raspberry pi

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
yamaha1988
Starter
Starter

hallo

is er iemand die mij kan helpen?
ik heb een raspberry pi een een 3tb externe harde schijf en zou dit willen gebruiken dat ik via andere pc in mijn huis op de harde schijf kan.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Je wil dus eigenlijk een soort NAS maken? Dat is zeker mogelijk door middel van Samba shares en consoorten. Je moet er echter wel rekening mee houden dat de Raspberry Pi enkel USB 2.0 en 10/100 Megabit Ethernet heeft waardoor de snelheden niet boven een magere 10 MB/s gaan uitkomen. Dat was voor mij persoonlijk ook de reden waarom ik toch geen Pi gekocht heb.
yamaha1988
Starter
Starter

dan gaat het zeer traag bedoelde ?
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Wat je vraagt is echt niet moeilijk om te realiseren hoor.
Inderdaad zoals aangegeven, zal je maximum die 100 mbit halen, maar als je thuis geen gigabit netwerk hebt, zal dat geen bezwaar zijn.
Ook durf ik me er niet volledig over uitspreken of je deze volledige snelheid zal behalen als je de klassieke "windows share" wil gebruiken.
Wat een veel lagere belasting geeft, is bijvoorbeeld FTP.

Op google zijn er alvast tal van tutorials te vinden die je op de goede weg helpen.
Uiteraard wil ik (en anderen) jouw de nodige tekst en uitleg geven indien nodig, maar ik stel voor dat je het toch zelf eerst even bekijkt.

Misschien handig om weten: De klassieke Windows bestandssystemen presteren niet zo goed op een Linux omgeving, en al helemaal niet met een beperkte rekenkracht. Een Linux bestandssysteem dan weer wel. Maar een externe harde schijf even in een Windows computer steken is dan weer wat lastiger.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

butskristof schreef:Je moet er echter wel rekening mee houden dat de Raspberry Pi enkel USB 2.0 en 10/100 Megabit Ethernet heeft waardoor de snelheden niet boven een magere 10 MB/s gaan uitkomen.
Trouwens de ethernet gaat intern via de USB bus voor zover ik weet... ook niet echt een garantie voor performantie.
yamaha1988
Starter
Starter

ik ben hier echt maar een beginner in
is dit te doen en gaat het goed werken of niet ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een Raspberry Pi is een experimenteer computertje voor een minimum prijs... als je daar grootse prestaties van gaat verwachten gaat het tegenvallen vrees ik.
yamaha1988
Starter
Starter

zoveel verwacht ik er ook niet van ze
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Het is mogelijk, en zelfs vrij makkelijk op te zetten maar ik de snelheid gaat heel hard tegensteken volgens mij.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
yamaha1988
Starter
Starter

is het mogelijk om het uit te leggen
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Het is niet om moeilijk te doen of om arrogant te doen:
als je alles hierover moet vragen (zonder het zelf te kunnen oplossen/opzoeken of toch op zijn minst al iets over proberen opzoeken) denk ik dat je teleurgesteld zal zijn in de Raspberry Pi.

Het is echt een computertje voor zelf te bouwen/experimenteren, daarvoor is het bedoeld!
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

cfr. http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=8&t=39205

Net nog even getest (over een 300Mbit wifi netwerk):
33.6Mbit/s read/write via linux filesysteem
20Mbit/s read via samba.

Niet meer, niet minder. Of dit genoeg is, dat is persoonlijke smaak, maar voor 2 watt en 39 euro is het niet slecht :-)

U moet volgende installeren:
- Raspbian
http://n00blab.com/how-to-create-raspberry-pi-sd-card/
- samba op raspberry
http://www.linuxjournal.com/content/ras ... r?page=0,1

PS: als je nog nooit met linux in contact gekomen bent, raad ik je aan, ofwel leergierig te zijn en geen schrik te hebben om uw handen vuil te maken en documentatie te lezen, ofwel voor de windowsapple-manier te gaan en een kant-en-klaar systeem te kopen en verder te doen met wat je gisteren bezig was. :lol: Helemaal niet slecht bedoeld, maar je weet waar je aan toe bent.
Ik ben er toch een avond of 2 mee bezig geweest, en ik kan zeggen dat het niet de eerste keer is dat ik bijvoorbeeld een kernel-module zelf aanpas omdat ze mij niet aanstaat.
Laatst gewijzigd door brubbel 07 nov 2013, 21:47, in totaal 3 gewijzigd.
yamaha1988
Starter
Starter

oke bedankt ze als ik vragen heb zal ik het laten weten :p
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

cyberbozzo schreef:Het is niet om moeilijk te doen of om arrogant te doen:
als je alles hierover moet vragen (zonder het zelf te kunnen oplossen/opzoeken of toch op zijn minst al iets over proberen opzoeken) denk ik dat je teleurgesteld zal zijn in de Raspberry Pi.

Het is echt een computertje voor zelf te bouwen/experimenteren, daarvoor is het bedoeld!
+1 (maar dat had je wel al gemerkt vermoed ik)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”