Beste,
Mijn vriendin heeft op vrijdag 5 juli van dit jaar in de Mediamarkt een nieuwe laptop gehaald : een Samsung 270E5E-K02.
Op zich een prima machine, maar sinds een 5-tal dagen blijkt dat dit ding waarschijnlijk niet volledig doet wat het moet doen...
Nadat we alles hadden ingesteld, hebben we steam geïnstalleerd en zo het spelletje "Emergency 2013". Als ze dit spelletje durft spelen voor meer dan een half uur dan herstart de pc altijd. Als je even snel (met de hand) kijkt naar de temperatuur blijkt dat deze serieus hoog kan oplopen. Nochthans zijn alle koelingsgaten vrij en staat de laptop op een geperforeerde laptopstand. Dus normaal zou de toevoer van frisse lucht en afvoer van warme lucht absoluut geen probleem mogen zijn.
Sinds de laatste plotse herstart, 2 dagen terug, gebeurd er weinig of niks meer als we proberen de pc op te starten. We krijgen het logo van samsung te zien met daaronder de tekst "automatisch herstel voorbereiden". En dat voorbereiden blijkt uren te duren : na 5u staat dit nog steeds op het scherm te blinken. Ook de PC diverse keren aan en uit zetten blijkt niet te helpen : soms krijg de de boodschap ivm automatisch herstel, soms krijg je niks (alleen samsung logo).
Iemand een idee wat ik kan proberen?
Win8 start niet meer op...
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 20 keer
Je kan van alles proberen ...
Maar dat zou ik in dit geval niet doen, ga stante pede terug naar de MediaMarkt en vraag na een uitgebreide googlebeurt ofwel je geld terug -indien er iets aan dat bepaald model zou schelen- ofwel een nieuw toestel van een ander merk. Niet twijfelen aangezien je nog binnen je 14 dagen na aankoop bent.
Maar dat zou ik in dit geval niet doen, ga stante pede terug naar de MediaMarkt en vraag na een uitgebreide googlebeurt ofwel je geld terug -indien er iets aan dat bepaald model zou schelen- ofwel een nieuw toestel van een ander merk. Niet twijfelen aangezien je nog binnen je 14 dagen na aankoop bent.
- krisken
- userbase crew
Dat is inderdaad wat ik deze middag/avond van plan ben. Echter wil ik het zekere voor het onzekere nemen, vandaar mijn vraag...
Telefonie = EDPnet + OVH
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Eens kijken met een andere harde schijf. Ook eens bij een "klant" gehad dat de schijf door oververhitting niet meer wou functioneren. Anders in garantie terugbrengen. Geen idee in welke prijsklasse de laptop zat, maar er zijn in de MM/Saturn/Fnac veel modellen te vinden war de koeling gewoon niet voldoet voor meer dan een filmpje kijken. Of je had pech en hebt een model met een defecte koeling (het is niet dat de ventilator draait dat de koeling ook werk).
Sent from my Lumia 900 using Board Express
Sent from my Lumia 900 using Board Express
-
- Pro Member
Gezien ge volledig recht in uw schoenen staat zou ik er zo weinig mogelijk aan prutsen. Anderzijds snap ik de goesting om het zelf proberen te verhelpen wel. Het is alleszins geen normaal gedrag voor een laptop, ook niet bij dit weer. Warm aanvoelen is vrij subjectief natuurlijk, die dingen lopen soms echt heel warm.
Probeer in eerste instantie gewoon na te gaan of er meerdere mensen van last hebben, dan weet je al dat je mss beter voor een ander toestel opteert.
Probeer in eerste instantie gewoon na te gaan of er meerdere mensen van last hebben, dan weet je al dat je mss beter voor een ander toestel opteert.
- krisken
- userbase crew
Prijs was 499 euro, kwam van 599 euro (solden).
Specs:
Intel Core I5 3230M
8GB ram (shared met vram)
750GB HDD
Met dergelijke processor verwacht je toch dat je net iets meer kan dan een filmpje kijken?
Overigens heb ik deze maandag ook even laten lopen met het programma "realtemp" en daar "prime95" op uitgevoerd. Temperatuur van de CPU ging wel vlotjes tegen de 90 graden. Iets wat mij wees op inderdaad een mogelijk defecte koeler...
Specs:
Intel Core I5 3230M
750GB HDD
Met dergelijke processor verwacht je toch dat je net iets meer kan dan een filmpje kijken?

Overigens heb ik deze maandag ook even laten lopen met het programma "realtemp" en daar "prime95" op uitgevoerd. Temperatuur van de CPU ging wel vlotjes tegen de 90 graden. Iets wat mij wees op inderdaad een mogelijk defecte koeler...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Pro Member
Waarom concludeer je dat? 90 is veel maar is niet abnormaal me dunkt.
http://ark.intel.com/products/72056
Tjunction geeft 105°C aan. Die dingen zijn echte bakbeesten hoor, ze kunnen een pak hitte verdragen zonder te falen en dan nog heb je genoeg failsafes zodat ie zichzelf uitschakelt.
Kan je de koeler horen?
Na een koude start zou je normalerwijs geen problemen mogen hebben als het enkel een probleem van de koeling zou zijn, hier is ongetwijfeld meer aan de hand.
http://ark.intel.com/products/72056
Tjunction geeft 105°C aan. Die dingen zijn echte bakbeesten hoor, ze kunnen een pak hitte verdragen zonder te falen en dan nog heb je genoeg failsafes zodat ie zichzelf uitschakelt.
Kan je de koeler horen?
Na een koude start zou je normalerwijs geen problemen mogen hebben als het enkel een probleem van de koeling zou zijn, hier is ongetwijfeld meer aan de hand.
- krisken
- userbase crew
Ik heb in mijn laptop een http://ark.intel.com/products/65714/Int ... Hz?q=3517U zitten en als ik die test toen deed (hetzelfde moment) dan kwam die op iets van een 75 graden. Wat mij toch een serieus verschil lijkt. Of zou de aluminium behuizing van mijn laptop dan zoveel helpen (http://www.laptopshop.be/product/199396 ... 12add.html)?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Pro Member
Perfect mogelijk: jouw laptop heeft een 3517U-processor die maximum 17 watt verbruikt bij full load terwijl die i5-3230m een TDP* heeft van 35 watt.
U's zijn low voltage, gemaakt voor ultrabooks die in een laag profiel behuizing dienen te operen zonder het al te benauwd te krijgen qua temperaturen.
90°C lijkt shockerend maar dat is niet.
*Thermal Design Power (TDP) represents the near maximum power a product can draw for a thermally significant period while running commercially available software. For thermal solution requirements please consult the Datasheet, volume 1 (where available).
U's zijn low voltage, gemaakt voor ultrabooks die in een laag profiel behuizing dienen te operen zonder het al te benauwd te krijgen qua temperaturen.
90°C lijkt shockerend maar dat is niet.
*Thermal Design Power (TDP) represents the near maximum power a product can draw for a thermally significant period while running commercially available software. For thermal solution requirements please consult the Datasheet, volume 1 (where available).
- MClaeys
- Elite Poster
De CPU is niet slecht maar voor een game is het de GPU die het verschil moet maken. Ik gok op een ingebouwde GPU, dat kan het verschil wel maken.krisken schreef:Prijs was 499 euro, kwam van 599 euro (solden).
Specs:
Intel Core I5 3230M
750GB HDD
- krisken
- userbase crew
True, maar als je weet dat hetzelfde spel draait op haar oude laptop zonder enig probleem (beestje van 6 jaar oud).
Grafische kaart is een Intel HD Graphics 4000 overigens (shared memory)
Grafische kaart is een Intel HD Graphics 4000 overigens (shared memory)
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Pro Member
Indien de HD4000 het spelleke niet kan trekken zal hij het simpelweg niet opstarten of met te lage framerates draaien. Afsluiten in geen geval.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4 Beta
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4 Beta
- krisken
- userbase crew
Requirements volgens de makers van het spelletje...
Operating system Windows XP/Vista/7
CPU 2.5 GHz
1 GB RAM
DirectX 9 compatible video card (min. GeForce 6/Radeon X1300) with 256 MB VRAM
DVD drive
Broadband Internet access for multiplayer
Bron : http://www.deepsilver.com/game-view/vie ... cy-2013-3/
Operating system Windows XP/Vista/7
CPU 2.5 GHz
1 GB RAM
DirectX 9 compatible video card (min. GeForce 6/Radeon X1300) with 256 MB VRAM
DVD drive
Broadband Internet access for multiplayer
Bron : http://www.deepsilver.com/game-view/vie ... cy-2013-3/
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Pro Member
Ik zou me niet teveel focussen op dat spel, dat is maar het topje van de ijsberg.
Ben je trouwens zeker van de specs? Want na zelf wat te googlen bestaan er verschillende versies K02.
€499 is trouwens een zeer scherpe prijs.
Ben je trouwens zeker van de specs? Want na zelf wat te googlen bestaan er verschillende versies K02.
€499 is trouwens een zeer scherpe prijs.
- krisken
- userbase crew
Ik ben zeker van de specs (lees ze af van de doos
)

Telefonie = EDPnet + OVH
- MClaeys
- Elite Poster
Kzou zeggen draai eens wat benchmarks en kijk of hij dan ook faalt, maar als hij niet meer start zal dat moeilijk zijn
binnenbrengen dan maar. Misschien een model waar ze de koelpasta naast de CPU geplakt hebben ipv erop waardoor de koel"blok" niet goed aansluit (tegen gekomen bij een packard bell o.O)

- krisken
- userbase crew
Toestel net binnen gedaan. Mediamarkt weigert om een nieuw toestel mee te geven of om het bedrag te vergoeden. Ze willen het opsturen naar Samsung. Gevolg : 6 weken wachten MINIMUM! Ik ging morgen telefoon krijgen van een verantwoordelijke voor het toestel richting Samsung gaat. Steeds opnieuw maar zitten wijzen naar hun algemene voorwaarden...
Telefonie = EDPnet + OVH
- krisken
- userbase crew
Zo normaal lijkt me dit niet. Dat dit toestel met een handicap toekomt daar kan ik bitter weinig aan doen. Het langste dat er ooit mee is gewerkt aan één stuk (!!) is 30 minuten. Dikwijls omdat mijn vriendin niet veel meer op de pc zit dan dat, maar evenveel wegens de autoboots... Wij kunnen er dus ook niks mee aanvangen in die staat.
Telefonie = EDPnet + OVH