Apartement aan zee: Gemeenschappelijk internet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

krisken schreef:Zelf begrijp ik de keus voor wireless internet wel (al zou ik er ook niet blij mee zijn) : de meesten verhuren hun appartement vermoedelijk. Hun huurders komen af met tablets en laptops waardoor wifi dus wel erg makkelijk is dan.
Dan lijkt een UTP-aansluiting per appartement mij logischer. Wie het verhuurt kan er dan nog een goedkope access point zetten voor de huurders. Minder onderhevig aan storingen en wie wil kan dan zelfs volledig bekabeld werken in plaats van draadloos. En volgens mij nog goedkoper ook.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:Dan lijkt een UTP-aansluiting per appartement mij logischer. Wie het verhuurt kan er dan nog een goedkope access point zetten voor de huurders.
Persoonlijk vind ik dat ook de beste oplossing.
MClaeys schreef:En volgens mij nog goedkoper ook.
De kost van de AP's (en vooral hun beheer) valt weg... maar in de plaats heb je wel meer werk (bekabling tot in ieder appartement wat niet altijd evident is).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

ITnetadmin schreef:Ik vraag me zijdelings af, als je in zo'n blok gaat wonen en er is / wordt gekozen voor gemeenschappelijk internet, maar je wil zelf perse een eigen lijn met fysieke aansluiting (ik denk maar aan mensen die beroepsmatig aangewezen zijn op een goeie verbinding, of een meer veeleisende consument), dan kunnen ze dat toch niet verbieden neem ik aan?
Natuurlijk niet. In ieder appartement is er een TV aansluiting (coax) en een Belgacom doos.
Dus bewoners die een eigen internet hebben of willen, kunnen dat natuurlijk verder doen. Ze kunnen nu kiezen om hun eigen abonnement verder te gebruiken, of te annuleren van zodra het gemeenschappelijk netwerk actief wordt.
Maar meebetalen vooor de gemeenschappelijke installatie (en huur) doen ze toch!
lion51 schreef:Wat men hier allemaal vergeet is de vrije keuze als eigenaar welk provider je wilt nemen.
Een groep eigenaars met syndicus op kop kunnen grote voorkeur hebben voor telenet en iedereen moet dit maar slikken
Telenet zal wel alle middelen en beloftes uit de kast halen om overal hun aansluitingen te krijgen en zo te verhinderen dat andere providers nog in die woningblok toegang krijgen.
De woningblok is zo'n 15 jaar oud denk ik.
In de kelders hebben zowel Telenet als Belgacom hun technische ruimtes en verdeelkasten.
philippe_d schreef:Ik schat dat er een 22-tal verdiepingen zijn, met 3 appartementen per verdiep.
Eens gekeken met google streetvieuw, er zijn maar 14-15 verdiepingen, dus gemiddeld 4 appartementen per verdiep (64 mede-eigendommen).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Waar zo'n verplichting is daar geen appartement of studio kopen
Men zou rap dat opgedrongen systeem afschaffen
Als eigenaar heb nog steeds recht om te kiezen want gezamenlijk internet is geen noodzakelijke behoefte en is in strijd met vrije markt economie.
Elektriciteit en gas verplicht men toch ook nie om gezamenlijk bij een aanbieder aan te sluiten
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1684 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

*offtopic*
Zover ik weet werken praktisch alle appartementsblokken met het systeem van mede-eigendom. Bij ons heeft de meerderheid besloten om bijvoorbeeld onze terassen te renoveren. Ons gebouw dateert van 1965 en het werd nu echt wel noodzakelijk! Kostprijs: zo tussen de 15.000 en 20.000 € per appartement (!). Diegene die niet akkoord waren, hebben toch ook moeten volgen. Er was wel een mogelijkheid om ofwel in een gemeenschappelijke lening te stappen, ofwel zelf het geld op te hoesten. Ook is een deel over een periodev an een paar jaar opgevraagd maar de grote moot wel in één keer.

Het is nog "erger" in kleinere blokken waar je met minder bent om grote kosten te dragen. Langs de andere kant heb jeh et voordeel dat als bijvoorbeeld het dak of de lift moet worden gerenoveerd je het niet zelf moet dragen maar kunt delen door xxx.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

r2504 schreef:
MClaeys schreef:Dan lijkt een UTP-aansluiting per appartement mij logischer. Wie het verhuurt kan er dan nog een goedkope access point zetten voor de huurders.
Persoonlijk vind ik dat ook de beste oplossing.
MClaeys schreef:En volgens mij nog goedkoper ook.
De kost van de AP's (en vooral hun beheer) valt weg... maar in de plaats heb je wel meer werk (bekabling tot in ieder appartement wat niet altijd evident is).
UTP is uiteraard de beste oplossing maar er zijn steeds meer devices waar je geen UTP kan op aansluiten. Dan spreek ik niet over alleen tablets of smartphones maar ook over laptops (bvb sommige ultrabooks). Ook is diefstal van een AP vrij eenvoudig lijkt me dan?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Ik vind dat er hier ondertussen héél erg rond de pot gedraaid wordt (en blijkbaar weinig mensen zijn met een appartement aan zee) :angel:

Ons appartement wordt ook beheert door een syndicus, de garage is in eigen beheer (uiteindelijk maakt dat allemaal niet veel uit, je moet maar een gek vinden die de boekhouding wil doen en het zich wil aantrekken)

Hoe je het ook draait of keert er zijn gemeenschappelijke kosten & er moeten gemeenschappelijke beslissingen genomen worden.
Gemeenschappelijk internet aan zee voor 60€ per jaar...... ik zou een gat in de lucht springen moest dit ook in ons appartement lukken ;-)

Soit, http://www.cisco.com/en/US/products/ps12249/index.html zijn goeie toestellen maar moeilijker te beheren dan : http://www.lancom-systems.de/en/product ... -overview/

Ik ben trouwens enorme voorstander van gezamenlijk internet, ieder voor zich krijg je een wildgroei aan wifi signalen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Ook is diefstal van een AP vrij eenvoudig lijkt me dan?
Ik denk dat er wel duurdere dingen in je appartement staan dan een eenvoudig AP.
iceke schreef:Soit, http://www.cisco.com/en/US/products/ps12249/index.html zijn goeie toestellen maar...
Je spreekt dan wel over AP's met prijzen van rond de 200 euro... terwijl een Unifi dezelfde mogelijkheden heeft voor een kwart van de prijs.
iceke schreef:ieder voor zich krijg je een wildgroei aan wifi signalen.
Het is inderdaad beter... maar enkele verdiepen hoger/lager zie je iemand anders z'n AP toch al niet meer.
krisken
userbase crew
userbase crew

Er zullen zeker wel duurdere zaken staan, maar het blijft een risico denk ik dan?
Overigens vind ik gratis wifi met minimaal 1mbit een must-have voor hotels en appartementverhuurders. Of dit gemeenschappelijk moet of niet...das een andere discussie :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:UTP is uiteraard de beste oplossing maar er zijn steeds meer devices waar je geen UTP kan op aansluiten. Dan spreek ik niet over alleen tablets of smartphones maar ook over laptops (bvb sommige ultrabooks). Ook is diefstal van een AP vrij eenvoudig lijkt me dan?
Je weet toch aan wie je verhuurt? En ik neem aan dat je achteraf je appartement wel controleert of dat laat doen voor er iemand nieuw in komt. Dus dan is die gestolen AP ook niet ver te zoeken (+ er zijn wel ergere dingen die men kan stelen denk ik dan inderdaad). En je kan deze desnoods in een afgesloten meubel plaatsen of wegsteken.
Met een eigen AP heb je dan ook dat probleem niet meer van toestellen die niet op LAN werken en kan ieder het voor zich uitmaken :).
Aangezien er blijkbaar al Telenet en Belgacom in de appartementen aanwezig is gok ik ook dat er een wachtbuis ligt met deze kabels in, dan hoeft UTP binnen krijgen niet eens zo moeilijk te zijn.

Nuja, dat moeten de bewoners natuurlijk zelf uitmaken he :) dat zou gewoon mijn voorkeur genieten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Overigens vind ik gratis wifi met minimaal 1mbit een must-have voor hotels en appartementverhuurders.
Een must-have... tja, ik beschouw het nog eerder als nice-to-have... ik heb nu éénmaal andere prioriteiten op vakantie 8)
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik denk dat we grotendeels dezelfde prioriteiten hebben op vakantie. Alleen zal je jou om 1u s nachts in bed terugvinden en ik nog even achter de pc zitten. Jij zal misschien een TV tijdens de nachtelijke uren meer apprecieren dan ik, om maar een voorbeeld te geven.

Telefonie = EDPnet + OVH
iceke
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Je spreekt dan wel over AP's met prijzen van rond de 200 euro... terwijl een Unifi dezelfde mogelijkheden heeft voor een kwart van de prijs.
FF snel gekeken.... de Pro versie met Poe kost 300€, appelen met peren vergelijken dus .(wat niet wil zeggen dat dit geen interessante toestellen zijn)
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik vind die pro moet PoE toch voor 169 eur excl btw/verzending.
We spreken toch over dezelfde? (https://www.interprojekt.com.pl/ubiquit ... -1267.html)

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

iceke schreef:appelen met peren vergelijken dus .(wat niet wil zeggen dat dit geen interessante toestellen zijn)
Inderdaad... want de vermelde Cisco (blijkbaar Meraki apparatuur) kan niet simultaan 2.4 en 5 GHz... terwijl de Unifi Pro dat wel kan. Ik dergelijke betonnen bunkers lijkt het mij trouwens weinig toegevoegde waarde om 5 GHz te voorzien... en zou ik gewoon gaan voor een Unifi AP (eventueel een LR versie).

Op zich is de Meraki oplossing trouwens mooi... maar aan alles hangt een prijs natuurlijk.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

idd... ik had snel op 2 websites gekeken waar ze blijkbaar veel te duur waren :bang:
Soit, prijzen liggen niet zoveel uit elkaar voor vergelijkbare toestellen, maar ik ga zeker eens kijken naar die goedkopere versie, voor een thuisomgeving of kleine kmo zijn die zeker interessant (voor een appartementsblok dus niet).

Kan je die toestellen centraal updaten ? Als je 40 toestellen hangt en je moet die 1 voor 1 gaan instellen ben je meer uren kwijt als de meerprijs van de toestellen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Dat kan met de centrale beheersoftware ja, allemaal eenvoudig up to date te houden. Zelfs kaarten inladen en de plaats aanduiden waar ze hangen kan (kan misschien ook bij andere merken, vond ik gewoon een handige feature). (Tenminste als je op de UniFi toestellen zou doelen)

Sent from my Lumia 900 using Board Express
krisken
userbase crew
userbase crew

Klopt, je kan dit inderdaad centraal beheren.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

iceke schreef:Kan je die toestellen centraal updaten ? Als je 40 toestellen hangt en je moet die 1 voor 1 gaan instellen ben je meer uren kwijt als de meerprijs van de toestellen.
Dat kan inderdaad... maar blader anders eens door hun manual, zo zie je meteen wat nog allemaal kan... http://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_A ... _Guide.pdf

Er zijn ook genoeg filmpjes te vinden op Youtube over hoe je alles kan configureren.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

iceke schreef:Ik vind dat er hier ondertussen héél erg rond de pot gedraaid wordt (en blijkbaar weinig mensen zijn met een appartement aan zee) :angel:

Is inderdaad zo,een app. aan de zee is dan ook niet goedkoop,vooral de kosten in het algemee ik hoor bedragen tussen een 7000 a 8000€ p.j kosten,alles inbegrepen dan wel.Kvind ook dat er internet moet zijn,maar het mag wel iets minder zijn,dan thuis want kosten lopen sterk op,en in een app. a/d/ zee,die geregistreerd staat als buitenverblijf,daar mag men ook niet permanent wonen (dus men moet nog een ander vast adres hebben) en dat brengt ook zijn kosten mee.Mocht iemand zich aangesproken voelen,men moet bij een bestaand app (geen spiksplinternieuw) een 15% kosten betalen,op het aankoopbedrag.
Laatst gewijzigd door TiTanium 27 jul 2013, 11:59, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ik betaal een 600 tal euro per jaar aan gemeenschappelijke kosten....
krisken
userbase crew
userbase crew

Hier waren ze 175 per kwartaal tot vorig jaar. Dan zijn ze naar 185/kwartaal gegaan. Spreek over 2 gebouwen : één met 12 appartementen, één met 8 appartementen.

Telefonie = EDPnet + OVH
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Sorry even terug naar onderwerp
Zit nu zelf aan zee bij vrienden en kon gisteren even praatje slaan met een bewoner in appartementsblok die zelf immokantoor heeft
Telenet verplicht tegenwoordig om alle appartementen te voorzien van afzonderlijke aansluiting voor de tv distributie per studio/appartement met andere woorden geen ringleiding meer voor een gezamelijke TVaansluiting en abonnementkost gedeeld over alle eigenaars van het gebouw
Hij besloot daaruit zelfs dat telenet nooit gaat toelaten een gezamenlijk internet uit te werken met een aansluitpunt en een abonnement, netwerkkabels en kosten delen door alle eigenaars.
Men mag immers geen internet onderling doorverkopen want delen in de kosten wordt zo beschouwd.
Hotels en studentenhomes vallen onder andere regels
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

Gemeenschappelijk internet op basis van consumentenabo's is natuurlijk niet conform de voorwaarden van de internetproviders. Maar met een bedrijfsabonnement is er geen vuiltje aan de lucht.

Zonder de details van de offerte te kennen vind ik de plaatsing van Wifi-toegangspunten in de gemeenschappelijke delen een zeer dom idee aangezien niemand in de gang of traphal gaat gaan zitten om met z'n laptop of tablet te internetten.

Aangezien in elk appartement een coax en Belgacom-koperpaar aanwezig is, lijkt het me een betere oplossing om gewoon een UTP-kabel bij te trekken en de bewoners de vrije keuze te geven om internettoegang en een individueel Wifi-toegangspunt aan te kopen bij de syndicus. Zo laat je de vrije keuze bij de bewoners en beperk je de gemeenschappelijke kosten voor bewoners die totaal geen behoefte hebben aan internet op hun appartement.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

lion51 schreef:Telenet verplicht tegenwoordig om alle appartementen te voorzien van afzonderlijke aansluiting voor de tv distributie per studio/appartement met andere woorden geen ringleiding meer voor een gezamelijke TV aansluiting en abonnementkost gedeeld over alle eigenaars van het gebouw
Ik ben er zeker van dat bij mijn ouders geen ringleiding ligt, maar individuele coaxen naar de kelder, maar daar zijn ze inderdaad aangesloten op een gemeenschappelijk abonnement (soort hotel abonnement). Kosten worden verdeeld via de syndicus.

Maar TN wilt natuurlijk liever individuele aansluitingen, ter voorbereiding van de afschaffing van de analoge kabel, en om iedereen interactieve DTV aan te smeren. Nochtans zou "TV met een kaartje" ook een oplossing zijn voor digitale TV (zelfs zonder individueel abbo) ;)
lion51 schreef:Hij besloot daaruit zelfs dat telenet nooit gaat toelaten een gezamenlijk internet uit te werken met een aansluitpunt en een abonnement, netwerkkabels en kosten delen door alle eigenaars.
Toch heeft Telenet hiervoor blijkbaar een offerte gemaakt.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Kvraag mij inderdaad ook wel af,hoe groot het % daar is van app( vakantieverblijven)die ook tv hebben.Bij Telenet is TV,met een kaartje inderdaad ideaal als het op de tv past natuurlijk.Blijkbaar heeft Telenet ook een bijzonder grote invloed in die sector want ik hoor hier niets over andere providers.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:vind ik de plaatsing van Wifi-toegangspunten in de gemeenschappelijke delen een zeer dom idee aangezien niemand in de gang of traphal gaat gaan zitten om met z'n laptop of tablet te internetten.
Appartementen hebben nu éénmaal een beperkte oppervlakte... ik denk niet dat je veel plaatsen gaat hebben die meer dan 10m verwijderd zijn van de traphal, dus die afstand is heus geen probleem met een deftig AP. Buiten enkele draagpunten stellen de muren in een appartementsgebouw ook niet veel voor (ga maar eens kijken naar een bouwwerf).
raf1 schreef:lijkt het me een betere oplossing om gewoon een UTP-kabel bij te trekken en de bewoners de vrije keuze te geven om internettoegang en een individueel Wifi-toegangspunt aan te kopen bij de syndicus.
En wie gaat de basis investering betalen... initieel moet je wel naar ieder appartement een UTP kabel leggen en een centrale switch/firewall voorzien. Ook is het moeilijker met een globaal abonnement vandaag X abonnees te voorzien en morgen Y.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

En wie gaat de basis investering betalen... initieel moet je wel naar ieder appartement een UTP kabel leggen en een centrale switch/firewall voorzien. Ook is het moeilijker met een globaal abonnement vandaag X abonnees te voorzien en morgen Y.
Zelfde als nu, de bewoners. Nu betaalt ook iedereen mee, zelfs al gebruiken ze het niet.
Waarom zou het moeilijker zijn met een globaal abonnement een aantal gebruikers te voorzien? En hoe vaak denk je dat ze appartementen bijbouwen in zo een blok? Er moet toch gewoon voorzien worden voor elk appartement? Net zoals nu dus, maar stabieler (meestal).
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dat is en kwestie van gemak en kosten besparing....

Als je wifi voor iedereen toegankelijk maakt voor 60€ per jaar zaagt er niemand over.

Als je 100€ setup kost gaat vragen voor een utp kabel te leggen en dan individueel gaat vragen of je internet moet hebben of niet krijg je dat er nooit doorgedrukt op een algemene vergadering. Uiteindelijk doe je zoiets in het algemeen belang van heel het appartement, niet in het belang van enkele individuen...

Er is altijd wel iets beter of goedkoper of toegepaster of weet ik veel wat..... maar als grootst gemene deler ? Helemaal geen slechte oplossing me dunkt.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1684 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Iceke heeft wel een punt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Ik ging er dan wel vanuit dat iedereen evengoed zou meebetalen aan het abonnement aangezien iedereen er met hetzelfde gemak gebruik van kan maken. Dus niet achteraf gaan vragen wie het eigenlijk wil. Nuja, heb geen appartement dus moet me over dergelijke zaken ook geen zorgen maken :).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”