Waarom krijgt Mobistar zo'n pandoering (op de beurs)?

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20130722_00666669

Min 25 procent. De keldering van de koers van Mobistar van vandaag is spectaculair. Maar het gaat niet om eenmalige accident. Het aandeel ligt al geruime tijd niet meer in de gunst van de beleggers.

In twee jaar tijd daalde de waarde van het aandeel van 50 naar nu nog amper 11 euro. Het is al van 2002 geleden dat de koers zo laag stond. Het aandeel staat ook al een hele tijd onder de prijs waartegen het in 1998 naar de beurs ging.

Waarom Mobistar zo’n ware pandoering op de beurs krijgt?

De bedrijfsleiding van het mobilofoniebedrijf heeft nu zelf de laatste stut weggenomen die het aandeel min of meer ondersteunde. Mobistar schrapt zijn dividend terwijl het bekend staat als een van de Belgische aandelen met het grootste dividendrendement.

Bovendien waagden beleggers zich de voorbije jaren en zelfs weken nog wel eens een gokje. Als het lijstje van Belgische beursgenoteerde bedrijven wordt gemaakt waarbij gespeculeerd wordt op een overname, dan werd en wordt Mobistar altijd extra aangestipt. Het zorgde de jongste maanden af en toe voor een koersopstoot.

Met de bekendmaking van de barslechte resultaten en het gebrek aan positieve vooruitzichten lijkt ook de hoop dat Mobistar een aantrekkelijke overnameprooi is, volledig te verdampen. Het mobilofoniebedrijf verdwijnt wellicht van de lijstjes bij beleggers die een speculatiegokje willen wagen.

Waarom het geloof in Mobistar wegebt?

Stilaan begint iedereen te beseffen dat Mobistar hard zal moeten gaan knokken om te overleven.

Voor zuivere mobiele telecomoperatoren in landen waar het merendeel van bevolking een gsm heeft, is het zeer moeilijk om nog groei te realiseren.

Meer zelfs. Het grote gevaar is dat ze geconfronteerd worden met een inkrimpscenario. Dat is te wijten aan de messcherpe concurrentie met de andere mobilofoniebedrijven en de almaar grotere regulering van de overheid. België is de perfecte illustratie. Het voorbije jaar zijn de gsm-tarieven in ons land zeer sterk gedaald. En de overheid maakt het de klanten almaar makkelijker om snel en zonder kosten over te stappen naar een andere operator.

De pogingen van Mobistar om uit deze krimp te geraken zijn bovendien grandioos mislukt. Zo stopte het goed twee maanden geleden met zijn gezamenlijk aanbod van internet, vast- en mobiele telefonie en televisie. En dat op een moment waarop kabelbedrijven zoals Telenet, de historische speler Belgacom er alles aan doen om de Belgen via zeer aantrekkelijke tarieven te lokken voor hun zogenaamde triple play-aanbod.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

het antwoord op de vraag is al gegeven: enkel het BGC/TN "duopolie" kan een triple pack aanbieden...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sorry maar als je kijkt naar de kwaliteit van hun mobiel netwerk (=core business) qua voice en data is het huilen met de pet op. Ze oogsten nu wat ze jarenlang gezaaid hebben: ipv. te investeren in hun netwerk max. cash naar de aandeelhouders.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
billeman
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 23 keer

inderdaad, is hier ook de reden dat ik ze na 15+ jaar als klant heb buiten gesmeten
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Goztow schreef:lijkt ook de hoop dat Mobistar een aantrekkelijke overnameprooi is, volledig te verdampen
Hoe lager de koers hoe groter de kans op een overname lijkt me... Telenet is haast verplicht dergelijke overname te doen.
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

De dierennamen strategie is volgens mij ook een deel van het probleem.
Mobiel: iPhone 16 Pro + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: Hey Telecom vast internet
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

@r2504

en TN blijft dan sucsesrijk met king&kong, ondanks het (slecht) mobiel netwerk!?
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 263 keer
Bedankt: 104 keer
Provider

Mobistar is gewoon te duur voor wat je maar krijgt !
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

Ik heb ook net vanmorgen onze 142 professionele GSM nummers naar Proximus gehaald. De totale factuur wordt daardoor maar liefst 39% goedkoper...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

wied schreef:en TN blijft dan sucsesrijk met king&kong, ondanks het (slecht) mobiel netwerk!?
Het "slechte" netwerk heeft hen toch ook niet verhinderd succesrijk te worden met King&Kong ?

Bij Proximus zal men in ieder geval niet moeten aankloppen en bij Base zal het ook onderhandelen zijn vanaf nul. De vraag is dus hoe sterk het contract van TN met Mobistar is als het gaat over overnames, maar vooral wil Telenet wachten op een overnemer ? Of de prijs te duur is is maar de vraag... hoe slecht het netwerk ook is, er hangt ook een licentie aan vast !
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 99 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Ik dacht dat Liberty Global bekend stond als een bedrijf dat kabel en enkel kabel als zijn core business zag, of heb ik dat verkeerd voor? Want nu ze het helemaal voor het zeggen hebben bij TN denk ik niet dat ze het zien zitten Mobistar over te nemen.

Zelf heb ik eerder dit jaar Mobistar ook aan de kant geschoven na 15j klant te zijn geweest. Hoofdreden voor mij was hun erbarmelijke data ontvangst, echt verschrikkelijk. Nu ik het hier lees dat ze idd jaren hoge dividenten hebben uitgekeerd ipv te investeren wordt het alsmaar duidelijk dat dit er inderdaad zat aan te komen.
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Telenet heeft een licentie, daarvoor moeten ze het niet doen.

veel valt er hier niet meer te pikken zeker nu dat er geen geld meer verdient mag worden aan roaming en dat weten potentiële overnemers ook.
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 654 keer
Bedankt: 40 keer

De laatste twee messen in hun rug waren:
- dat Base netwerk beter werd dan Mobistar netwerk.
- dat hun TV flopt en internet flopt en weggaat.

Geen triple plack en wat gaan ze doen joch.

Als je maar één productje overhebt, sta je bijna even ver als een virtuele provider, buiten dat ze dan nog duurder zijn dan MV :p

Dus het lijkt me dat Mobistar over paar jaar vervangen wordt door Telenet, wie weet koopt Telenet over, nu ze toch hun netwerk usen en er verder mee aan de slag gaan met de know how.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

r2504 schreef:
wied schreef:en TN blijft dan sucsesrijk met king&kong, ondanks het (slecht) mobiel netwerk!?
Het "slechte" netwerk heeft hen toch ook niet verhinderd succesrijk te worden met King&Kong ?

Nee da's juist en eerlijk gezegd vraag ik me af hoe al die mensen met alleen al zo'n slechte gesprekskwaliteit kunnen leven, plus de tarieven zijn ook al lang niet meer bij de goedkoopste.
Anderzijds weten we niet hoeveel van hun klanten een 2j contract hebben met een toestel bij, waardoor ze er wel nog ff moeten blijven. Ik denk eerlijk gezegd dat dat een serieus verschil zou maken.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Destijds was Telindus grootaandeelhouder van Mobistar.Het zal toen wrsl het idee geweest zijn,dat deze twee bedrijven zelfbedruipend konden zijn,en dus tech.onder elkaar konden delen.Maar Jhon Cordier(ook eigenaar toen,van KV Mechelen,in hun glorietijd) is overleden zijn bedrijf is overgenomen door Belgacom,en gewoon geintegreerd.Belgacom is wel verplicht geweest de aandelen Mobistar in het bezit van Telindus bij de overname,te verkopen op de beurs zo zijn ook heel wat meer aandelen van Mobistar bij gewone beleggers terecht gekomen dan eerst voorzien was en die zaten dus niet meer in vaste handen wat vroeger wel het geval was.Bovendien doet Telenet ook zijn best met het altijd maar vooruitschuiven v/d opening v/d kabel.Ik vraag me trouwens af,hoelang Telenet dit nog kan uitstellen.
Laatst gewijzigd door fluppie 24 jul 2013, 10:15, in totaal 3 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

bollewolle schreef:Ik dacht dat Liberty Global bekend stond als een bedrijf dat kabel en enkel kabel als zijn core business zag, of heb ik dat verkeerd voor?
Algemeen gezien wel (maar eerder uit kosten aspect - in de US zou het niet betaalbaar zijn denk ik een extra netwerk uit de grond te stampen)... maar ik denk ook wel dat ze zo slim zijn om de lokale marktsituaties te bekijken... de grote concurrent is BGC welke eveneens een mobiel netwerk heeft en dan lijkt het mij niet echt verstandig om niet met gelijke middelen te strijden, zeker als je weet dat het mobiele gedeelte toch wel een belangrijke toekomst factor is.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

"Dat komt doordat de prijzen voor mobiele telefonie gedaald zijn" is zogezegd de reden, positief toch :angel:
(Al vind ik persoonlijk hun dierentuin aan abonnementen te belachelijk klinken om te overwegen :wink:)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

honda4life schreef:(Al vind ik persoonlijk hun dierentuin aan abonnementen te belachelijk klinken om te overwegen :wink:)
En het is nog besmettelijk ook... sindsdien zien ze in Mechelen ook al roze olifanten rondlopen :lol:
nete
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 14 keer

Hun manier van actie voeren was ook niet al te snugger: De toenmalige CEO ging enkele jaren terug de doodsteek geven aan de vaste telefonie in België. Hoe ging hij dat doen ? Hij ging bellen naar..... vaste lijnen.... spotgoedkoop maken. Euh...
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

konda schreef:Telenet heeft een licentie, daarvoor moeten ze het niet doen.

veel valt er hier niet meer te pikken zeker nu dat er geen geld meer verdient mag worden aan roaming en dat weten potentiële overnemers ook.
Telenet mag dan wel een licentie hebben, maar ze bouwen geen netwerk uit. Wat verplicht is en waarvoor ze op de vingers zijn getikt door het bipt.
fluppie schreef:Destijds was Telindus grootaandeelhouder van Mobistar.Het zal toen wrsl het idee geweest zijn,dat deze twee bedrijven zelfbedruipend konden zijn,en dus tech.onder elkaar konden delen.Maar Jhon Cordier(ook eigenaar toen,van KV Mechelen,in hun glorietijd) is overleden,zijn bedrijf is overgenomen door Belgacom,en gewoon geintegreerd.Belgacom is wel verplicht geweest,de aandelen Mobistar,in het bezit van Telindus,bij de overname,te verkopen,op de beurs,zo zijn ook heel wat meer aandelen,van Mobistar,bij gewone beleggers terecht gekomen,dan eerst voorzien was,en die zaten dus niet meer in vaste handen,wat vroeger wel het geval was.Bovendien doet Telenet ook zijn best,met het altijd maar vooruitschuiven v/d opening v/d kabel.Ik vraag me trouwens af,hoelang Telenet dit nog kan uitstellen.
Komma's teveel?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Tja, ik tracht mijn vriendin daar nu ook al een tijd weg te krijgen. Verschillende tickets die al meerdere maanden aanslepen waar men niks aan doet. Mobiel internet dat met moeite haar mails wil binnentrekken op haar gsm, ... Pas op, vriendelijk personeel wel in de winkel en behulpzaam, maar de rest :bang:
Ik zie het nog wel overgenomen worden door Telenet, en die hebben poen genoeg om het netwerk wat op te krikken. Het is nodig!
Of ze verleggen hun business en worden puur netwerkbeheerder, een thuishaven voor virtuele providers en dan kunnen ze zich focussen op de kwaliteit en verbetering van hun netwerk.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”