Van ADSL2 naar VDSL2

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

Hallo,

Ik ben een 3tal weken geleden verhuisd binnen dezelfde gemeente.
Vroeger had ik VDSL2, en bij de aanvraag van de verhuis bij Belgacom had men mij verzekerd dat alles hetzelfde ging blijven.
Dus de BGC-technieker komt langs en installeert alles, na vele reboots van de modem komt ie eindelijk actief (ik stond blijkbaar een heleboel updates achter).
Ik log even snel terwijl de technieker nog aanwezig is en ik zie dat er gesynct wordt op 9/0.5, en vertel dit aan hem. Hij vindt dat ook vreemd dat ik op ADSL gezet ben en raadt mij aan om naar BGC te bellen.
Via de technische dienst kom ik erachter dat VDSL zeker mogelijk moet zijn, ze schakelen mij door naar de klantendienst die dat moeten ingeven. Geen probleem meneer we gaan dat direct doen...
Eén dag later natuurlijk niets gebeurd, ik bel terug...
Ja dat moet mogelijk zijn, ik geef dat in... is direct in orde meneer...
Eén dag later, niets.. nog altijd ADSL
Ik naar BGC winkel, geen probleem deze avond is dat in orde meneer
Eén dag later, niets.. nog altijd ADSL
Vandaag nog eens naar de BGC winkel (andere persoon, die mijn verhaal amper geloofd). Voila, zit in het systeem, dat is voor 12u in orde...
Dus nog altijd niks...

Hoe kan dat, en hoe los ik dit op?
Zit de 'ROP' vol?

Mijn buren links en rechts hebben allemaal VDSL2 (12/1), mijn overburen hebben ook VDSL2 (30/6)...
Lijntest geeft ook aan dat ik VDSL kan hebben...

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Doktor Avalanche schreef:k log even snel terwijl de technieker nog aanwezig is en ik zie dat er gesynct wordt op 9/0.5, en vertel dit aan hem. Hij vindt dat ook vreemd dat ik op ADSL gezet ben en raadt mij aan om naar BGC te bellen.
Ben je er zeker van dat je op ADSL staat?
Want 9/0.5 is ook een VDSL2 profiel (repairprofiel LP704). zie: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 35#p453535
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

Jawel,

Hier de waardes van de modem

VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
VDSL line status NOT CONNECTED



ADSL line status SHOWTIME
ADSL standard G992_5_A
Upstream rate 509 Kb/s (Intlv[LP0])
Downstream rate 9021 Kb/s (Intlv[LP0])
Attenuation Near End: 17.1 (dB)
Far End: 5.6 (dB)
SNR margin Near End: 27 (dB)
Far End: 28 (dB)
HEC count 0
Firmware 0x1214051b
15 min ES counter 0
CRC errors 0
1 day ES counter 0
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 24 keer

das adsl2+ , geen vdsl2
b.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1700
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Dit is een fout bij de bestelling, iemand bij de administratie heeft u op een adsl2+ lijn gezet en de technieker heeft dit uitgevoerd.

Er moet sowieso terug een technieker langskomen om dit in orde te brengen, of tenminste tot de rop gaan.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 618
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

Indien daar iedereen VDSL heeft moet daar in elk geval een rop staan ....

Het verwonderd mij dat jij moet rondbellen .... voor de technieker 0 op 10.
Hij is dezelfde dag bij machte om alles na te gaan en indien nodig het werkbevel laten aan te passen
of u in elk geval de juiste rede op te geven waarom het niet mogelijk is ....

Het werkbevel is afgesloten en jij zit ermee ....
Als alles goed is gaan ze een nieuw werkbevel maken om aan te passen .... en iemand sturen om je over
te zetten naar VDSL2 in de rop.

Wat ook kan is dat de posities in de rop kompleet vol zitten .... hopelijk niet want dat is een ander verhaal !
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

redman schreef:Er moet sowieso terug een technieker langskomen om dit in orde te brengen, of tenminste tot de rop gaan.
Wel, bij BGC beweren ze steeds het tegenovergestelde. Ze passen dat in hun computer aan, en zeggen dat het binnen het uur in orde is( nu reeds 5x), wat dan niet is. Ze zeggen steeds dat een technieker niet moet tussenkomen.
Na elke 'officiële' interventie heb ik ook een brief gekregen: De interventie is uitgevoerd op 'datum + uur'
Bssoft schreef:Wat ook kan is dat de posities in de rop compleet vol zitten .... hopelijk niet want dat is een ander verhaal !
Ik vermoed dat het zoiets is. Ik denk dat er een soort script loopt om dat om te zetten, en dat die ziet dat er ergens iets niet klopt en dat dat script dan stopt. Alleen jammer dat ik niets terug hoor van BGC, met wat hoe en waarom...

Ik heb in elk geval een PB naar eva gestuurd, ben benieuwd wat zij kunnen doen... (iedereen die ik al gesproken heb beweerd dat ik VDSL kan krijgen, maar blijkbaar wil dat niet lukken)
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

redman schreef:Dit is een fout bij de bestelling, iemand bij de administratie heeft u op een adsl2+ lijn gezet en de technieker heeft dit uitgevoerd.

Er moet sowieso terug een technieker langskomen om dit in orde te brengen, of tenminste tot de rop gaan.
Dat is niet waar. De administratie heeft TOTAAL geen invloed op welke technologie je terecht komt. Het achterliggende systeem kiest dat zelf; automatisch wordt de hoogste snelheid gegeven, of je nu Start of Intense hebt, tv of niet. Vroeger was er wel een verschil natuurlijk, want toen had je opties om op hogere snelheid te schakelen.

Het kan dan wel zijn dat de ROP volzit, dat gebeurt.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

Lord Utopia schreef:Het kan dan wel zijn dat de ROP volzit, dat gebeurt.
Dan zullen ze voor mij wel een BoostBox zetten :-D
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Doktor Avalanche schreef:Ik log even snel terwijl de technieker nog aanwezig is en ik zie dat er gesynct wordt op 9/0.5, en vertel dit aan hem. Hij vindt dat ook vreemd dat ik op ADSL gezet ben en raadt mij aan om naar BGC te bellen.
Het rare in dit verhaal is dat het precies lijkst alsof de technieker verbaasd is dat je op ADSL2+ synct, en niet op VDSL2 ??
Die technieker moet toch opdracht gekregen hebben om jouw "ergens" op aan te sluiten: hij weet dus wel het verschil of hij op jouw lijn een ADSL2+ poort gezet heeft in de LEX, of op een VDSL2 poort in de ROP?

Tenzij je op zo'n nieuwe ROP terecht gekomen bent, waar de lijnkaarten zowel ADSL2+ als VDSL2 ondersteunen (multi DSL), maar dan had je wel op 12 mbps moeten syncen denk ik.
In dit (fictieve) scenario moeten ze waarschijnklik nog juist VDSL2 activeren op die lijnkaart?
Ik zou mijn BBox2 eens op "VDSL2 only" zetten om te testen of er toch geen VDSL2 op je lijn zit?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

philippe_d schreef:Ik zou mijn BBox2 eens op "VDSL2 only" zetten om te testen of er toch geen VDSL2 op je lijn zit?
Ik heb het geprobeerd, maar na een reboot, geen connectie meer...

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1628
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

philippe_d schreef: Ik zou mijn BBox2 eens op "VDSL2 only" zetten om te testen of er toch geen VDSL2 op je lijn zit?
Kan er op één lijn tegelijkertijd zowel een ADSL als een VDSL2 signaal zitten? Dat lijkt me sterk?
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1256
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Dat is mutueel exclusief :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

In het verleden in ieder geval "Mutueel exclusief", gezien:
  • - ADSL2+ komt van een ADSL2+ poort in de LEX.
    - VDSL2 komt van een VDSL2 kaart in de ROP.
Maar ... vooor zover ik het begrijp zijn de nieuwe lijnkaarten in de ROP's multi-DSL: die kunnen dus zowel ADSL2+ als VDSL2 aan.
Trouwens, het "enige" verschil tussen ADSL en VDSL zijn de gebruikte frequentie, met andere woorden als je synct op een 2.2 MHz profiel, dan heb je ADSL2+, als je synct op een 8MHz (of 17 MHz) noemt het dan VDSL2 :)

In de toekomst zal dus het verschil tussen ADSL2+ en VDSL2 gewoon een instelling zijn in je profiel (dus wel "vanop afstand" te wijzigen?)
Laatst gewijzigd door philippe_d 05 sep 2013, 08:58, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: typo verbeterd
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

Ik zag deze morgen toen ik naast de wijkcabine (ROP) fietste, dat er ene met de draadjes aan het spelen was, misschien dan toch vooruitgang?

Mvg Wim

@Philippe_d ==> 2.2GHZ zal wel MHz zijn vermoed ik...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4331
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Dat is ADSL2+ over wifi :wink:
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

Volgens Eva zou het op 11/10 opgelost moeten zijn.
Eigenlijk wel benieuwd wat ze daarvoor moeten doen, en waarom ze dat initieel niet gedaan hebben...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1682
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 156 keer

Petervanakelyen schreef:
philippe_d schreef: Ik zou mijn BBox2 eens op "VDSL2 only" zetten om te testen of er toch geen VDSL2 op je lijn zit?
Kan er op één lijn tegelijkertijd zowel een ADSL als een VDSL2 signaal zitten? Dat lijkt me sterk?
Technisch zou het kunnen met een speciaal filter, zowel aan klant als aan rop kant, maar idd normaal kan dat niet.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

ADSL samen met VDSL op één lijn is technisch gezien onmogelijk.
Dit omdat deze technieken van gedeeltelijk dezelfde frequenties gebruiken.

VDSL1 occupies spectrum from 138kHz to 12MHz. The VDSL2 spectrum has been
expended both upward and downward, using spectrum from 25kHz to 30MHz.

http://www.ericsson.com/res/thecompany/ ... /vdsl2.pdf
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Petervanakelyen schreef:
philippe_d schreef:Ik zou mijn BBox2 eens op "VDSL2 only" zetten om te testen of er toch geen VDSL2 op je lijn zit?
Kan er op één lijn tegelijkertijd zowel een ADSL als een VDSL2 signaal zitten? Dat lijkt me sterk?
Ik werd verkeerd begrepen heb me verkeerd uitgedrukt ....

Mijn redenering was als volgt:
  • - De BBox2 kan zowel ADSL2+ (Annex A) als VDSL2 (Annex B) aan, en schakelt automatisch over van ADSL naar VDSL2 naargelang de lijn op een ADSL kaart (LEX) of VDSL2 kaart (ROP) aangesloten wordt.
    - De nieuwe ROP's ondersteunen zowel ADSL2+ als VDSL2 (en de keuze wordt waarschijnlijk bepaald door een "setting" op de lijnkaart).
Gezien de Topic Starter VDSL2 besteld had (verhuis van een VDSL2 lijn), maar vaststelt dat zijn modem aan ADSL2+ snelheid synct, dacht ik:
* misschien is hij aangesloten op zo'n nieuwe ROP, en krijgt hij - om een of andere onbekende reden - een ADSL2+ sync ...
* als hij zijn Bbox2 op "VDSL2 only" instelt, krijgt hij misschien van de ROP een VDSL2 sync ...

En gezien de technieker "het ook vreemd vond dat hij op ADSL2 gezet werd" werd mijn vermoeden versterkt dat hij op de ROP aangesloten is, en niet op de LEX (anders zou de technieker toch niet zo verwonderd moeten zijn) ???

Ik bedoelde dus niet dat er op één lijn tegelijkertijd zowel een ADSL als een VDSL2 signaal zou kunnen zitten (is natuurlijk onmogelijk), maar dat beide uiteinden (de BBox2 en de DSLAM) tegenwoordig beide signalen aankunnen (natuurlijk niet gelijktijdig).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

Vrijdag voormiddag is dan alles in orde gekomen...
VDSL 12/1 (Kan dit verhoogt worden via DLM? Nooit content...) , HD kanalen terug, vrouwke terug tevree :-)
Nu moest ik UB en Eva niet kennen was dat volgens mij nooit opgelost geraakt. Dus bedankt UB en Eva :beerchug:

Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4331
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Nee voor dit profiel 12/1 is er geen DLM profiel
en inderdaad Eva van Belgacom heeft al veel zo'n zaken opgelost voor vele klanten,
ook iedere keer dat ik persoonlijk een PB gestuurd heb voor technische problemen,
die bllijkbaar niet doot de TD opgelost konden worden, werden door Eva recht gezet.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”