Kroes wil meer spectrum voor wifi

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Eurocommissaris Neelie Kroes vindt dat er meer spectrum beschikbaar moet komen voor wifi. Ze baseert zich op een nieuwe studie die de populariteit van wifi aantoont.
Bron : http://datanews.knack.be/ict/nieuws/kro ... 02/08/2013

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Moet men daar onderzoek voor doen :bang:
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Ik denk het wel ja, zou nog al jammer zijn dat plotseling een raket in een stad crasht om dat de EU een militaire band heeft open gemaakt.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

r2504 schreef:Moet men daar onderzoek voor doen :bang:
Zucht, natuurlijk weet iedereen dat wifi populair is, maar men gaat geen hele studie wijden aan het aantonen van de populariteit van wifi. Dat is één van de conclusies die men uit die studie kan trekken, maar gaat wel over meer dan dat.

Ik weet niet of meer wifi echt de oplossing is op lange termijn. Langs de ene kant is het leuk als je gratis wifi hebt op een locatie, langs de andere kant is wifi meestal veel te onbetrouwbaar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

gm123 schreef:Ik weet niet of meer wifi echt de oplossing is op lange termijn. Langs de ene kant is het leuk als je gratis wifi hebt op een locatie, langs de andere kant is wifi meestal veel te onbetrouwbaar.
In publieke WIFI op zich geloof ik ook niet echt... de dekking is daarvoor veel te complex en moeilijk. We weten echter wel allemaal dat wanneer je 5 a 10 jaar geleden scande naar WIFI je amper één station kon zien... vandaag de dag zie ik er ongeveer 20 en dat in een rustige buurt. Ook TN Homespot en BGC FON zorgen ervoor dat er veel meer stations zijn zodat de kans op interferentie ernstig stijgt... maar ook de nood aan hogere snelheden vereist meer spectrum.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

r2504 schreef:Ook TN Homespot en BGC FON zorgen ervoor dat er veel meer stations zijn zodat de kans op interferentie ernstig stijgt...
een TN homespot en een BGC fon worden toch enkel uitgezonden als de wifi van de betreffende klant aan staat? En dan toch nog op hetzelfde kanaal? Dus zie je wel meer SSID's, maar niet meer stations. Of ben ik nu verkeerd?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Correct... maar potentieel komen er gewoon meer (ook wat het gebruik ervan betreft, al is het maar één SSID).
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

"Zo denkt Europa dat het een goede zaak zou zijn om wereldwijd het spectrum van 5150 MHz tot 5925 MHz enkel voor wifi-gebruik te reserveren."

ik ben voor ... maar dan gaat bipt weer zagen dat het stoort op weer-radars :p Snap echt niet dat die weer-radars ( die miljoenen kosten )in dat spectrum moeten zitten of last heben van een signaalke van max 1 Watt EIRP ( van een device van 100 euro ) .. denk dat ze nog veel werk/meserie gaan hebben daarmee ...
Daar is toch echt nie over nagedacht vind ik ..

Want men zegt wel op 5ghz is er plaats zat en meer bandbreedte .. alleen verteld men er niet bij dat er zogeheten "DFS" kanalen zijn .. als er dus een radar in de buurt zit MOET je al deeltje van dat spectrum afgeven :( 5180Mhz moet je al nie gebruiken ( indoor freq) want de meeste Telenet Hotspots zenden op die freq uit .. ( ack ack ack )

Exclusief voor WIIFI is niet meer uitwijken voor Radars voor mij :)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

krisken schreef:
r2504 schreef:Ook TN Homespot en BGC FON zorgen ervoor dat er veel meer stations zijn zodat de kans op interferentie ernstig stijgt...
een TN homespot en een BGC fon worden toch enkel uitgezonden als de wifi van de betreffende klant aan staat? En dan toch nog op hetzelfde kanaal? Dus zie je wel meer SSID's, maar niet meer stations. Of ben ik nu verkeerd?
Elke zo'n geval heeft een eigen SSID en Mac adres, pure spectrumvervuiling. Zo zat ik ergens waar er een vijftigtal wifi netwerken zijn, welgeteld twee zitten er op 5GHz, en tijdens de (drukke) avonduren kan je fluiten naar meer dan 1Mbit over 2.4GHz WiFi.

En meer spectrum voor WiFi in de 5GHz band is goed, maar niet echt noodzakelijk doordat quasi niemand het gebruikt en het ook niet zo ver reikt zodat men met minder spectrum kan toekomen. Zolang men het maximale toelaatbare zendvermogen niet verhoogt is meer spectrum niet nodig. (tenzij channel bonding met 802.11AC meerdere blokken van 80/160MHz naast elkaar kan gebruiken om zo meerdere Gbits door de lucht te krijgen, :-D )
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”