Telenet modem: probleem met permanente verbinding

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
dajo
Starter
Starter

Hallo,

Toestellen die ik permanent bedraad verbonden heb met de Telenetmodem en die continue aanstaan, verliezen na verloop van tijd hun connectie met de modem.

Het probleem wordt verholpen door of de modem te herstarten, of het toestel te herstarten of de kabels een tijdje uit te trekken.

De Telenet-helpdesk noemde het een "gekend probleem" met de modem. De kabels even uittrekken vind ik echter geen aanvaardbare oplossing, ik wil gewoon alles (oa een VOIP telefoon) thuis kunnen gebruiken op het moment dat ik het nodig heb, zonder nog met kabels etc te moeten knoeien. Bij mijn ADSL-modem had ik dit probleem helemaal niet.

Weet er iemand raad voor dit Telenet probleem? (een automatische herstart 's nachts lijkt de kans te verkleinen dat het probleem zich stelt, maar echt verhelpen doet het het ook niet).

De boel buitengooien is voorlopig geen optie, VDSL pas beschikbaar vanaf 2014.

Voor de duidelijkheid, er is geen probleem met mijn toestellen of instellingen (bevestigd door de Telenet-helpdesk), 't is een gekend probleem met de modem.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zoals je zelf aangeeft : tijdschakelaar tussen hangen. Schakel de modem uit om bvb 5u en terug aan om 5u05. Lijkt mij het goedkoopst (iets van 5 euro?) en effectief :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
dajo
Starter
Starter

Bedankt voor je reactie. Ik heb al wel tijdschakelaars in dienst hoor. :-)
Eerst op de modem, maar om te vermijden dat de Telenet-helpdesk het probleem bij mij wil leggen, heb ik ondertussen tijdschakelaars op mijn toestellen geplaatst.

Zoals gezegd, dat verkleint de kans. Maar vanmorgen was het een 4-tal uur later al terug prijs...

Frequenter en overdag schakelen is slechts een optie voor een aantal toestellen (niet voor VOIP bijv.) en tijdschakelaars die tot minder dan 30sec gaan zijn VEEL duurder dan 5EUR... :-(

Iemand alternatieven?
Weet er iemand of de Wifi problemen geeft als je daarmee permanent verbonden blijft? Anders koop ik een draadloos acces-point die in client modus werkt, en hang ik daar alles achter.

Wel erg dat je zo een alternatieven moet gaan bedenken anno 2013 en dat een simpele UTP-verbinding niet werkt...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Misschien moet je toch eens vermelden welk type modem je hebt en na hoeveel tijd het probleem zich voordoet (is dit trouwens met al je toestellen ?).

Aangezien ik het probleem hier nog niet meteen heb gezien op het forum verbaast het me een beetje dat het een algemeen en gekend probleem zou zijn... en moest dit zo zijn dat moet men je maar een recenter model van je modem bezorgen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Tja zo-ie-zo zou ik er niet mee gediend zijn dat mijn apparaten de verbinding verliezen met de router elke x uur en zou ik eisen van Telenet dat ze dit oplossen (of dit nu een gekend probleem is of niet, dat is niet mijn probleem). Ik wou je enkel een oplossing aanbieden die goedkoop is en je voorlopig, tot telenet zijn zaak op orde heeft en je een nieuwe modem stuurt, in staat stelt om te werken. Echter als ik je vorige post lees, merk ik tussen de lijntjes door dat dit meerdere keren per dag voor valt? Dat je internetverbinding s nachts voor 5 minuten (uitschakelen om 5u, aanschakelen om 5u05) niet bereikbaar is lijkt me niet zo een ramp (zelfs met voip), maar overdag zou dit inderdaad storend zijn!

Telefonie = EDPnet + OVH
dajo
Starter
Starter

Bedankt voor de reacties.

re: Misschien moet je toch eens vermelden welk type modem je hebt
Wireless modem 3.0 (DOCSIS)

re: Na hoeveel tijd het probleem zich voordoet
Dat varieert. Deze morgen lag de VOIP er al uit na 4-tal uur denk ik. Die reboot elke nacht.
Bij de router(s) varieert het, kan soms vrij snel zijn maar soms na 3-4 dagen.

re: is dit trouwens met al je toestellen?

Waarschijnlijk wel. In het begin zocht ik de oorzaak bij mij, en ben ik begonnen met meer achter eigen router(s) te stoppen om de oorzaak beter te kunnen elimineren. Via deze toestellen kan ik effectief zien dat ze na verloop van tijd de TN modem niet meer kunnen bereiken.

Ik heb onderandere deze geprobeerd:
-TP-Link router (zowel met laatste firmware als DDWRT)
-Netgear router (zowel met laatste firmware als DDWRT)
-Belkin router
-nog ander merk (ondertussen niet meer in huis, geen idee meer van 't merk)

Momenteel nog maar eens iets ander geprobeerd, Cisco/Linksys business series router in de hoop dat dat werkt. Voorlopig toch al 16u uptime :-)

Bij andere toestellen (FON access point, VOIP ATA, meerdere NAS, netwerkprinter, ...) merk ik dat ze na verloop van tijd niet meer bereikbaar zijn als ze rechtstreeks op de modem hangen. Vermits ze niet bereikbaar zijn, kan ik ook niets opvragen...
Als ze aan een eigen router hangen, dan hebben ze dat probleem niet. Ik weet ondertussen niet meer welke ik ooit rechtstreeks aan de TN modem gehangen heb, maar de VOIP ATA en de FON access point al zeker, en die hebben/hadden regelmatig prijs.

Ik heb zo niet echt de indruk dat er bij Telenet werk van dit probleem gemaakt wordt. Iemand suggesties hoe je dat kan bespoedigen.
Die mensen van de helpdesk doen ook maar wat ze kunnen/mogen vermoed ik. Maar als ze je probleem niet gesnapt krijgen, wordt het al snel:
-dus nu is er geen probleem? Bel eens terug als er een probleem is.
-jamaar dan ligt het probleem bij uw router, daar kunnen wij niks aan doen. Koop een andere ofzo.
-hier zie ik dat alles normaal werkt, dus het probleem ligt bij U...
-als er een technieker langskomt, en er is op dat moment geen probleem, dan zal U die kosten moeten betalen...

De laatste keer ben ik al iets verder geraakt, een vriendelijke kerel die me vertelde dat dit een gekend probleem was. Ik ben nog niet zeker dat hij mijn probleem wel degelijk snapte want hij was ook nog bezig over dat ik mijn kabels in de verkeerde connector kon steken op mijn router. Maar dat dat buiten hun support ging (grmbl, ik ken het verschil tss WAN en LAN wel).
Nu ja, ik hoor liever gekende oplossingen dan gekende problemen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Bestaat er een mogelijkheid dat je teveel apparaten hebt aangesloten op je telenet modem? Wat is de iprange die de modem uitdeelt?

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

dajo schreef:Wireless modem 3.0 (DOCSIS)
Type nummer graag... zo zijn er diverse modellen.
dajo schreef:Dat varieert. Deze morgen lag de VOIP er al uit na 4-tal uur denk ik.
Hoe besluit je dat die eruit ligt ? Is dat van buitenaf of ook intern ?
dajo schreef:Bij de router(s) varieert het, kan soms vrij snel zijn maar soms na 3-4 dagen.
Wat doet een router achter je TN router ?
dajo schreef:Waarschijnlijk wel. In het begin zocht ik de oorzaak bij mij
Vermoedelijk zit de oorzaak ook bij jou (maar dan zal je verder onderzoek moeten doen zodat "waarschijnlijk" uit je antwoorden verdwijnt)... besef je de gevolgen van een router achter een router... niet alléén de dubbele NAT maar vermoedelijk blokkeer je op je eigen WAN interface ook nog eens ICMP verkeer (zodat de TN router vermoedelijk denkt dat je toestel er niet meer is).
dajo schreef:en ben ik begonnen met meer achter eigen router(s) te stoppen om de oorzaak beter te kunnen elimineren.
Meer is net wat je niet mag doen... bij een probleem moet je terug gaan naar de essentie (en complexe dingen als extra routers vermijden als de pest).
dajo schreef:Ik heb zo niet echt de indruk dat er bij Telenet werk van dit probleem gemaakt wordt.
Dat vermoeden kan correct zijn... maar jij kan wel de oorzaak achterhalen van dit alles... en da's stap 1.
krisken
userbase crew
userbase crew

Indien mogelijk : plaats foto's van jouw router op dit forum. Liefst met zoveel mogelijk details (zeker het stickertje :))

Telefonie = EDPnet + OVH
beele
Plus Member
Plus Member
Twitter: MrBeele
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 17 keer

Ook ik heb soortgelijk probleem.

Ongeveer 1 keer per maand begint de modemrouter te flippen en verliezen alle via ethernet verbonden apparaten hun connectie. Alle via wifi verbonden laptops/telefoons blijven perfect verbonden en kunnen nog op het internet. Enkel de modem uit het stopcontact trekken werkt bij mij.
Laatst gewijzigd door beele 05 aug 2013, 16:29, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

beele schreef:Ook ik heb dit probleem.
Da's nogal een voorbarige conclusie... jij hebt het één keer per maand... de TS soms al binnen enkele uren.
dajo
Starter
Starter

Heel hard bedankt voor jullie tijd en reactie.
r2504 schreef:Type nummer graag... zo zijn er diverse modellen.
Model CH6514E
Wireless modem 3.0 (DOCSIS)
dajo schreef:Dat varieert. Deze morgen lag de VOIP er al uit na 4-tal uur denk ik.
r2504 schreef:Hoe besluit je dat die eruit ligt ? Is dat van buitenaf of ook intern ?
Omdat ik er niet meer mee kon bellen. De VOIP ATA heeft slechts 1 fysieke netwerk interface die rechtstreeks verbonden is met de TN-modem. Hij is dan niet meer bereikbaar via het LAN (ping noch webinterface), daar waar dit wel het geval was toen hij pas opgestart was. Inloggen om uit te zoeken wat het probleem is, gaat dus ook niet meer. Als hij achter mijn eigen router hangt, dan heb ik dit probleem nog nooit gehad.
dajo schreef:Bij de router(s) varieert het, kan soms vrij snel zijn maar soms na 3-4 dagen.
r2504 schreef:Wat doet een router achter je TN router ?
Vanalles en niets. :-)
Hier een aantal van de redenen:
-als de connectie naar de modem wegvalt, is een toestel niet meer bereikbaar. Door quasi alles op de router te zetten, moet ik snel 1 toestel rebooten en alles werkt terug ipv de printer te herstarten, 5 minuten later de NAS, dan een andere NAS, dan de netwerkkabel van de pc, ...
-op de TN modem heb ik geen Gigabit ethernet
-ik moet toch een Wifi accesspoint installeren
-meerdere NAS en VOIP in 1 netwerk, dan is QOS wel handig
-ik wil dat televisie netwerkverkeer uit mijn eigen netwerk houden.
-...
Ik apprecieer je antwoord en tijd maar het probleem (of een soortgelijk) stelt zich ook zonder die eigen router. Voor het merendeel van hetgeen ik nodig heb is inderdaad een switch voldoende (noot: ik heb ook zitten testen met de router in switching modus).
r2504 schreef: besef je de gevolgen van een router achter een router... niet alléén de dubbele NAT
Neen, dat doe ik vermoedelijk niet , maar ik leer altijd wel graag wat bij, so shoot. :-)
Voor de duidelijk als alles net gestart is, dan kan ik pingen naar 192.168.1.1 (mijn router, verschillende modellen getest) en 192.169.0.1 (TN modem/router). Na verloop van tijd faalt die laatste ping.
r2504 schreef: besef je de gevolgen van een router achter een router... maar vermoedelijk blokkeer je op je eigen WAN interface ook nog eens ICMP verkeer (zodat de TN router vermoedelijk denkt dat je toestel er niet meer is).
Neen, ook daar ik ken ik weinig/niets van, maar dat zou mogelijks wel wat verklaren. Ik had ook al wel eens in die richting gezocht en de configuratie zo ingesteld dat er niets geblokkeerd wordt, doch zonder enige verbetering. Hoe kan ik controleren of ICMP verkeer geblokkeer is, wordt hier een specifieke poort voor gebruikt?
r2504 schreef:
dajo schreef:en ben ik begonnen met meer achter eigen router(s) te stoppen om de oorzaak beter te kunnen elimineren.
Meer is net wat je niet mag doen... bij een probleem moet je terug gaan naar de essentie (en complexe dingen als extra routers vermijden als de pest).
dajo schreef:Ik heb zo niet echt de indruk dat er bij Telenet werk van dit probleem gemaakt wordt.
Dat vermoeden kan correct zijn... maar jij kan wel de oorzaak achterhalen van dit alles... en da's stap 1.

Daar heb je eigenlijk 100% gelijk in (al vind ik dat complexe dingen ook mogen werken hoor :-) ). Daar de essentie nu is, dat mijn router de TN-modem/router niet meer kan bereiken, is het enige dat ik moet doen die router weghalen.

Als ik nu, in mijn kelder een oude laptop rechtstreeks aan die TN-modem/router hang, en ik laat die via een tooltje periodisch pingen naar 192.168.0.1 (TN-modem/router) en 8.8.8.8 (Google public DNS), dan zou dat 95% van de tijd moeten werken, correct?
En als het na een bepaalde tijd niet meer werkt, om pas terug te werken nadat ik de kabel even heb uitgetrokken, dan ligt het probleem bij Telenet? Is er nog iets waar ik moet opletten, om elk argument na die paar weken/dagen/uren testen weg te nemen dat het aan mijn laptop of de kabel ligt (of elk ander argument om me van het kastje naar de muur te sturen)?

De laptop geef ik een fixed IP address (192.168.0.2).
De firewall instellingen van de TN-modem/router zijn als volgt:
-Blokkeer gefragmenteerde IP pakketten: Niet actief
-Firewall bescherming: Niet actief (voor de duur van de test)
-UPnP actief: Niet actief
-DMZ adres: 192.168.0.2

Alvast bedankt voor enige reactie of aanvulling vooral dan op mijn allerlaatste vraag.

Noot: De Telenet-helpdesk kerel noemde het effectief "een gekend probleem dat computers die permanent aanstaan, na verloop van tijd niet meer bereikbaar zijn", ik heb dat niet uitgevonden of zo hoor, dat waren zijn woorden.
Uit al het bovenstaande lijkt dit een beetje verloren te zijn gegaan. Ik heb geen idee of het 1st, 2nd of 3rd level support was die me toen terug opgebeld heeft maar hij sprak alleszins met meer kennis van zaken dan de rest die ik al aan de lijn gekregen had (en hij belde zelf terug).
Het verbaast me niet dat Telenet geen prioriteit maakt van een dergelijk probleem daar mijn VOIP ATA hen inkomsten doet derven, mensen die servers met een SLA willen draaien maar een business abo moeten nemen, dergelijke problemen illegale torrent-activiteiten iets moeilijker maakt, ... Daarenboven is er hier nog geen VDSL dus hoe ontevreden ik ook mag zijn, er zijn geen echte alternatieven.
Voor de duidelijkheid, enkel de VOIP ATA in bovenstaande is voor mij van toepassing.

Daarom dat mijn post ook meer betrekking had op het zoeken naar een oplossing (of workaround) voor het probleem dan op het weerleggen/bevestigen dat het probleem bij Telenet ligt.
dajo
Starter
Starter

Ik had het topic gestart met de hoop wat suggesties voor oplossingen te vinden eerder dan te horen dat het probleem geen Telenet-probleem is. Maar ook die info apprecieer ik hoor, als het probleem effectief bij mij zou liggen kan ik het mogelijks effectief oplossen. Dus dat zou eigenlijk nog beter zijn.

Doch in de hier al dan niet voorlopige/voorbarige conclusie dat het probleem wel degelijk bij de TN-modem ligt had ik zelf al deze 2 workarounds in gedachten:

-een ethernet 230V relais switch.
Via een scriptje (op een router, pc, ...) stel je vast dat het probleem zich stelt en switch je de electriciteit van de modem een 15 seconden af.
Met Arduino enzo moet dan wel lukken lijkt me, alleen heb ik weinig tijd en wil ik liefst iets kopen dan gewoon out-of-the-box werkt, dus niet meer zelf in een behuizing zetten, solderen, ...
Heeft er iemand ervaring of nuttige info hieromtrent?

-als ik mijn laptop meerdere dagen aan laat staan, verbonden via de Wifi (vd Telenet-modem), dan blijft de verbinding actief (in tegenstelling tot de bedrade verbinding). Het kan wel gebeuren dat de draadloze verbinding even wegvalt, maar deze herstelt zonder problemen spontaan. Dus als ik nu een Wifi access point in client modus draai, zou dit ook een oplossing kunnen zijn.
beele schreef:Alle via wifi verbonden laptops/telefoons blijven perfect verbonden en kunnen nog op het internet.
Heb jij ervaring met wifi toestellen die lang (meer dan een maand ofzo) blijven aanstaan? Indien wel, dan is de laatste workaround de snelste natuurlijk.
Een allerlaatste alternatief zou zijn om naast het snelle Telenet-abo, toch terug een traag DSL abonnement te nemen (waarbij ik die problemen niet had), maar voorlopig valt dit nog onder de categorie te zot voor woorden/om te betalen.
dajo
Starter
Starter

r2504 schreef:
beele schreef:Ook ik heb dit probleem.
Da's nogal een voorbarige conclusie... jij hebt het één keer per maand... de TS soms al binnen enkele uren.
In het begin (eind 2011 of zo) was dat bij mij ook zo, geleidelijk aan werd het korter en korter.
Nu is het maximum 3-4 dagen, al ben ik nu recent pas terug aan het testen zonder de tijdschakelaar op de TN-modem.
dajo
Starter
Starter

krisken schreef:Indien mogelijk : plaats foto's van jouw router op dit forum. Liefst met zoveel mogelijk details (zeker het stickertje :))
Afbeelding
dajo
Starter
Starter

krisken schreef:Bestaat er een mogelijkheid dat je teveel apparaten hebt aangesloten op je telenet modem? Wat is de iprange die de modem uitdeelt?
Geen idee, maar ik denk het niet. Wat zou het maximum zijn?
Het probleem doet zich ook voor als er maar 1-2 apparaten verbonden zijn hoor.
Denk dat er in totaal (over de voorbije 2 jaar) niet meer dan 20 verschillende apparaten aan gehangen hebben.
Simultaan maximum 8 of zo.

De TN-modem deelt 192.168.0.100-255 uit, lijkt me.
Je kan dit niet configureren, denk ik.
krisken
userbase crew
userbase crew

Dan mag je mijn denkpiste vergeten :)

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

dajo schreef:-als ik mijn laptop meerdere dagen aan laat staan, verbonden via de Wifi (vd Telenet-modem), dan blijft de verbinding actief (in tegenstelling tot de bedrade verbinding).
Tja, maar dan gebruik je ook geen eigen router als je via wireless rechtstreeks connecteerd op je TN modem.

Connecteer je wired ook rechtstreeks dan... want eerder sprak je van een eigen router ?

Probeer anders eens volgende test;

- Sluit een PC rechtstreeks aan op je TN modem en doe hierop na enkele uren een ping naar je default gateway (192.168.0.1 dacht ik). Indien dit nog steeds werkt herhaal je dit waarbij je telkens de periode kleiner maakt (je kan natuurlijk ook omgekeerd werken, van een kleine periode naar een grote)

- Sluit dezelfde PC rechtstreeks aan op je TN modem en doe hierop een "ping -t 192.168.0.1" en ga ieder half uurtje of zo eens kijken.
dajo
Starter
Starter

Ok, dat was ongeveer de test die ik wou doen (met de laptop in de kelder), alleen kan het soms 3-4 dagen duren vooraleer het probleem optreedt, even goed kan het een paar uur zijn.

Ik was alleen van plan een ping monitor te gebruiken om ook een idee te hebben wanneer het exact gebeurd.
dajo schreef:
Toestellen die ik permanent bedraad verbonden heb met de Telenetmodem en die continue aanstaan, verliezen na verloop van tijd hun connectie met de modem.
Met toestellen bedoel ik dus routers, maar ook eindtoestellen als een printserver, NAS, VOIP, ATA, ...
Computers laat ik meestal niet heel lang (inactief) opstaan...
Het nadeel van die eindtoestellen is dat er alleen een GUI is langs het netwerk, en die werkt dan niet meer.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

dajo schreef:Ok, dat was ongeveer de test die ik wou doen (met de laptop in de kelder), alleen kan het soms 3-4 dagen duren vooraleer het probleem optreedt, even goed kan het een paar uur zijn.
Vermoedelijk blijft het werken zolang er activiteit is vanuit het toestel zelf ? Je zou dus met een toestel moeten testen waarvan je zeker weet dat het geen activiteit doet (Windows doet namelijk vanalles op de achtergrond en zal dus wel regelmatig activiteit hebben).
dajo schreef:Met toestellen bedoel ik dus routers
Routers is een heel slechte test... zoals ik al zei blokkeren veel routers standaard ICMP packetten (waarvan er verschillende types zijn welke je eigenlijk niet mag blokkeren - als je dus een slechte implementatie hebt) op hun WAN interface wat voor ongewenste gevolgen kan zorgen.

Een eenvoudige manier is misschien ook vanop één toestel de andere regelmatig te pingen om ervoor te zorgen dat er activiteit is.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

dajo schreef: -een ethernet 230V relais switch.
Via een scriptje (op een router, pc, ...) stel je vast dat het probleem zich stelt en switch je de electriciteit van de modem een 15 seconden af.
Met Arduino enzo moet dan wel lukken lijkt me, alleen heb ik weinig tijd en wil ik liefst iets kopen dan gewoon out-of-the-box werkt, dus niet meer zelf in een behuizing zetten, solderen, ...
Heeft er iemand ervaring of nuttige info hieromtrent?
wat jij zoekt is dit:
http://www.gude.info/en/power-distribut ... -1101.html

Maar dat gaat niet onder de 100 euro zijn vrees ik, iirc.

Ik heb hier een rackmodel met 8 units destijds gekocht van Tim Braquez, mss dat die nuttige info of contacten heeft.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Je hoeft helemaal niets te zoeken... behalve wie de oorzaak is van dit probleem (en wat mij betreft is dit nog altijd niet zeker).

Het is aan die persoon om het dan ook op te lossen... niet om workarounds te gaan zoeken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer

Laat me me effe verduidelijken: in directe reactie tot de vraag over een relais, is dat wat hij zoekt.
In reactie op de originele vraag, is dit een lapmiddel, zoals ook r2504 beweert.

dajo
Starter
Starter

Bedankt voor de reacties.

Gisteravond dus een laptop rechtstreeks (ethernet kabeltje) aan de TN-modem gehangen (dhcp adres) en elke 10 minuten laten pingen naar de TN-modem. Een simpeler setup is er niet mogelijk lijkt me.

Ook mijn FON hangt er rechtstreeks aan momenteel (ook dhcp). (2 resterende RJ45 poorten in gebruik voor mijn eigen router en de digicorder).

Ik merk net dat mijn FON offline gegaan is, dus ik verwacht bij thuiskomst vast te stellen bij die laptop dat de pings falen.

Nu zal ik waarschijnlijk wel weer te horen krijgen van iemand (hier op het forum of van de Telenet helpdesk) dat het aan mijn laptop ligt. Nu geen probleem, als dat zo is, dan is het zo en apprecieer ik elke info/hulp om het opgelost te krijgen.

Het is een vrij cleane Win2000 install. Wat doe ik best nu om het 'probleem verder te onderzoeken'? De TN-modem herstarten verhelpt het, dat weet ik al bijna 2 jaar. Ik wil gewoon volledig kunnen uitsluiten dat het probleem bij mij ligt.

Alle tips zijn welkom.

@ITnetadmin

Bedankt voor de info, dat is inderdaad wat ik zoek.
Even gegoogled, eer dat zo'n toestel bij mijn thuis is zal het al snel bijna 200EUR zijn :-(.

Ik heb ondertussen al een hele reeks routerkes liggen (de laatste een Cisco uit de business reeks). Gezien de kostprijs van de relais, ga ik eerst even een router als client laten connecten via de wifi en daar wat mee experimenteren.
Dat is wat goedkoper, en als (!) het werkt, dan ga ik veel minder sporadische netwerk outage hebben omwille van de reboot(s). Via de telenethomespot werkt het al, via de standaard SSID moet ik nog iets opgelost krijgen met de authenticatie maar dat zal wel lukken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

dajo schreef:Ik merk net dat mijn FON offline gegaan is, dus ik verwacht bij thuiskomst vast te stellen bij die laptop dat de pings falen. Nu zal ik waarschijnlijk wel weer te horen krijgen van iemand (hier op het forum of van de Telenet helpdesk) dat het aan mijn laptop ligt.
Laat ons niet vooruit lopen op de feiten... we kijken uit naar de resultaten van je laptop.

Indien het louter de FON is... dit kon ik nog vinden; "You could setup the WDS/Connection Watchdog under Management/Keep-Alive. it pings a certain IP and reboots the f*nera once the connection drops."
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

dajo schreef:Bedankt voor de info, dat is inderdaad wat ik zoek.
Even gegoogled, eer dat zo'n toestel bij mijn thuis is zal het al snel bijna 200EUR zijn :-(.

Ik heb ondertussen al een hele reeks routerkes liggen (de laatste een Cisco uit de business reeks). Gezien de kostprijs van de relais, ga ik eerst even een router als client laten connecten via de wifi en daar wat mee experimenteren.
De goedkoopste oplossing voor jou, gezien je een "hele reeks routerkes" liggen hebt, is toch jouw Telenet Homegatway gaan wisselen voor een modem-only? dat kost je éénmalig €75.00 "swapkosten".
Hiermee is jou probleem toch volledig opgelost, zonder al die ingewikkelde toestanden, en zonder dubbele NAT?

Telenet modem-only > switch > eigen router:
  • - op de switch ook nog je digicorder + eventueel de FON.
    - op de router jouw PC's, NAS, etc ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer

r2504 schreef:Je hoeft helemaal niets te zoeken... behalve wie de oorzaak is van dit probleem (en wat mij betreft is dit nog altijd niet zeker).
De oorzaak moet je niet zoeken want Telenet geeft toe dat het een gekend probleem is met de CBN CH6541E. Google maar eens, internet staat vol met ervaringen over deze crashende TN-router.

philippe_d schreef:De goedkoopste oplossing voor jou, gezien je een "hele reeks routerkes" liggen hebt, is toch jouw Telenet Homegatway gaan wisselen voor een modem-only? dat kost je éénmalig €75.00 "swapkosten".
Eindelijk iemand met verstand in dit topic. Met een modem-only is dit probleem GEGARANDEERD OPGELOST.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:De oorzaak moet je niet zoeken want Telenet geeft toe dat het een gekend probleem is met de CBN CH6541E.
Misschien... maar dan verbaast het me dat we er hier niet meer vragen over zien.

In ieder geval als men het toegeeft moet men de modem maar kosteloos vervangen door een ander model (al dan niet een combi of modem-only).
raf1 schreef:Google maar eens, internet staat vol met ervaringen over deze crashende TN-router.
Heb ik geprobeerd en kan er eigenlijk geen vinden... één of twee dacht en dan bleek het probleem uiteindelijk iets anders te zijn. Daarom dat ik liever eerst zelf grondige testen doe... iets wat "erop lijkt" heeft daarom namelijk niet altijd dezelfde oorzaak.
raf1 schreef:Eindelijk iemand met verstand in dit topic. Met een modem-only is dit probleem GEGARANDEERD OPGELOST.
Over mijn modem only heb ik alvast geen klagen... volgens de RIPE probe had die verleden maand een uptime van 99.97% (en dat was dan nog vanwege een fout in m'n VLAN configuratie die ik niet direct had opgemerkt).
dajo
Starter
Starter

Bedankt voor alle reacties.

Ondertussen bijna 48u verder.
Mijn Fonera is tussentijds 2 keer (of meer, toevallig vastgesteld niet gemonitord) offline gegaan maar steeds terug online gekomen. 't Is de originele firmware, dus keep-a-live functionaliteit zit er niet op.

Maar zowel mijn laptop als router zijn nog steeds geconnecteerd.
De laptop pingt om de 10 minuten en op de 48u heeft er daarvan slechts 1-tje gefaald (waarschijnlijk spontane herstart van de TN-modem, verklaart ook dat de Fonera offline ging).
Zou het mogelijk zijn dat Telenet de modem nu zelf volledig laat herstarten zodra de LAN-poorten het opgegeven hebben (firmware/config update)?

We blijven rustig verder monitoren ondertussen. Weldra op vakantie. Een mooie screenshot na terugkomst met het probleem kan misschien helpen om niet te moeten betalen voor een andere modem. Of misschien dat die ping net het probleem oplost... We zien wel.

Na mijn eigen ervaringen, het antwoord van de helpdesk (gekend probleem), het antwoord hier, reactie Beele (in 't begin duurde het bij mij ook 2-4weken eer het zich voordeed), ... ben ik er ook wel redelijk zeker van dat er een probleem is, alleen laat het even op zich wachten om te reproduceren...

Ivm andere modem aan te vragen:
-kan je dan nog steeds de Telenet-homespot en diensten als Triiing (binnenkort word ik "Whop" blijkbaar) gebruiken als modem-only klant
-wat is de nieuwe homegateway die men installeert, nog steeds dit CH6541E model of een ander ondertussen? Heeft dat ook problemen?

Een domme vraag misschien: waarom komt de digicorder niet in de problemen (of merk ik dat misschien niet, gebruik niet zoveel interactieve dingen denk ik) als de LAN-poorten van de TN-modem het na een tijdje begeven?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

* Telenet Hotspsots kan gebruikt worden door klanten met een modem-only.
* Triiing heeft niets met je Internet installatie te maken, maar is een dienst die ter beschikking staat van Telenet telefonie klanten.
* Het uitvallen van de LAN verbinding op de Digicorder zal je niet merken, tenzij je toevallig op dat ogenblik een inter-actieve functie wil gebruiken.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

dajo schreef:De laptop pingt om de 10 minuten en op de 48u heeft er daarvan slechts 1-tje gefaald (waarschijnlijk spontane herstart van de TN-modem, verklaart ook dat de Fonera offline ging).
Was de ping failure op hetzelfde moment als je FON issue ? Ik heb zo'n flauw vermoeden dat totale inactiviteit (al lijkt me zoiets onwaarschijnlijk) gedurende een bepaalde periode op je LAN de oorzaak is.
dajo schreef:Zou het mogelijk zijn dat Telenet de modem nu zelf volledig laat herstarten zodra de LAN-poorten het opgegeven hebben (firmware/config update)?
Dat betwijfel ik ten zeerste.
dajo schreef:Een domme vraag misschien: waarom komt de digicorder niet in de problemen (of merk ik dat misschien niet, gebruik niet zoveel interactieve dingen denk ik) als de LAN-poorten van de TN-modem het na een tijdje begeven?
Dat kan je natuurlijk ook altijd eens testen... kijken of je interactieve functies nog werken als je problemen hebt op je FON.
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Hier heb ik ook dat de Fonera een oranje led krijgt en enkel het private netwerk dan nog werkt. Als ik het zie dan haal ik hem even van de stroom af maar je ziet dat natuurlijk niet altijd. En je zal natuurlijk op dat moment willen gebruik maken van Fon.

Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”