We overwegen om een zonneboiler te plaatsen. Gisteren is de 1e vertegenwoordig langs geweest en die begon dan over heat pipes en vlaktepanelen enzo.
Uiteraard zijn de systemen uit zijn gamma de beste
Vandaar dat ik op zoek ben naar objectieve ervaringen en naar goede firma's uit de regio Antwerpen - Turnhout.
ik hen eind 2012 eren zonneboiler geinstalleerd en ben er heel contebt van, wel in een bestaande woning, 4 vlakke panelen en een boiler van 400 liter voor 5 personen.... Tot dan verwarmde ik mijn water met een gasdoorstromer en koste mij dit aan gas +- 300 euro/jaar.
Mijn zonneboiler koste mij 5650 euro , ik heb 4250 euro van EANDIS gekregen en 500 euro van de stad, dus heeft mijn zonneboiler mij netto maar 1000 euro gekost.
Nu verwarm ik in de winter en tussenseizoen bij met elektriciteit (omdat ik ook zonnepanelen heb), maar zelfs met gas kost U dit nog steeds ruim 100 euro op
jaarbasis, dus zonder extra kosten , duurt het 5 jaar vooraleer ik mijn investering terug heb wat zeer acceptabel is...
Echter op vandaag kosten de zonneboilers nog evenveel is de gemeentelijke subsidie weggevallen en krijg je van EANDIS maximaal 2450 euro, maw een opleg van
ruim 3000 euro, dus duurt het minstens 15 jaar tot je de investering terug hebt !
Voor een nieuwbouw zou ik het mischien wel nog doen of wanneer je huidige installatie versleten of defect is , maar zomaar omschakelen zou ik niet meer doen, omdat je het er op de dag van vandaag niet meer uithaalt, tenzij de prijzen gaan dalen en dat is nu nog niet het geval, zelfs wanneer de premies zouden dalen
blijft het veel te duur.......alleen de overtuigend "groene jongens" zullen hierin blijven investren vrees ik, iemand die enkel kijkt naar zijn portemonnee niet,
een elektrische boiler heb je voor een paar 100 euro en leg dan enkele zonnepanelen extra....veel goedkoper...
Ik heb ook een boiler geplaatst paar jaar terug met extra lus in om een zonneboiler op aan te sluiten, maar de terugverdientijd is inderdaad zot hoog geworden.
Misschien kan ik op die extra lus wel een warmtepomp zetten om al die pc's die hier draaien te koelen
op mijn zonneboiler heb ik een extra lus voor vloerverwarming, maar ja die vloerverwarming heb ik natuurlijk enkel maar nodig in de winter wanneer ik bijna geen rendament heb, en ga natuurlijk ook mijn vloeren niet openbreken......
Ervaringen met warmtepomp zijn ook verdeeld...lussen in de tuin zijn het goedkoopst maar hebben ook het minste rendament....
Beste investeringen voor het moment zijn zonnepanelen en dakisolatie !
+1 @ laroyj: zonnepanelen en dakisolatie inderdaad! Isolatie is moet wel op de eerste plaats komen. Want dat is nog steeds hetgeen wat financieel en ecologisch het meeste opbrengt. Je uitstraling als milieubewuste mens naar de buitenwereld toe is natuurlijk veel minder dan met zonnepanelen, als ook de warmte straling naar buiten toe!!!
Persoonlijk kies ik na isolatie eerst voor een zonneboiler i.p.v. pv-zonnepanelen, ecologisch is een zonneboiler beter te verantwoorden dan zonnepanelen voor elektriciteit.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
misschien eerst eens iedere maand opschrijven hoeveel gas je verbruikt voor sanitair warm water. in sommige opstellingen is dat moeilijk. in de zomermaanden verbruikt mijn ketel ong 6 kuub per maand.