TOMTOM gps vraag

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Beste UB'ers,

Eind deze maand vertrek ik op reis naar Tsjechië, maar ik ben nu al wat bezig met de reis aan het voor te bereiden.
Om vanuit BE naar CZ te geraken, moet je gewoon door DE rijden en je bent ter plaatse. Echter moeten wij zijn aan het Lipno Meer (Zuid Bohemen), meerbepaald Lipno nad Vltavou. Google Maps en nog een aantal andere wegenplanners sturen mij door DE, om vervolgens door AT te rijden voor een goeie 110km en zo in CZ uit te komen. Echter : je moet daar wegentol betalen (wat voor ons zou neerkomen op 24.20 euro). Voordeel is wel dat je dan maar pakweg 10km CZ moet in rijden eer ik aan de vakantiebestemming ben. Ik kan uiteraard ook vanuit DE rechtstreeks door CZ rijden (geen tol daar ik geen autoweg gebruik). De afstand binnen CZ zou dan zo een 50km zijn.

In beide gevallen heb ik hetzelfde probleem : op mijn GPS (tomtom xxl) staat geen map van CZ. Ook blijkt CZ als map alleen niet te bestaan : je moest oost-europa kopen. En helaas kan ik deze er niet bij zetten op de GPS. (zou +/- 2.5GB zijn en mijn gps heeft maar 1.9GB opslagruimte).

Op zich kan ik perfect rijden zonder GPS (zuiver op kaart) maar ik zou graag enkele uitstapjes maken in CZ waarbij een GPS onvermijdelijk is. Kent er dus iemand een goede GPS van tomtom die ik wel kan gebruiken (waar dus west europa + CZ op staat) of waarvan de opslagruimte het toelaat om beiden te installeren?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Heb je geen android telefoon met GPS erop? Dan even navfree installeren, de map van CZ downloaden en hoppa.
krisken
userbase crew
userbase crew

Hmm inderdaad nog een goeie optie die ik nog niet overwogen had. Heb inderdaad een android telefoon met gps functie, dus die optie vanavond eens proberen!

Telefonie = EDPnet + OVH
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

In Google Maps kan ik de optie om een gebied offline te downloaden precies niet meer terugvinden maar ik vermoed dat navfree een goed gratis alternatief is.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Kan je tomtom geen extern sd kaartje gebruiken ? De mijn kan dat ook ik heb kaarten intern en kaarten + os extern staan.
donneo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

sardonis schreef:In Google Maps kan ik de optie om een gebied offline te downloaden precies niet meer terugvinden maar ik vermoed dat navfree een goed gratis alternatief is.
Google maps , in gebied dat je wilt opslaan, ok maps in zoekveld typen, dan slaat hij ze op. Zie http://googlesystem.blogspot.be/2013/07 ... s-map.html
krisken
userbase crew
userbase crew

Tomsworld schreef:Kan je tomtom geen extern sd kaartje gebruiken ? De mijn kan dat ook ik heb kaarten intern en kaarten + os extern staan.
Helaas, deze kan dit niet jammer genoeg. Zou anders makkelijk zijn geweest :)

Telefonie = EDPnet + OVH
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

Gewoon google maps gebruiken met je internet aan zoveel kost dat nu ook weer niet (bij mij was dat 5mb per uur).
Tomtom vond de wegen niet of de weg was een boerenbaan door een veld...gelukkig had ik google nog :-)

Je zal wel een cz simkaartje kopen denk ik want anders kan je je vakantie toch niet overleven zonder internet? :lol:
Ps: er bestaan ook zelf uit te voeren "legale" updates hé zo kan je land per land doen normaal
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 47 keer

krisken schreef:op mijn GPS (tomtom xxl) staat geen map van CZ. Ook blijkt CZ als map alleen niet te bestaan : je moest oost-europa kopen. En helaas kan ik deze er niet bij zetten op de GPS. (zou +/- 2.5GB zijn en mijn gps heeft maar 1.9GB opslagruimte).
Krisken, heb je goed gekeken?
Wanneer ik op de site van Tomtom kijk, dan zie ik dat de kaart van Oost-Europa 324,3MB is ipv 2,5GB. 2,5GB is volledig Europa.
Afbeelding

Mogelijks dien je ook niet volledig de kaart van Oost-Europa op de Tomtom te zetten en kan je misschien enkel CZ hierop plaatsen. Eventueel ruimte vrijmaken door scandinavie/spanje te verwijderen indien dit mogelijk is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In princiepe kan je dergelijke kaart gewoon op een SD kaartje zetten en aan de grens duw je dit er gewoon in.

Zo heb ik destijds de US gedaan op m'n TomTom... onboard Europa (zoals het toestel gekocht is) en in de US gewoon het SD kaartje erin met die kaart.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 47 keer

TS heeft al aangegeven dat er geen SD-slot in de tomtom aanwezig is...
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”