Beste,
Ik ben vandaag overgeschakeld van een fibernet shake abonnement naar een Whoppa abonnement (zelfde prijs maar de snelheid zou 2x zo snel zijn, nl. 120mb/s).
Het probleem is echter dat ik deze snelheden helemaal niet benader wanneer ik draadloos surf. Ik heb al verschillende topics hieromtrent gelezen, maar ik kom er toch niet echt aan uit.
De huidige opstelling is als volgt:
CH6541E WiFi Voice Gateway --- D-link 10/100 Fast ethernet switch --> digicorder
+ CH6541E WiFi voice gateway --- U.S. Robotics MAXg router (staat er al meer als 10jaar en geeft een ander draadloos netwerk als de modem van telenet, we hebben internet op beide netwerken aangezien de router aangesloten is op de gateway). Het telenet netwerk is wel zo een 10mb/s sneller , ik denk omdat de router een g-router is en 'n' niet ondersteund. Deze router had de telenet technicus gewoon laten staan... Ik had dan gelezen dat er interferentie tussen de router en de modem zou kunnen zijn en dat dit leidt tot lagere snelheden. Ik heb dan de router uitgeschakeld (het netwerk is verdwenen), maar ik haal nog steeds zeer lage snelheden op het telenet wireless netwerk van de gateway...
Hier volgen enkele resultaten:
-Ethernet test (kabel verbind gateway met pc):
- Speedtest naar telenet server in Mechelen: 111mb/s download, 3.78 upload. Dit is prima voor mij
- Speedtest naar server in Brussel: 56mb/s download, 3 upload. Ik vind dit heel raar dat de snelheid opeens zo drastisch daalt wanneer ik niet test op de telenet server, is dit normaal? Ik ben niet erg thuis in dit soort zaken, maar ik zou denken dat de snelheden toch redelijk dicht bij elkaar zouden moeten liggen of niet?
- Wireless test met robotics Maxg router uitgeschakeld computer vlak naast modem:
- Speedtest naar telenet server in Mechelen: 45mb/s download, 3.6 upload
- Speedtest naar server in Brussel: 30mb/s download, 3upload
Wanneer ik de laptop verder verwijder van de modem dalen mijn snelheden nog sterker (haal nog maar een 30mb/s voor de server in Mechelen wanneer ik een verdieping lager zit).
- Indien ik de Maxg router inschakel (beter bereik over het hele huis, de telenet modem (gateway) heeft slechts een bereik in enkele kamers naast de modem) en dat netwerk gebruik haal ik lagere snelheden tussen de 20-40, maar dit zal wel liggen aan de verouderde router neem ik aan.
Mijn vragen zijn dus:
- Hoe komt het dat de wifi snelheden zo laag liggen? (het ligt blijkbaar niet aan de MAXg router aangezien wanneer deze uitgeschakeld is en er dus geen interferentie kan zijn, de snelheden nog steeds erg laag liggen?)
- Is het normaal dat de internet snelheid via kabel zo drastisch kan verschillen afhankelijk van de server in Mechelen of in Brussel?
- Kan ik iets doen aan het slechte bereik van de CH6541E gateway? En is het normaal dat de internet snelheid zo daalt wanneer ik slechts één verdieping vlak onder de modem zit? Met de oude router maakte dit geen verschil en had ik overal in het huis bereik, dus ik betwijfel dat het aan dikke muren etc zou liggen?
- De telenet dienst heeft mij verteld dat deze gateway normaal de WHOPPA snelheden ondersteund, klopt dit?
Alvast bedankt voor de hulp!
Met vriendelijke groeten,
Hildward
Whoppa trage snelheid
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 12 keer
Dit is perfect normaal. Zoals je zelf geconstateerd hebt, is je draadloze netwerk de bottleneck. Komt daarbij dat draadloze technieken sterk onderhevig zijn aan interferentie van andere draadloze signalen, zodat je verder verwijderd blijft van de theoretische maximum snelheden.
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1684 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Mogelijk was de server te Brussel net wat overbelast? Heb je dit meerdere keren getest? Ook eventueel een andere server, ergens in Nederland of zo, proberen?- Is het normaal dat de internet snelheid via kabel zo drastisch kan verschillen afhankelijk van de server in Mechelen of in Brussel?
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Die in Brussel is vrij traag. Probeer eens Oostkamp of zo?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Het lijkt inderdaad aan de server in Brussel te liggen, andere servers in de omgeving gaven meestal ethernet snelheden van rond de 100mb/s 
Ik vind het wel nogal straf dat de wifi snelheden tot op 1/4de van de geadverteerde snelheid liggen. Aan de telefoon had men mij vertelt dat ik tussen de 90 en 100 mb/s zou halen op een draadloos netwerk. Bovendien stijgt mijn snelheid niet indien ik het draadloos netwerk van de router uitschakel; Zouden de draadloze netwerken van de buren dan zorgen voor deze interferentie?
Kan ik het bereik van de CH6541E gateway op een manier verhogen of moet ik hiervoor een nieuwe router aanschaffen? Ik neem aan dat een nieuwe router wel niet zal zorgen voor een hogere snelheid aangezien de snelheid afhankelijk is van de telenet modem (denk ik?)?
Bedankt voor de hulp!

Ik vind het wel nogal straf dat de wifi snelheden tot op 1/4de van de geadverteerde snelheid liggen. Aan de telefoon had men mij vertelt dat ik tussen de 90 en 100 mb/s zou halen op een draadloos netwerk. Bovendien stijgt mijn snelheid niet indien ik het draadloos netwerk van de router uitschakel; Zouden de draadloze netwerken van de buren dan zorgen voor deze interferentie?
Kan ik het bereik van de CH6541E gateway op een manier verhogen of moet ik hiervoor een nieuwe router aanschaffen? Ik neem aan dat een nieuwe router wel niet zal zorgen voor een hogere snelheid aangezien de snelheid afhankelijk is van de telenet modem (denk ik?)?
Bedankt voor de hulp!
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
De netwerkkaart van jouw eigen draadloze PC kan ook de bottleneck zijn
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 5 keer
De USRobotics MAXg ondersteunt slechts de verouderde Wifi 802.11g-technologie en is dus te traag voor Whoppa, je haalt draadloos maximaal 20 à 25 Mbps met zo'n oude router.Hildward schreef:Hoe komt het dat de wifi snelheden zo laag liggen? (het ligt blijkbaar niet aan de MAXg router aangezien wanneer deze uitgeschakeld is en er dus geen interferentie kan zijn, de snelheden nog steeds erg laag liggen?)
De CBN CH6541E ondersteunt Wifi 802.11n-technologie maar ik betwijfel of je vlot 120 Mbps kan halen, 60 Mbps lijkt me al een hele prestatie. Let natuurlijk wel op dat jouw computer ook deze recente standaard ondersteunt en over een degelijke Wifi-netwerkkaart beschikt!
Ik beschouw dat niet als normaal, maar dat is de realiteit. Misschien haal je bij andere internetproviders een hogere snelheid naar Brussel of naar Frankfurt of naar Amsterdam. Je kan gissen naar de oorzaak, maar ik vermoed dat Telenet geen 120 Mbps/klant reserveert op het wereldwijde internet.Hildward schreef:Is het normaal dat de internet snelheid via kabel zo drastisch kan verschillen afhankelijk van de server in Mechelen of in Brussel?

Als de Wifi-verbinding niet geoptimaliseerd is dan is een maximumsnelheid van 40 à 50 Mbps een realistische snelheid.Hildward schreef:Kan ik iets doen aan het slechte bereik van de CH6541E gateway? En is het normaal dat de internet snelheid zo daalt wanneer ik slechts één verdieping vlak onder de modem zit? Met de oude router maakte dit geen verschil en had ik overal in het huis bereik, dus ik betwijfel dat het aan dikke muren etc zou liggen?
Om de snelheid te verbeteren kan je volgende handleiding eens grondig bestuderen en jouw netwerk optimaliseren: http://klantenservice.telenet.be/conten ... f-is-traag
Als je een superdeluxe Wifi-verbinding van +120 Mbps wil, dan schakel je de Wifi van de CBN CH6541E volledig uit en koop je een superdeluxe Wifi-toegangspunt van een gerenommeerd elektronicamerk: een model uit de hogere prijsklasse van Asus, Netgear, Linksys of D-link bijvoorbeeld. Controleer natuurlijk eerst of jouw computer de meest recente Wifi-standaarden ondersteunt.
Ja, je kan 120 Mbps halen via de Gigabit Ethernet-verbinding als jouw computer dit ondersteunt. De maximumsnelheid halen via de Wifi van de CBN CH6541E is volgens mij niet of slechts in zeer zeldzame gevallen mogelijk.Hildward schreef:De telenet dienst heeft mij verteld dat deze gateway normaal de WHOPPA snelheden ondersteund, klopt dit?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Vergeet snelheden als het over draadloos gaat... 45 Mbit/s is een normale snelheid... hogere snelheden zijn enkel van toepassing indien je de ideale hardware combinaties hebt op zowel router als laptop. Wireless moet je gewoon bekijken als eenvoud, wil je snelheid dan neem je een wired verbinding.Hildward schreef:Ik vind het wel nogal straf dat de wifi snelheden tot op 1/4de van de geadverteerde snelheid liggen. Aan de telefoon had men mij vertelt dat ik tussen de 90 en 100 mb/s zou halen op een draadloos netwerk.
Waarom zou je snelheid stijgen... iets uitzetten wat niets doet (en vermoedelijk nog op een ander kanaal zit) heeft geen enkele invloed op jou snelheid. Zelfs met veel wireless in je buurt ga je daar zelden iets van merken... verhaaltjes over storingen zijn hoofdzakelijk theoretisch.Hildward schreef:Bovendien stijgt mijn snelheid niet indien ik het draadloos netwerk van de router uitschakel; Zouden de draadloze netwerken van de buren dan zorgen voor deze interferentie?
Nee, geen nieuwe router... wel een extra AP.Hildward schreef:Kan ik het bereik van de CH6541E gateway op een manier verhogen of moet ik hiervoor een nieuwe router aanschaffen?
Je TN modem geeft de beloofde snelheid (zie je test van 110 Mbits)... maar extra routers zetten is geen oplossing (wel een AP).Hildward schreef:Ik neem aan dat een nieuwe router wel niet zal zorgen voor een hogere snelheid aangezien de snelheid afhankelijk is van de telenet modem (denk ik?)?
Dit is de netwerk kaart die ik heb op mijn PC: Atheros AR9285 Wireless Network Adapterkrisken schreef:De netwerkkaart van jouw eigen draadloze PC kan ook de bottleneck zijn
Normaal gezien zou mijn computer wel degelijk moeten zijn, is rond de 2jaar oud en was toen zeer goed (Asus G73jh).
Ik heb ook op internet gevonden dat deze netwerk kaart snelheden tot en met 150mb/s zou moeten aankunnen.
Ik heb ook een programma gedownload zodat ik kan zien welke kanalen in de omgeving gebruikt worden, en het telenet netwerk gebruikt een niet bezet kanaal.
Bedankt voor je hulp r2504, ik heb enkel nog een vraag over die AP's. Moet ik dan de telenet modem vervangen door een access point of gewoon een AP aansluiten op de telenet modem?
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Deze netwerkkaart is alvast één van de bottlenecks, kan verbinding maken op Wifi 802.11n 150 Mbps maar opereert uitsluitend op de drukbezette 2.4 GHz-band.Hildward schreef:Dit is de netwerk kaart die ik heb op mijn PC: Atheros AR9285 Wireless Network Adapter
bron: http://www.qca.qualcomm.com/technology/ ... product=79
In "real world"-omstandigheden kan je dus maximaal 70 à 80 Mbps halen want die 150 Mbps is de theoretische Wifi-specificatie en meestal haal je iets meer dan de helft daarvan.
-
- Deel van't meubilair
Je moet het AP (wat je op een ideale plaats zet, al moet je dus wel wired tot daar geraken) gewoon aansluiten op je bestaande TN modem/router.Hildward schreef:Moet ik dan de telenet modem vervangen door een access point of gewoon een AP aansluiten op de telenet modem?
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 173 keer
raf1 schreef: Als de Wifi-verbinding niet geoptimaliseerd is dan is een maximumsnelheid van 40 à 50 Mbps een realistische snelheid.
Om de snelheid te verbeteren kan je volgende handleiding eens grondig bestuderen en jouw netwerk optimaliseren: http://klantenservice.telenet.be/conten ... f-is-traag
Als je een superdeluxe Wifi-verbinding van +120 Mbps wil, dan schakel je de Wifi van de CBN CH6541E volledig uit en koop je een superdeluxe Wifi-toegangspunt van een gerenommeerd elektronicamerk: een model uit de hogere prijsklasse van Asus, Netgear, Linksys of D-link bijvoorbeeld. Controleer natuurlijk eerst of jouw computer de meest recente Wifi-standaarden ondersteunt.
Ik haal toch zonder kunstgrepen 113 Mbps via de wifi verbinding van de modem. En ik zit aan de andere kant van de kamer. Als ik met Inssider kijk, zie ik maar liefst 15 wifi SSID's in de buurt.r2504 schreef:Vergeet snelheden als het over draadloos gaat... 45 Mbit/s is een normale snelheid... hogere snelheden zijn enkel van toepassing indien je de ideale hardware combinaties hebt op zowel router als laptop. Wireless moet je gewoon bekijken als eenvoud, wil je snelheid dan neem je een wired verbinding.Hildward schreef:Ik vind het wel nogal straf dat de wifi snelheden tot op 1/4de van de geadverteerde snelheid liggen. Aan de telefoon had men mij vertelt dat ik tussen de 90 en 100 mb/s zou halen op een draadloos netwerk.
Ik moet wel zeggen dat de kamer niet zo groot is, geen muur ertussen, en de buren zitten allemaal op 2.4 Ghz.
Natuurlijk hoef ik dit niet te proberen als ik een verdieping lager ga, of een muur ertussen, want op 5Ghz is het dan heel snel gedaan. Dan schakelt hij over op één of ander AP van 2.4 Ghz. Daarmee haal je in het beste geval net geen 100 Mbps.
Laptop is Macbook Pro.
-
- Deel van't meubilair
Blijkbaar een ideale hardware combinatie dus... theoretisch haal je dan 300 Mbps (via channel bonding, dual stream, 40 MHz, ... of hoe men het ook noemt) wat in de praktijk uitkomt op iets minder dan de helft (dus 130 a 140 Mbps is echt wel het maximum). Feit is dat er veel netwerkkaarten geen ondersteuning hebben voor "300 Mbps"... en slechts één kanaal (20 MHz) gebruiken zodat je nogmaals de helft hebt (ideaal dan 60 a 70 Mbps).Sylvester schreef:Ik haal toch zonder kunstgrepen 113 Mbps via de wifi verbinding van de modem. Laptop is Macbook Pro.