Wat moet ik hier van denken?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Kan volgens mij geen toeval (meer) zijn: ik ben op zoek naar een nieuwe smartphone en de Sony Xperia SP heeft mijn voorkeur. Ik ben op zoek gegaan naar tweedehands toestellen via Kapaza en 2dehands.be. Iemand biedt er 1 te koop aan op Kapaza voor 200 euro. Daar heb ik meteen op gereageerd en ook 200 euro geboden. Mail gestuurd waar en wanneer ik het toestel mocht komen ophalen. Kort nadien een mailtje dat het goed was en dat ik moest laten weten wanneer ik zou langs komen. Reply gestuurd met de vraag waar ik precies moest zijn. Hierop kwam een antwoord van de verkoper dat zij een hoger bod had gekregen en dat het toestel aan de andere koper verkocht ging worden.
Ik zet mijn zoektocht verder en vind nog zo een toestel bij 2dehands. Ik bied de gevraagde prijs (250 euro) en ik krijg een email dat de geboden prijs OK is en dat ik het toestel mag komen halen. 5 minuten later krijg ik een mail dat ik overboden ben. Iemand had 255 geboden. Ik laat die smartphone voor wat hij is en ik stop ook even met mijn zoektochten. Wat blijkt nu? Deze morgen staat de smartphone waarop ik 250 euro had geboden opnieuw te koop, zowel bij Kapaza als bij 2dehands met identiek dezelfde foto's en geplaatst door dezelfde persoon. De link die verwees naar het originele zoekertje doet het niet meer omdat het oorspronkelijke zoekertje verwijderd werd. Ik had nog het email adres van de verkoper en heb hem nogmaals een mail gestuurd met de vraag of die smartphone nu wel of niet te koop is.
Mijn bedenking gaat eerder deze richting uit: de verkoper hoopt (of denkt) dat je hem gaat vragen om het toestel op te sturen. Dan ben je als koper je geld kwijt, want verzenden gebeurt pas na betaling. Waarschijnlijk hebben beide verkopers er zich niet aan verwacht dat ik voorstelde om het toestel op te halen. Het kan ook een verkeerde denkpiste van mij zijn, maar om op 1 week tijd ongeveer twee keer hetzelfde mee te maken, dat stemt toch tot nadenken, niet?
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zou net hetzelfde denken. Ofwel is het dikke zever dat jij overboden bent, en hopen ze dat jij zegt "nou doe er dan maar even x euro bovenop en hij is weer voor mij"...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Ruikt toch naar oplichterij...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Dit is inderdaad verdacht maar waarom zou je 200€ betalen 2dehands als je deze nieuw voor 280€ kunt kopen?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Het kleine prijsverschil heb ik over voor een toestel dat (volgens de omschrijving op de bewuste websites) aangekocht was in augustus en september, dus heel recent. Dan is het voor mij aanvaardbaar dat je dat toestel niet meteen voor de helft van de prijs verkoopt. Ook volgens de bewuste advertenties kreeg je er de aankoopfactuur bij. Ik heb dit toestel trouwens nergens goedkoper gevonden dan 289 euro (Alternate te Aartselaar).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

update: de SP die opnieuw werd aangeboden is nu toch verwijderd van de websites van Kapaza en 2dehands. Mail van de verkoper gekregen dat het toestel verkocht werd aan iemand die telefonisch een hoger bod had uitgebracht. Of kan het zijn dat de advertentie verwijderd werd nadat ik Kapaza ingelicht had over mijn vermoedens van oplichting? We zullen het wellicht nooit weten.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 649 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Gewoon iemand die een probleem heeft met "afhalen".
Ik denk aan een niet bestaand toestel, verzending en betalen via WU of money mule.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

dit al gemeld op de betrokken site's ??
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Hmmm volgende keer rekening vragen om zogezegd onmiddellijk over te schrijven en wat lullen over verzenden + telefoon nr vragen.
Dag erna bellen dat je het liever komt ophalen. In principe kunnen ze dan niet veel verhaal meer maken en ben je er zeker van dat het allemaal gezever is.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

fendtje schreef:dit al gemeld op de betrokken site's ??
ja, en van Kapaza kreeg ik de melding dat het probleem "opgelost" was. Tijdje later was de advertentie verwijderd.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 116 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Recent ook zoiets gezien op kapaza en 2dehands.be
Ik was aan het kijken voor een mini graver,
ik zie eentje staan hier in Hasselt en als je dan het typenummer ((is een zeldzaam model) van deze machine ingeeft op google
dan zie je hetzelfde zoekertje staan op Hongaarse en Poolse websites met dezelfde foto's.
Dit zegt dan genoeg voor mij.
bombas
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 36 keer

Ik ga steeds ophalen. Dan kan je nog steeds afzien van de aankoop indien het voorwerp niet echt met de beschrijving overeenstemt. (bijvoorbeeld : In prima staat = ligt bijna uit elkaar). Ook vraag ik in de voorafgaande correspondentie of er een bewijs van aankoop kan voorgelegd worden. Het kan misschien wel gestolen waar zijn. En bij zaken zoals voertuigen steeds een verkoopscontract opstellen voor beide partijen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”