lijnwaarden zijn ok, maar lijntest is niet ok

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer
Te Koop forum

Sinds de vervanging van de bbox2 naar de bbox3 zit ik op het 30/6 profiel (+- tweede week dat bbox3 leverbaar was, juli?).

Gebeld met de helpdesk, Eva ingeschakeld, elke keer kreeg ik te horen dat DLM gestart was en dat er een lijntest van 3 maanden bezig was (deze zou eindigen rond 26/9).

Een paar weken geleden had ik via Eva vernomen dat ze DLM gingen herstarten, maar ik vroeg een tweede opinie aan een Belgacomtechnieker hier op het forum (weet niet of zijn nick hier genoemd mag worden) en hij vertelde me dat DLM helemaal niet actief was.

Zijn lijntest gaf als resultaat dat er ergens een stub was. Na wat zwoegen en zweten (NTP2007 stond achter een kast) is de stub weggehaald en is de installatie (in mijn ogen) 'volgens de boekskes'.
NTP2007 -> VDSL kabel naar bbox3 -> utp kabel naar switch.

Met de bbox2 heb ik dan een lijntest gedaan (via het 0800-nummer) en de vdsl2tool er op losgelaten.

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  30032 kbps        6048 kbps
Modem max:             106964 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        87823 kbps         18400 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           135 m Estimated!
Training margin:       29.3 dB
Attenuation:           8.0 dB
Vandaag heb ik nog één ding veranderd tov gisteren en dat is de telefoon via de RJ11 stekker in de NTP2007 gestoken ipv de draden rechtstreeks in de NTP2007 (rechtstreekse aansluiting gaf een beter resultaat (logisch) - attenuation was 7.7 dB en afstand 125m).

Gisteren heb ik aan hem gevraagd om de resultaten van de lijntest nog eens te bekijken en de waardes zijn ok, maar de tbf gaf nog steeds een niet ok (en ik vermoed dat DLM niet opstart tot de lijn ok is).

Wat kan ik nog doen? Ik woon in een appartementsgebouw (2 verdiepingen) en misschien is er iets mis met de stijglijn en dan zijn de kosten voor mij, juist?
Victory Not Vengeance
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

je waarden zijn nochtans goed genoeg om een DLM opwaardering te krijgen , vergeet niet dat er zelf mensen zijn die 6 en zelf 7 maanden hebben moeten wachten op verhoging , de meesten hebben na 2 maand wel een verhoging gekregen
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik weet dat je soms zeer lang moet wachten, maar:

1) mijn buurman heeft wel 70/6 (zelfde gebouw)
2) wanneer Belgacom zegt dat DLM actief is en de technieker zegt van niet, kan ik nog een jaar wachten
3) lijn is volgens technieker niet ok, dus geen DLM en dus ook geen verhoging
Victory Not Vengeance
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Op de technische helpdesk kunnen ze dit toch zien of die actief staat of via Eva van Belgacom
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Eva zegt: Eerste keer: dlm werkt, tweede keer lijntest van 3 maand, derde keer dlm werkt, vierde keer dlm herstart
0800 zegt: dlm werkt en er is niks mis met uw lijn
Technieker hier zegt: dlm werkt niet en er is fout op de lijn

Wie denk je dat ik geloof? Ik ben misschien wel goedgelovig, maar toch... ;-)
Victory Not Vengeance
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 197 keer
Provider
Te Koop forum

Ik zou zeggen, contacteer eens via privé bericht de technieker die je bedoelde :-D
En vraag even of het probleem met de stub verdwenen is na je interventie.

Een vraagje, wat is eigenlijk een stub :?
Volgens Wiki:
Een stub is in de informatica een tijdelijke versie van een functie. Een stub is een testtool.
Vertaling uit het engels: stomp(je)
Bedoeld hij dan het weerstandje in serie met de condensator dat je bij oudere telefoonaansluitingen nog vind ?

Sorry voor het wat offtopic gaan :lol:
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
jackho
Elite Poster
Elite Poster

stub is een stuk lijn die parallel komt te staan op je lijn (open of afgesloten) die loopt van NTP2007/TF2007 naar je modem Bbox?
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Voorlaatste zin van mijn begintekst: lijn is in orde doordat de stub (in mijn geval een soort van aftakking) weggehaald is.
De originele setup was: utp kabel in de NTP2007 aangesloten (VDSL2 en telefonie), daarna de splitsing van deze kabel tussen modem en telefoon. Vermoedelijk was er met dit stuk iets mis.

Een andere technieker schreef me dat de lijn inderdaad in orde is, maar dat er een bug is in de Belgacom software, hij ging het nodige doen om dit te laten fixen (dank u K!).

Hopelijk heb ik volgende week positief nieuws.
Victory Not Vengeance
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

lacer schreef:Een vraagje, wat is eigenlijk een stub :?
Sorry voor het wat offtopic gaan :lol:
Om het simpel te zeggen:
een stub is meestal een of meerdere kabels/telefoonstopcontact(en) die gewoon parallel staan met het VDSL signaal en dus niet gefilterd ....
Met andere woorden het VDSL signaal word verspreid over verschillende kabels die voor niets dienen, vb: afgeknipte kabel(s) of waar nog
telefoonstopkontakt(en) aan zijn gekoppeld ....

PS: als er een meting word gedaan door een technieker, kan het zijn dat je terugvalt en dat het weer even duurt voor DLM weer langs
komt ....
Bij mij is de eerste passage mislukt van de DLM, test heeft ongeveer 28 dagen geduurd, tijdens deze dagen heb ik in 2 lange weekends
de stroom (220 volt) uitgeschakeld, dus was feitelijk een fout van mij ....
+- 4 maanden later is het dan wel gelukt 50/6 ....
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”