Beste,
is er iemand die weet of het mogelijk is om de installatie van specifieke programma's te voorkomen (in windows)?
Laat me dit wat verduidelijken: bij verschillende personen van wie ik de pc wat onderhoud stel ik vaak vast dat er bv delta search of ask toolbar is geïnstalleerd. ik wil nu weten of er in windows of via open software een mogelijkheid is om te voorkomen dat bepaalde software installeert door bv een deel van de exe file in te geven. dit voorkomt dat ik dit elke maal achteraf moet verwijderen.
met dank
voorkomen dat bepaalde programma's kunnen installeren
- defenderII
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 18 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
- Bedankt: 120 keer
Wat is er mis met standaard Windows functionaliteit ? Neem die gebruikersaccounts hun administrator rechten af, 99% van de problemen opgelost.
Je kan nog altijd een admin ter beschikking stellen, zodat de user iets kan installeren. Gewoon strikte scheiding tussen dagelijks gebruik en uitzonderlijke admin taken.
Je kan nog altijd een admin ter beschikking stellen, zodat de user iets kan installeren. Gewoon strikte scheiding tussen dagelijks gebruik en uitzonderlijke admin taken.
- defenderII
- Premium Member
dit kan ik jammerlijk genoeg niet doen daar zit net het probleem ik wil deze personen zoveel mogelijk vrijheid geven
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Dan hebben ze ook de vrijheid om de grootste crap te installeren.
De meeste van die toolbars zullen ook wel random gegenereerde executable namen hebben of zelfs via drive by downloads geinstalleerd worden.
De meeste van die toolbars zullen ook wel random gegenereerde executable namen hebben of zelfs via drive by downloads geinstalleerd worden.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Geef hem dan de vrijheid z'n eigen ellende op te lossen ook... sorry, maar je kan niet beide dingen willen !defenderII schreef:ik wil deze personen zoveel mogelijk vrijheid geven
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Gekend probleem, ze willen alles kunnen doen maar als het verkeerd loopt staan ze aan uw hemd te trekken om het op te lossen. Je kan ze dan gaan beperken maar dat heeft dan consequenties voor de tijd die jij er moet insteken.
Moeilijke keuze. Mensen opvoeden en laten afzien als het misloopt
J.
Moeilijke keuze. Mensen opvoeden en laten afzien als het misloopt

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Maar door hen aparte gebruikersaccounts zonder administrator rechten te geven, alsook het paswoord van de admin account, geef je hen toch de volle vrijheid!
Voor het dagelijkse werk gebruiken ze de gewone user accounts, en kunnen ze niets (per ongeluk) verkeerd doen.
En als ze dan toch iets (bewust) willen installeren, moeten ze de moeite doen om te switchen naar de administrator account.
Dan heeft die persoon toch "zoveel mogelijk'" vrijheid?
Voor het dagelijkse werk gebruiken ze de gewone user accounts, en kunnen ze niets (per ongeluk) verkeerd doen.
En als ze dan toch iets (bewust) willen installeren, moeten ze de moeite doen om te switchen naar de administrator account.
Dan heeft die persoon toch "zoveel mogelijk'" vrijheid?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 257 keer
Mensen moeten vooral leren om niet gewoon blindgeweg nieuwe software te installeren zonder te lezen. Vaak zijn deze toolbars te vermijden door 1 keer een vinkje weg te doen...
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Klopt, binnen de kortste keren gebruiken ze alleen die admin account 'want dat is toch veel gemakkelijker dan elke keer omschakelen'...
the biggest computerproblem is between the chair and the keyboard.
J.
the biggest computerproblem is between the chair and the keyboard.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- defenderII
- Premium Member
ok ik zal dan maar gaan voor het heel beperkte account lijkt mij het voordeligst voor mij. 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Toch even opmerken dat een gewone gebruikersaccount niet altijd een garantie is tegen installatie van (sommige) toolbars en dergelijke.
Daarnaast is er een aanzienlijke kans dat werken met een gewone gebruikersaccount problemen opduiken bij gebruik van bepaalde software.
(1 voorbeeld Videobewerking, een toch wel zeer bekend programma als Adobe Premiere Elements, werkt niet helemaal naar behoren als je niet werkt met een admin account.)
Het meest ergerlijk daaraan is dat je daar niet netjes een foutmelding van krijgt. Een minder ervaren gebruiker zal er dus zeker niet aan denken dat het daaraan kan liggen ...
Daarnaast is er een aanzienlijke kans dat werken met een gewone gebruikersaccount problemen opduiken bij gebruik van bepaalde software.
(1 voorbeeld Videobewerking, een toch wel zeer bekend programma als Adobe Premiere Elements, werkt niet helemaal naar behoren als je niet werkt met een admin account.)
Het meest ergerlijk daaraan is dat je daar niet netjes een foutmelding van krijgt. Een minder ervaren gebruiker zal er dus zeker niet aan denken dat het daaraan kan liggen ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Deel van't meubilair
Dat zegt natuurlijk veel over de kwaliteit van de software !fredo66 schreef:Daarnaast is er een aanzienlijke kans dat werken met een gewone gebruikersaccount problemen opduiken bij gebruik van bepaalde software.
Meestal kan je dergelijke problemen trouwens oplossen door je software NIET onder \Program Files te installeren.
- Mortov Molotov
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 58 keer
Moet men wel van account switchen om met admin rights te kunnen werken?
Hier win7, standaard account voor mijn vrouw en admin voor mezelf.
Als er bij mijn vrouw iets moet geïnstalleerd worden, verschijnt er gewoon een UAC dialoogvenster, maar dan met een extra vakje waar ze mijn wachtwoord moet intikken.
Mijn vrouw weet dan wel hoe laat het is en klikt dan op cancel... En even later wordt ik gebeld
Resultaat: ikzelf, spybot, mslwarebytes en Nod32, hebben allemaal de indruk dat de PC malwarevrij blijft na vier jaar samenwonen
Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Hier win7, standaard account voor mijn vrouw en admin voor mezelf.
Als er bij mijn vrouw iets moet geïnstalleerd worden, verschijnt er gewoon een UAC dialoogvenster, maar dan met een extra vakje waar ze mijn wachtwoord moet intikken.
Mijn vrouw weet dan wel hoe laat het is en klikt dan op cancel... En even later wordt ik gebeld

Resultaat: ikzelf, spybot, mslwarebytes en Nod32, hebben allemaal de indruk dat de PC malwarevrij blijft na vier jaar samenwonen

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 

-
- Deel van't meubilair
Op zich vaak niet zoals je al aangeeft, maar echt vlekkeloos gaat dat ook niet altijd (probeer zo maar eens Java te updaten).Mortov Molotov schreef:Moet men wel van account switchen om met admin rights te kunnen werken?
En waarom heb jij wel constant admin rechten nodig... je zou evenzeer onder een gewone user kunnen draaien.Mortov Molotov schreef:Hier win7, standaard account voor mijn vrouw en admin voor mezelf.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Iirc, draai je zelfs als admin op w7 niet altijd met volle admin rechten (die zitten achter dat uac schildje)
Het is zelfs zo erg dat je de explorer niet ge-elevate krijgt (silent failure), waardoor je dus met user rights zit te browsen in je file system, en da's voor ons server admins wel ns miserie wanneer de users geen rechten hebben in bepaalde folders.
[
Post made via mobile device ]
Het is zelfs zo erg dat je de explorer niet ge-elevate krijgt (silent failure), waardoor je dus met user rights zit te browsen in je file system, en da's voor ons server admins wel ns miserie wanneer de users geen rechten hebben in bepaalde folders.
[

misschien dit eens proberen :
http://www.sandboxie.com/
Sandboxie runs your programs in an isolated space which prevents them from making permanent changes to other programs and data in your computer.
http://www.sandboxie.com/
Sandboxie runs your programs in an isolated space which prevents them from making permanent changes to other programs and data in your computer.