Alternatief voor Belgacom vaste telefoon

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 7 keer

Wat is de ideale formule voor iemand die slechts een 10 tal telefoons per maand doet op een vaste lijn?

Vandaag zag ik de rekening die mijn moeder kreeg van Belgacom .
Het was een rekening van iets in de 50 euro en dit voor 2 maanden vaste telefoon (met telefoonhuur inbegrepen).
Het straffe is dan dat mijn moeder nauwelijks belt.

Graag zou ik aan deze geldklopperij een einde willen maken, doch weet niet of er ergens een formule is die bijvoorbeeld rekening houdt met het aantal gesprekken.
We hebben haar al een (senioren)GSM gegeven, doch dat lukt niet.

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Herman
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Vaste telefonie kost bij BGC zo'n 19.9 euro en bij Telenet 20.5 euro per maand.

Wil je lager dan kom je terecht bij VoIP oplossingen... maar dan moet je natuurlijk internet hebben.

Maar is gewoon een GSM toestel voor haar niet goedkoper als ze niet veel oproepen doet ?
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 7 keer

Een GSM is inderdaad de beste oplossing... en hebben we al geprobeerd.
Ze wil er wel mee werken, doch het lukt echt niet. Tja, ze is al 81 en ik kan dit begrijpen met die leeftijd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Er bestaan toestelletjes waarin je een SIM kaart kan steken en een gewone telefoon op aansluiten.

Op die manier merk je dus niet dat je met een GSM aan het bellen bent.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2511
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Pas wel op met noodnummers. Met een vaste lijn is de localisering volgens mij nog altijd een pak eenvoudiger dan via GSM/VOIP.
Toch wel iets om mee rekening mee te houden zeker bij mensen op leeftijd.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 7 keer

Inderdaad, een toestel dat er uitziet als een gewoon vast toestel, doch dat eigenlijk een GSM is...dat lijkt me wel een oplossing.
Noodnummers moeten uiteraard nog kunnen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15162
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1683 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Noodnummers zijn altijd heel moeilijke met voip. Laat je moeder haar klassieke telefoon nog, wie weet redt het ooit haar leven ;).
mipa
Pro Member
Pro Member
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Inderdaad. Zelfs als de electriciteit uitvalt kan ze met de vaste telefoon van Belgacom nog altijd bellen. :!:
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 7 keer

Die senioren-GSM is toch eenvoudig te bedienen, weinig verschil met een vaste telefoon. Als dat zou lukken kun je bijvoorbeeld een prepaid simkaart van Simyo nemen. Deze moet minstens eenmaal per jaar met minimum 10 € bijgeladen worden. Gesprekken naar vaste lijn kosten slechts 5 cent per minuut. Het bijladen van de simkaart kun je zelf beheren. Bellen naar noodnummers of bij stroomuitval is uiteraard altijd mogelijk.

Anderzijds zou je moeder (+65 jaar) toch al lang gebruik moeten kunnen maken van het sociaal tarief van Belgacom indien haar jaarlijks belastbaar inkomen niet hoger is dan 16965 €. Maar dan blijft het nog veel te duur om maar af en toe eens te bellen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18459
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Catchthemoment schreef:Vandaag zag ik de rekening die mijn moeder kreeg van Belgacom .
Het was een rekening van iets in de 50 euro en dit voor 2 maanden vaste telefoon (met telefoonhuur inbegrepen).
Het straffe is dan dat mijn moeder nauwelijks belt.
Kan je de details van de rekening eens geven?
  • - maandelijks abonnement
    - huur
    - gesprekken
Ik neem aan dat je moeder, als alleenstaande bejaarde, recht heeft op het sociaal tarief.
Dit is 40% korting op het abonnementsgeld (met een maximumkorting van € 8,40/maand)
Daarbij krijgt ze nog € 3,10/maand korting op haar gesprekken buiten de bundel.

Als ze dan nog aan een bedrag van 50 EUR komt per 2 maand, voor 10 gesprekken, dan zijn dat toch zéér dure gesprekken?

Ik hoop ook dat Belgacom geen huur aanrekent voor het toestel zelf.
Is dit wel het geval: toestel terugbrengen en een eigen toestel plaatsen (een gewoon analoog toestel, of een eenvoudige DECT).

Je kan ook Happy Time laten activeren:
dan belt ze 's avonds / weekend gratis (naar vaste lijnen en GSM), en overdag aan €0.50 per gesprek (all-in).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En mss een grote deftige telefoon kopen ipv huren :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 7 keer

Inderdaad, het is best een telefoon te kopen ipv te huren...en ja, ze heeft sociaal tarief.
Ik ken de details niet van de factuur...zal ze eens vragen.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”