Gewisseld van Belgacom naar Telenet, wat nu?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Rubberman
Starter
Starter

Hallo,

Ik heb naar aanleiding van de Whoppa-reclame i.c.m. slechte ervaringen bij Belgacom mijn vader kunnen overtuigen te wisselen naar Telenet.
Aangezien we thuis maandelijks over de 150 GB zitten en snel internet bij Belgacom niet zo snel is (speedtests komen gemiddeld aan 40 MBpS terwijl ons 55 werd beloofd) en daarbovenop de rekening hiervoor elke maand boven de € 100 (incl. telefonie maar zonder digitale televisie) uit stak was de keuze snel gemaakt.
Ik leg de situatie even snel uit; tot nu toe waren:
- Kabeltelevisie: Telenet
- Internet: Belgacom
- Telefonie: Belgacom
=> ca. € 100-120 maandelijks

Met het Whoppa-pakket krijgen we:
- Digitale televisie: Telenet
- Internet: Telenet
- Telefonie (nummerbehoud): Telenet
=> ca. € 70 maandelijks

Mijn vragen gaan voornamelijk over de bekabeling, de .pdf's op de website van Telenet vertelden mij eigenlijk niets of hebben me niet wijzer gemaakt.
Ter verduidelijking enkele foto's. (Gepost als links, post rekte teveel uit)

http://www.iphone-unlock.be/download/1.jpg
http://www.iphone-unlock.be/download/2.jpg
http://www.iphone-unlock.be/download/3.jpg
http://www.iphone-unlock.be/download/4.jpg
http://www.iphone-unlock.be/download/5.jpg
http://www.iphone-unlock.be/download/6.jpg
http://www.iphone-unlock.be/download/7.jpg

Foto's met een bruine achtergrond gaan over aansluitingen in de garage, de rest is in een andere kamer juist aan de andere kant van de muur met bruine achtergrond. (Leidingen voor (V)DSL gaan er dwars doorheen)
Mijn vraag gaat over de aansluitingen, zal de Telenet-installateur mijn internet, telefonie & digitale televisie correct kunnen instellen door hier aanpassingen aan te maken (bv. witte contactdoos voor DSL vervangen, etc.) of moet ik nog voor extra kabels, plugs, enz. zorgen.
In het kantoor zijn er geen coax-aansluitingen, er is echter wel een coax-aansluiting bij de televisie. Mijn vraag is nu of dit voldoende is. (De bedoeling is de router in het kantoor aansluiten en dan via PowerLAN (zelf reeds in bezit) de ethernettoegang doorleiden naar de woonkamer voor digitale televisie)
M.a.w. er moet toch geen coaxkabel aangesloten worden op de router maar enkel op de digibox of moet dit juist wel?
Verder maak ik me zorgen over de aansluitingen voor internet, deze lijnen werden allemaal door Belgacom ingesteld voor gebruik op een (V)DSL netwerk (hoogste Belgacom internetpakket is VDSL), hoe gaat dit in zijn werk voor de Telenet-installateur?
Ik heb gebeld naar Telenet en zei vertelden me dat er geen problemen zullen zijn voor digitale televisie aangezien kabeltelevisie al van hun distributienetwerk komt ("de kabels liggen er dus al") maar dat is enkel in de woonkamer, niet in het kantoor waar de router/modem moet terechtkomen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden & met vriendelijke groet,

Rubberman
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Telenet plaatst een modem/router met een coax-aansluiting. Ook al uw digiboxen hebben zo'n coax nodig. Telefonie komt dan uit de modem/router van Telenet. Eigenlijk vervalt de hele installatie van Belgacom: men gebruikt dus niet dezelfde stekkerdoos of kabel die van de straat komt...

Ik zou zeggen, zoek eens naar de plaats waar de coax binnenkomt. Bij de meeste mensen is dit in de garage of ergens waar ook de elektriciteit binnenkomt. Meestal zal Telenet daar ook de modem plaatsen.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Meer dan 100 euro per maand voor enkel internet en telefonie? Ben je zeker er van dat het niet per 2 maand is (Belgacom factureert bij mijn weten per 2 maand, niet per maand)?

Overigens Belgacom kan je geen 55mbit beloven. Ze bieden maximaal (!!!) 50mbit aan op hun pakketten (http://www.belgacom.be/nl/prive/product ... all_offers).

Ook zie ik dat je niet de mee geleverde blauwe kabel gebruikt op je bbox2 (kabel naar vdsl2 contactdoos). Waarom?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Idd, en als ik tussen de lijnen lees is dit waarschijnlijk iemand die nog op Internet Intense is blijven steken, ook al komt die toe met Internet Comfort (€ 20 goedkoper). Als de (hoge) variabele kosten dan afkomstig waren van telefonie, ben ik er niet van overtuigd dat omschakelen naar Telenet op dat vlak veel gaat helpen. VoIP is een oplossing als je echt kosten wil sparen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Ook zie ik twee routers achter elkaar, met in beiden wat UTP kabels. Wat is hier het nut van? Waarom niet gewoon een switch genomen ipv die cisco router? Of waarom sluit je niet alles aan op je cisco router en laat je die de pppoe doen?

Telefonie = EDPnet + OVH
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 57 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hi,

Ik zit in dezelfde situatie als de OP maar begrijp eerlijk gezegd je kosten niet.
ik heb een pack internet + telefonie (maw het comfort), 54 euro per maand, daarbij nog ongeveer 13 euro voor de kabel bij TN (digicorder heb ik gekocht) dat maakt 67 euro.
Ik heb bij BC een ongelimiteerd internet abonnement, en daarnaast nog is 500Mb mobiel gratis inbegrepen via een gratis 3G kaart.
Ik heb lang getwijfeld, maar de whoppa biedt slechts 150Gb datalimiet voor wanneer ik wil downloaden en niet wanneer TN het wilt dat ik dat doe en nog is de TN hotspots ipv 3G en de fonespot van BC.
Mijn telefoon is een vaste lijn, als de elektriciteit uitvalt kan ik ,nog altijd bellen, wat bij TN niet het geval is, maw voor mijn alarm alleen maar goed. Ok ik heb maar een 25Mb lijn maar denk er niet aan om deze voordelen tov de whoppa floppa op te geven.
Ik vraag me af of je wel goed vergeleken hebt want de whoppa is heel wat minder waard tov BC comfort ALS volume belangerijk is of je vrijheid van wanneer wat DL belangrijk is.
TN zet de kraan dicht als je 150GB verbruikt heb, dan kan ik bij BC nog 350GB gaan voordat ik gratis blokjes van 20GB moet bij bestellen.
als ik u was zou ik toch nog is herbekijken want TN beduvelt je gewoon.

Tom
Rubberman
Starter
Starter

Kenw00t schreef:Telenet plaatst een modem/router met een coax-aansluiting. Ook al uw digiboxen hebben zo'n coax nodig. Telefonie komt dan uit de modem/router van Telenet. Eigenlijk vervalt de hele installatie van Belgacom: men gebruikt dus niet dezelfde stekkerdoos of kabel die van de straat komt...

Ik zou zeggen, zoek eens naar de plaats waar de coax binnenkomt. Bij de meeste mensen is dit in de garage of ergens waar ook de elektriciteit binnenkomt. Meestal zal Telenet daar ook de modem plaatsen.
Ik weet zeker dat er een coaxkabel ligt (er liggen er nu 2, ééntje naar de woonkamer en ééntje naar boven voor de televisie die daar staat) maar ik heb totaal geen idee waar die binnenkomt, ik heb eens rond het witte Belgacom-bakje gekeken en naar de 2 buizen naar buiten waarvan er ook een foto is maar ik zie nergens een coax. Heel vreemd, misschien eens de bouwplannen eens herbekijken...
krisken schreef:Meer dan 100 euro per maand voor enkel internet en telefonie? Ben je zeker er van dat het niet per 2 maand is (Belgacom factureert bij mijn weten per 2 maand, niet per maand)?

Overigens Belgacom kan je geen 55mbit beloven. Ze bieden maximaal (!!!) 50mbit aan op hun pakketten (http://www.belgacom.be/nl/prive/product ... all_offers).

Ook zie ik dat je niet de mee geleverde blauwe kabel gebruikt op je bbox2 (kabel naar vdsl2 contactdoos). Waarom?
Nee, het is wel degelijk voor één maand, ik heb het zelf nog nagerekend, voornamelijk komt alles van het telefonisch verbruik.
Toen ik de BBox-2 geïnstalleerd had, hadden die blauwe kabel en die witte die er nu zit dezelfde koppen. Ik had geen zin die oude te vervangen, waarom ook, het zijn toch identiek dezelfde? Of mis ik hier iets?
Kenw00t schreef:Idd, en als ik tussen de lijnen lees is dit waarschijnlijk iemand die nog op Internet Intense is blijven steken, ook al komt die toe met Internet Comfort (€ 20 goedkoper). Als de (hoge) variabele kosten dan afkomstig waren van telefonie, ben ik er niet van overtuigd dat omschakelen naar Telenet op dat vlak veel gaat helpen. VoIP is een oplossing als je echt kosten wil sparen.
Inderdaad, ik zit nog steeds op Internet Intense, Internet Comfort zal niet voor mij voldoen, 150 GB is een gemiddeld verbruik, per maand verschilt het, soms is het 200 GB en anders is het weer 100 GB. Ik ben van plan de telefonische kosten bij Telenet te drukken door gebruik te maken van die gratis minuten na 16 uur. (Kom ik mee toe)
krisken schreef:Ook zie ik twee routers achter elkaar, met in beiden wat UTP kabels. Wat is hier het nut van? Waarom niet gewoon een switch genomen ipv die cisco router? Of waarom sluit je niet alles aan op je cisco router en laat je die de pppoe doen?
Ik heb in het verleden zeer slechte ervaringen gehad met de Bbox-2 aangaande de wifikwaliteit- & stabiliteit maar ook de instelmogelijkheden. In het verleden heb ik meerdere malen geprobeerd de Cisco de PPPoE-connectie te laten opzetten en dus de BBox-2 enkel het signaal te laten doorgeven maar het bleek niet te werken. Op de Belgacom-forums heb ik daarvoor support gevraagd, Google heb ik gebruikt die meerdere handleidingen hiervoor (bridgen) voorschotelde maar het lukt gewoon niet. Vandaar de oplossing van de Cisco. (Ethernetverbindingen van de BBox-2 zijn wel stabiel) De wifi viel gewoon constant uit, zelf als ik er pal naast stond met mijn toestel(len). De set-up nu werkt gewoon maar van tijd tot tijd zakt alles in elkaar, een reset van de BBox-2 is dan nodig.
tom35 schreef: Hi,

Ik zit in dezelfde situatie als de OP maar begrijp eerlijk gezegd je kosten niet.
ik heb een pack internet + telefonie (maw het comfort), 54 euro per maand, daarbij nog ongeveer 13 euro voor de kabel bij TN (digicorder heb ik gekocht) dat maakt 67 euro.
Ik heb bij BC een ongelimiteerd internet abonnement, en daarnaast nog is 500Mb mobiel gratis inbegrepen via een gratis 3G kaart.
Ik heb lang getwijfeld, maar de whoppa biedt slechts 150Gb datalimiet voor wanneer ik wil downloaden en niet wanneer TN het wilt dat ik dat doe en nog is de TN hotspots ipv 3G en de fonespot van BC.
Mijn telefoon is een vaste lijn, als de elektriciteit uitvalt kan ik ,nog altijd bellen, wat bij TN niet het geval is, maw voor mijn alarm alleen maar goed. Ok ik heb maar een 25Mb lijn maar denk er niet aan om deze voordelen tov de whoppa floppa op te geven.
Ik vraag me af of je wel goed vergeleken hebt want de whoppa is heel wat minder waard tov BC comfort ALS volume belangerijk is of je vrijheid van wanneer wat DL belangrijk is.
TN zet de kraan dicht als je 150GB verbruikt heb, dan kan ik bij BC nog 350GB gaan voordat ik gratis blokjes van 20GB moet bij bestellen.
als ik u was zou ik toch nog is herbekijken want TN beduvelt je gewoon.

Tom
Ik heb voor u de factuur van de maand juli erbij genomen:

Telefoonlijn Classic: € 16,52
Internet Intense: € 49,82
Pack Internet + Telephony: - € 6,62
No Limit National Anytime: € 16,48
Pack Internet & Voice No Limit: - € 8,45
Voordeelpack Slimme Diensten: € 3,77
Benefit+ optie: € 0,81
=> € 72,34
+ Verbruik: € 18,16
= € 90,51
+ 21 % BTW
= € 109,52

En dat alles zonder digitale televisie voor één maand.
Volume is wel belangrijk, maar net daarom kies ik voor Whoppa (ongelimiteerd downloaden). Ik heb hun beleid op dit gebied nagelezen en vraag mij wel af van wanneer men als "grootverbruiker" zal worden aanzien en wat er dan zal gebeuren. Normaal kan men dan toch niet besluiten ineens een snelheidslimiet te zetten aangezien dit dan gewoon valse reclame is? Ik vind het plannen van m'n downloads niet zo erg, daarvoor is de homeserver er.
Verder doe ik het ook voor die 120 Mbps snelheid i.p.v. de 50 Mbps die ik nu nog niet eens haal.
Ik begrijp wel dat het een nadeel is dat de telefonie elektriciteit zal benodigen maar dat is simpel op te lossen door een UPS. We hebben geen alarm thuis dus eigenlijk is zelfs dat niet nodig.

Mijn eigenlijke vraag was eigenlijk gewoon wat ik qua bekabeling moet voorbereiden voor Telenet (gratis Comfort-installatie) zodat de Telenet-installateur niet voor niets komt.
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik weet niet of je dan zoveel gaat besparen door naar Telenet te gaan hoor. Want ook daar kost telefoneren geld. Mocht ik van jou zijn geweest, ik had bij Belgacom eerst eens nagegaan wat je kon snoeien in je factuur. Maar goed, dat is nu te laat.

Eerst en vooral : laat je geen blaasjes wijsmaken : Telenet heeft (in tegenstelling tot Belgacom) geen ongelimiteerd internet. Zij hebben "vrij downloaden" wat iets helemaal anders is.

Beetje leesvoer:
http://klantenservice.telenet.be/suppor ... werkbeheer
http://klantenservice.telenet.be/suppor ... downloaden
http://klantenservice.telenet.be/conten ... kbeheer-in
http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer
http://klantenservice.telenet.be/conten ... downloaden

Afbeelding
Groen: Er is minder trafiek, minder impact op andere internetgebruikers.
Oranje: Er is relatief meer trafiek, impact op andere internetgebruikers.
Rood: Er is meer trafiek, meer impact op andere internetgebruikers.

Kort gezegd : aangezien dat volume voor jou belangrijk is : bekijk eerst of je veel peer to peer traffic hebt. Telenet zal namelijk de snelheid hiervan limiteren! Vervolgens kijk je naar wanneer je download (kaartje hierboven) : is dit vooral tijdens de rode uren dan zal je bij 150GB opgemerkt worden als grootverbruiker. Is dit vooral tijdens de groene uren, dan zal dit rond de 750GB liggen. Let er wel op dat de rode uren, juist de uren zijn dat de meeste mensen thuis zijn (s avonds en weekend).

Als je opgemerkt word als grootverbruiker dan zal je tijdens de rode uren een merkbaar trager internet krijgen (tussen de 1 en 3mbit). Tijdens de groene uren krijg je de volledige snelheid van je abonnement.

Telefonie = EDPnet + OVH
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1684 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Offtopic, maar toch even voor je narekenen:

* Internet comfort (36 €) met pack ongelimiteerd downloaden (7,5 €)
OF
* Internet Start (25 €) met pack ongelimiteerd downloaden (7,5 €)
* Geen klassieke telefoonlijn maar VOIP zoals hier uitgelegd: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=35&t=31605 : eenmalige instapkost van 90 € voor je toestel, 4-maandelijks 10,75 € voor telefonie. In voip zitten ook slimme diensten allemaal inbegrepen
* telenet digitale TV: 15 € jabel + 8 € digicorder

Totaal op jaar basis =
* ofwel (36 + 7,5) * 12 + 90 + (10,75 * 3) + (23 * 12) = 920,25
* ofwel (25 + 7,5) * 12 + 90 + (10,75 * 3) + (23 * 12) = 788,25

Totaal op maandbasis voor het eerste jaar:
* ofwel 76,69
* ofwel 65,68

wetende dat je het tweede jaar dan niet meer betaald voor je eenmalige anakoop van je VOIP telefoontoestel ook niet. Voor die prijs heb je ongelimiteerd downloaden aan je huidige downloadsnelheid en naar keuze aan ofwel 2,5 Mbps of 3 Mbps upload + Internet overal via 3G en FON (persoonlijk vind ik dat Start voldoende is). Bovendien bel je ongelimiteerd naar vaste lijnen, zowel nationaal als internationaal en bel je voor 0,05 € per minuut naar GSM's. Bovendien heb je digitale TV van Telenet.

Wat ik niet begrijp is dat je meent dat je via Telenet na 16u gratis belt en zo geld kan uitsparen terwijl je nu bij BGC ook al na 17u gratis belt...

Ik laat iemand anders je inlichten over de Telenet kleurboek, maar ik vrees dat je wel wat zal verschieten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Laat ons nu terug on-topic gaan a.u.b.
De TS heeft alleen technische hulp gevraagd hoe hij zijn bekabeling moet voorbereiden voor Telenet.

Hoewel ik evenzeer als jullie betwijfel of hij geen appels met peren vergelijkt, hij heeft de beslissing al genomen :-( .
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Ik weet niet of je dan zoveel gaat besparen door naar Telenet te gaan hoor. Want ook daar kost telefoneren geld. Mocht ik van jou zijn geweest, ik had bij Belgacom eerst eens nagegaan wat je kon snoeien in je factuur. Maar goed, dat is nu te laat.
TN vraagt wel geen 17 euro voor "No Limit National Anytime"... dezelfde optie kost je bij TN slechts 5 euro (zo ie zo start het gratis telefoneren bij TN al een uur vroeger dan bij BGC).
krisken schreef:Eerst en vooral : laat je geen blaasjes wijsmaken : Telenet heeft (in tegenstelling tot Belgacom) geen ongelimiteerd internet.
Da's correct... maar misschien lukt het voor de TS wel... uiteindelijk zit hij rond de 150 GB wat net past bij Whoppa (indien hij van die 150 GB ook nog een deel buiten de piek uren download heeft hij vermoedelijk dan ook geen probleem met het TN systeem). Wanneer hij echter systematisch hoger zit dan is TN niet echt de ideale oplossing.

Maar terug on topic (er zijn al genoeg volume topics)... waar de coax binnen komt plaatst TN normaal de NIU (verdelere voor je coaxen) en de modem (waarop je ook je telefonie aansluit ipv. de huidige BGC aansluiting). Vanaf deze modem is het gewoon een kwestie van je internet te verdelen, alsook een verbinding naar je decoder (voor interactief gebruik).
krisken
userbase crew
userbase crew

Tja, dan moet hij ook niet met cijfers afkomen hé :-)

Maar soit, technisch gezien dus...

1. Voor elke TV waarmee je digitaal wilt kijken dien je zowel UTP als COAX te voorzien. UTP kan eventueel via een powerline oplossing.
2. Voor elke TV waarmee je analoog wilt kijken, dien je enkel COAX te voorzien
3. Je KAN (!!!) opteren voor een installatie van een modem-online, en op deze modem jouw cisco router aansluiten, dan blijft alles hetzelfde (wireless internet etc). Echter moet je dan tussen de modem en de router een switch aansluiten voor jouw digicorders. Eventueel denken aan een extra switch die je aan je router hangt voor de UTP kabels die nu in je bbox zitten (deze kan je NIET steken in de voorgaande switch!).
4. Voor telefonie kan je het Belgacompunt gebruiken waar je 2xRJ11 op hebt (dus waar je fax op zit)

Telefonie = EDPnet + OVH
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

Rubberman schreef:Mijn vragen gaan voornamelijk over de bekabeling, de .pdf's op de website van Telenet vertelden mij eigenlijk niets of hebben me niet wijzer gemaakt.
Volg deze handleiding om wijzer te worden: http://klantenservice.telenet.be/conten ... latie-voor
Rubberman
Starter
Starter

krisken schreef:Ik weet niet of je dan zoveel gaat besparen door naar Telenet te gaan hoor. Want ook daar kost telefoneren geld. Mocht ik van jou zijn geweest, ik had bij Belgacom eerst eens nagegaan wat je kon snoeien in je factuur. Maar goed, dat is nu te laat.

Eerst en vooral : laat je geen blaasjes wijsmaken : Telenet heeft (in tegenstelling tot Belgacom) geen ongelimiteerd internet. Zij hebben "vrij downloaden" wat iets helemaal anders is.

Beetje leesvoer:
http://klantenservice.telenet.be/suppor ... werkbeheer
http://klantenservice.telenet.be/suppor ... downloaden
http://klantenservice.telenet.be/conten ... kbeheer-in
http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer
http://klantenservice.telenet.be/conten ... downloaden

Afbeelding
Groen: Er is minder trafiek, minder impact op andere internetgebruikers.
Oranje: Er is relatief meer trafiek, impact op andere internetgebruikers.
Rood: Er is meer trafiek, meer impact op andere internetgebruikers.

Kort gezegd : aangezien dat volume voor jou belangrijk is : bekijk eerst of je veel peer to peer traffic hebt. Telenet zal namelijk de snelheid hiervan limiteren! Vervolgens kijk je naar wanneer je download (kaartje hierboven) : is dit vooral tijdens de rode uren dan zal je bij 150GB opgemerkt worden als grootverbruiker. Is dit vooral tijdens de groene uren, dan zal dit rond de 750GB liggen. Let er wel op dat de rode uren, juist de uren zijn dat de meeste mensen thuis zijn (s avonds en weekend).

Als je opgemerkt word als grootverbruiker dan zal je tijdens de rode uren een merkbaar trager internet krijgen (tussen de 1 en 3mbit). Tijdens de groene uren krijg je de volledige snelheid van je abonnement.
Als ik het goed begrijp is die 150 GB de hoeveelheid die men kan downloaden tijdens de piekuren en dat men de downloads tijdens de daluren tot 750 GB laat oplopen zonder op snelheid begrenst te worden? Zoals ik reeds eerder heb gezegd is 150 GB een gemiddelde, de meeste traffic komt van torrents. Als ik deze torrents nu 's ochtends vroeg (tijdens de groene periodes) laat downloaden dan zijn er toch geen problemen en geniet ik toch nog steeds de volledige snelheid?
Verder vroeg ik me af of er een optie is waardoor deze beperking weggehaald zal worden?
Goztow schreef:Offtopic, maar toch even voor je narekenen:

* Internet comfort (36 €) met pack ongelimiteerd downloaden (7,5 €)
OF
* Internet Start (25 €) met pack ongelimiteerd downloaden (7,5 €)
* Geen klassieke telefoonlijn maar VOIP zoals hier uitgelegd: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=35&t=31605 : eenmalige instapkost van 90 € voor je toestel, 4-maandelijks 10,75 € voor telefonie. In voip zitten ook slimme diensten allemaal inbegrepen
* telenet digitale TV: 15 € jabel + 8 € digicorder

Totaal op jaar basis =
* ofwel (36 + 7,5) * 12 + 90 + (10,75 * 3) + (23 * 12) = 920,25
* ofwel (25 + 7,5) * 12 + 90 + (10,75 * 3) + (23 * 12) = 788,25

Totaal op maandbasis voor het eerste jaar:
* ofwel 76,69
* ofwel 65,68

wetende dat je het tweede jaar dan niet meer betaald voor je eenmalige anakoop van je VOIP telefoontoestel ook niet. Voor die prijs heb je ongelimiteerd downloaden aan je huidige downloadsnelheid en naar keuze aan ofwel 2,5 Mbps of 3 Mbps upload + Internet overal via 3G en FON (persoonlijk vind ik dat Start voldoende is). Bovendien bel je ongelimiteerd naar vaste lijnen, zowel nationaal als internationaal en bel je voor 0,05 € per minuut naar GSM's. Bovendien heb je digitale TV van Telenet.

Wat ik niet begrijp is dat je meent dat je via Telenet na 16u gratis belt en zo geld kan uitsparen terwijl je nu bij BGC ook al na 17u gratis belt...

Ik laat iemand anders je inlichten over de Telenet kleurboek, maar ik vrees dat je wel wat zal verschieten.
Onze kosten zijn voornamelijk naar het buitenland. De teller naar Nederland stond voor de factuur die ik enkele posts terug heb neergezet op € 10,53 en die voor Duitsland op € 17,27. Nationaal naar vaste lijn 24/7 was gratis, maar dat is met een € 5 optie bij Telenet (i.p.v. € 16,48 bij Belgacom) ook zo. Verder kregen we bij Belgacom na 17 uur geen gratis minuten naar het buitenland. In totaal werden er nog geen 2000 minuten naar het buitenland gebeld en aangezien het familie is kunnen we de wissel perfect winstgevend maken door na 16 uur te bellen.
r2504 schreef:
TN vraagt wel geen 17 euro voor "No Limit National Anytime"... dezelfde optie kost je bij TN slechts 5 euro (zo ie zo start het gratis telefoneren bij TN al een uur vroeger dan bij BGC).
krisken schreef:Eerst en vooral : laat je geen blaasjes wijsmaken : Telenet heeft (in tegenstelling tot Belgacom) geen ongelimiteerd internet.
Da's correct... maar misschien lukt het voor de TS wel... uiteindelijk zit hij rond de 150 GB wat net past bij Whoppa (indien hij van die 150 GB ook nog een deel buiten de piek uren download heeft hij vermoedelijk dan ook geen probleem met het TN systeem). Wanneer hij echter systematisch hoger zit dan is TN niet echt de ideale oplossing.

Maar terug on topic (er zijn al genoeg volume topics)... waar de coax binnen komt plaatst TN normaal de NIU (verdelere voor je coaxen) en de modem (waarop je ook je telefonie aansluit ipv. de huidige BGC aansluiting). Vanaf deze modem is het gewoon een kwestie van je internet te verdelen, alsook een verbinding naar je decoder (voor interactief gebruik).
Stel dat ik op één maand 350 GB zal downloaden maar 150 GB in de piekuren en de resterende 200 GB erbuiten (groene periodes), zal ik worden aanzien als een grootverbruiker?
M.a.w. als Telenet de NIU en modem komt installeren zal dit allemaal in de garage terechtkomen waar (ik vermoed) de coaxkabel binnenkomt? Hoe moet ik dan de 2e router erachteraan zetten zodat mijn vader een min of meer goed bereik heeft? Ik heb altijd gedacht dat men gewoon de BBox-2 door een Telenet-router ging vervangen met als verschil gewoon de extra aansluitingen voor digitale TV. Ik zie niet waarom mijn coax moet verdeeld worden aangezien er reeds coaxleidingen in de woonkamer en boven liggen. Als ik het goed begrijp benodigen de modem/NIU een eigen coaxaansluiting?
krisken schreef:Tja, dan moet hij ook niet met cijfers afkomen hé :-)

Maar soit, technisch gezien dus...

1. Voor elke TV waarmee je digitaal wilt kijken dien je zowel UTP als COAX te voorzien. UTP kan eventueel via een powerline oplossing.
2. Voor elke TV waarmee je analoog wilt kijken, dien je enkel COAX te voorzien
3. Je KAN (!!!) opteren voor een installatie van een modem-online, en op deze modem jouw cisco router aansluiten, dan blijft alles hetzelfde (wireless internet etc). Echter moet je dan tussen de modem en de router een switch aansluiten voor jouw digicorders. Eventueel denken aan een extra switch die je aan je router hangt voor de UTP kabels die nu in je bbox zitten (deze kan je NIET steken in de voorgaande switch!).
4. Voor telefonie kan je het Belgacompunt gebruiken waar je 2xRJ11 op hebt (dus waar je fax op zit)
1. Dat is geen probleem, die liggen er al en de UTP gaat inderdaad via PowerLAN.
2. Boven zal geen digitale televisie moeten worden aangesloten, dat zal dan inderdaad gewoon kabeltelevisie blijven.
3. Dat begrijp ik.
4. Dan moet dat Belgacom-punt toch aangesloten worden op de modem? Dit is gewoon een telefoonlijn maar ik dacht dat de telefoon ook via de modem zal worden gerouteerd?
raf1 schreef:Volg deze handleiding om wijzer te worden: http://klantenservice.telenet.be/conten ... latie-voor
Had die pagina al eens diagonaal gelezen, na het nog eens opnieuw gezien te hebben zie ik dus dat het als volgt moet:

Aftakkabel (= coax van het kastje buiten) => NIU (= splitter naar modem en andere coaxen doorheen het huis) => mijn opstelling van routers en dergelijke.

Waar komt dan de telefoon op aangesloten?
krisken
userbase crew
userbase crew

De telefoon komt op de telenet modem. Daar zitten 2 RJ11 stekkers op en één RJ45 in het geval van modem only.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Rubberman schreef:Als ik het goed begrijp is die 150 GB de hoeveelheid die men kan downloaden tijdens de piekuren en dat men de downloads tijdens de daluren tot 750 GB laat oplopen zonder op snelheid begrenst te worden?
Ongeveer al is het een systeem dat niet echt transparant is... en dus moeilijk voorspelbaar. Maar inderdaad, zou je enkel en alléén 's nachts download dan moet je in theorie aan 750 GB geraken.
Rubberman schreef:Verder vroeg ik me af of er een optie is waardoor deze beperking weggehaald zal worden?
Nee
Goztow schreef:Verder kregen we bij Belgacom na 17 uur geen gratis minuten naar het buitenland.
Nochtans heeft BGC hier ook wel een formule voor... maar bij TN is het inderdaad inbegrepen.
Goztow schreef:Hoe moet ik dan de 2e router erachteraan zetten zodat mijn vader een min of meer goed bereik heeft?
Gewoon aansluiten via UTP... en hem gebruiken als AP (genoeg topics die dit uitleggen).
Goztow schreef:Ik zie niet waarom mijn coax moet verdeeld worden aangezien er reeds coaxleidingen in de woonkamer en boven liggen. Als ik het goed begrijp benodigen de modem/NIU een eigen coaxaansluiting?
Vandaag de dag splits je je coax dan toch ook ergens... wel dit kan je vervangen door de NIU welke meer functies (is eigenlijk een splitter, filter, versterker) heeft en verplicht is. Hierop kan je maximaal 4 TV toestellen aansluiten, en is eveneens een connectie voorzien voor de modem.
Rubberman
Starter
Starter

Ah, dus als ik het nu goed begrepen heb is de opbouw als volgt: Coax buiten => NIU => aansluitingen andere coaxen & modem (telefoon aan modem aansluiten)?
Ik heb inmiddels de coaxafsplitsing gevonden, dat was gewoon verborgen onder het wit dekseltje die ook terug te vinden was in de garage (en op de foto in de bijlagen).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Rubberman schreef:Ah, dus als ik het nu goed begrepen heb is de opbouw als volgt: Coax buiten => NIU => aansluitingen andere coaxen & modem (telefoon aan modem aansluiten)?
Inderdaad... maar dat had je al langer kunnen zien op de link gepost door raf1.

Afbeelding

Buitencoax (groen), binnencoax (rood), netwerk (blauw), electriciteit (zwart), telefoon (grijs). Met de combi modem/router die men tegenwoordig plaatst zitten modem en switch trouwens in één toestel.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”