoon TN vraagt een HGW (All In One) te plaatsen... normaal zal je hiervoor wel moeten betalen al is men blijkbaar iedereen aan het afbellen om het toch gratis te doen.

Dat begrijp ik niet, wil je even verduidelijken waarom dit beter is dan een snellere router ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Even of topic... maar je kan iemand z'n berichten citeren via de knop (bij het laatste bericht moet je eerst reageren en dan zie je onderaan een citeer knop) wat het duidelijker maakt om te lezen.
andhy schreef:Dat begrijp ik niet, wil je even verduidelijken waarom dit beter is dan een snellere router ?
Een HGW is reeds een router... en hij heeft zelfs WIFI. Het is een toestel dat afgestemd is op normaal TN gebruik (ook in combinatie met digitale TV).

Je kan natuurlijk altijd een eigen router plaatsen... maar sneller zal hij niet zijn... en waarom zou je er geld aan geven als je hem kan krijgen van TN ? Een eigen router heeft enkel voordelen voor mensen die echt een specifieke netwerk setup hebben met dito eisen en daar val jij duidelijk niet onder.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

Een eigen router in combinatie met een modem-only kan zéker sneller zijn. Al wie beweert dat de Telenet HGW de snelste router ter wereld is, dwaalt.

Om te weten welke router de snelste is, moet je onafhankelijke benchmarks uitvoeren. De Telenet HGW heb ik nog nooit in zo'n benchmark-test zien opduiken, dus vooralsnog is dat toestel compleet onbekend en dus waardeloos.

zie ook http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/r ... harts/view
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Al wie beweert dat de Telenet HGW de snelste router ter wereld is, dwaalt.
Is je eigen router de snelste... er zijn er altijd wel snellere... maar daar gaat het niet om.

Belangrijk is dat de TN router voldoet aan de specificaties van de formules die men heeft... je TN router zal dan ook perfect 120 Mbits aankunnen en meer moet dat niet zijn. Indien TN morgen met een sneller formule komt waarbij hun router niet meer voldoet dan zal men dit ook kosteloos vervangen voor jou (in tegenstelling tot je eigen router).

Ik begrijp dus echt niet wat je met deze post tracht te bereiken (behalve de TS nog wat meer verwarren met nutteloze discussies).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

andhy schreef:
"Uiteindelijk sluit je dan ook nog eens een ouderwetse 100 Mbps router aan op een verbinding die je 120 Mbps kan leveren ?"
Ja dit is zo maar die 100 Mbps en 120 Mbps zijn naar mijn mening de maximum theoretisch waarden, of ben ik verkeerd?
De "WAN to LAN Throughput" zal van deze oude Belkin wel een stuk onder de 100 mbps liggen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
andhy
Starter
Starter

Denk je dat een Gigabyte router het probleem kan oplossen ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Een goede (moderne) router zal wellicht beter zijn dan een 6-jaar oude Belkin.
En als je dan van plan bent om een nieuwe te kopen, kan je toch best een gigabit model aanschaffen ...

Of zoals r2504 als alternatief voorstelt: bij Telenet de nieuwe HGW trachten te krijgen. Dan heb je een gigabit router (en een Telenet homespot). Aan jou de keuze :)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Een degelijke, recente gigabit router kan dit inderdaad makkelijk oplossen.
Tevens zijn dergelijke degelijke, recente gigabit routers ook véél stabieler dan hetgeen jij nu gebruikt (en wat allicht het probleem is waarom jouw internetbreedbandverbinding "uitvalt" gebruikmakende van jouw Belkin router).
Bijvoorbeeld: een Netgear WNDR3700v2 kan ruim 400Mbps throughput aan (bidirectioneel).
En dat is niet eens een super recent toestel.
Jouw Telenet internetbreedbandverbinding is "slechts" 120 Mbps downstream en véél minder upstream.

Kijk bijvoorbeeld eens op de site van SmallNetBuilder: Netgear WNDR3700v2 routing performance.
Tevens kan je op die site diverse toestellen vergelijken...
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

raf1 schreef: Al wie beweert dat de Telenet HGW de snelste router ter wereld is, dwaalt.
Volgens mij heeft dat nog nooit iemand beweerd.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

zoals reeds aangehaald denk ik dat de beste oplossing is om telenet te bellen, en ze te vragen een home gateway te plaatsen.
als je zelf een extra router gaat halen, kost het je (ook) geld + een extra bakje...
tenzij je van plan bent ermee te "prullen", lijkt me dat wat nodeloos.

de home gateway heeft een router (die je dus voor de sonos moet hebben), ingebouwde wifi (zoals alles tegenwoordig, maar bon),
en is de modem zelf.
dus heb je maar 1 toestel nodig om alles op aan te sluiten ipv 2 (of, als die dlink toestellen er nog tussenhangen, 4)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Splitter schreef:als je zelf een extra router gaat halen, kost het je (ook) geld + een extra bakje...
tenzij je van plan bent ermee te "prullen", lijkt me dat wat nodeloos.
En morgen staat de TS hier terug omdat DLNA misschien niet werkt met een eigen router... het is trouwens ook duidelijk dat de TS geen enkele technische kennis heeft dus het is absurd hem oplossing aan te bieden waar hij totaal geeft behoefte aan heeft. Ik denk dat de raad hier al verschillende keren is gegeven... vraag TN gewoon gratis een HGW te komen plaatsen.
andhy
Starter
Starter

:beerchug: Eerst en voor al allen bedankt voor jullie reacties.

Als ik hier en in de andere topics lees zijn de meningen over HGW en modem-only erg verdeeld. Het kan voor sommige" niet te geloven zijn", maar bij onze aanvraag voor Internet 120 werd ons niets gevraagd ( we wisten niet beter ) en werd de modem-only geplaatst.
Persoonlijk hou ik niet van een gesloten kasje dat alles moet kunnen en waar je weinig kunt wijzigen.
We gaan dus eerst de Belkin, door een (bruikleen) Gigabit-router vervangen en verder zien.

Nogmaals dank :nono:

Andhy
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Op het werk komen ze overmorgen (vrijdag) ook een whoppa plaatsen, en daar zal ik ook specifiek vragen naar een modem-only oplossing. Maar dat is dan ook omdat het gaat om een specifieke aansluiting. Echter zoals r2504 en vele anderen hier beweren zou ik in jouw geval ook gaan voor een HGW. Ik kan mij eigenlijk geen enkele reden bedenken waarom jij een modem only zou nodig hebben en geen HGW?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

andhy schreef:Als ik hier en in de andere topics lees zijn de meningen over HGW en modem-only erg verdeeld.
Het grote probleem in die topics is dat een aantal mensen niet in staat zijn de behoefte van personen zoals jij correct in te schatten.

Ze projecteren hun eigen behoeften op iedere andere gebruiker en beloven je hemel op aarde met een modem-only (terwijl het totaal niet nodig is).
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

andhy schreef: We hadden nog een Belkin F5D8233- 4-Port 10/100 Wireless router en sloten die via de modem-poort
op een van de switch poorten.
Zelfs met een 10/100 Mbit router moet het zonder problemen werken. Weliswaar trager, maar niet dat je plots geen verbinding meer hebt.

In je begintopic zeg je dat je de router aansluit met zijn modem poort op een switch. Ik neem aan dat je wan poort bedoelt en deze aan een switch hangt van je huidige netwerk. Op zich niets mis mee, maar dat hoeft alleen als je een interactieve digicorder hebt.
Je bent dan ook verplicht om de andere apparatuur zoals nas en sonos aan te sluiten op lan poorten van je router

Je hebt dan modem naar switch naar router naar toestellen en modem naar switch naar digicorder voor je digicorder mocht je die hebben.

ALs je geen digicorders hebt van telenet (met FTP aansluiting), dan kan de switch op een lan poort achter de router geplaatst worden om meer toestellen aan te kunnen sluiten.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:Zelfs met een 10/100 Mbit router moet het zonder problemen werken. Weliswaar trager, maar niet dat je plots geen verbinding meer hebt.
Toch wel.
Een Belkin F5D8233-4 ondersteunt maximaal 128 simultane connecties.
Iets wat jaren geleden voldoende was, maar heden ten dage al snel te weinig kan zijn.
Veel oudere SOHO routers geven er bij het overschrijden van deze grens (van max. simultane connecties) dan de brui aan (crashen)...

Het hiervoor vermelde, niet zo recente, model van Netgear WNDR3700v2 ondersteunt 4096 simultane connecties.
Een recenter model (van Asus), de RT-N56U, ondersteunt zelfs bijna 35.000 simultane connecties ...

Not all routers are created equal.
En dat geldt uiteraard ook voor de Telenet HGW! :mrgreen:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

eternum schreef:Veel oudere SOHO routers geven er bij het overschrijden van deze grens (van max. simultane connecties) dan de brui aan (crashen)...
Allemaal terechte opmerkingen maar het zijn dergelijke discussies die uiteindelijk het idee creëren dat Jan Met De Pet ook een modem-only moet hebben want dat hij anders iets minderwaardigs heeft (wat voor Jan Met De Pet helemaal niet zo is, vaak integendeel zelfs).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Groot gelijk, jan met de pet (die niets kent van computers) heeft daar niets mee te zoeken, eerlijk gezegd.
In het begin was da mss wel zo, maar tegenwoordig... (ik denk dan aan bedrijfjes die kant-enk-klaar ingestelde routertjes meegaven met werknemers om zo een vpn met het bedrijf op te zetten, die werkten niet of slecht toen de router pas uitkwam)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

En Jan Met de Pet, die wel "iets van computers kent" (of zich in de materie wil verdiepen) laten we door de ingebouwde beperkingen van de Telenet HGW af en toe dan maar in de kou staan???

Feit is dat, zoals heden Telenet haar internetbreedbandverbinding aan de consument aanbiedt, beiden soms in de kou blijven staan:
- én Jan Met de Pet met zijn HGW;
- én Jan Met de Pet met zijn modem-only + eigen router.

Belangrijk in deze is dat Jan Met de Pet goed geïnformeerd wordt zodat hij weet wat de beperkingen zijn van zijn keuze.

Ideaal zou zijn dat Telenet de nodige inspanningen én informatie levert opdat beide keuzes (HGW of modem-only) evenwaardig zijn.
Dat is waar het schoentje echt wringt.

En hetzelfde geldt natuurlijk voor Mieke Met het Korte Rokje. :lol:

PS Dat "Jan Met de Pet" niets van computers kent, betekent niet dat zijn kinderen ook maar dom gehouden moeten worden en tevreden moeten zijn met een "black box".
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

eternum schreef:En Jan Met de Pet, die wel "iets van computers kent" (of zich in de materie wil verdiepen) laten we door de ingebouwde beperkingen van de Telenet HGW af en toe dan maar in de kou staan???
Goh... de HGW is echt iets dramatisch wat voor 95% van de gebruikers zorgt voor trauma's als ik dit zo lees.

Ik blijf erbij dat voor 99.9% de HGW prima voldoet en dat die 0.1% helemaal geen forum nodig heeft om te beseffen dat hij een modem-only nodig heeft.
eternum schreef:Belangrijk in deze is dat Jan Met de Pet goed geïnformeerd wordt zodat hij weet wat de beperkingen zijn van zijn keuze.
Jan Met De Pet begrijpt deze materie meestal niet... resultaat is dat hij uit een gans topic enkel de zin neemt "een HGW is iets minderwaardigs" (het bewijs hiervoor kan je zelfs vinden in deze thread waar de TS denkt dat hij toch wel een modem-only moet hebben).
eternum schreef:Ideaal zou zijn dat Telenet de nodige inspanningen én informatie levert opdat beide keuzes (HGW of modem-only) evenwaardig zijn.
Dit zou inderdaad gewoon een configuratie optie (MAC passthrough) moeten zijn zodat men niet fysiek een ander toestel moet komen plaatsen.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Goh... de HGW is echt iets dramatisch wat voor 95% van de gebruikers zorgt voor trauma's als ik dit zo lees.
Iets in het belachelijke trekken zoals jij hier doet is natuurlijk ook een "kunst" op zich...en lijkt me echt niet bevorderlijk te zijn.

Afin, hopelijk is de internetbreedbandverbinding van de TS binnenkort terug stabiel.
Met of zonder HGW. 8)
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

'Jan met de Pet' die wél iets van computers kent (lees : voldoende op de hoogte van netwerk technieken), is dan in principe ook op de hoogte van het feit dat je toch de meeste dingen kan doen met die HGW.
Ik heb thuis een eigen web-server, en nog een paar diensten die van buiten toegankelijk moeten zijn. VPN werkt zonder enig probleem.
Dit heb ik draaiende gehad op een modem only (uiteraard), op een HGW mét dubbele NAT, en nu met HGW zonder dubbele NAT.
Het vraagt wat meer energie (inspanning) en kennis, maar het werkt.

In uitzonderlijke gevallen kom je niet toe met de HGW. Maar die personen hebben al een modem only. De enkeling die nu een HGW heeft, en écht nood heeft aan een modem only, kan dat zonder problemen.
Het zal geen 1% zijn die tot die uitzonderlijke gevallen behoren, zoals r2504 al zei.

Mijn kinderen zijn vrij goed op de hoogte van computers, en zelfs netwerken, maar die hebben geen nood aan een modem only. Alles wat ze willen en doen, werkt prima.

Anderzijds is het perfect technisch mogelijk om een modem van dezelfde prijs te verdelen die een functie heeft om de DHCP af te zetten, en dat men toch de controle kan hebben op afstand, zoals het nu gebeurt. De vraag is natuurlijk waarom ze dat niet willen introduceren. Misschien zou het nog goedkoper zijn, omdat men dan maar één type modem moet plaatsen.
andhy
Starter
Starter

andhy schreef:Tot voor kort hadden we weinig problemen met onze internet 120.
De installatie bestond toen uit een Motorola / SBV6120E (DOCSIS) kabelmodem en een D-link 5 port switch
en D-link AP (Wifi).

Toen schaften we een Sonos play 5 met bridge aan.
De installatie verliep moeilijk tot de Sonos help-desk ons er op wees dat een router een vereiste was en dat de
Motorola/SBV6120E onvoldoende was.
We hadden nog een Belkin F5D8233- 4-Port 10/100 Wireless router en sloten die via de modem-poort
op een van de switch poorten. De installatie van de Sonos werd succesvol beëindigd, maar sindsdien hebben we
regelmatig problemen op het internet en kunnen vele websites niet bereiken. De vier eerste lichtjes lijken normaal, het vijfde
”de link” is oranjerood. Email geeft weinig problemen en ook de nas, die op de Belkin aangesloten is, heeft geen probleem.
Telenet heeft ons reeds 2 vriendelijke technici gestuurd, die hebben modem en router gereset, toen ging alles, maar na een dagen terug de
zelfde problemen.

Misschien weet een van jullie soelaas? Graag horen we jullie suggesties

Alvast bedankt.
Ondertussen is de Belkin tijdelijk (vanaf vrijdag l.l.) vervangen door een Gigabit modem TP-Link TL-WR1043ND.
Alles weer in orde, betere Wifi ontvangst in het hele huis en gelukkig geen uitval meer.
We testen nog zeker een weekje verder en dan beslissen we voor de definitieve keuze.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”