ad-hoc draadloos netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
pwr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

heb een probleempje met het configureren van 2 draadloze netwerkkaarten Topcom (1 x Skyr@cer PCI 154G , 1 x Skyr@cer pro PCI 154) in ad-hoc opstelling

bedoeling is 2 pc's draadloos met elkaar te verbinden waarvan er één dienst doet als ICS-server.
de 2 pc's waren voorheen ook al met elkaar verbonden maar dan via UTP-kabel en het netwerk met internet-sharing werkte perfect.
draadloos netwerk is nu opgezet en in de systray verschijnt het pictogram met vermelding : draadloze netwerkverbinding (peer to peer) signaalsterkte = uitstekend.
de 2 netwerkkaarten "zien" dus elkaar (ssid voor de gemakkelijkheid op default gelaten bij beiden evenals de encryption voorlopig uitgeschakeld)

probleem is dat de client een fout ip-adres aanneemt : 169.254.214.224
ipv. iets in de range van 192.168.0.x
heb op beide pc's de wizard "thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk installeren" uitgevoerd.
wel bijvermelden dat op de server nog een andere pc is aagesloten (op een tweede netwerkkaart)via UTP
de twee netwerkverbindingen (1xUTP , 1xdraadloos Topcom) zijn via een netwerkbrug verbonden.
deze netwerkbrug heeft het IP-adres 192.168.0.1 (ICS-server)

de tweede pc (via UTP) maakt perfect verbinding met de sever én internet.

heb al eens ICS op de server weggevinkt,pc opnieuw opgestart en ICS opnieuw aangevinkt > zonder resultaat

ZoneAlarm op beide pc's uitgeschaleld

heeft iemand een idee wat ik over het hoofd zie??

alvast bedankt
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Wel, die 169.x.x.x is zo een IP-adres dat Windows zelf aan de netwerkkaart geeft als hij geen IP-adres kan bemachtigen via DHCP. Probeer eens je netwerkkaart zelf een IP-adres te geven dan. Dus iets in de 192.168-range. Misschien dat em dan wel in gang schiet.

Cheers
Afbeelding
pwr
Pro Member
Pro Member
Provider

Hallo Sub Zero,

had ik dus al eens geprobeerd maar no way

ben der al een tijdje mee bezig maar krijg da spel ni aan den babbel
zoals ik al vermoede krijgt die draadloze netwerkkaart geen ip-adres van de DHCP van de server.
bijgevolg communiceren ze dan ook niet... ondanks dat de draadloze verbinding is opgezet.
vraag mij toch af hoe die fameuze "wardrivers" da flikken
ik kan hier zelfs geen verbinding maken met mijne eigen pc en die manne doen da waar dan ook
:cry:
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

begin eens met die netwerkbrug uit te schakelen

en hierna geef je je 2 draadloze kaarten een nieuw IP (zodat je eigelijk helemaal opnieuw begint)

ik zou zeggen neem ips van 10.0.0.X

probeer dan eens van de ene pc naar de andere te pingen (firewalls even uitzetten) en als dit lukt kan je op de ene pc ics op gaan zetten
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
pwr
Pro Member
Pro Member
Provider

Hallo SeNsEi Ze0n,

netwerkbrug uitgeschakeld
éne kaart 10.0.0.5 gegeven en de andere 10.0.0.6 > nog steeds geen communicatie (aantal ontvangen pakketten blijft op nul staan)

status van de verbinding = uitstekend en toch werkt het niet

kan het iets te maken hebben met het feit dat de 2 pc's voorheen waren verbonden via een UTP-kabel en dat het mac-adres ergens opgeslagen is ???
:???:
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

neen, normaal toch niet, ok staat WEP bij de 2 adapters uit?
staan ze beide op hetzelfde channel?
staan _alle_ firewalls uit? (ook die van windows)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
pwr
Pro Member
Pro Member
Provider

staan beide inderdaad op hetzelfde kanaal >anders zou ik toch in het geheel geen verbinding hebben (2 schermpjes in het systeemvak rechts onder zijn aanwezig zonder rood kruis maar er knippert maar één)

beveiliging staat op beide uit > en nog ni binnen geraken,ge moet ni vragen zeg

firewalls Windows ?? > heb nu zelfs geprobeerd zonder internet-aansluiting
gewoon álle netwerkverbindingen eraf gegooid en alleen de draadloze overgehouden waarvan dan de IP's handmatig geconfigureerd
pwr
Pro Member
Pro Member
Provider

heb bij wijze van proef de draadloze netwerkkaart eens in een andere pc gemonteerd.
zelfde probleem maar bij het gebruiken van de handmatig geconfigureerde IP-adressen in de range van 10.0.0.x kan ik wel pingen en file-sharen
das al een begin...

bij handmatig instellen van de client op 192.168.0.x en de draadloze netwerkkaart van de server via netwerkbrug op 192.168.0.1 > geen reactie bij het pingen.

probleem bij het handmatig instellen ip 10.0.0.x van draadloze netwerkkaart van de server valt dan,bij deze laatste, ook het internetsignaal weg.
waarschijnlijk omdat dit internetsignaal eveneens draadloos wordt verkregen via een USB-adapter die een intern IP-adres heeft van 10.0.0.1
dit alles is blijkbaar van het goede teveel maar ik veronderstelde dat een gewone netwerkkaart zonder probleem kon vervangen worden door een draadloze...
het rare is dat die draadloze netwerkkaart niet automatisch een IP-adres verkrijgt van de DHCP van de server (in de range 192.168.0.x) en bijgevolg wordt er geen informatie gewisseld niettegenstaande er een actieve draadloze verbinding aanwezig is.

heeft iemand nog een suggestie??

thanks.
.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

pwr schreef:heeft iemand nog een suggestie??
Het feit dat de DHCP niet werkt geeft aan dat er iets fout is met ICS aangezien deze de DHCP doet voor de clients ervan. Ik zou de configuratie hiervan dan ook nogmaals nakijken.

Gelukkig genoeg ken ik niets van ICS... dus daar kan ik je niet mee helpen. Is het trouwens niet verstandiger een AP te kopen, ipv. de ad-hoc/ICS oplossing ?
pwr
Pro Member
Pro Member
Provider

r2504 schreef:
Het feit dat de DHCP niet werkt geeft aan dat er iets fout is met ICS aangezien deze de DHCP doet voor de clients ervan. Ik zou de configuratie hiervan dan ook nogmaals nakijken.
wel dat dacht ik dus ook.
heb dan geprobeerd van met de tweede (niet draadloze) netwerkkaart van de server-pc verbinding te maken met een andere pc en dit lukt perfect via het Lan en ICS en een netwerkbrug
de nieuw toegevoegde pc krijgt via DHCP een IP in de range 192.168.0.x en heeft internet en filesharing > volgens mij werkt de DHCP dan toch ??
via het draadloze netwerk in ad-hoc opstelling lukt dit niet

kan een accespoint zodanig geconfigureerd worden voor mijn toepassing ?? ttz. accespoint aansluiten op de server-pc die een actieve (via een andere draadloze verbinding) internetverbinding heeft ?
server-pc gaat dan internetsignaal verdelen naar een bedraad Lan en naar het AP en via het AP verder naar andere pc of bvb. laptop
of kan een AP alleen draadloos aangemeld worden op een draadloos routersignaal ?
ik dacht dat er zoiets bestond als een AP dat kon geconfigureerd worden als repeator maar dat is vermoedelijk dan nog iets anders...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

pwr schreef:de nieuw toegevoegde pc krijgt via DHCP een IP in de range 192.168.0.x en heeft internet en filesharing > volgens mij werkt de DHCP dan toch ?? via het draadloze netwerk in ad-hoc opstelling lukt dit niet
Lijkt mij dan ook een bug te zijn (in ICS).
pwr schreef:kan een accespoint zodanig geconfigureerd worden voor mijn toepassing ?? ttz. accespoint aansluiten op de server-pc die een actieve (via een andere draadloze verbinding) internetverbinding heeft ?
Je kan je server PC op de WAN poort hangen van je AP... en dit dus eigenlijk via ICS client maken van je server PC. Op deze manier zou het normaal voor de clients van je AP transparant moeten werken.
pwr schreef:ik dacht dat er zoiets bestond als een AP dat kon geconfigureerd worden als repeator maar dat is vermoedelijk dan nog iets anders...
Voor zover ik kan zien is het eigenlijk dit dat je zoekt (en zo verpruts je er dus geen PC aan). Niet alle AP's ondersteunen echter repeater mode.
pwr
Pro Member
Pro Member
Provider

r2504 schreef: Voor zover ik kan zien is het eigenlijk dit dat je zoekt (en zo verpruts je er dus geen PC aan). Niet alle AP's ondersteunen echter repeater mode.
juist r2504,
ware het niet dat dat eerste draadloze internetsignaal geen WIFi signaal is maar een radiosignaal gebaseerd op DECT-toepassingen (draadloze telefonie) > hiervoor bestaan bij mijn weten geen repeators (wel voor het telefonie gedeelte want zoéén heb ik, maar niet voor het data gedeelte)
r2504 schreef: je kan je server PC op de WAN poort hangen van je AP... en dit dus eigenlijk via ICS client maken van je server PC. Op deze manier zou het normaal voor de clients van je AP transparant moeten werken.
dit lijkt mij wel iets aangezien er dan zelfs meerdere clienten kunnen worden aangemeld.
vraag is wel of iemand mij een hint kan geven aangaande het merk van AP dat zoiets ondersteunt en of dat iemand deze opstelling al in de praktijk heeft gezet...

dank bij voorbaat.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

pwr schreef: ware het niet dat dat eerste draadloze internetsignaal geen WIFi signaal is maar een radiosignaal gebaseerd op DECT-toepassingen (draadloze telefonie) > hiervoor bestaan bij mijn weten geen repeators (wel voor het telefonie gedeelte want zoéén heb ik, maar niet voor het data gedeelte)
Mmm... je maakt me nieuwsgierig naar wat dit voor apparaatje is.
pwr schreef:dit lijkt mij wel iets aangezien er dan zelfs meerdere clienten kunnen worden aangemeld. vraag is wel of iemand mij een hint kan geven aangaande het merk van AP dat zoiets ondersteunt en of dat iemand deze opstelling al in de praktijk heeft gezet...
Moet normaal met alle (wireless) NAT-routers gaan zolang je maar een ethernet aansluiting hebt aan je WAN zijde (dus geen ADSL router zoals de Thomson 510) die DHCP client kan spelen.
pwr
Pro Member
Pro Member
Provider

r2504 schreef:Mmm... je maakt me nieuwsgierig naar wat dit voor apparaatje is.
hier vind je daarover meer informatie

heb dit toendertijd (eind 2002) gekocht in Nederland want Siemens België volgde deze reeks niet en je kon het dus in België niet kopen.

ondertussen is dit systeem uiteraard al hopeloos verouderd en voorbijgestreefd (en vooral duur tov. de Wifi-producten nu) maar voor mijn toepassing (telefonie & internetsignaal overbrengen van mijn zaak naar mijn privé-woning = 300 mtr. met open zicht) werkt dit perfect.
pwr
Pro Member
Pro Member
Provider

Windows Xp ondersteunt dus wel degelijk ICS in een ad-hoc opstelling maar ik was niet eerder op het idee gekomen om eens op de site van Microsoft te gaan zoeken...

voor die het interesseert hier de link

toch nog bedankt voor het meedenken
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”