Nieuwe router: tips?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ik ben op zoek naar een nieuwe router (in feite omdat ik upgrade naar Business Fibernet L, komende van M en Telenet dan een modem only komt plaatsen), en twijfel momenteel tussen de Asus RT-AC66U en de nieuwe Apple Airport Extreme. Iemand ervaringen? Of zijn er andere routers die ik zou moeten overwegen?

Is het effectief nog steeds een feit dat externe antennes een voordeel hebben tegenover ingebouwde?

't Moet alleszins een krachtige router zijn want de bouw van m'n appartement en ook de ligging (centrum stad, tientalle wifi kanalen door elkaar zichtbaar) geven problemen.
'k Las ook ergens dat de Asus standaard met 80mW uitzendt, maar via de software kan ingesteld worden om met 200mW uit te zenden. Dat zou een serieus verschil in dekking kunnen geven.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 03 sep 2013, 10:35, in totaal 2 gewijzigd.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Ik heb toevallig vorige week de RT-AC66U gekocht. Ik had nog een oude d-link met draft wireless-n, en ik moet zeggen dat het verschil in draadloze snelheid echt fenomenabel te noemen is. De router staat op het eerste verdiep, terwijl de wifi alleen gebruikt wordt op het gelijkvloers. Het verschil in wifi dekking is enorm, ook de snelheid. Vroeger haalde ik op de slechtste locatie 2MB/s maximum, nu is dat 12MB/s op wireless-n. En da's met een laag beton en muren tussen dus, in een vrije ruimte moet dat nog meer zijn. Ik heb hier wel de luxe dat er maar twee andere netwerken in de lucht hangen, ik weet niet hoe hij presteert bij overbevolking. Ik heb nog geen toestellen met de nieuwe ac standaard, maar ik verwacht dat hij het daar ook goed gaat doen als ik de reviews mag geloven. Zonder modificatie ga je niet meer dan 100mW kunnen, hier staat hij nu op de standaard 80mW. Voor de rest geen klagen over, interface enzo werkt allemaal goed. Hij is wel duur, maar ik ben er tevreden mee.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Opvallend dat overal waar ik zoek de grote woorden niet geschuwd worden over dit toestel. En 't ziet er nog verdomd goed uit ook.
En 't is 50 EUR goedkoper dan de Apple Airport Extreme...
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 01 sep 2013, 20:05, in totaal 1 gewijzigd.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Nog iemand ervaringen?
remus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 24 keer

Ik heb de RT-N66U en kan niet anders dan deze aanraden; geen problemen mee (draai custom rom: asuswrt-merlin) en razend snelle wireless snelheden

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Is inderdaad ook een optie om gewoon de Wifi N te nemen omdat AC nog niet echt doorgebroken is, maar toekomstbestendige aankoop is ook altijd interessant. Geeft AC buiten de hogere snelheden ook beter ontvangst? Ik lees van wel doordat er met meerdere antennes gewerkt wordt, maar gezien dat de N versie van asus er ook 3 heeft lijkt me dat relatief?
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Intussen heb ik het topiconderwerp wat veralgemeend omdat de keuze echt niet makkelijk is, reviews verschillen veel afhankelijk van welke site je ze haalt. Op newegg is Buffalo airstation AC1750 bijvoorbeeld beter beoordeeld dan de Asus RT-ac66u en andere zoals cnet geven dan weer een totaal ander beeld.

Momenteel zit er dus in m'n lijstje:

- Apple Airport Extreme (2013)
- Asus RT-AC66U
- Buffalo AirStation AC1750
- Linksys EA6500 of 6700

Vereisten: Hoge snelheden en uitstekend ontvangst aangezien ik in een appartement woon waar wifi problemen kent (heel veel andere netwerken in omgeving, bouw van appartement geeft dode 'hoeken' of beter gezegd de helft van appartement zit zonder eigen wifi).

Is er een die ik vergeet of heb je tips/ervaringen met/over een van bovenstaande, let me know!
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Ik zou kiezen voor de Asus omdat:

-externe antennes je wellicht een grotere kans geven op betere dekking gezien je deze kan richten. Een dergelijke antenne straalt in een soort donut uit.
Afbeelding

-5GHz kan je bereik en signaalsterkte ook helpen in jouw "noisy" omgeving mits je client devices dit ondersteunen.

-scan eens met de gratis tool InSSider en zoek het meest vrije kanaal en stel dit in op je router/AP

-wifi AC en gigabit poorten maken je redelijk future-proof (verbeteringen VDSL2/EuroDocsis en wifi AC-clients)
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb momenteel de Asus RT-AC66U in bestelling. De bedoeling is er TomatoUSB van Shibby op te zetten. Van deze firmware is er net (sinds 16/08) een nieuwe versie uit, speciaal voor de Asus RT-AC66U. Ik gebruik dezelfde firmware nu ook op mijn Linksys E2000, maar de WAN-LAN doorvoersnelheid van die router ligt nu "maar" op ongeveer 85Mbps bij mij. En ik zou graag mijn 120Mbps van whoppa kunnen benutten. :-D
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Voor een nieuwe router vind ik persoonlijk dat je de 5 Ghz band ook moet kunnen benutten. Geeft je wel minder bereik, maar je hebt meer kanalen
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

serialchiller schreef:Ik zou kiezen voor de Asus omdat:

-externe antennes je wellicht een grotere kans geven op betere dekking gezien je deze kan richten. Een dergelijke antenne straalt in een soort donut uit.
Afbeelding

-5GHz kan je bereik en signaalsterkte ook helpen in jouw "noisy" omgeving mits je client devices dit ondersteunen.

-scan eens met de gratis tool InSSider en zoek het meest vrije kanaal en stel dit in op je router/AP

-wifi AC en gigabit poorten maken je redelijk future-proof (verbeteringen VDSL2/EuroDocsis en wifi AC-clients)
Thanks, had al gedacht dat externe antennes betere dekking konden geven. Logisch eigenlijk, en het is niet dat de asus een lelijk toestel is met die antennes.

5Ghz gebruik ik momenteel al, maar geraak er slechts mee in de living zelf (telenet standaard modem), snelheden zijn wel gelijkend aan die over de ethernetkabel.
InSSider heb ik ook al gebruikt sinds ik hier woon, maar deze vindt tot 58 netwerken :!: en er is dus geen enkel kanaal vrij. Kanaal 1 heeft bijvoorbeeld 9 'co-channels' en 5 overlappingen. Andere kanalen zijn niet veel beter. Woekerwifi op z'n best.
Het feit dat je op die asus met nieuwere firmware (merlin) het uitzendvermogen van 80mW naar 200mW kunt verhogen zal ook wel impact hebben.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Provider

Tja, die Telenet standaardgateway heeft ingebouwde antennes ook...

Wat betreft dat hogere zendvermogen, ik vind nergens de gain vd antennes terug in de specs van de Asus-router. Maar als je aan 200mW gaat uitzenden en de antenne levert bv 3dB winst, dan vrees ik dat je boven het maximum wettelijk toegestane zendvermogen gaat uitkomen.(ok, de connector vd antenne levert nog een verliesje op, maar toch)
Gelukkig wordt daar bij mijn weten geen actief onderzoek naar gedaan door het BIPT. Als je wifi-straalverbindingen aanlegt buiten de normen zou er al eens een onderzoek kunnen volgen uit klachten van andere gebruikers op die banden.(ik denk dan vooral aan 2,4GHz gezien DECT, PMR,...)
Als je geen vrij kanaal kan vinden met inssider, dan het minst gebruikte selecteren... Maar hier geldt beter het kanaal van 6 andere véél zwakkere netwerken dan met 2 sterke zenders hun kanaal gaan concurreren.

Het klinkt alsof je daar in een ware interferentie-hel geland bent, veel succes ermee!
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Dan zou het BIPT nu al eens moeten langskomen :wink: want er zitten er toch al enkele bij die naar mijn indruk toch veel krachtiger uitzenden als anderen...
200mW zou het maximum zijn dat toegestaan is in europa volgens wat ik lees.

En inderdaad, een interferentie hel. Heb al meermaals elk 2.4Ghz kanaal geprobeerd. Aanvankelijk deden kanaal 8 & 9 het beter, maar sinds ik nieuwe bovenbuur heb valt het signaal zelfs haast volledig weg op deze 2. Speedtest haalt dan nog 1.2Mbps down en 0.72Mbps up en de lijn was destijds 120/5. En dat was getest op 5 meter van de router en met direct zicht.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Als je graag prutst met routeringen etc kan ik je ook routerboard aanraden (mikrotik), in combinatie met bvb een ubiquiti unifi AP?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Kan inderdaad, maar is alleszins al omslachtiger
Of beter gezegd, ken niet genoeg van deze setup..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Kanalen kiezen is trouwens verleden tijd.... haast iedere router heeft tegenwoordig een auto-setting.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk niet dat die auto setting een oplossing biedt voor interferentie...
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

iRockabizzydilly schreef:Kan inderdaad, maar is alleszins al omslachtiger
Of beter gezegd, ken niet genoeg van deze setup..
Wil je er gerust bij helpen anders :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

r2504 schreef:Kanalen kiezen is trouwens verleden tijd.... haast iedere router heeft tegenwoordig een auto-setting.
Hoezo, doet die auto setting dan iets anders dan "automatisch" kanaal 1, 6 of 11 kiezen? :D
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 638 keer
Bedankt: 394 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

http://www.avm.de/en/press/announcement ... 09_02.php3

VDSL and ADSL2+ router with support for vectoring
Dual Wireless AC + N with up to 1300 Mbit/s (5 GHz)+ 450 Mbit/s (2.4 GHz) simultaneously
4 x gigabit LAN for PC, game console, and more
2 x USB 3.0/2.0 port for printers and storage media (NAS)
Telephone system for ISDN, IP and analog including answering machine and fax function
DECT base station for up to 6 cordless telephones
Media server for music, pictures, and video in the home network
NAS functionality (FTP, SMB, UPnP AV)
FRITZ!OS with MyFRITZ!, Smart Home functions, cloud contacts and more
Parental controls with time limits, blocks for adult content (German BPjM module) and filter lists
Wireless guest access – the secure hotspot for friends and visitors
High-performance routing even for cable or glass fiber modems
Simple configuration over the browser interface
FRITZ!Apps for file access from on the go, telephony in the home network, control of webcams and more

http://www.amazon.de/devolo-dLAN-500-AV ... M4PF88CXM8
wifi versterker + 3 LAN aansluitingen + stekkeraansluiting
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Asus RT-AC66U vandaag via bol.com besteld, 145 EUR. Pak minder als de Apple Airport Extreme en veel meer mogelijkheden en minstens even goed en zo niet veel beter.

Ervaringen worden gepost!
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Wow...

De asus is ontvangen en geinstalleerd. Simpele setup en duidelijke interface. Simpel om Merlin firmware te laden.
En dan het netwerk: Geen dode hoeken meer, waar ik er voor geen wifi had met smartphone heb ik nu vrijwel altijd volledig ontvangst op 2.4Ghz en gemiddeld ontvangst met 5Ghz. Met laptop zelfs bijna volledig ontvangst met 5Ghz en dus uiteraard ook met 2.4Ghz. Doorvoersnelheden liggen tot 32 keer hoger als beste resultaat vroeger op diezelfde plaats :!: .

M'n 5Ghz netwerk kan ik zelfs ontvangen 6 verdiepingen lager op gelijkvloers (buiten) aan overkant van ketelvaart (rivier in Gent) :eek: om maar te zwijgen over 2.4Ghz netwerk. WTF!

Ik betwijfel het of er nog krachtigere soortgelijke setup bestaat...
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Als je zo ver nog altijd ontvangst hebt, dan stel ik me toch vragen bij het zendvermogen van dat beestje. Hebben je buren nog wifi? :)
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3753 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

serialchiller schreef:Wat betreft dat hogere zendvermogen, ik vind nergens de gain vd antennes terug in de specs van de Asus-router. Maar als je aan 200mW gaat uitzenden en de antenne levert bv 3dB winst, dan vrees ik dat je boven het maximum wettelijk toegestane zendvermogen gaat uitkomen.(ok, de connector vd antenne levert nog een verliesje op, maar toch)
Het wettelijk toegestane zendvermogen van de "zendinrichting" op 2.4 GHz is maximaal 100 mW e.i.r.p (Equivalent Isotropically Radiated Power).
Het uitgestraald vermogen is gelijk aan het vermogen van de WiFi kaart, verminderd met o.a. kabeldemping, connectoren, enz. en vermeerderd met de antenneversterking.

Wees er dus maar zeker van de je ver boven het maximum wettelijk toegestane zendvermogen zit als je kaartje op 200mW zendt :).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Sub Zero schreef:Als je zo ver nog altijd ontvangst hebt, dan stel ik me toch vragen bij het zendvermogen van dat beestje. Hebben je buren nog wifi? :)
No offense, maar na 2 jaar beter wifi ontvangst van de buren dan dat van m'n eigen kan me dat ff gestolen worden :oops: :P ze hebben hier trouwens allemaal nogal krachtige wifi's. Mijn directe buur heeft op 100m2 3 verschillende 'routers' (een time machine die ook als router werkt, een airport express en een cisco dualband router) en daarbovenop een print server. Onder mij zit een advocatenkantoor en die hebben meerdere accesspoints en you name it. En dan heb je nog die boven mij, de vlaamse opera aan de andere zijde met hotspots, verderop een gebouw van UGent (Ledeganck) waarvan ik het wifi netwerk ook kan ontvangen, en dan nog eens haast alle wifi's van elk kantoor/appartement/winkel op de Kouter. Opvallend is wel dat er maar 1 5Ghz netwerk in de omgeving is en dan nog een zwak signaal. Hopelijk blijft dat nog zo even maar 'k vrees er ook voor.
Het is hier alleszins een wildgroei en haast een competitie. Men neemt allemaal sterkere routers en die die niet meedoen zitten met de kabel door heel het huis. Of je kan meedoen en ook wifi hebben.

Oja, om nog maar te zwijgen van alle Fon spots en Telenet Homespots, die ontwikkeling heeft de wildgroei helemaal geen deugd gedaan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

iRockabizzydilly schreef:En dan heb je nog die boven mij, de vlaamse opera aan de andere zijde met hotspots, verderop een gebouw van UGent (Ledeganck) waarvan ik het wifi netwerk ook kan ontvangen, en dan nog eens haast alle wifi's van elk kantoor/appartement/winkel op de Kouter.
Niet overdrijven hé :-)
Ik kan me niet inbeelden dat er één plek is in Gent, waar je zowel de WiFi van de Ledeganck, als die van de Kouter kan ontvangen?
Tenzij helemaal boven in de boekentoren van Rozier :wink:
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

'k Ga het toch wel weten zeker? :P

Dat is hier het geval, 'k zie het nut niet om dat uit te vinden :?

Voor duidelijkheid, van in mijn living/terras heb ik direct zicht op o.a. Ledeganck gebouw en andere zijde van appartement geeft uit op Kouter.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

OK, ik geloof je :wink: .
Als je inderdaad vrij zicht hebt, kan een WiFi signaal zéér grote afstanden overbruggen (tot 42 km zelfs).
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Hehe :wink:

Yep, vrij zicht, gelukkig is die 42km hier niet het geval :-) ik denk ook dat de ping over die afstand niet mooi meer is ;-)
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Provider

Fijn om te lezen dat je aankoop aan de verwachtingen voldoet. Misschien kan je uit respect voor je (wifi-)buren wat experimenteren met die output power settings en het midden vinden tussen voldoende vermogen voor jouw noden en het "wegblazen" van de omliggende netwerken.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”