Nieuwe router kopen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Colt12
Starter
Starter

Hallo.

Ik ben van plan een nieuwe router te kopen, aangezien mijn huidige al wat jaartjes mee gaat en wat is veroudert, maar heb er absoluut geen kennis van. In een lokale shop hier probeerden ze mij er 1tje aan te smeren van rond de €110 maar weet niet of dat wel noodzakelijk is. Heb veel goedkopere routers online gezien en ze zagen er ook wel in orde uit qua prestatie. Als ik even zeg hoe alles hier is opgesteld, zouden jullie mij even kunnen uithelpen?

- Mijn modem (Internet 120) is direct verbonden met een kabel naar een paar jaar oude D-link switch (die hebben ze van telenet zelf hier geplaatst, geen idee of deze noodzakelijk is?). Deze is dan direct verbonden naar mijn router en ook naar de digicorder.
- De router is direct verbonden met ethernetkabels naar mijn ps3 (dit gaat zo nog wel een aantal jaar blijven, mss ooit ps4) en ook direct naar mijn pc.
- Mijn gezin onder streamt geregeld films op de laptop via wifi en dan zit ik ook met mijn gsm op de wifi.

Mijn huidige router heeft eigenlijk geen problemen, alleen dat de wifi hier en daar eens uitvalt (na een 30sec. reset terug opgelost) en het laat me niet de volledige snelheid van het internet benuttigen. Heb toch geen monsterrouter van €100+ toch nodig dan?

Bedankt voor het lezen!
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Beste,
ik heb de volgende router:
http://www.alternate.be/TP-LINK/TP-LINK ... =7&lk=6346
Super content van en zeer betaalbaar!
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Welke router heb je nu? Hou er ook rekening mee dat je switch ook een bottleneck vormt voor je verbinding (en je die dus ook meteen best vervangt door een nieuwer exemplaar).
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Heeft jouw Telenet modem geen ingebouwde router? Dan kan je de switch en router volledig elimineren want dan zijn die overbodig.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 142 keer

Ik heb de linksys EA 6700, gekoppeld aan een linksys switch en die doet het prima. Is wel vrij prijzig maar heb gelezen dat er binnenkort voor dit exemplaar mogelijk een daling zit aan te komen.
Je heb USB 3.0 poort ook aan dit exemplaar.
Design is zeker niet mis (voor het geval je hem in de huiskamer moet plaatsen).

Goedkoper en even 'usefull' is de voorganger de EA6500 die binnenkort nog in prijs zou dalen. Je hebt dan wel geen USB 3.0 maar 2.0 poort en geen dual core processor maar ut brenchmarks tussen de 2 toestellen heb ik kunnen besluiten dat ze qua prestatie niet zoveel verschillen.
Colt12
Starter
Starter

Bedankt voor de reacties allemaal.
TiTanium schreef:Beste,
ik heb de volgende router:
http://www.alternate.be/TP-LINK/TP-LINK ... =7&lk=6346
Super content van en zeer betaalbaar!
Ziet er inderdaad goed uit! Zal ik zeker overwegen.
Petervanakelyen schreef:Welke router heb je nu? Hou er ook rekening mee dat je switch ook een bottleneck vormt voor je verbinding (en je die dus ook meteen best vervangt door een nieuwer exemplaar).
Geen idee wat een bottleneck verbinding is eerlijk gezegd. Ik heb nu een Belkin F5D7230 Router, al goed oud dus.
De huidige switch is een D-link Des-1005D (de rechthoekige versie). Is deze wel nodig als ik een router heb met genoeg poorten?
jantje81 schreef:Heeft jouw Telenet modem geen ingebouwde router? Dan kan je de switch en router volledig elimineren want dan zijn die overbodig.
Nee, ik had specifiek gevraagd voor eentje zonder router ingebouwd.
Colt12
Starter
Starter

koenraaddeconinck schreef:Ik heb de linksys EA 6700, gekoppeld aan een linksys switch en die doet het prima. Is wel vrij prijzig maar heb gelezen dat er binnenkort voor dit exemplaar mogelijk een daling zit aan te komen.
Je heb USB 3.0 poort ook aan dit exemplaar.
Design is zeker niet mis (voor het geval je hem in de huiskamer moet plaatsen).

Goedkoper en even 'usefull' is de voorganger de EA6500 die binnenkort nog in prijs zou dalen. Je hebt dan wel geen USB 3.0 maar 2.0 poort en geen dual core processor maar ut brenchmarks tussen de 2 toestellen heb ik kunnen besluiten dat ze qua prestatie niet zoveel verschillen.
Bedankt voor de suggesties, maar toch een beetje buiten mijn huidige prijsklasse. :lol:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Colt12 schreef:Bedankt voor de suggesties, maar toch een beetje buiten mijn huidige prijsklasse. :lol:
Antwoord eerst eens op de vragen van Petervanakelyen en jantje... in princiepe heb jij geen router, noch switch nodig.
Colt12
Starter
Starter

r2504 schreef:
Colt12 schreef:Bedankt voor de suggesties, maar toch een beetje buiten mijn huidige prijsklasse. :lol:
Antwoord eerst eens op de vragen van Petervanakelyen en jantje... in princiepe heb jij geen router, noch switch nodig.
Ik heb al op hun vragen geantwoord...
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Colt12 schreef: Geen idee wat een bottleneck verbinding is eerlijk gezegd. Ik heb nu een Belkin F5D7230 Router, al goed oud dus.
De huidige switch is een D-link Des-1005D (de rechthoekige versie). Is deze wel nodig als ik een router heb met genoeg poorten?
De switch is een 100 Mbit switch. Op zich traag voor een modern netwerk en dus een bottleneck (flessenhals). Telenet whoppa heeft een geadverteerde snelheid van 120 Mbit.
Je belkin router is van hetzelfde kaliber en ondersteund geen wireless-N

Of je de switch nodig hebt, hangt af of deze voor of achter je router staat tov je aansluiting op telenet.

Wil je een goede router met weinig toeters en bellen en enkel de 2.4G band, dan raad ik je een tp-link-wr1043ND of een d-link dir-636L. Beide rond de 65 Euro.

http://www.routercenter.be/category/112 ... 4416=13301
Laatst gewijzigd door mailracer 16 nov 2013, 18:15, in totaal 1 gewijzigd.
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

Ik sluit me aan bij titanium.... super goeie router.

Intussen heeft deze ook een nieuw broertje met dezelfde naam die wel gigabit is. Prijzen momenteel niet gekend.
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
Colt12
Starter
Starter

mailracer schreef:
Colt12 schreef: Geen idee wat een bottleneck verbinding is eerlijk gezegd. Ik heb nu een Belkin F5D7230 Router, al goed oud dus.
De switch is een 100 Mbit switch. Op zich traag voor een modern netwerk en dus een bottleneck (flessenhals). Telenet whoppa heeft een geadverteerde snelheid van 120 Mbit.
Je belkin router is van hetzelfde kaliber en ondersteund geen wireless-N

Of je de switch nodig hebt, hangt af of deze voor of achter je router staat tov je aansluiting op telenet.

Wil je een goede router met weinig toeters en bellen en enkel de 2.4G band, dan raad ik je een tp-link-wr1043ND of een d-link dir-636L. Beide rond de 65 Euro.

http://www.routercenter.be/category/112 ... 4416=13301
De switch staat tussen de modem en router. Is ie dan nodig?
Ik ga denk ik die Tp-Link aanschaffen.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Is allemaal te zien wat je router moet kunnen, en hoeveel poorten die moet hebben. Anders zou ik zeker naar Mikrotik Routerboard eens kijken. Weinig geld en je krijgt er tenminste wat deftigs voor...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

Ik moet me even corrigeren. De huidige TP-Link 1043 heeft ook gigabit poorten :s.
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Als je gebruik wil maken van de interactieve functies van je Digicorder heb je een switch nodig. Je mag een Digicorder niet aansluiten op een router, uitgezonderd een all-in-one modem-router van Telenet, die jij dus niet hebt. :-)
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Mijn ouders hun digicorder in de slaapkamer is verbonden met een router (gisteren gekocht: TL-WR1043ND).
Mijn ouders wonen in een huis en de router is op de muur van de traphal geplaatst, heel het huis heeft wireless van de TL-WR1043ND, hoogste verdiep heeft nog 2~3/4).

Mijn digicorder in de veranda is verbonden met een router (al meer dan een jaar oud: TL-WR1043ND).
Mijn staat in de veranda en 95% van men woning heeft draadloos signaal. Maar buiten de woning (tuin en rondom de woning tot aan bushalte heb ik wel verbinding, maar achter een klein stukje achter een schacht vol leidingen, maar echt veel leidingen, is het signaal zwak.)

De reden waarom het hier werkt is om dat deze router staat als switch met AP. Als je een All in one modem hebt van telenet kan deze voldoende ip's uitdelen door het ganse netwerk. Ik heb de ethernetkabel die van de modem komt in nummer 1 gestoken (niet in WAN), en de DHCP uitgeschakeld van de router. Werkt nu perfect als switch en AP.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Je zal dus een nieuwe switch en router moeten aanschaffen omdat je de switch nodig hebt voor de digicorder.
Als je je netwerk toekomstgericht wil opwaarderen, dan moet je wat meer budget hebben en mag je een dual-band router aanschaffen.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Asus RT-ACC66U all the way! Of indien je kosten wil besparen, de RT-N66U. Immens goed!
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Ik heb ook al veel goed van de RTN66U van ASUS gehoord.
Afbeelding
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ooit de netgear wndr3700 v2 gekocht, omdat mijn oude Linksys WRT54GL het niet meer trok met de snelste TN lijntjes.
Heb er ondertussen al drie ... zo content van.

WRT54GL zat al vol met ergens 20 a 30 mbps en dat gaf 100% cpu load, met de wndr3700 had ik destijds op een fibernet business L (70 mbps als ik me herinner) slechts enkele % cpu load als ik de lijn opentrok.

Al deze routers draaien ook DD-WRT en dus ook features zoals openvpn, standaard ingebouwde meter, remote wake on lan, en vele andere .... . Een supersnelle router vinden zonder DD-WRT is op zich niet moeilijk, eentje met DD-WRT en stabiel is een andere uitdaging.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ub4b schreef:eentje met DD-WRT en stabiel is een andere uitdaging.
De vraag is waarom je DD-WRT wil... iets wat al jaren stil ligt kwa ontwikkeling... terwijl er echt krachtige routers zijn met heel wat meer mogelijkheden.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Het enige wat in de buurt komt is OpenWRT, en dat is voor veel DD-WRT gebruikers te ingewikkeld. RouterOS, Ubiquiti AirOS, zijn beiden gebonden aan de één fabrikant en dus geen alternatief.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Op de ASUS staat asus-wrt, de Merlin build er voor is bijzonder goed en heel stabiel. Hier intussen al enkele maanden in gebruik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Petervanakelyen schreef:RouterOS, Ubiquiti AirOS, zijn beiden gebonden aan de één fabrikant en dus geen alternatief.
RouterOS is beschikbaar voor divere hardware... ook voor Intel (maar waarom zou je als er veel zuinigere hardware is) ndus ik zie niet in hoe je gebonden bent ?

Zelfde opmerking voor pfSense bijvoorbeeld... en zo zijn er tal van routers/firewalls die veel verder staan dan DD-WRT of varianten hiervan.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 43 keer

Dit is een interessant topic, volg het al even. Zelf ben ik de kat uit de boom aan het kijken voor een nieuwe router en dit nu al enkele weken. Mijn oog blijft maar vallen op de TP Link WR1043ND. Aangezien ik al verschillende zaken heb gehoord en er verschillende versies bestaan twijfel ik.

De gewone firmware bevalt mij wel alhoewel ik een guest netwerk wil (veel fabrikanten bieden een demo van hun webinterface aan, handig!)
http://www.tp-link.com/en/support/emulators/

Blijkbaar enkel weggelegd voor hun Dual Band routers. Ik heb ook even gespeeld met RouterOS en aangezien ik wel wat van netwerken ken vind ik dat toch wel wat overkill. Bij de Asus interface valt me dan weer tegen dat je toch niet zo heel veel kan instellen, hetzelfde voor de Netgear toestellen.
Open WRT lijkt me wel wat maar houdt me toch wat tegen om een nieuw aangekocht toestel daarmee aan de slag te gaan.

vereisten:
- goede Wifi dekking (5Ghz is niet nodig)
- gigabit poorten
- gast netwerk
- instellen van BW cap voor clients op het gast netwerk (eventueel na een bepaalde limiet)
- stabiel (niet dat hij crashed als je even een torrentje trekt)
- als optie eventueel met leuke grafiekjes
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”