BBox2 met LAN1 voor INT/DTV via acces point

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Oblvion
Starter
Starter

Hallo allemaal.

Mijn BBOX2 stond de afgelopen jaren op mijn slaapkamer maar wegens defect in de kabel was ik genoodzaakt om hem bij het eerste aansluitpunt in de living te plaatsen. Hierdoor moest ik een UTP kabel naar boven aanleggen waar ik vervolgens een cisco linksys router op heb aangesloten.

De bedoeling is om die router als access point te gebruiken zodat ik de draadloze verbinding van BBOX2 (beneden) en Router (boven) kan blijven gebruiken. De router heeft zichzelf aangemeld op het belgacom netwerk.

Nu is het me wel gelukt om op het internet te gaan maar ik verkrijg geen signaal op mijn decoder.
Als ik op default gateway van bbox2 inlog en naar routing ga zie ik "port tv selection (bridged mode only)" Als ik die poorten nu aanvink of niet brengt geen verschil met zich mee. Ik blijf slechts de enige mogelijkheid behouden om TV1 en 2 te gebruiken voor de decoder en LAN 1 en 2 voor het internet. Als ik deze poorten aanklik kan ik zelfs via de aangeklikte poort niet op internet

Als ik google zie ik iedereen verwijzen naar BBox 2 zijn "Fully routed mode". Dit zou zich onder de port TV selection moeten bevinden maar is voor mij totaal niet zichtbaar.
Wat doe ik verkeerd? Hoe zou ik de LAN1 poort voor internet en Decoder kunnen gebruiken terwijl BBOX2 en router beide wireless signaal blijven uitsturen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Full routed in de bbox2 zet je zo:

♦ Surf naar BBOX Web Interface http://192.168.1.1 en voer er het SN in die op een sticker van je bbox staat
♦ Advanced settings (in linker kolom)
♦ Route (in linker kolom)
♦ Klik bovenaan rechts op "Routing" Tab
onderaan de pagina vind je:
TV mode (the gateway will reboot after two minutes)
♦ kies "full routed mode"
♦ Apply ↵
Oblvion
Starter
Starter

Dankjewel Jackho

Die full routed mode staat er niet vermeld. Dat vind ik zo bizar.
Het laatste wat onderaan de pagina staat vermeld is " port tv selection (bridged mode only)" . Geen vermelding van full routed mode.
Oblvion
Starter
Starter

Aaah ik heb het gevonden ik moest inloggen via
192.168.1.1/?admin

Fully routed mode net ingeschakeld. Ik ben nu decoder aan het testen op beeld.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Oblvion schreef:De bedoeling is om die router als access point te gebruiken zodat ik de draadloze verbinding van BBOX2 (beneden) en Router (boven) kan blijven gebruiken.
Vergeet ook niet je router in te stellen als access point, dat wil zeggen:
  • - DHCP uitzetten (zodat Linksys géén IP adressen uitdeelt aan de aangesloten PC's of TV decoder).
    - IP adres wijzigen naar (bijvoorbeeld) 192.168.1.250 (zodat de Linksys vanuit je LAN bereikbaar blijft).
    - de kabel die van je BBox2 komt, in een LAN poort van de Linksys (niet in de WAN poort).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Op het internet lees ik tegenstrijdigheden :
- zelfde SSID
- zelfde Wifi passphrase
- De ene beweert zelfde kanaal de andere niet het zelfde kanaal kiezen

volgens mij kan beide, maar als je het zelfde kanaal kiest, dat je kans hebt dat roaming soms niet goed werkt !
klopt mijn redenering zo een beetje ?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 232 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Verschillende kanaal (liefst niet overlappend) zodat beide draadloze signalen elkaar niet storen. Da's toch wat ik onthouden heb...
Computer(k)nul
jackho
Elite Poster
Elite Poster

ik zou ook denken dat dit het beste is maar dan lees ik ook van anderen dat ze het zelfde kanaal instellen en dat het wifi kaart van je laptop bv. toch automatisch het sterkste signaal kiest en dat dit goed werkt.
Mijn eerste gedacht zou ook zijn als je het zelfde kanaal kiest dan moet dit toch interfereren met elkaar ?
Maar als je leest dat er zijn die dit uitgeprobeerd hebben en het goed werkt , ja wat moet je dan nog geloven !

Het is natuurlijk interessant als je het zelfde kanaal kunt kiezen want je hebt niet altijd voldoende vrije ongestoorde wifikanalen.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

als beide AP's elkaars signaal niet zien, kan je best hetzelfde kanaal instellen: een AP gaat beacon's uitsturen en ondertussen zelf luisteren. Als het zijn eigen signaal onvervormd terugkrijgt weet het dat het alleen is en verder kan uitzenden. Dus als die 2 AP's niet in elkaars bereik liggen, kunnen die samen uitzenden op hetzelfde kanaal, en gaat jouw laptop zich associeren met de sterkste (en dan kunnen die beiden hetzelfde SSID en WPA key hebben. Als ze elkaar wel "zien", moeten ze op elkaar wachten om uit te zenden en kan je beter verschillende (niet overlappende, bvb 1 en 11) kanalen nemen, zodat die nog altijd samen kunnen uitzenden.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor je verhelderende uitleg.
flupke19
Premium Member
Premium Member

en met de bbox3 kan je dit probleem natuurlijk verhelpen door de 5GHz te nemen voor de TV (samen met de nieuwe WiFi bridge) en dan de Linksys voor de 2.4GHz - en dan zet je de 2.4GHz in de bbox3 uit (dan heb je wel geen Fon meer). Bovendien, de bbox3, die blauwe kerstboom, die wil je gewoon niet op je slaapkamer :-D
jackho
Elite Poster
Elite Poster

kan je de b-box3 zo instellen dat je bv alleen het iptv data verstuurt op de 5GHz wifi
en alleen internet data vesrtuurt op 2Ghz wifi ?
flupke19
Premium Member
Premium Member

bbox 3 staat in fully routed mode, dus als je alleen een STB associeert met de 5GHz zit daar alleen iptv op. Als je een laptop mee op de 5GHz zet, en daarop gaat surfen, zit daar dan uiteraard mee internet op. Dus dat bepaal je voor een stuk zelf.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

ok , ik dacht eerder dat je kon instellingen maken zodat er bv op het 5GHz AP alleen de IPTV doorgaat zodanig dat als je met een laptop met wifi op 5Ghz geen Internet verbinding kan maken
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”