Voor mijn stb ontvanger ben ik op zoek naar een nieuwe hdd:
Ik kwam deze tegen:
Seagate ST3000DM001
Het probleem is dat alle hdd's stuk gaan in mn stb: wat kan ik hieraan doen ? spindown's uitschakelen mogelijk voor stb ?
Welke HDD aankopen
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Je zou zo'n WD Red kunnen proberen. Dit zijn schijven voor een NAS die goed tegen 24/7 gebruik zouden moeten kunnen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
Met die groene WD schijven heb ik al genoeg miserie gehad (ingebouwd defect).
Kan ik de eco mode uitschakelen van de seagate schijven ? dan zouden er minder spindown/up cycles zijn=> betere levensduur.
Kan ik de eco mode uitschakelen van de seagate schijven ? dan zouden er minder spindown/up cycles zijn=> betere levensduur.
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
- Bedankt: 472 keer
Als je SSD in je STB zet dan denk ik dat de prijs per GB enorm duur is, denk ook niet dat er veel snelheidswinst uit valt te halen.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
Wij gebruiken hier ST2000DM001 schijven die 24/7 beschreven worden en zijn na 1 jaar toch heel erg goed qua stabiliteit en performance volgens SMART en performance checks.
Het gaat om een 100-tal stuks, waarvan er al weinig defect zijn geworden. Ik schat zo'n 1% op 100.
Het gaat om een 100-tal stuks, waarvan er al weinig defect zijn geworden. Ik schat zo'n 1% op 100.
Dat zou ik zeker niet aanraden. De slechtste schijven ooit, na amper 1 jaar, bij langdurig gebruik, zijn ze voor de vuilbak.mailracer schreef:Als de schijven sneuvelen omdat ze te warm worden, dan kan je best een groene van WD overwegen, of het bakje een beter plek geven.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
@Ken: Hier ook de Seagates , 1TB, 2TB en 3TB modelletjes. Ook 100+ en defecten beperkt, er zijn er wel al 3 terug van repair maar drives zijn goedkoop, snel en betrouwbaar. Geen eco drives voor mij!
- bke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 6 keer
Ik zit ook altijd met deze vraag bij aankoop van een nieuwe schijf...
In den beginne heb ik 3 Western Digital 250GB's gekocht omdat iedereen altijd Western Digital aanraadt. Deze zijn nooit gecrasht en ik heb er nooit problemen mee gehad. De smart waarden waren na een 2-tal jaar gewoon gebruik toch niet meer 100% en dus heb ik deze op pensioen gestuurd.
Een aantal jaren leden heb ik Samsungss beginnen kopen (Spinpoint F1 750gb, F3 1tb, F4 2tb). Deze werden als zeer goed aangeprezen en ze werkten ook altijd goed bij mij. Echter lees ik op tweakers dat deze het na een 3/4-tal jaar beginnen op te geven.
Ondertussen gebruik ik een 3TB Western Digital Green omdat Samsung gestopt is met eigen harde schijven produceren. Deze schijf werkt ook perfect, hoewel ik veel slechte reacties lees over deze schijf.
Ik vraag mij echt af welk merk nog te vertrouwen is. Ik heb altijd Seagate gemeden, maar blijkbaar zijn deze toch niet zo heel slecht als ik jullie mag geloven?
In den beginne heb ik 3 Western Digital 250GB's gekocht omdat iedereen altijd Western Digital aanraadt. Deze zijn nooit gecrasht en ik heb er nooit problemen mee gehad. De smart waarden waren na een 2-tal jaar gewoon gebruik toch niet meer 100% en dus heb ik deze op pensioen gestuurd.
Een aantal jaren leden heb ik Samsungss beginnen kopen (Spinpoint F1 750gb, F3 1tb, F4 2tb). Deze werden als zeer goed aangeprezen en ze werkten ook altijd goed bij mij. Echter lees ik op tweakers dat deze het na een 3/4-tal jaar beginnen op te geven.
Ondertussen gebruik ik een 3TB Western Digital Green omdat Samsung gestopt is met eigen harde schijven produceren. Deze schijf werkt ook perfect, hoewel ik veel slechte reacties lees over deze schijf.
Ik vraag mij echt af welk merk nog te vertrouwen is. Ik heb altijd Seagate gemeden, maar blijkbaar zijn deze toch niet zo heel slecht als ik jullie mag geloven?
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
-
- Elite Poster
@bke: Eerlijk gezegd is er naar mijn idee geen "betrouwbare" schijf. Dus beetje geluk hebben. Zoizo in een RAID nooit opeenvolgende nummertjes gebruiken of van zelfde levering. Hier altijd een mix van schijven.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Een simpele maar goede tip 

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Als je schijven in te stb box om de haverklap sneuvelen, dan kan het ook aan de omgeving liggen. Ik raadde je een groene aan van WD, omdat deze gekend is om weinig warmte af te geven, maar het klopt wel dat deze van mindere kwaliteit is. Deze word normaal in externe behuizingen geplaatst en zou meerdere spin-up cycles moeten verdragen, maar om 24 uur aan een stuk te draaien is deze af te raden.
Deze moment koop ik seagate schijven omdat deze iets goedkoper zijn dan de WD.
Deze moment koop ik seagate schijven omdat deze iets goedkoper zijn dan de WD.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 11 keer
De reden van de defecten is waarschijnlijk de hitte ontwikkeling in de STB.
Zorgen voor betere verluchting is zeker een goede oplossing.
Zelf had ik ooit een dreambox waarin de disks na 6 maanden al stuk gingen. De oplossing was eenvoudig door een fan in te bouwen. Bij mijn huidige receiver heb ik nu geen disk meer, maar gaat alles naar de NAS. Je stb moet dit wel ondersteunen natuurlijk.
Zorgen voor betere verluchting is zeker een goede oplossing.
Zelf had ik ooit een dreambox waarin de disks na 6 maanden al stuk gingen. De oplossing was eenvoudig door een fan in te bouwen. Bij mijn huidige receiver heb ik nu geen disk meer, maar gaat alles naar de NAS. Je stb moet dit wel ondersteunen natuurlijk.
-
- Elite Poster
Meer informatie over warmte en wat waar is & wat niet: http://static.googleusercontent.com/ext ... ilures.pdf
Staan dingen in zoals deze quote, dus zeker eens lezen:
Staan dingen in zoals deze quote, dus zeker eens lezen:
Geen last van trillingen of dergelijks? Rubber voetjes?In fact, there is a clear trend showing that lower
temperatures are associated with higher failure rates.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
Ik zou zelfs durven zeggen dat ze beter zijn dan WD Black schijven, daar heb je wel wat meer zekerheid ivm garantie, maar dan nog, dan koop je met 't geld dat je niet betaald voor die garantie gewoon een nieuwe schijf tegenwoordig.Tim.Bracquez schreef:@Ken: Hier ook de Seagates , 1TB, 2TB en 3TB modelletjes. Ook 100+ en defecten beperkt, er zijn er wel al 3 terug van repair maar drives zijn goedkoop, snel en betrouwbaar. Geen eco drives voor mij!
-
- Elite Poster
@Ken: Klopt. Ben wel tevreden van de repair van seagate. Opsturen in gewone enveloppe, past net (zijn dunner), dus goedkoop. Met UPS een nieuwe terug.
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 179 keer
Ik had hier ook 2x WD Green draaien, beide zijn na minder dan een jaar overleden. Intussen vervangen door twee Seagate 7200.14's en die draaien perfect. Ik heb geen problemen met andere WD disks en hun garantie is niet slecht, maar van de green-serie blijf ik weg.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 116 keer
Ben absoluut niet tevreden van mijn WD green die in mijn desktop zit. Ik begin nu na drie jaar last te krijgen van corrupte sectors, binnen een jaar is dat ding naar de knoppen denk ik. Van mijn Samsung spinpoint F3 ben ik zeer tevreden. Die zit er al dikke 4 jaar in, is bijna volledig vol (1TB) en werkt nog als nieuw. Voor mijn volgende schijf twijfel ik nog tussen Seagate en Samsung, maar absoluut geen (WD) green dingen meer.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 78 keer
Ik ben nochtans tevreden van mijn 3TB green die nu meer dan een jaar in de NAS zit. Ding moet meerdere malen per dag een spinup doen en tot nu toe geen probz.
De nas staat wel in de koele kelder.
De nas staat wel in de koele kelder.
- mailracer
- Elite Poster
Ikzelf heb ervaring met WD green, blue en black. Ook ervaring met samsung spinpoints en recent ook met seagate baracuda . Van zowat elke schijf heb ik al ooit defecten gezien. Over het algemeen mijn eigen schuld. Wat dus de beste schijf/merk is, kan ik hieruit dus niet afleiden. Zelf kan ik bevestigen dat een schijf die 45 graden word sneller smart fouten geeft dan een koeler exemplaar. Dus de grote boosdoener is wel de omgevingstemperatuur waarin deze gebruikt wordt.
Voordeel bij WD was wel dat een omruiling vlot verloopt.
Ook moet je begrijpen dat elke schijf fysisch hetzelfde is, alleen de software/firmware bepaald het type en de snelheid. Dit laatste is ook bepalend of deze in raid goed werkt. Een WD-black mag je niet in raid 5 gebruiken omwille van de error-correctie die de raid in de soep kan draaien. Samsung spinpoint F4 moet bijvoorbeeld ook voorzien zijn van de laatste firmware wil deze in een nas goed werken.
Voor een stb box kan je eventueel een 2,5 inch overwegen. Deze zijn snel genoeg en worden minder warm.
Voordeel bij WD was wel dat een omruiling vlot verloopt.
Ook moet je begrijpen dat elke schijf fysisch hetzelfde is, alleen de software/firmware bepaald het type en de snelheid. Dit laatste is ook bepalend of deze in raid goed werkt. Een WD-black mag je niet in raid 5 gebruiken omwille van de error-correctie die de raid in de soep kan draaien. Samsung spinpoint F4 moet bijvoorbeeld ook voorzien zijn van de laatste firmware wil deze in een nas goed werken.
Voor een stb box kan je eventueel een 2,5 inch overwegen. Deze zijn snel genoeg en worden minder warm.
-
- Elite Poster
Raar, google beweert anders in hun onderzoek...mailracer schreef:Wat dus de beste schijf/merk is, kan ik hieruit dus niet afleiden. Zelf kan ik bevestigen dat een schijf die 45 graden word sneller smart fouten geeft dan een koeler exemplaar. Dus de grote boosdoener is wel de omgevingstemperatuur waarin deze gebruikt wordt.
- mailracer
- Elite Poster
Het artikel van google heb ik even doorgenomen en men spreekt er inderdaad over dat temperatuur weinig invloed had op de fouten die er waren. Wel heb ik ervaring dat schijven die in een warme omgeving zijn gehuisvest het sneller laten afweten.
enkele voorbeelden.
vroeger een readynas duo server waarbij schijven begonnen tikken. smartcontrole liet me weten dat de temperatuur opliep tot bijna 50 graden. Ventilator werkte nochtans maar was blijkbaar onvoldoende. De schijven waren van seagate (1TB)
Later had ik een externe behuizing met 4 samsung schijven in raid. Wanneer deze lange tijd opstond was ook daar de temperatuur de boosdoener bij fouten.
Eenmaal, in een mediacenter waarvan de ventilator defect was, is een schijf gesneuveld voordat de cpu in alarm ging.
Recent in mijn desktop een wd black die een sectorfout had bij een temperatuur boven de 45 graden. Deze staat nochtans gekoeld met een 20mm fan, maar de regeling stond te laag voor een goede ventilatie tijdens de zomer. De regeling heb ik er nu tussen uit gehaald en diezelfde schijf heeft geen extra problemen meer gehad. deze schijf heeft ongeveer 11000 uren op de teller staan met een 1100 spin up cycles.
enkel positief nieuws nu :
In mijn nas zitten nu samsung spinpoints welke een temperatuur aanhouden van 37 graden. Deze schakelen uit bij inactiviteit en werken nog steeds perfect.
1 WD-black schijfje, nu 7 jaar oud en 320 Gbyte groot werkt nog steeds zonder probleem. Deze stond tot voor kort continu aangesloten op de server als backupschijfje. Door capaciteitproblemen is deze vervangen door een hitachi 1 TB schijf.
enkele voorbeelden.
vroeger een readynas duo server waarbij schijven begonnen tikken. smartcontrole liet me weten dat de temperatuur opliep tot bijna 50 graden. Ventilator werkte nochtans maar was blijkbaar onvoldoende. De schijven waren van seagate (1TB)
Later had ik een externe behuizing met 4 samsung schijven in raid. Wanneer deze lange tijd opstond was ook daar de temperatuur de boosdoener bij fouten.
Eenmaal, in een mediacenter waarvan de ventilator defect was, is een schijf gesneuveld voordat de cpu in alarm ging.
Recent in mijn desktop een wd black die een sectorfout had bij een temperatuur boven de 45 graden. Deze staat nochtans gekoeld met een 20mm fan, maar de regeling stond te laag voor een goede ventilatie tijdens de zomer. De regeling heb ik er nu tussen uit gehaald en diezelfde schijf heeft geen extra problemen meer gehad. deze schijf heeft ongeveer 11000 uren op de teller staan met een 1100 spin up cycles.
enkel positief nieuws nu :
In mijn nas zitten nu samsung spinpoints welke een temperatuur aanhouden van 37 graden. Deze schakelen uit bij inactiviteit en werken nog steeds perfect.
1 WD-black schijfje, nu 7 jaar oud en 320 Gbyte groot werkt nog steeds zonder probleem. Deze stond tot voor kort continu aangesloten op de server als backupschijfje. Door capaciteitproblemen is deze vervangen door een hitachi 1 TB schijf.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 118 keer
Voor mijn NAS zweer ik momenteel bij Hitachi:
Nog geen miserie mee gehad met RAID controllers en tot op heden (hout vast houden) nog geen enkele schijf geflest (11x 2TB Deskstar, 3x2TB Ultrastar en 8x4TB Deskstar schijven). Dit zijn disken met een vrij groot aantal platters, dus misschien niet het best voor wat je wil doen wel...
WDC green serie is absoluut te vermijden voor mijn toepassing(12x2TB), er zijn er ook op enkele jaren tijd 2 van gestorven bij mij. WDC haal ik dus liever niet meer in huis. Ze zijn ook nogal traag.
Op mijn 1TB Seagates had ik destijds sh*t met bricking firmware. Gelukkig heb ik bij de meeste schijven de firmware nog tijdig kunnen updaten. Misschien is Seagate dan nog de beste keus voor jouw toepassing, of een Hitachi single platter schijf op 5900 of 7200 toeren (de 5900 schijf verbruikt minder stroom en dat is normaal genoeg voor jouw toepassing).
Met Seagate of WDC desktopschijven zijn er ook vaker meer compatibiliteits issues met hardware RAID controllers.
Wat betreft schijven en falen bij lagere temperaturen: het klopt alleszins dat discs die in een DC toepassing lange tijd warm hebben gedraaid leesproblemen kunnen geven als ze opnieuw "koud" worden gebruikt. Het is niet ongebruikelijk dat een aantal schijven falen als machines worden downgebracht om een of andere reden en dan na enige afkoeling worden heropgestart. Is ook ergens logisch & gebaseerd op basis fysica (zolang het niet water betreft anyway, want daar is het net omgekeerd) : koude krimpt, warmte zet uit.
Nog geen miserie mee gehad met RAID controllers en tot op heden (hout vast houden) nog geen enkele schijf geflest (11x 2TB Deskstar, 3x2TB Ultrastar en 8x4TB Deskstar schijven). Dit zijn disken met een vrij groot aantal platters, dus misschien niet het best voor wat je wil doen wel...
WDC green serie is absoluut te vermijden voor mijn toepassing(12x2TB), er zijn er ook op enkele jaren tijd 2 van gestorven bij mij. WDC haal ik dus liever niet meer in huis. Ze zijn ook nogal traag.
Op mijn 1TB Seagates had ik destijds sh*t met bricking firmware. Gelukkig heb ik bij de meeste schijven de firmware nog tijdig kunnen updaten. Misschien is Seagate dan nog de beste keus voor jouw toepassing, of een Hitachi single platter schijf op 5900 of 7200 toeren (de 5900 schijf verbruikt minder stroom en dat is normaal genoeg voor jouw toepassing).
Met Seagate of WDC desktopschijven zijn er ook vaker meer compatibiliteits issues met hardware RAID controllers.
Wat betreft schijven en falen bij lagere temperaturen: het klopt alleszins dat discs die in een DC toepassing lange tijd warm hebben gedraaid leesproblemen kunnen geven als ze opnieuw "koud" worden gebruikt. Het is niet ongebruikelijk dat een aantal schijven falen als machines worden downgebracht om een of andere reden en dan na enige afkoeling worden heropgestart. Is ook ergens logisch & gebaseerd op basis fysica (zolang het niet water betreft anyway, want daar is het net omgekeerd) : koude krimpt, warmte zet uit.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 223 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Misschien beetje off-topic maar toch wel gerelateerd: Iemand ervaringen met SSD's voor thuisgebruik ? Ik denk dan aan Kingston, Samsung, OCZ, ... ? Tips ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
Ik heb een SSD van OCZ in mijn desktop zitten, werkt best snel. Heb niet de meest snelle (= zeer dure) gekocht maar gewone middelmoot, was ook al veel sneller in vergelijking met mijn oude Raid1 

- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ook hier allemaal seagates, geen klagen van 

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti