Nummerreeksen

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Twitter: MisterTommie
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

Ik vroeg me af, hoe je in België nummerreeksen kan verkrijgen, zoals je bij vele grote bedrijven ziet...

Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld meerdere (zowel vaste als mobiele) telefoonnummers die elkaar opvolgen.
Hoe kan dit bij de verschillende operatoren verkregen worden?
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Die koop je gewoon. :D

Wij hebben op het werk bijvoorbeeld 051 xx xx 50 t.e.m. 69 en dan 80 t.e.m. 89
Die laatste 80 t.e.m. 89 is enkele jaren later bij gekocht toen er meer mensen en dus telefoontoestellen bijkwamen, we wouden natuurlijk 70 t.e.m. 79 maar daar was al 1 nummer door een andere firma in gebruik...

Met alle gevolgen van dien, sommige mensen geven hun interne nummer door, maar dat klopt natuurlijk niet meer. (intern nummer op telefooncentrale is bijvoorbeeld "71" maar om deze van extern te kunnen bellen moeten ze "81" gebruiken...

PS: Ik denk dat die firma al gevloekt heeft van het aantal telefoontjes dat niet voor hun was...

edit: even in mijn mails gezocht naar meer details:
Ellen van Belgacom schreef:
Zonder BTW komt dit op €7,4368/maand.

Mvg,
Phone Sales Representative
Customer Care
Afbeelding
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Bij voip providers als weepee, ovh, 3starsnet, edpnet, ... kan je deze gewoon vragen en doen ze er niet moeilijk om. Bij Belgacom of Telenet meen ik mij te herinneren dat dit een extra kost is.

Wat GSM betreft zal je altijd moeten navragen. Hoeveel nummers heb je nodig? Dikwijls vind je - bij goed zoeken - wel een paar opeenvolgende nummers.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

Nog een beetje meer detail;

Ik spreek hier nu over Belgacom (alleen hier ervaring mee)

Contact genomen met belgacom
Situatie uitgelegd (ik wil xx extra nummers)
Dossier opgemaakt door belgacom, die een check doen op u vorige nummerreeks(en) en laten weten wat er nog allemaal mogelijk is.
Teken dossier en betaal xx per maand.
Done

Geen idee of dit ook met de mobiele nummers gaat.
Afbeelding
krisken
userbase crew
userbase crew

Yeps, met mobiele nrs gaat dit exact hetzelfde :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

FunkStar schreef:Wij hebben op het werk bijvoorbeeld 051 xx xx 50 t.e.m. 69 en dan 80 t.e.m. 89
Ik ga hier enkel over ISDN lijnen spreken, en wat specifieker uitleg geven over nummer reeksen met de pro en contras:
Voor die speciale reeksen van 10 spreek je meestal over een DDI reeks (Direct Inward Dialing of direkte inkiezing).
Voor een ISDN lijn is dat per reeks van 10 nummers + de mogelijkheid maximum nog 5 gewone bestaande nummers bij te zetten.
Voor een ISDN lijn van 2Mb is het een reeks van 100 nummers + de mogelijkheid nog 5 gewone bestaande nummers bij te zetten.

1ste probleem met DDI is dat je meestal een PABX moet hebben die het dan nog ook ondersteund ....
DDI = Point To Point .... hiermee word bedoeld dat er achter de ISDN maar 1 applikatie mag gekoppeld zijn aan de S0 bus en dat
is meestal een PABX en in de PABX mag je meerdere applikaties koppelen
VB: ISDN toestel, ISDN fax - Modem, enz .... !

gewone nummers = Point To Multipoint .... hiermee word bedoeld dat er achter de ISDN meerdere applikaties mogen
gekoppeld worden aan de S0 bus....
VB: PABX + ISDN modem + analoge converter + ISDN fax, enz ....
Bij deze systemen horen een gewone BA, een Twin, een Cascade schakeling van meerdere ISDN lijnen met 1 hoofdnummer ....

2de probleem met een reeks van 10 nummers, het is niet omdat je 10 nummers hebt dat je ook 10 lijnen hebt !!
Standaard is een ISDN lijn 2 kanalen (2 lijnen) !
Technisch gesproken kan je 10x10 nummers hebben = 100 nummers in totaal maar daarmee heb je nog geen 100 lijnen 8)

3de probleem zoals FunkStar schrijft, als je later nog een pakket bijbesteld zit het er dik in dat de reeksen niet meer volgen
en dan zit je met zo van die stoten interne nummering is anders dan externe nummering ....
Wat je kan doen is laten herprogrammeren in de PABX centrale .... als het mogelijk is natuurlijk en als men dat ook wil !

4de probleem is dat sommige PABX'en niet altijd de 5 bestaande gewone nummers niet toe lieten ....

En dan gewoon een bijkomende technische info:
als het nummer binnenkomt in de PABX, gaat deze de Clip bekijken en leest die van achter naar voor ....
051 xx xx 53 in dit geval heeft hij genoeg met 53 om het dan door te zetten naar intern toestel 53 (inkiezing)
en dan kom je bij een 5de probleem is als je een pakket bijbesteld dat je bijvoorbeeld een bestaand pakket hebt van pakweg ....
051 12 34 50 t.e.m. 69 en dat het nieuwe pakket 051 67 89 50 t.e.m. 69, hier heb je wel een andere reeks maar
de 2 cijfers achteraan zijn identiek, er zit dan niets anders op dan ofwel ander pakket van 10 nummers of de
interne benummering veranderen, vb: de 3 laatste cijfers gebruiken
Toestellen 450 tot 469 en toestellen 950 tot 969 en de PABX verplichten de 3 laatste cijfers te bekijken inplaats van de 2 laatste !!

PS: een ISDN lijn is minimum 2 kanalen (2 lijnen)
een ISDN 2Mb is minimum 30 kanalen (30 lijnen)

Dit geld voor Belgacom maar feitelijk ook voor alle providers die standaard EURO ISDN toepassen ....
krisken
userbase crew
userbase crew

Qua ISDN kan dit kloppen, maar goed, dit waren ze toch aan het uitfaseren?

Telefonie = EDPnet + OVH
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 46 keer

Is dat zo ? Wij hebben hier alleszins nog een PRA (ISDN 2 Mbit) liggen en hebben toch nog geen bericht gehad dat dit moet overgezet worden ofzo ?
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

Bssoft, jij kent er duidelijk meer van dan mij ;-)

Ik beheer onze telefooncentrale wel maar das tegenwoordig allemaal met een mooie GUI, wat er achter zit ken ik héél wat minder.
Wij hebben een "Forum Phone 700" met de OMC 711 52.1a beheersmodule.
Daar kan ik alles op doen, interne nummers wijzigen, interne nummers koppelen aan andere nummers, groepen maken, etc...

Ik denk niet dat ze bezig zijn met het uitfaseren van de ISDN lijnen, deze telefooncentrale staat hier mss een jaartje, de vorige is vervangen (gratis installatie) en de huur is lager... Wij hebben dus 5 van die ISDN "bakjes" we kunnen daarmee 10 gelijktijdige oproepen ontvangen (vb. 5 inkomende en 5 uitgaande)
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

krisken schreef:Qua ISDN kan dit kloppen, maar goed, dit waren ze toch aan het uitfaseren?
Absoluut niet.
Maar alle ISDN klanten zullen (forced) omgezet worden naar ISDNoIP ....
Bij de klanten wordt er dan een "IAD box" of Bizz IP box gezet achter de BBox3-a.

Reden is dat de nieuwe kaarten in de ROP (VDSL/ADSL) niet compatibel zijn met ISDN.
De ADSL2+ frequenties voor Annex A overlappen namelijk met het ISDN spectrum.

Ook in het licht van de afbraak van de centrales, komt alle telefonie in de toekomst vanaf de ROP, en dat is alleen PSTN (PES = PSTN emulation). Voor ISDN is er dus een andere oplossing bedacht, namelijk de 'IAD box"

Dit is eigenlijk een One Access One 100 box (Franse makelij), maar door Belgacom rebranded naar "Bizz IP box-2B/2A/5E Wifi Voice". Op zo'n One Access One box kan je tot 4 ISDN poorten (8 gesprekken) gaan (via insteekmodules), maar ik denk dat de Belgacom versie 2 ISDN BRI's heeft. Datasheet: http://www.oneaccess-net.com/onesite/da ... e100dm.pdf

In 't kort: neen ISDN is (nog) niet dood :)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Bssoft schreef: Ik ga hier enkel over ISDN lijnen spreken, en wat specifieker uitleg geven over nummer reeksen met de pro en contras:
Dank voor de uitgebreide uitleg over ISDN (in België). Maar ik denk dat de TS geen ISDN in gedachten had, maar meer op zoek was naar de mogelijkheid om reeksen te krijgen voor aparte (analoge) telefoonlijnen, en/of een aantal GSM's.
Bssoft schreef:1) DDI = Point To Point .... hiermee word bedoeld dat er achter de ISDN maar 1 applicatie mag gekoppeld zijn aan de S0 bus en dat is meestal een PABX en in de PABX mag je meerdere applicaties koppelen
2) gewone nummers = Point To Multipoint .... hiermee word bedoeld dat er achter de ISDN meerdere applicaties mogen gekoppeld worden aan de S0 bus...
Ter aanvulling: in de huidige VoIP wereld kan je dit best vergelijken met:
1) Point-to-point = SIP trunk. Hier kan je ook één applicatie aan koppelen (vb VoIP centrale), maar je kan op die ene registratie verschillende nummers hebben. In de centrale programmeer je dan welke toestellen op welke nummers reageren.
2) gewone nummers = individuele VoIP accounts

Het aantal gelijktijdige gesprekken op zo'n SIP trunk is bepaald door
  1. hoeveel kanalen jouw VSP ondersteunt (vb WeePee = 32 kanalen per trunk dacht ik).
  2. hoeveel je eigen hardware ondersteunt (vb: mijn fritzBox is beperkt tot 5 gelijktijdige gesprekken).
  3. last but not least: je eigen internet bandbreedte (uplaod and download).
Bssoft schreef: 3de probleem zoals FunkStar schrijft, als je later nog een pakket bijbesteld zit het er dik in dat de reeksen niet meer volgen
en dan zit je met zo van die stoten interne nummering is anders dan externe nummering ....
Dit probleem wordt in feite veroorzaakt door de keuze van Belgacom (nu BIPT) voor een vast aantal cijfers in het telefoonnummer.
Daardoor wordt ieder nummer individueel toegekend, en kan het gebeuren dat de volgende reeks weggegeven is.

In Duitsland heeft men dit probleem niet, het aantal cijfers in een telefoonnummer is variabel:
Je krijgt daar een hoofdnummer: vb 12345-0
De extenties van jouw centrale worden er gewoon aan toegevoegd (in plaats van de 0)
Heb je maar 30 nummers nodig, dan gebruik je 12345-01 tot en met 12345-29
Als jouw bedrijf uitbreidt, kan je gewoon verder doen tot 12345-99.
Bssoft schreef: Dit geldt voor Belgacom maar feitelijk ook voor alle providers die standaard EURO ISDN toepassen ....
Ik zou eerder zeggen: Dit is het gevolg van de manier waarop EURO ISDN in België geïmplementeerd werd :).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

philippe_d schreef: Dit is eigenlijk een One Access One 100 box (Franse makelij), maar door Belgacom rebranded naar "Bizz IP box-2B/2A/5E Wifi Voice". Op zo'n One Access One box kan je tot 4 ISDN poorten (8 gesprekken) gaan (via insteekmodules), maar ik denk dat de Belgacom versie 2 ISDN BRI's heeft.
In 't kort: neen ISDN is (nog) niet dood :)
Er zijn 3 modellen van One 100 box:
Met 2 poorten ( 4 gesprekken)
Met 4 poorten ( 8 gesprekken)
Met 8 poorten (16 gesprekken) ....

PS: wat ook mogelijk is DDI nummers laten overzetten naar VOIP .... heb je terug andere mogelijkheden en kan je de
ISDN PABX weg laten .... en kiezen voor een VOIP PABX !

Wat PSTN betreft, vroeger bestond ISDN niet dan waren het analoge inkiezingen, probleem dat was niet goedkoop !!
Je moest toen minimum 100 nummers nemen (als ik mij niet vergis) !!

Je had inkomende DDI lijnen (was gewoon lijnen zonder kiestoon, gekend als junktielijnen.
Je had ook uitgaande lijnen nodig en deze hadden wel kiestoon ....

Had de klant 10 inkomende nodig en 10 uitgaande dan had hij minstens al 20 paar nodig in de kabel die in het huis
binnenkwam .... kan je voorstellen dat grote firma's met honderden lijnen een enorme introduktiedoos nodig hadden ....

En dan nog eens 2 maandelijks voor al deze lijnen huur betalen (ook voor de junktielijnen) ....
Volgens mijn weten bestaat dit niet meer (vervangen door ISDN 8) )

Zo dat was even wat vervlogen geschiedenis :idea:
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”