huwelijksgeschenk

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
eve.sabbe
Pro Member
Pro Member
Twitter: AllAboutEve
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 21 keer

Beste,

mijn gezin en ik zijn uitgenodigd voor een huwelijksfeest.
We zijn al vaker naar huwelijksfeesten geweest maar deze keer is het naaste familie.
Mijn man is oom van de bruid.
Dat maakt mij tante van dus.
Onze zoon 10 jr is meegevraagd.
Ze verwachten een enveloppe met geld of storting op hun rekening.
Maar hoeveel geef je dan?

groeten
Eve
BillyMobiel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 11 keer

De eeuwige vraag... :wink:
Belangrijkste tip is geef nooit meer dan waar je je goed bij voelt!

Natuurlijk zijn er genoeg richtlijnen als je een beetje op internet surft. Maar ter referentie: vorige maand naar trouwfeest geweest waarbij we uitgenodigd waren op gemeentehuis, receptie, diner en avondfeest.
150€ gegeven voor 2 personen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Iedereen geeft naar "godsvrucht en vermogen" he :wink:

Maar voor een compleet avondfeest, met receptie, eten en drinken geven wij gewoonlijk 100€ (2p)
Het hangt er ook een beetje vanaf hoe chique het avondfeest is zeker?
Dat je zoontje meegevraagd is zou ik niet echt meenemen in de overweging (of je verhoogt het bedrag met €20 bijvoorbeeld)

Ik heb eens gehoord dat er nu mensen zijn die verschillende enveloppen klaar maken, en eerst eens rondneuzen wat ze allemaal gaan krijgen, en dan beslissen welke enveloppe ze gaan geven (de kleine of de grote), of pas op het einde van de avond beslissen :-D
Dat vind ik nogal grof ..
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Beste kameraden: 150€
Gewone goede kameraden: 100€
Kennissen: 75€
Familie: hangt er van af, maar meestal meer hoe korter

Bovenste is wel als het met eten etc bij is..
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1685 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Zo grof vind ik dat niet. ik heb het al meegemaakt bij een babyborrel: zelf nodig je die mensen uit voor een babyborrel met koude schotels, champagne, ... en bij hen krijg je een zelf "bereide" sandwich waar één plakje kaas tussen zit met wat goedkope schuimwijn. Ik denk dat ik in de toekomst ook meerdere envelopkes ga klaarmaken.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dafke schreef:Beste kameraden: 150€
Gewone goede kameraden: 100€
Kennissen: 75€
Familie: hangt er van af, maar meestal meer hoe korter

Bovenste is wel als het met eten etc bij is..
Hier is het ook iets in die aard, bedragen per persoon.
En ook volg ik Goztow wel : heb trouwfeesten meegemaakt waar er geen feest was zelfs (letterlijk, met niemand). Gewoon omdat ze anders teveel mensen moesten uitnodigen en de rekening serieus ging oplopen. Gewoon gaan eten met de ouders, schoonouders, grootouders en getuigen en that's it. En aan de andere kant heb ik trouwfeesten meegemaakt waar ze aan 125 euro per persoon zaten aan eten/drinken alleen al...wat mij al te gek voor woorden is...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Meestal stuur ik een kater
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Dat is toch wel onzin.
Als je het verschil in baby borrels al moet vergelijken. Bij de een als een half trouwfeest, bij een ander is het een sandwich.
Er zijn er nog altijd genoeg die zelfs geen babyborrel geven. Voor trouwfeesten ook zoiets, al eens naar een trouwfeest geweest met keuze uit al wat je zoal in een frituur kan vinden de hele nacht lang. Maar ook al in een poepchique klasse restaurant.

Elk geeft zijn feest naar eigen gevoel en vermogen.
Elke gast geeft zijn cadeau naar zijn gevoel en vermogen.

En anders doe je beter zoals mijn schoonfamilie : alles wat gegeven en gekregen is op welke gelegenheid dan ook opschrijven in een boeksken. Ah die heeft dat gegeven wij geven hetzelfde terug.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Op bedragen treed ik trouwens de meesten hier wel bij: 50 € per persoon als je mag gaan eten en avondfeest gaan. Iets meer als het iemand is waar je persoonlijk een heel goede band mee hebt maar dat lijkt me hier niet meteen het geval? De zoon.. tja, ik zou misschien 10-15 € meer geven maar dat lijkt me ook niet echt noodzakelijk.

€bovenstaande: aangezien je niet op voorhand weet wat op welke manier wordt georganiseerd, vind ik dat geen zever.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ik ben alleszins méér dan content dat ik mijn kinderen gekregen heb voor er sprake was van heel die babyborrel-hype. Als je er nu geen organiseert wordt je soms al raar bekeken. Soms kom je daar ook inderdaad op een half trouwfeest terecht met springkastelen en een traiteur en wat weet ik nog. En vaak heb je dan al weken voordien bij de geboorte online iets van de geboortelijst gekocht - wat al geleverd is aan hen - en er wordt dan precies van je verwacht dat je nóg eens met geld/cadeautjes over de brug komt. Nee, dank u. Dat je je vrienden en familie eens uitnodigt tot daar aan toe, maar keep it simple.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Voor mensen die ik graag heb kijk ik niet op een euro. Het laatste trouwfeest dat ik geweest ben (hele goeie vrienden) hebben we voor 2 personen 250 euro gegeven. Voor 'verre' personen probeer ik ervoor te zorgen dat het gegeven bedrag ongeveer uitkomt met wat er geïnvesteerd is door de trouwers. Dus eerder 50-70 euro per persoon ofzo.
En dat is dan voor all-in feest + eten.
Afbeelding
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Mensen die het minder breed hebben, die geven we doorgaans wat meer. Het maakt me niet uit wat er te krijgen valt of hoe chique het is. Doorgaans rond de 50 euro per persoon die is uitgenodigd. Met het ganse gezin dus 250 Euro. Belangrijk is dat het gezellig is, geen ruzie verwacht word en er gelachen word. Of dit nu met een kreeftje is, of een cervola maakt niets uit. Weten we op voorhand dat het een gezin betreft waar ze vermogend goed rondkomen, dan geven we doorgaans wat minder of leggen met een groep samen om een origineel cadeau te voorzien.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Maglor schreef:Ik ben alleszins méér dan content dat ik mijn kinderen gekregen heb voor er sprake was van heel die babyborrel-hype. Als je er nu geen organiseert wordt je soms al raar bekeken. Soms kom je daar ook inderdaad op een half trouwfeest terecht met springkastelen en een traiteur en wat weet ik nog. En vaak heb je dan al weken voordien bij de geboorte online iets van de geboortelijst gekocht - wat al geleverd is aan hen - en er wordt dan precies van je verwacht dat je nóg eens met geld/cadeautjes over de brug komt. Nee, dank u. Dat je je vrienden en familie eens uitnodigt tot daar aan toe, maar keep it simple.
Dat hangt er ook allemaal vanaf. Mijn familie woont op 100 km, die van mijn vrouw grotendeels ook (maar dan in de andere richting ;) ). Onze babyborrel was in de plaats van een hele hoop "thuisbezoeken" die toch nooit gingen gebeuren. En ja, de koude schotels kwamen van bij de traiteur, kwestie dat het voor ons ook wat feest was.

Ik heb nog een babyborrel geweten waar sommige gasten gevraagd werd om mee de broodjes te smeren! :bdaysmile:
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Ooit heb ik een huwelijksfeest meegemaakt in een parochiezaaltje met broodjes die lang voordien gesmeerd waren en niet gekoeld op tafel lagen. Vliegen in de buurt en dus geen goesting meer om eraan te beginnen. Gelukkig kon je frisdrank krijgen, maar wijn of zelfs champagne werd alleen maar aan een paar mensen gegeven. Er was een bevriende DJ die de boel op gang trok en er was ook een nachtwinkeltje in de buurt waar we uiteindelijk ons eigen drank en hapjes zijn gaan halen. Het was dan ook de laatste keer dat we die mensen nog hebben gezien :beerchug: :bdaysmile:
iamborg
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als ik het hier zo allemaal lees, lijkt het er wel op of de genodigden op een feest denken, of de gastheren/vrouwen verwachten, dat de genodigden voor hun eten/drank betalen?
- Als er champagne is krijgen ze wat meer...
- Als er drank en voeding is geef ik meer dan wanneer er enkel broodjes zijn...

Ik dacht dat een huwelijksgeschenk net dàt is, een cadeau, iets dat je geeft om het pasgetrouwde koppel een duwtje in de rug te geven. Lijkt wel of iedereen hier op restaurant gaat en afhankelijk van de kwaliteit van het eten meer of minder betaalt.

Zelf doe ik helemaal nooit mee aan de envelopjes of stortingen op de rekening. Word ik uitgenodigd en staat er op de uitnodiging iets over geld, ga ik steevast bij de lokale wijnboer een kratje goede wijn of champagne kopen voor het pasgetrouwde koppel (wat me vaak méér kost dan als ik een envelop zou voorzien of een storting zou doen, maar het komt uit het hart met oprechte gelukwensen). Ik heb de dood aan het zelf betalen van mijn versnaperingen of maaltijd als ik 'uitgenodigd' word.

Just my 2c.

P.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Provider

Inderdaad, bij mij is het geschenk eerder gekoppeld aan de relatie die ik met het koppel heb dan met wat ik verwacht van het feest.

Ik heb een hekel aan dat gereken en dat over-en-weer gegeef, ik kreeg toen zoveel van den dieje dus die krijgt nu zoveel van mij... wat ik mij afvraag, hou je dan ook rekening met de index ? :bang: :banana:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

iamborg schreef: Ik dacht dat een huwelijksgeschenk net dàt is, een cadeau, iets dat je geeft om het pasgetrouwde koppel een duwtje in de rug te geven. Lijkt wel of iedereen hier op restaurant gaat en afhankelijk van de kwaliteit van het eten meer of minder betaalt.

Zelf doe ik helemaal nooit mee aan de envelopjes of stortingen op de rekening. Word ik uitgenodigd en staat er op de uitnodiging iets over geld, ga ik steevast bij de lokale wijnboer een kratje goede wijn of champagne kopen voor het pasgetrouwde koppel (wat me vaak méér kost dan als ik een envelop zou voorzien of een storting zou doen, maar het komt uit het hart met oprechte gelukwensen). Ik heb de dood aan het zelf betalen van mijn versnaperingen of maaltijd als ik 'uitgenodigd' word.
Ik vraag me af hoe jouw kratje wijn of champagne de mensen een duwtje in de rug geeft. Uiteindelijk heeft een pas getrouwd koppel een hele hoop kosten gehad of nog te krijgen en in dat opzicht vind ik de enveloppe een goed idee. Je geeft dan ook geen dubbele kado's of iets dat men niet nodig heeft. Ik drink bijvoorbeeld zelf totaal geen alcohol.

Ik denk ook dat je sommige van de interventies wat verkeerd hebt begrepen. Het gaat niet zozeer om het betalen van je eigen maaltijd. het gaat eerder over de inspanning die gedaan wordt.

Ik maak geen verschil tussen wat er op mijn bord komt. Ik eet veel liever een rosbief dan een kreeft. Maar ik vind wel dat er een leuk kader moet zijn, dat er moet voor wat ambiance worden gezorgd, in het kort dat we ons amuseren. En dat vraagt voorbereiding, planning en ja ook een minimum aan investering.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En als je dan een 'slecht' feestje verwacht geef je minder ?
Maar stel dat ze je toch verrassen, ga je dan bijbetalen ?

Rare jongens...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Pas getrouwd kan ook als je alles al hebt en al jaren samen hebt gewoond. Een duwtje kan je dat niet meer noemen dan.
Ieder geeft natuurlijk wat hij het beste acht. Maar er zijn feesten die echt overkill zijn waar alles door mama en papa is voorzien, of waar het stel echt heeft moeten wikken en wegen om iets georganiseerd te krijgen. Referentie is rond de 50 euro per persoon dat is uitgenodigd. Weet je op voorhand dat het stel echt een duwtje nodig heeft, dan geven we soms wat meer. Ook op babyborrels en andere aangelegenheden gebeurd dat hier zo bij ons.
Ook het feestje met broodjes en enkel chaampagne voor de happy few zoals eerder genoemd heeft dezelfde omgang gehad. Maar als het echt extreem word dat je het moet doen met levende broodjes en enkel frisdrank, dan werd er wel voor hapjes gezorgd door de nachtwinkel in de buurt een bezoekje te brengen.
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Ik heb een hekel aan dat gereken en dat over-en-weer gegeef, ik kreeg toen zoveel van den dieje dus die krijgt nu zoveel van mij... wat ik mij afvraag, hou je dan ook rekening met de index ?
+1
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Voor onze trouwdag/feest hebben vele zo eens komen hun "gedacht" zeggen dat we moesten oppassen over dit en dat en dat ge meer mensen voor de receptie moest uitnodigen dan voor het avondfeest omdat uw ROI dan beter was :)
Ik dacht bij mezelf: djeezes, waar houden jullie je mee bezig? Wij hebben op voorhand een budget opgemaakt, en dus ook als iedereen 0€ geeft, betalen we gewoon ons feest :)
Vele zien zo een feest als investering dat moet opleveren. Wij hoopten dat het een feest zou worden.
Wat we WEL hebben gedaan: mijn neef heeft een naam geschreven op elke enveloppe. Want ik wou wel weten als er één of andere charel tussen mijn "vrienden/kennissen" zou zitten die een enveloppe geeft, waar 0€ of 5€ zou inzitten. Dat zou ik nl wel erg vinden, ipv een gezin van 4 dat het niet breed heeft en "maar" 25€ geeft. Die 25€ kan voor hun meer betekenen dan 500€ van nonkel jef.

Om dan concreet te komen voor de mensen die toch willen weten wat het nu juist kost: reken gemiddeld op 40/50€ per persoon voor avondfeest om uit de kosten te komen. Voor een receptie is het ongeveer een 25€ per persoon.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dafke schreef:Wat we WEL hebben gedaan: mijn neef heeft een naam geschreven op elke enveloppe. Want ik wou wel weten als er één of andere charel tussen mijn "vrienden/kennissen" zou zitten die een enveloppe geeft, waar 0€ of 5€ zou inzitten. Dat zou ik nl wel erg vinden
Waar ik me volledig in je post kan vinden... is dit stukje wat mij betreft not-done.

Ik vraag me dan af waarom je de persoon uitnodigd... voor je vriendschap of voor z'n geld ? Ik heb het trouwens in het algemeen moeilijk met one-day-events... ik krijg bijvoorbeeld liever niets van iemand op m'n verjaardag (ik heb er dus ook geen probleem mee als iemand die vergeet), maar wel echte vriendschap gedurende het hele jaar.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Wel omdat ik de opmerking had gekregen van vrienden die zeiden: ja wa hebben 4 of 5 omslagen gekregen met niets in of met 5€ op zonder naam. Spijtig dat we nu niet weten wie..
Dit is iets van wederzijds respect vind ik. Iemand mag mij een zelfgemaakt papieren vliegerke geven bij wijze van spreken, ik weet dat dat gemeend is en oprecht als hij mij dat zo geeft.
Iemand die 5€ of niets in een enveloppe steekt en er zijn naam NIET op zet, doet dat bewust en toont geen respect. Als hij tenminste zijn naam er op zou zetten...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En? hoeveel waren er die niet genoeg gegeven hadden ?
En wat hebt ge ermee gedaan ? dood met de kogel ? pek-en-veren ?

Jeezes, ben ik blij dat ik nooit ga trouwen... ne mens zou er depressief van worden.

J.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Bij ons was er niemand :)
En moest het zo zijn, dan zou ik er ook nooit iets van gezegd hebben, maar het zou wel in het achterhoofd gezeten hebben.
Ik probeer altijd een vorm van respect op te brengen, voor iedereen. Zeker voor mensen die je heel goed kent. Die mensen nodig je dan ook uit voor je trouwfeest. Het feit dat wij zo geen "lege doos" hebben gekregen, wil zeggen dat er wederzijds respect is. Dat is wel leuk om te weten.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”