Plots op repair profiel gezet

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo iedereen,

Enkele uren geleden merkte ik plots dat het internet een stuk trager ging, en volgens de bbox2 bleek dat we op een repair profiel (9/0.5) gezet waren.
Dan heb ik eerst de lijntest (telefonisch) geprobeerd, welke me terug op een 30/6 profiel zette (eigenaardig genoeg wel maar met DL van 8 en max upload volgens speedtest.net) om me vervolgens terug op 9/0.5 te gooien.

Vervolgens heb ik ook de lijntest op de bgc e-services geprobeerd en volgens dit programma zou ik mogelijks een probleem in de binneninstallatie hebben. Echter is er daar niets veranderd (VDSL splitter recht op TF2007, direct naar bbox2). Het alternatief is dan een technieker te laten komen, wat mogelijks geld kost.

Nu vroeg ik mij af of ik hier zelf nog iets aan kan doen, of het mogelijks zelf zou kunnen overgaan. Ik heb geen zin om voor een technieker te betalen als blijkt dat het even rap vanzelf verdwijnt als het is opgekomen. Iemand een idee?

Enkele waarden:
Voor:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  29920 kbps        6048 kbps
Modem max:             92920 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        76292 kbps         15984 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           327 m Estimated!
Training margin:       24.2 dB
Attenuation:           10.7 dB
Tijdens lijntest (maar via speedtest.net dus maar 8/4):

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  29920 kbps        6048 kbps
Modem max:             92588 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        76019 kbps         15927 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           331 m Estimated!
Training margin:       24.2 dB
Attenuation:           10.6 dB
Na:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  9064 kbps        552 kbps
Modem max:             19356 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        15892 kbps         3329 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           319 m Estimated!
Training margin:       22.5 dB
Attenuation:           4.9 dB
Mvg,
Laatst gewijzigd door CCfan 16 nov 2013, 20:49, in totaal 1 gewijzigd.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4331
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Toch best eens kijken of je nergens met slechte kontakten zit of geoxideerde kontakten, in de NTP2007 enz..
als je de mogelijkheid hebt om je modem direct aan te sluiten op de twee draadje die binnen komen van Belgacom dan ligt gans de binnenhuisinstalatie los en kan je dan terug de lijntest doen om terug op provisioning profiel te komen en als je dan niet terug op repair valt weet je dat er iets scheelt aan de binnenhuisinstallatie
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb hem even opgedaan om te kijken, maar zo direct zag ik er niet iets speciaal aan, ben natuurlijk wel geen specialist terzake.

Enkele foto's gemaakt: https://www.dropbox.com/sh/54qfvdyva9h27ts/e2FrhAi5WW#/.

In principe zijn de blauwe (dsl) connectoren van de TF niet in gebruik momenteel, ze zijn wel aangesloten (gaan naar gelijkvloers (6pin) en 1e verdiep (oude 5 pinstekker) want ik heb ze vroeger gebruikt.

Ik heb wel niet de know-how en het materiaal in huis om de kabels rechtstreeks aan te sluiten, tenzij dat gemakkelijk/goedkoop is vrees ik dus dat dat niet gaat lukken.

Alvast bedankt voor de reactie(s),
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4331
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

leg anders die aan het groene blokje (telefoon) even los

correctie: maar dan kan je natuurlijk niet bellen voor de lijntest !
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Cv, zal het morgen eens proberen als ik de juiste tools vind.

Ondertussen nog eens de e-services test geprobeerd, en daar staat nu 'onderhoud gepland op deze lijn', geen idee wat dat precies inhoudt en hoe ik er aan kom.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Op de blauwe connector mag niets aangesloten zijn. Kabel loskoppelen, en probleem is opgelost.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Cv, dat zal ik ook eens proberen, maar deze zijn al jaren probleemloos zo aangesloten en de verbinding gebeurt nu toch ook niet via deze kabels?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4331
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Inderdaad aan het blauwe blokje mag er niks aangesloten (zelf geen kabel waaraan niks aangesloten is) als je modem gevoed wordt rechtstreeks uit TF2007 splitter / filter
ik dacht dat de kabel van het blauwe blokje naar een aftakdoos liep waar je modem aangesloten was , sorry dan was ik verkeerd

Gelukkig dat Philippe beter opgelet heeft dan ik ;-)
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Merci voor die tip, heeft al mooi geholpen met de lijnwaarden zag ik zojuist.

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  29920 kbps        6048 kbps
Modem max:             92648 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        76068 kbps         15937 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           269 m Estimated!
Training margin:       24.2 dB
Attenuation:           8.6 dB
Tov voordien 2 dB minder attenuation, toch al iets :).

Echter zit ik nog altijd met mijn probleem, alleen is het nu iets raarder geworden;

Na een nieuwe lijntest heb ik nu nl nog steeds mijn lage download (8 a 9 mbit volgens speedtest.net) met relatief hoge upload (3 a 4 mbit), zowel via wifi als powerline (via powerline raakte ik vroeger dus vlot aan 40mbit). Maar volgens de bbox zou mijn profiel nu terug op 30/6 staan.

Iemand nog een idee wat de lijn zou kunnen cappen? Er staat momenteel geen tv op.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 910
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 98 keer

Ik zou de e-services test nog eens doen en dan de Bbox nog eens herstarten, nu hopelijk alle storende factoren weg zijn.
Doe nadien de speedtest eens bekabeld, rechtstreeks op Bbox, als je die mogelijkheid hebt. Kwestie van zeker te zijn wat de modem geeft zonder mogelijke invloeden van wifi of powerlines.
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Dat heeft idd geholpen en het is nu weer helemaal opgelost. Nu terug wachten op DLM, hopelijk leidt de gedaalde attenuatie daar tot wat winsten.

Heel hard bedankt iedereen,
Mvg,
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”