De Nederlandse kabel provider Chello had tot voor kort een FUP, maw. praktisch gezien geen limieten. Vandaag is echter bekend gemaakt dat ze hiervan zullen afstappen en harde limieten met smallband gaan toepassen.
Waarom deze post hier op Userbase? Wel, omdat het gewoon grappig is om eens het verschil te zien met Nederland. Oordeelt u zelf maar:
"Volgens Chello is het gemiddelde gebruik van Chello Plus (€ 79,95 per maand), het duurste pakket, 27GB per maand. Wanneer iemand hier meer dan drie keer bovenzit, en dus 81GB heeft gedownload, wordt hij afgeknepen voor de rest van de maand. Bij de andere abonnementen ligt het gemiddelde gebruik, en dus de bovengrens, lager. Het gemiddelde gebruik van Chello Classic ligt op 8GB en de bovengrens op 40GB (€ 49,95 per maand). Volgens UPC maakt slechts een kleine groep, namelijk minder dan 1 procent, zich schuldig aan het bovenmatige gebruik."
Heel wat Nederlanders zijn hier natuurlijk niet tevreden mee (ze moesten hier eens wonen).
Ook opmerkelijk is de uitspraak dat minder dan 1 procent zich schuldig maakt aan bovenmatig gebruik... Nederland HET downloadland en slechts één procent van de gebruikers van een voorheen limietloze provider, download volgens de provider zelf teveel. Ik denk dat we dat cijfer dan ook wel naar de Belgische grote providers mogen doortrekken. Als we daar dan nog eens de gemiddelde waarders per maand naast zetten, kunnen we wel zeggen dat we hier met een limiet à la limiet zitten. Waarom zitten wij dus nog met prehistorische limieten bij onze grote providers?
Natuurlijk moeten we eerlijk zijn en mogen we de hoge prijs van bv. het Plus abonnement niet uit het oog verliezen. Maar dan nog, voor gelijkaardig volume betaalt men hier veel meer.
Het bovenstaande stemt toch tot nadenken volgens mij.
Chello Nederland stapt af van zijn FUP
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik ben even van 'het neutrale nieuwsbericht' gegeven dat we hier altijd hanteren afgestapt en heb er mijn mening bij gezet. Hopelijk vindt niemand dat te erg.
NuKeM
Voila nog iemand die mijn mening deelt: België is een kutland wat betreft breedband. We hebben allemaal een "snelle" verbinding, maar moeten het met limieten stellen die meer dan 6 jaar geleden vastgelegd zijn.
Dan kan je je wel eens afvragen waar het verschil met Nederland ligt. De operationele kosten kunnen toch niet zo veel verschillen?
Telenet en Belgacom hebben gewoon afspraken omtrend hun limieten. Ik denk dat niemand nog zo naïef is om dit niet te erkennen.
@Nukem, subjectief? De waarheid ja
.
Dan kan je je wel eens afvragen waar het verschil met Nederland ligt. De operationele kosten kunnen toch niet zo veel verschillen?
Telenet en Belgacom hebben gewoon afspraken omtrend hun limieten. Ik denk dat niemand nog zo naïef is om dit niet te erkennen.
@Nukem, subjectief? De waarheid ja

"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
NuKeM schreef:"Volgens Chello is het gemiddelde gebruik van Chello Plus (€ 79,95 per maand), het duurste pakket, 27GB per maand. Wanneer iemand hier meer dan drie keer bovenzit, en dus 81GB heeft gedownload, wordt hij afgeknepen voor de rest van de maand.
In de veronderstelling dat je een "gemiddelde" persoon bent, betaal je dus bij Chello bijna 80 euro/maand, waar je dit bij Telenet hebt voor 59 euro/maand. Breedband is dus voor de gemiddelde persoon in Nederland 25% duurder als in Belgie, en heeft tevens een veel tragere download.
Zo zie je maar dat je met dergelijke cijfers alle kanten op kan, en dat men in Nederland (zelfs door een beperkte groep van slechts 1%) reeds problemen heeft en afstapt van een FUP.
Ik denk dat we het hier zeker nog niet zo slecht hebben als sommige willen doen geloven.
-
- Deel van't meubilair
In Nederland liggen de limieten hoger, maar je betaalt er dan ook (deels) voor. Door het feit dat het basispakket hoger zit kwa prijs, heeft men ook meer marge om de overschot te spenderen aan zij die over het gemiddelde gaan. Voor de overgrote meerderheid is Nederland dus gewoon duurder (niet iedereen heeft de behoefte om veel te downloaden).The_Borg schreef:Voila nog iemand die mijn mening deelt: België is een kutland wat betreft breedband. We hebben allemaal een "snelle" verbinding, maar moeten het met limieten stellen die meer dan 6 jaar geleden vastgelegd zijn.
Moest Telenet of Belgacom standaard 80 euro/maand aanrekenen, dan kon men (zonder zelfs gemiddelden in acht te nemen, maar puur op basis van de prijs per extra GB) ook standaard 48 GB voorzien. Neem je de gemiddelden dan nog eens in acht, dan kom je ook tot 80 GB/maand.
Over subjectief gesproken...
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
Telenet vergelijk je beter met het Classic Abo met dezelfde prijs. Bovendien zijn er nog zo'n drie tal kleinere abo's onder de classic zodat iedereen wel iets kan vinden dat bij hem past voor een goede prijs.r2504 schreef:In de veronderstelling dat je een "gemiddelde" persoon bent, betaal je dus bij Chello bijna 80 euro/maand, waar je dit bij Telenet hebt voor 59 euro/maand. Breedband is dus voor de gemiddelde persoon in Nederland 25% duurder als in Belgie, en heeft tevens een veel tragere download.
Zo zie je maar dat je met dergelijke cijfers alle kanten op kan, en dat men in Nederland (zelfs door een beperkte groep van slechts 1%) reeds problemen heeft en afstapt van een FUP.
Ik denk dat we het hier zeker nog niet zo slecht hebben als sommige willen doen geloven.
Dat van die 1% klopt ergens wel, maar dat is het punt niet, het punt is dat ze zonder problemen wel erg hoge limieten kunnen invoeren.
Met cijfers kan je inderdaad alle kanten op, maar ik vind dat ze hier toch wel duidelijk naar een kant leunen

NuKeM
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
Een aardig overzicht geeft EDPnet door z'n Nederlandse en Belgische abo's naast elkaar te zetten:
http://www.edpnet.be/cms.aspx?S=EDPnetProductsADSL en
http://www.edpnet.nl/cms.aspx?S=EDPnetProductsADSL
In Nederland heben zelfs de goedkope abo's
vast IP
alle poorten open
vrijheid om servers aan te sluiten
Gebruik: FUP
Ongeveer wat in belgie als Office abo verkocht wordt.
Over het algemeen liggen de snelheden voor de goedkope abo's in Nederland wat lager dan in Belgie.
De diversicatie van de verschillende abo's is in Nederland meer snelheid, in Belgie meer ebruikslimiet en features.
Snelheden (zie bv telenet met 5Mbit) liggen in Belgie hoger.
http://www.edpnet.be/cms.aspx?S=EDPnetProductsADSL en
http://www.edpnet.nl/cms.aspx?S=EDPnetProductsADSL
In Nederland heben zelfs de goedkope abo's
vast IP
alle poorten open
vrijheid om servers aan te sluiten
Gebruik: FUP
Ongeveer wat in belgie als Office abo verkocht wordt.
Over het algemeen liggen de snelheden voor de goedkope abo's in Nederland wat lager dan in Belgie.
De diversicatie van de verschillende abo's is in Nederland meer snelheid, in Belgie meer ebruikslimiet en features.
Snelheden (zie bv telenet met 5Mbit) liggen in Belgie hoger.
Het opmerkelijkste is dat de limietloze providers toch evolueren richting limieten. Eerst lazen we hier ten overvloede dat het in Nederland wel allemaal kon zonder limieten. Nu blijkt dat er daar ook al overgeschakeld wordt naar harde limieten. Er zullen er nog wel providers volgen denk ik.
België was dus de trendsetter
België was dus de trendsetter

Ik kan begrijpen dat er limieten zijn, bandbreedte kost geld. Maar, ik vind die limieten wel belachelijk laag. Afgelopen weekend was ik bij een vriend met Telenet. Ik heb daar een download gedaan en deze kwam binnen tegen gemiddeld 570KB/s.
Zo een snelheid is leuk want ik heb 3G binnen kunnen halen op ongeveer 1h30.
Maar na effe verder rekenen kwam ik tot de conclusie dat na 5h downloaden je al aan je limiet zit en dus genoeg gedownload hebt voor de komende 30 dagen. Ik vraag mij dan af wat het nut is van zulke snelheid als je ze maar 5h van de 720h mag benutten. Dit is dus 0,7%
Misschien zouden ze eens moeten overwegen een abbonement in te voeren met een snelheidslimiet maar met een hogere data-limiet. Of een abbonement waar je nachtsurfen maar voor een vierde meetelt ofzo (dit hebben ze ooit eens gedaan als zomeractie).
Zo een snelheid is leuk want ik heb 3G binnen kunnen halen op ongeveer 1h30.
Maar na effe verder rekenen kwam ik tot de conclusie dat na 5h downloaden je al aan je limiet zit en dus genoeg gedownload hebt voor de komende 30 dagen. Ik vraag mij dan af wat het nut is van zulke snelheid als je ze maar 5h van de 720h mag benutten. Dit is dus 0,7%
Misschien zouden ze eens moeten overwegen een abbonement in te voeren met een snelheidslimiet maar met een hogere data-limiet. Of een abbonement waar je nachtsurfen maar voor een vierde meetelt ofzo (dit hebben ze ooit eens gedaan als zomeractie).
-
- Deel van't meubilair
Het is nooit de bedoeling van Internet geweest dat je 24/24u moet downloaden. Voor normaal surfgedrag, mail en af en toe een download volstaat het perfect (en dat bewijst ook de grote meerderheid).The_One_be schreef:Maar na effe verder rekenen kwam ik tot de conclusie dat na 5h downloaden je al aan je limiet zit en dus genoeg gedownload hebt voor de komende 30 dagen. Ik vraag mij dan af wat het nut is van zulke snelheid als je ze maar 5h van de 720h mag benutten. Dit is dus 0,7%
Dit is hetzelfde met alle consumptiegoederen... onder normaal gebruik kom je er lang genoeg mee toe, wil je ze echter "misbruiken", dan krijg je problemen. Ik vrees dus dat je eerder naar jezelf zal moeten kijken, dan naar je provider.
r2504 werk jij toevallig voor een provider?
In al jou replys verdedig je de limieten nogal.
Ieder zijn mening natuurlijk maar begint op te vallen.
Als je het over normaal surfgedrag hebt heeft het ook heel weinig zin de download snelheid zo hoog te maken.
Belgie s**** gewoon ivm internet tov bijvoorbeeld Nederland of Duitsland.
Greets, Bart
Als je het over normaal surfgedrag hebt heeft het ook heel weinig zin de download snelheid zo hoog te maken.
Greets, Bart
-
- Member
- Contacteer:
ik verdedig die limieten ook. Sinds dat er echte harde limieten bij TN zijn zie ik mijn snelheid sterk verbeteren. Zeker tegen het einde van de maand. Nu heb ik heel de maand, zelfs rond 20u, een goede snelheidBart schreef:r2504 werk jij toevallig voor een provider?
Belgie s****t gewoon ivm internet tov bijvoorbeeld Nederland of Duitsland.
Greets, Bart
- Nob
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 125 keer
En waarom heb jij die goede snelheid dan nodig bij normaal gebruik?
512 Kbit is zelfs meer dan voldoende om te surfen.
Trouwens, zelfs vroeger, toen TN nog quasi geen limiet had, dan ging het ook altijd snel...
greetz,
Nob
Trouwens, zelfs vroeger, toen TN nog quasi geen limiet had, dan ging het ook altijd snel...
greetz,
Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
- Bedankt: 115 keer
Dat is ook waar, maar waren er toen ook zoveel gebruikers ? En van de andere kant, nu upgraden ze hun netwerk dus het mag geen probleem zijn voor al dat volk op hun netwerk.Nob schreef:En waarom heb jij die goede snelheid dan nodig bij normaal gebruik?
greetz,
Nob
-
- Deel van't meubilair
Nee, ik werk niet voor een provider. Ik werk echter wel voor een groot IT bedrijf, en besef goed wat bepaalde dingen kosten, en opbrengen. Als ik dus een uitspraak doe is die meestal wel overwogen, en droom ik er dus niet op los over unlimited.Bart schreef:r2504 werk jij toevallig voor een provider?
Verder is het zo dat 95% van de mensen die problemen hebben met hun limieten dit te wijten hebben aan illegale dingen zoals het downloaden van muziek, films en software. Nu ieder zijn ding, maar dan moet je dus ook niet komen klagen (en eigenlijk blij zijn dat je blokken kan bijkopen).
Ik besef ook dat bepaalde groepen (zoals gamers, en cam gebruikers) wel problemen kunnen hebben met (upload)limieten bij TN, en daar sta ik dan ook volledig achter.
Als je dus je reden voor het verhogen van de limieten deftig kan funderen (en kom niet zeuren dat je iedere dag een legale Linux distro download), dan heb ik er ook geen probleem mee. En zelfs dan nog heb je waarschijnlijk een gebruik dat buiten het gemiddelde ligt, en is het wederom niet meer dan normaal dat je hier extra voor betaalt.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Het kan ook net andersom:
Tiscali NL biedt nu voor een meerprijs van een luttele 2 euro per maand onbeperkte limiet:
Tiscali NL biedt nu voor een meerprijs van een luttele 2 euro per maand onbeperkte limiet:
Tweakers.net schreef:Tiscali biedt sinds kort gebruikers de mogelijkheid om de datalimiet van de verschillende ADSL-abonnementen af te kopen. Standaard brengt Tiscali 50 eurocent in rekening voor elke 100MB dataverkeer boven het limiet met een maximum van 12,50 euro per maand. Om het datalimiet te laten vervallen moet maandelijks 1,99 euro extra overgemaakt worden bovenop de abonnementskosten. Deze meerprijs geldt zowel voor het goedkoopste Tiscale abonnement met een standaard limiet van 1.000MB als het duurste abonnement met een standaard limiet van 20.000MB. Mensen die zich deze maand aanmelden voor een ADSL-abonnement zonder datalimiet hoeven over September geen kosten te betalen voor een eventueel extra dataverbruik.
kijk en oordeel zelf. Er staan zelfs wat providers tussen die voor €50.- de maand al een 2-8M/1M verbinding leveren (of ze goed/betrouwbaar zijn is een 2e):
ADSL/KABEL
.nl ISP's
http://www.speedtest.nl/Database/Rankin ... &chkCTA=on
.be ISP's
.be ISP's

grtz, born4trance
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 3 keer
ik deel r2504 zijn mening ook volledig, ik spendeer dagelijks verschillende uren op internet (kheb geen leven en alBart schreef:r2504 werk jij toevallig voor een provider?
Greets, Bart