Beste,
Ik heb hier volgende installatie neergepoot:
- Een B-Box 2 met Internet Maxi die een PPPoE opbouwt naar BGC.
- Achter deze B Box 2 draait een Linksys SPA3102. Deze heeft een vast IP en maakt via de NAT van de B Box 2 verbinding met het Internet.
- De B Box 2 heeft als DMZ het IP van de SPA3102 ingesteld gekregen. Dit om zeker te zijn dat we niet met routeringsproblemen of nat problemen zitten.
De SPA 3102 belt buiten via Betamax en inbound gaat het via WeePee.
Buitenbellen is nooit een probleem bij de klant. Dus blijkbaar is er geen enkel probleem met de registratie naar de Betamax.
Echter, na een bepaalde tijd dat de SPA3102 geboot is (ik vermoed een uur of 3 a 4) verliest de SPA3102 zijn verbinding met WeePee.
Registration status: failed (geen verdere details).
Enige oplossing is gewoon de SPA3102 rebooten en dan gaat het weer een paar uur goed.
Iemand een idee hoe dit komt?
Wat zouden de mogelijkheden zijn om dit probleem op te lossen. Zelf dacht ik aan het volgende:
- De SPA3102 zijn eigen PPPoE connectie laten opbouwen (dan is ie écht rechtstreeks buiten), toch voldoende PPPoE ter beschikking.
- De STUN server van WeePee gebruiken?
Nog iemand tips/ideeën?
Het is de eerste keer dat ik een SPA3102 configureer. Heb deze gewoon easy ingesteld:
- SIP server, SIP port, user id en pwd id en gaan met die banaan. Aan de rest van de geavanceerde settings ben ik niet geweest.
Heb ik iets over het hoofd gezien?
Herkend iemand dit probleem?
Wel raar dat er met Betamax geen problemen zijn.
SPA3102 verliest registratie WeePee na bepaalde tijd
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
-
- Elite Poster
Wat mij ook bijzonder hard opvalt is dat WeePee in zijn beheersportaal geen UserAgent (current useragent dan) weergeeft.
Ik heb ooit op dit account eens een C610IP (Siemens IP telefoon) aangesloten en die geeft ie altijd weer als useragent (cached).
Maar current useragent toont WeePee geen informatie over (blanco veld). Raar eigenlijk.
Ik begin steeds meer en meer te vermoeden dat de SPA3102 zich niet opnieuw (tijdig) registreert bij WeePee. In het beheerportaal van WeePee toont de interface aan wanneer de volgende validering moet gebeuren.
Ik weet niet precies hoe dit via SIP in zijn werk gaat:
- Stuurt WeePee een 'signaal' aan de SPA3102 dat hij zich opnieuw moet valideren?
- Of verwacht WeePee een validering van de SPA3102 binnen die periode die te zien is op het beheersportaal? En moet de SPA3102 zichzelf dan maar aanmelden binnen die periode?
Beetje zelfde systeem als een lease tijd van een DHCP offer dat afloopt.
Iemand die me wat meer informatie kan verschaffen?
Ik vermoed dat ik in die richting moet zoeken.
Ik heb ooit op dit account eens een C610IP (Siemens IP telefoon) aangesloten en die geeft ie altijd weer als useragent (cached).
Maar current useragent toont WeePee geen informatie over (blanco veld). Raar eigenlijk.
Ik begin steeds meer en meer te vermoeden dat de SPA3102 zich niet opnieuw (tijdig) registreert bij WeePee. In het beheerportaal van WeePee toont de interface aan wanneer de volgende validering moet gebeuren.
Ik weet niet precies hoe dit via SIP in zijn werk gaat:
- Stuurt WeePee een 'signaal' aan de SPA3102 dat hij zich opnieuw moet valideren?
- Of verwacht WeePee een validering van de SPA3102 binnen die periode die te zien is op het beheersportaal? En moet de SPA3102 zichzelf dan maar aanmelden binnen die periode?
Iemand die me wat meer informatie kan verschaffen?
Ik vermoed dat ik in die richting moet zoeken.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Heb je in de BBox2 iets gewijzigd?
Indien niet: ga naar de Telephony van de BBox2, en wijzig daar de VoIP poort van 5060 naar 5070 bijvoorbeeld.
Hoewel je de "Telephony" in de BBox2 disabled, blijft de BBox2 de poort 5060 soms vast houden
.
Wijzigen van de VoIP poort biedt soms wel de oplossing!
Als deze zich binnen die tijd niet terug aanmeldt, dan denkt de SIP server dat hij off-line gegaan is.
Bij uitgaande gesprekken heb je dit probleem niet, want er wordt opnieuw aangemeld bij het opbouwen van een gesprek.
Misschien kan je die re-register tijd in de SPA verkorten (vb naar 20 minuten).
Indien niet: ga naar de Telephony van de BBox2, en wijzig daar de VoIP poort van 5060 naar 5070 bijvoorbeeld.
Hoewel je de "Telephony" in de BBox2 disabled, blijft de BBox2 de poort 5060 soms vast houden

Wijzigen van de VoIP poort biedt soms wel de oplossing!
Inderdaad. Tijdens de registratie is er een "re-register" tijd afgesproken tussen de WeePee SIP server en de SPA.cyberbozzo schreef:Ik weet niet precies hoe dit via SIP in zijn werk gaat:
Als deze zich binnen die tijd niet terug aanmeldt, dan denkt de SIP server dat hij off-line gegaan is.
Bij uitgaande gesprekken heb je dit probleem niet, want er wordt opnieuw aangemeld bij het opbouwen van een gesprek.
Misschien kan je die re-register tijd in de SPA verkorten (vb naar 20 minuten).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Philippe,
bedankt voor je reactie.
1) ik ga morgenvroeg de spa3102 gewoon zijn eigen pppoe laten maken, dan ben ik van dat b box2 gedoe vanaf. Dan krijgt de ata zijn eigen publiek ip. Ik vertrouwde die b box2 al langs geen kanten, en nu zeker nietmeer na jouw bericht. Eigen pppoe sessie en dan hang ik qua routering nietmeer af van de b box2.
2) ik kan inderdaad de tijd van registreren en aanmelden bij de sip server wijzigen in de configuratie van de spa3102.
Nu staat die op 3600 seconden.
Ik vermoed dat het inderdaad hier iets mee te maken heeft.
Natuurlijk de vraag om zeker te zijn: na hoeveel minuten van inactiviteit ziet weepee de ata als "dood"? Kan weepee hierop antwoorden?
Alvast bedankt!
Pieter
Edit: nu je het me zegt. Tijdens al mijn gepruts met de installatie van het systeem heb ik eens proberen connecten via b box 2 met weepee. Ik heb aan die instelling van voip van de b box2 zitten spelen. Vermoedelijk staat de telephony nog actief. En die zullen mekaar dus wel interferen... Bedankt voor uw tip! Morgen ben ik ter plaatse en ga ik proberen... Thx!
bedankt voor je reactie.
1) ik ga morgenvroeg de spa3102 gewoon zijn eigen pppoe laten maken, dan ben ik van dat b box2 gedoe vanaf. Dan krijgt de ata zijn eigen publiek ip. Ik vertrouwde die b box2 al langs geen kanten, en nu zeker nietmeer na jouw bericht. Eigen pppoe sessie en dan hang ik qua routering nietmeer af van de b box2.
2) ik kan inderdaad de tijd van registreren en aanmelden bij de sip server wijzigen in de configuratie van de spa3102.
Nu staat die op 3600 seconden.
Ik vermoed dat het inderdaad hier iets mee te maken heeft.
Natuurlijk de vraag om zeker te zijn: na hoeveel minuten van inactiviteit ziet weepee de ata als "dood"? Kan weepee hierop antwoorden?
Alvast bedankt!
Pieter
Edit: nu je het me zegt. Tijdens al mijn gepruts met de installatie van het systeem heb ik eens proberen connecten via b box 2 met weepee. Ik heb aan die instelling van voip van de b box2 zitten spelen. Vermoedelijk staat de telephony nog actief. En die zullen mekaar dus wel interferen... Bedankt voor uw tip! Morgen ben ik ter plaatse en ga ik proberen... Thx!