Hallo,
Ik heb een raspberry pi draaien als een soort NAS die dagelijks een rotating backup neemt en de verschillende versies via samba beschikbaar stelt.
Om de files erop te zetten gebruik ik vanuit linux rsync, om te vermijden dat er telkens hele files van gigabytes verstuurd worden als er bijvoorbeeld 1 byte verandert in mijn virtualbox VDI disk. Tot daar geen enkel probleem, een hele account van 60GB wordt op minder dan een minuut gesynchroniseerd, halfweg stoppen en later verder doen werkt ook perfect omdat een rotatie van de backups wordt uitgesteld tot een volledig gelukte sync is gebeurd.
Nu probeer ik hetzelfde vanaf een windows pc, maar de rsync (via cygwin) blijft telkens hangen na een paar GB ('reageert niet'-error).
Welke oplossingen gebruiken jullie als backup methode in een windows omgeving?
Ik wil de files gewoon zo snel mogelijk van windows op de disk van de rpi krijgen (ook als er 1 byte verandert in een 100GB file bij wijze van spreken), omdat het gaat om een laptop die maar een uurtje of minder per dag aan staat (wifi).
De rest zoals rotating backups wordt reeds automatisch afgehandeld.
- crashplan op pi? is dit snel genoeg?
- ....?
Thanks
--
referenties:
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=be
https://github.com/Manko10/rs-backup-suite
rsync en windows en raspberry en NAS
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 179 keer
Ter info:
- Rsync write snelheid via netwerk naar USB schijf: ongeveer 34Mbit/s (beperkt door CPU van de RPI).
- Een rotatie via rsnapshot duurt ongeveer 4 minuten voor 40GByte.
- samba werkt iets trager (leessnelheid ongeveer 10Mbit/s)
- logmein hamachi (externe toegang voor windows samba shares) werkt betrouwbaar
- Rsync write snelheid via netwerk naar USB schijf: ongeveer 34Mbit/s (beperkt door CPU van de RPI).
- Een rotatie via rsnapshot duurt ongeveer 4 minuten voor 40GByte.
- samba werkt iets trager (leessnelheid ongeveer 10Mbit/s)
- logmein hamachi (externe toegang voor windows samba shares) werkt betrouwbaar