Hardnekkig op 2G (edge) blijven

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
hendrake
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Ik weet niet of ik dit in het juiste subforum plaats - desnoods zal een mod het wel verplaatsen.

Mijn gsm blijft heel lang op 2G hangen. Ook al sta ik letterlijk aan de deur van het appartementsgebouw waar een batterij van de allernieuwste 3G (en zelfs 4G) antennes op staat, dan nog vindt hij het niet nodig over te schakelen. Mijn tablet (zelfde provider) is dan al lang overgestapt naar 3G (HSDPA+). Die doet dat altijd veel sneller, maar het is dan ook een tablet zonder telefoniegedeelte, dat zal wel een verschil maken.

Als ik het goed begrijp schakelt een gsm niet de hele tijd over vvan het ene naar het andere netwerk om batterij te besparen, en gaat hij soms ook de voorkeur geven aan 2G als de beschikbare 3G te zwak signaal geeft. Maar ik vind dat mijn gsm (S4) of provider (Mobistar) overdrijft.

Het is een veel voorkomend probleem als ik met de trein reis, omdat het signaal dan heel vaak verandert en je in de praktijk nooit veel langer dan 5 minuten op dezelfde mast zit en 3G vaak wegvalt - een treinstel houdt veel golven tegen blijkbaar.

Vandaar mijn vraag: Kan ik op een of andere manier parameters aanpassen, zodat mijn gsm sneller overschakelt naar van 2G naar 3G? Ik heb alle instellingen op mijn gsm doorploegd en niks gevonden, behalve de automatische schakeling aan- en uitzetten, maar dat is in de praktijk niet doenbaar omdat ik te vaak alleen 2G heb (indoor, Brussel) en ik dan helemaal geen verbinding meer heb
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Heb je ooit 3G of 4G gehad op je toestel? Heb je bvb de switch (per ongeluk?) niet uitgezet?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Factory reset al gedaan?
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Ik ervaar hetzelfde probleem sinds een half jaar ofzo bij Mobistar... Vroeger switchten mijn devices constant tussen Edge & 3G, nu blijf ik soms nog op 3G hangen terwijl er nagenoeg geen 3G bereik meer is (en dan ben ik telefonisch ook niet meer bereikbaar, of vallen calls weg). De laatste tijd switch ik eigenlijk altijd manueel tussen E & 3G. Enkel als ik 3G nodig heb zet ik 't aan, anders laat ik 'm op edge ivm telefonische bereikbaarheid. Volgende stap is de baas zo ver krijgen om met het corporate abonnement over te stappen naar base :)
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

https://play.google.com/store/apps/deta ... work&hl=en

Probeer eens een keer WCDMA preferred in te stellen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 767 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bij Mobile Vikings switch ik ook altijd manueel, als ik op het net wil gaan activeer ik 3G
en als ik voor de rest van de dag enkel telefonisch of per sms
bereikbaar wil zijn dan is 2G voldoende, scheelt heel wat voor de batterij.

(heb een snelkoppeling op m'n home screen, dus schakelen tussen 2G en 3G is zo gebeurd)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

In een blogpost heeft Mobistar even geleden geschreven dat ze de overschakelingen tussen frequenties aan het verbeteren waren. Misschien is men hier nog mee bezig?

Aan uw gsm kan je met de app die Andro555 al aanhaalde de instelling op GSM/WCDMA auto (PRL) zetten. Dat werkt voor mij het beste.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Danku allen voor de suggesties.

* Factory reset: hij is onlangs geupdated naar 4.3; maar ket geen verschil
* "WCDMA only": Dat lijkt inderdaad de logische setting, maar dan heeft-ie regelmatig helemaal geen verbinding. Op de plaatsen waar je dan 3G verwacht maar waar hij toch op Edge blijft krijg je dan niks. Zeer vreemd gedrag. Maar ik zal het toch verder proberen daarmee.
* Mobistar heeft inderdaad gemeld dat ze een aanpassing doorvoeren in de 2G/3G(/4G?) afwisseling. Ik ga eens horen bij Mobistar. Afgezien van dit 2G/3G geode werpt hun investering van de laatste tijd wel vruchten af, als er een H+ verbinding is dan is die meestal zeer snel - behalve in de trein.
* Mijn tablet gaat wel altijd op 3G van zodra er ook maar iets van 3G in de lucht te vinden is. Dat is bijna altijd. Het moet dus toch ook aan het toestel liggen?
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”