Bron : http://datanews.knack.be/ict/nieuws/bel ... 02/08/2013België haalt nog net de top 10 van landen met de snelste internetverbindingen ter wereld. In de ranking van Akamai Technologies moet ons land 4 plaatsen prijsgeven.
België boert achteruit in top 10 snelste internet ter wereld
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Net om die reden is het bedroevend dat we pas op 10 staan.Landen met een kleine oppervlakte zoals België en Hong Kong (nummer 1 in de wereld) hebben het uiteraard makkelijker om overal snelle internetverbindingen aan te leggen dan grote landen waar het moeilijk is om kabels door te trekken naar afgelegen gebieden.
- krisken
- userbase crew
Begrijpelijk, deels ook omdat er bij ons afgelegen gebieden zijn waar je niet snel snel even een kabeltje heen trekt (Ardennen). Ook denk ik dat, aangezien er amper concurrentie is in Wallonië, deze taak dus volledig voor Belgacom is. Het gros van de lijnen op inmiddels verouderde ADSL(2) technologie bevind zich dan ook daar (vaak nog aan 1mbit).
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
De Ardennen... afgelegen... lol ! Vijf uur met de auto rijden zonder één huis te zien... DAT is afgelegen !krisken schreef:Begrijpelijk, deels ook omdat er bij ons afgelegen gebieden zijn waar je niet snel snel even een kabeltje heen trekt (Ardennen).
- krisken
- userbase crew
Laat me dan "afgeleven" vrij vertalen in "minder makkelijk bereikbaar dan de huizen in Vlaanderen". Zucht...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Ik begrijp je wel maar ik wil gewoon aantonen dat het een non-issue of flauw excuus is.
Haast alle andere landen zijn groter dan ons en leggen wel dat kabeltje naar dergelijk gebied.
Haast alle andere landen zijn groter dan ons en leggen wel dat kabeltje naar dergelijk gebied.
- krisken
- userbase crew
Op zich is er op veel plaatsen fiber in de Ardennen. Immers, anders zouden VDSL2 (je ziet er in de dorpjes eigenlijk vrij veel ROP's staan) en ADSL niet echt mogelijk zijn. Echter begrijp ik best dat ze eerst investeringen doen in "het platteland" daar de afzetmarkt hier gewoonweg groter is. Dus zal men de beloofde VBB's eerst hier plaatsen en niet in de Ardennen voor 2 man en een paardekop. En waarom zou Belgacom zich haasten om snel uit te bereiden in de Ardennen? Daar hebben ze praktisch een monopolie op zich?
Telefonie = EDPnet + OVH
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1959 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Het is gissen naar de oorzaak maar deze studie toont aan dat snelheden van 50 Mbps, 60 Mbps en 120 Mbps als een pudding in mekaar zakken vanaf het moment dat je met een buitenlandse (Akamai)-server connecteert.
Hetzelfde fenomeen zie je als je Speedtests doet via buitenlandse servers.
Hetzelfde fenomeen zie je als je Speedtests doet via buitenlandse servers.
- krisken
- userbase crew
Binnen europa haal ik toch nog steeds het maximale uit mijn lijn. Van de 70mbit haal ik toch ruim 60mbit in heel europa. Dus lijkt me niet zo een probleem? Ook heeft Akamai een serverpark in Amsterdam waar de meeste isp's van ons wel mee zijn verbonden via nl-ix of ams-ix...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Net even getest en ook ik haal (quasi) dezelfde snelheden romdom Europa. Het enige verschil is dat ik logischerwijze iets hogere ping heb.
Met: Telenet Business Fibernet M over Wifi 5Ghz
- 57.62Mbps down, 4.78Mbps down in België - ping 7
- 57.24Mbps down 4.72Mbps up in London (Vodafone UK) - ping 25
- 57.32Mbps down 4.71Mpbs up in Frankrijk (OVH) - ping 25
enzovoort.
Met: Telenet Business Fibernet M over Wifi 5Ghz
- 57.62Mbps down, 4.78Mbps down in België - ping 7
- 57.24Mbps down 4.72Mbps up in London (Vodafone UK) - ping 25
- 57.32Mbps down 4.71Mpbs up in Frankrijk (OVH) - ping 25
enzovoort.
- gbmed
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
- Bedankt: 126 keer
Dan ken je VOO blijkbaar niet. Hebben zelfs een overeenkomst met TN. Daarom is VOO in Wallonië zo wat hetzelfde als TN in Vlaanderen. Belgacom's grootste concurent !krisken schreef:Ook denk ik dat, aangezien er amper concurrentie is in Wallonië, deze taak dus volledig voor Belgacom is.

- krisken
- userbase crew
Ik ken VOO zeker, maar die zijn belange niet zo goed vertegenwoordigd in Wallonië als Telenet in Vlaanderen is! In een paar grotere steden zijn deze actief, maar in de Ardennen zal je ze niet snel vinden.
Telefonie = EDPnet + OVH
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Ik vind het nogal kort door de bocht van Data News om de 2 met elkaar te vergelijken. Ja, het zijn de 2 kleinste landen uit de lijst, maar België is in oppervlakte nog steeds bijna 30 keer groter dan Hong Kong.r2504 schreef:Net om die reden is het bedroevend dat we pas op 10 staan.Landen met een kleine oppervlakte zoals België en Hong Kong (nummer 1 in de wereld) hebben het uiteraard makkelijker om overal snelle internetverbindingen aan te leggen dan grote landen waar het moeilijk is om kabels door te trekken naar afgelegen gebieden.
Wat krisken waarschijnlijk wil zeggen is het volgende:r2504 schreef:De Ardennen... afgelegen... lol ! Vijf uur met de auto rijden zonder één huis te zien... DAT is afgelegen !krisken schreef:Begrijpelijk, deels ook omdat er bij ons afgelegen gebieden zijn waar je niet snel snel even een kabeltje heen trekt (Ardennen).
Bevolkingsdichtheid Hong Kong: 6.479,6/km²
Bevolkingsdichtheid België: 341,9/km²
En als we dat dan nog eens in regio's opdelen:
Vlaanderen (met Brussel): 547 inw./km²
Wallonië: 210,54 inw./km²
Conclusie: Hong Kong is een veel kleiner land dat met zo'n hoge bevolkingsdichtheid bijlange zoveel niet hoeft te graven om kabels te leggen dan België. Ze hoeven minder lange glasvezels te leggen en hebben waarschijnlijk ook een groter bereik naar klanten toe. Geen wonder dat het daar vooruit gaat... om dan nog maar te zwijgen over onze lintbebouwing die extra roet in het eten gooit.
Wat de Oost-Europese landen betreft: die hebben een paar generaties "telefoonkabel" en dergelijke gemist en hebben wat dat betreft direct een deftige infrastructuur kunnen aanleggen zonder eerst de schuld van het oude systeem te moeten afbetalen.
-
- Deel van't meubilair
Het gaat hem niet alléén om Hong-Kong... er staan zelfs landen tussen die we beschouwen als "ontwikkelingslanden" zoals Roemenie.Kenw00t schreef:Ja, het zijn de 2 kleinste landen uit de lijst, maar België is in oppervlakte nog steeds bijna 30 keer groter dan Hong Kong.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1959 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Vergelijk Hong-Kong en Brussel en het bevolkingsdichtheidplaatje klopt wel. In Brussel ligt geen FTTH, in Hong-Kong wel.
Bevolkingsdichtheid en graafkosten heeft er écht niets mee te maken, het is puur een mentaliteitverschil ==> België boert achteruit omdat niemand een initiatief neemt.
Bevolkingsdichtheid en graafkosten heeft er écht niets mee te maken, het is puur een mentaliteitverschil ==> België boert achteruit omdat niemand een initiatief neemt.
-
- Elite Poster
Wat heeft dat er nu in godsnaam mee te maken...
- krisken
- userbase crew
Je moet in bxl eens iets proberen graven... nog een bijkomend probleem!raf1 schreef:Vergelijk Hong-Kong en Brussel en het bevolkingsdichtheidplaatje klopt wel. In Brussel ligt geen FTTH, in Hong-Kong wel.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
- Bedankt: 156 keer
De enige waarmee Belgie echt kan vergeleken worden is met onze buurlanden en daar laten we enkel Nederland voorop gaan. (een land zonder bergen)
Dus ik denk niet dat we het slecht doen in Belgie kwa snelheid.
Dus ik denk niet dat we het slecht doen in Belgie kwa snelheid.
-
- Deel van't meubilair
Nederland maakt ook volop een technologie sprong... daar is men volop bezig met FTTH... iets wat in Belgie zelfs nog niet in z'n kinderschoenen staat.
Nu op zich lig ik ook niet wakker van het "snelste"... zeker niet indien dit enkel en alléén op downstream gebied is.
Nu op zich lig ik ook niet wakker van het "snelste"... zeker niet indien dit enkel en alléén op downstream gebied is.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
nog niet in zijn kinderschoenen? En wat zijn de ftth trials dan?
Er wordt niets gecommuniceerd tenzij alles duidelijk is, dus wie zegt dat Telenet of Belgacom niet bezig zijn met ftth (of durf ik zeggen een andere operator)?
Er wordt niets gecommuniceerd tenzij alles duidelijk is, dus wie zegt dat Telenet of Belgacom niet bezig zijn met ftth (of durf ik zeggen een andere operator)?
-
- Deel van't meubilair
Hoeveel trials zijn er geweest... je kan ze op één hand tellen en verschillende ervan zijn ondertussen gestaakt. Het eerste commercieel aanbod zijn de kinderschoenen... zolang de trials niet voorbij zijn is de bevalling nog niet gedaanLord Utopia schreef:En wat zijn de ftth trials dan?

Nogmaals, er is geen enkel commercieel aanbod voor consumenten.Lord Utopia schreef:Er wordt niets gecommuniceerd tenzij alles duidelijk is, dus wie zegt dat Telenet of Belgacom niet bezig zijn met ftth (of durf ik zeggen een andere operator)?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
Binnenkort maakt SamKnows hun resultaten bekend van de test waar ook verschillenden hier aan deelnemen, resultaten zullen gebaseerd zijn op de metingen die gedaan worden in september 2013. Ik wacht liever de resultaten van die test af vooraleer speculaties te maken
Het bericht zegt ook niet veel over hoe de metingen gebeurd zijn edm.

-
- Elite Poster
Klopt, van Belgacom wist ik dat maar weet iemand of Telenet dit ook reeds doet en in evenredige mate?
't Zou een goede indicatie zijn voor de toekomst...
't Zou een goede indicatie zijn voor de toekomst...
-
- Deel van't meubilair
FTTN (Fiber To The Node) zal je bedoelen... trouwens TN doet dat al 15 jaar !gbmed schreef:@r2504: elke nieuwe wijk krijgt nu al FTTH, het zou te gek zijn dat BGC nog koperdraad zou leggen.
In Nederland had men echter reeds in 2010 FTTH in 205 van de 408 gemeentes ! In Belgie heeft men in 2013 FTTH in enkele straten van een dorp of 5 (waar ondertussen enkele projecten al terug van gestopt zijn).
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Awelja, daar had ik toch een verklaring voor. Roemenië, Bulgarije en Letland zijn landen die na de val van het communisme in 1990 konden beginnen denken aan telecommunicatie, terwijl wij al een uitgebouwd telefonie- en tv-kabelnetwerk hadden. Ze zullen wel genoeg geld trekken van de EU om dat allemaal te sponsoren. Als ik het dan lees op Wikipedia dat de glasvezels echter per 25 boven straat hangen te bengelen en dat er weinig garantie is dat alles feilloos werkt, ja dan sta ik als land liever iets lager in dat snelheidslijstje, maar alles zit dan tenminste proper in de grond en vooral: het netwerk ligt er bijna nooit uit.r2504 schreef:Het gaat hem niet alléén om Hong-Kong... er staan zelfs landen tussen die we beschouwen als "ontwikkelingslanden" zoals Roemenie.Kenw00t schreef:Ja, het zijn de 2 kleinste landen uit de lijst, maar België is in oppervlakte nog steeds bijna 30 keer groter dan Hong Kong.
Ja, als we zo beginnen zou Brussel ook wel hoger in dat lijstje staan hoor.raf1 schreef:Vergelijk Hong-Kong en Brussel en het bevolkingsdichtheidplaatje klopt wel. In Brussel ligt geen FTTH, in Hong-Kong wel.

Dus omdat jij de oorzaak van het probleem denkt gevonden te hebben, hebben de andere factoren er niets meer mee te maken? Probeer gelijk waar eens te graven en aan de nodige vergunningen te geraken. Tussen aanvraag en oplevering ligt soms een jaar, ook al moet er maar een paar weken gegraven worden. Het ligt puur aan de trage gemeenten en instanties.raf1 schreef:Bevolkingsdichtheid en graafkosten heeft er écht niets mee te maken, het is puur een mentaliteitverschil ==> België boert achteruit omdat niemand een initiatief neemt.
Als ze in NL al in meer dan de helft van de gemeenten FTTH aanbieden sinds 2010, waarom staan die dan niet hoger in dat lijstje? Onze snelheden zijn dus zo slecht niet...r2504 schreef:In Nederland had men echter reeds in 2010 FTTH in 205 van de 408 gemeentes ! In Belgie heeft men in 2013 FTTH in enkele straten van een dorp of 5 (waar ondertussen enkele projecten al terug van gestopt zijn).
-
- Deel van't meubilair
Omdat Nederland een technologie sprong maakt... je zal hen dan ook wel snel zien stijgen de komende jaren.Kenw00t schreef:Als ze in NL al in meer dan de helft van de gemeenten FTTH aanbieden sinds 2010, waarom staan die dan niet hoger in dat lijstje? Onze snelheden zijn dus zo slecht niet...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
Kenw00t schreef: Als ze in NL al in meer dan de helft van de gemeenten FTTH aanbieden sinds 2010, waarom staan die dan niet hoger in dat lijstje? Onze snelheden zijn dus zo slecht niet...
Nederland heeft ook nog relatief veel ADSL liggen op afgelegen gebieden dat het gemiddelde serieus naar beneden haalt.
- gbmed
- Erelid
Neen, FTTH met snelheden tot 200 Mbps down en 50 Mbps up. Wanneer ga je het nu eens aannemen ?r2504 schreef:FTTN (Fiber To The Node) zal je bedoelen... trouwens TN doet dat al 15 jaar !gbmed schreef:@r2504: elke nieuwe wijk krijgt nu al FTTH, het zou te gek zijn dat BGC nog koperdraad zou leggen.

-
- Deel van't meubilair
Misschien moet je dan de website eens geven waar BGC dat commercieel aanbod voor particulieren heeft.gbmed schreef:Neen, FTTH met snelheden tot 200 Mbps down en 50 Mbps up. Wanneer ga je het nu eens aannemen ?
- gbmed
- Erelid
Misschien is het jaarverslag van 2012 iets om mee te starten ?
Bron: http://bit.ly/191m4OG pagina 8Fiber To The Home (FTTH): verdere technische en economische studies werden
uitgevoerd en voorbereidingen werden gestart om FTTH uit te rollen in nieuwe
verkavelingen.

-
- Deel van't meubilair
Blijkbaar lees jij niet goed... we hebben het over commerciele aanbiedingen voor particulieren (zoals in Nederland), niet over een proefproject in enkele straten of voorbereidingen in nieuwe verkavelingen ! BGC (en deels Telenet) hebben trouwens in het verleden te kennen gegeven niet te willen starten met fiber zolang alternatieve providers ook toegang tot dit netwerk zouden krijgen.
Op deze pagina zie je dat er in Nederland 31 providers een effectief aanbod hebben... hoeveel zijn er dat in Belgie... juist NUL !
Op deze pagina zie je dat er in Nederland 31 providers een effectief aanbod hebben... hoeveel zijn er dat in Belgie... juist NUL !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Sommigen hier zullen het zeker niet willen accepteren, maar het is een waarheid als een koe: op veel gebieden bevindt België zich nog in de Middeleeuwen. Toen wij in 1976 voor de eerste keer naar Spanje op reis gingen, dan reden ze in sommige gebieden nog met paard en kar rond. Ondertussen zijn we bijna 40 jaar verder en heeft Spanje ons op enorm veel gebieden voorbij gestoken. Die hebben niet alleen hun achterstand goed gemaakt maar hebben er bovendien nog eens een gigantische voorsprong bovenop. België blijft ter plaatse trappelen en iedereen weet: stilstaan is achteruitgaan in het leven. En tot spijt van wie het benijdt: het is de keiharde realiteit.
Een concreet voorbeeld: TV Vlaanderen is in 2006 van start gegaan als ik mij niet vergis. In dat jaar had de stomste bananenrepubliek in Afrika zelfs al satelliet uitzendingen.
Een concreet voorbeeld: TV Vlaanderen is in 2006 van start gegaan als ik mij niet vergis. In dat jaar had de stomste bananenrepubliek in Afrika zelfs al satelliet uitzendingen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Is helaas niet juist, maar ik kan jammer genoeg niet meteen de naam van een provider bedenken die glasvezel aanbiedt voor bedrijven. Ik werk in Ghislenghien en de hele zoning is daar voorzien van glasvezel, die loopt trouwens vlak naast het bedrijf waar ik werk. Bedoeling van deze glasvezelverbinding is (of was) een veertigtal industriegebieden in de provincie Henegouwen met elkaar te verbinden. Bedrijven konden een aansluiting nemen à rato van 250 euro per maand voor de goedkoopste aansluiting. Ik heb er jaren geleden naar geïnformeerd maar toen ik de kostprijs hoorde heb ik het aan mij laten voorbijgaan. Maar zoals gezegd, ik kan niet meteen op de naam van het project komen. En al evenmin op de naam van een provider. Maar het bestaat wel, zij het alleen voor bedrijven. Of er firma's zijn die er gebruik van maken weet ik ook niet. Kan mij best inbeelden dat je voor die prijs beter af bent met een VDSL aansluiting.r2504 schreef:Op deze pagina zie je dat er in Nederland 31 providers een effectief aanbod hebben... hoeveel zijn er dat in Belgie... juist NUL !
Enne... niet toevallig Henegouwen. Heel die provincie wordt beschouwd als een "economisch achterop gesteld gebied" en wordt zwaar gesponsord met geld van de Europese Unie (lees: uw en mijn belastingsgeld). Daar krijg je subsidie om een tekst te laten vertalen, een website te maken... Je kan het zo gek niet bedenken. En ja, ik heb een aantal van die subsidies aangevraagd en gekregen (o.a. voor het maken van website). Verder krijgen we daar subsidies voor de luchtzuiveringsinstallatie, de zonnepanelen, onze BRC norm...
Edit: toch iets gevonden
http://www.sofico.org/fr/les-missionstc ... re-optique
http://www.awt.be/web/res/index.aspx?pa ... oc,100,069
http://www.sectors.wallonia-export.be/f ... 27#item313
Blijkbaar is de firma Sofico belast met de exploitatie van glasvezel in Wallonië.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
- gbmed
- Erelid
Och laat maar, die commerciële aanbiedingen zijn er inderdaad (nog) niet. Maar BGC is wel degelijk bezig met FTTH en dit in élke nieuwe verkaveling/wijk, en dit zijn géén trials (nogmaals) maar erg concrete gevallen van FTTH.r2504 schreef:Blijkbaar lees jij niet goed... we hebben het over commerciele aanbiedingen voor particulieren (zoals in Nederland), niet over een proefproject in enkele straten of voorbereidingen in nieuwe verkavelingen ! BGC (en deels Telenet) hebben trouwens in het verleden te kennen gegeven niet te willen starten met fiber zolang alternatieve providers ook toegang tot dit netwerk zouden krijgen.
Vóór Juni 2014 zal BGC trouwens niets officiëels uitbrengen. Maar je vergist je wel degelijk, ik weet perfect over wat het gaat in de praktijk en beschik over info die jij niet hebt. Dus, voor een jaar zal je "gelijk" blijven hebben, achum

- krisken
- userbase crew
Dus als ik nu ga wonen in een nieuwe wijk dan zal er geen koper binnen komen, maar fiber (en dus ook modem aangesloten op fiber, en geen bbox 2/3)? Of denk ik nu fout?
Telefonie = EDPnet + OVH
- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
- Bedankt: 95 keer
Volgens een technieker van Belgacom waar ik ooit contact mee had bij een internet aansluiting wel.
Hij was (nu toch al bijna een jaar geleden) tester van iets "glasvezel achtig", ie wou het niet in woorden zeggen maar sprak wel over snelheden van > 50 Mbit up & download (vandaar mijn glasvezel gedacht) maar was toen toch nog niet zo tevreden. (naar het schijnt enorm veel uitval)
Ik heb specifiek achter up en download snelheid geïnformeerd anders kon het evengoed vectoring zijn
Hij was (nu toch al bijna een jaar geleden) tester van iets "glasvezel achtig", ie wou het niet in woorden zeggen maar sprak wel over snelheden van > 50 Mbit up & download (vandaar mijn glasvezel gedacht) maar was toen toch nog niet zo tevreden. (naar het schijnt enorm veel uitval)
Ik heb specifiek achter up en download snelheid geïnformeerd anders kon het evengoed vectoring zijn