Wetsvoorstel wil alle mails en sms'jes bijhouden

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een Europees wetsvoorstel dat al het e-mailverkeer en sms’jes zal bijhouden wordt binnenkort in België goedgekeurd. De wet wordt meteen gemoderniseerd waardoor ook webmail en wifi onder big brother vallen.

Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/wet ... 909609.htm
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Wetsvoorstel dat iedereen die met van die ideetjes afkomt er zelf eerst een jaar mee moet leven
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

Als ik het goed begrepen heb gaat het om het bijhouden wie naar wie mailt maar niet wat er gemaild wordt.

Sowieso een evolutie die er zat aan te komen, en helaas de enige manier om iets te bewijzen tegen internetfraude en criminele bendes.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Mag ik dan een factuurke naar de overheid sturen voor alle verspilde schijfruimte voor die logs?
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Alle (mail) hosters zullen lachen met logs voor een jaar ver die ze moeten bijhouden. :P
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Vraag blijft hoe ze dat gaan controleren dan of je het daadwerkelijk bijhoud of niet...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Dit gebeurt officieus toch al ...?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

we zijn zover, net zoals voorspeld door George Orwell! Eigenlijk konden we het zien aankomen, wetstratees is immers gewoon newspeak...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Mathy schreef:Mag ik dan een factuurke naar de overheid sturen voor alle verspilde schijfruimte voor die logs?
De providers zullen dat factuurke wel aan U bezorgen op uw rekening !

Het blijft verder een absurde regel... je stelt je mail client gewoon in op secured SMTP en gebruikt een buitenlandse server. Ik begrijp hun commentaar over webmail trouwens ook niet, tenzij voor Belgen die bv. de TN webmail gebruiken, maar als het gaat over Belgen die een buitenlandse webmail gebruiken over SSL dan weet men hier juist niets.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Het heeft nog lang geduurd eer dit er was. In het buitenland doen ze het al jaren (al dan niet publiek bekend) en moeten ze veel meer bijhouden.

Dus ik denk dat we nog blij mogen zijn. En in het slechtste geval spam ik mijn mailbox vol zodat de logs bij belgacom extra groot zijn. :)
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Trojan schreef:Het heeft nog lang geduurd eer dit er was. In het buitenland doen ze het al jaren (al dan niet publiek bekend)
Het is gewoon een Europese wet... ieder land zal het dus moeten doen.
Trojan schreef:en moeten ze veel meer bijhouden.
Zoals ?
Trojan schreef:En in het slechtste geval spam ik mijn mailbox vol zodat de logs bij belgacom extra groot zijn. :)
From IP-address: 4 bytes
From port: 2 bytes
To IP-address: 4 bytes
To port: 2 bytes
Originator: 32 bytes
Recipient: 32 bytes

Totaal per mail dus ongeveer 76 bytes... je mag dus 14.4 miljard mailtjes versturen voor 1 TB uncompressed logs :lol:
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Het is gewoon een Europese wet... ieder land zal het dus moeten doen.
Inderdaad een europese richtlijn voorziet hiervoor 6 maand (en niet 1 jaar)
En iedere verkozene wil toch ook een wetsvoorstel indienen (nuttig of niet)
En zo komt big brother vanzelf ons doen en laten registreren.

In de UK. gaan ze nog veel verder met hun publiek netwerk bewakingscameras.
Die registreren automatisch ieder individu die een "afwijkend gedrag" toont.
En daarna kan met "dat bewijs" iemand daarvoor opgepakt en verhoord worden???
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

Gewoon logging volledig uitzetten dan moet dit niet zoals in Nederland?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Pfff, straks moeten we terug op café :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tim.Bracquez schreef:Gewoon logging volledig uitzetten dan moet dit niet zoals in Nederland?
Verklaar je nader...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@r2504: In Nederland is het ook verplicht voor logging bij te houden (lees wht.nl) als je logs hebt. Heb je geen logs ben je niets verplicht.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

De Europese richtlijn stelt nochtans dat je logging moet voorzien... je mag ze dus niet uitzetten.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@r2504: Dan is dit toch anders ginds, al bij klant meegemaakt, die had gewoon geen logging van die software... Dus kan hij ze ook niet bijhouden. Het was (bijna) onmogelijk om die bij te houden.

Zoals er gezegd wordt "Totaal per mail dus ongeveer 76 bytes... je mag dus 14.4 miljard mailtjes versturen voor 1 TB uncompressed logs"
Echter 14,4 miljard mailtjes is eigenlijk niet zoveel, ken klanten die hier snel aan zitten
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tim.Bracquez schreef:Echter 14,4 miljard mailtjes is eigenlijk niet zoveel, ken klanten die hier snel aan zitten
Euh... besef je wel wat dit is... 14.4 miljard mails is een jaar lang 24u per dag iedere seconde zo'n 500 mails versturen.

Ik wil nog wel eens een bedrijf zien dat aan dergelijk volume komt... zelfs niet op 10 jaar tijd (dan zijn het nog steeds 50 mails per seconde).
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@r2504: Ik besef dit maar al te goed
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

En jij hebt klanten (meervoud dus zelfs) die hieraan "snel" komen ?

Ik ben al bij veel bedrijven (en dan spreek ik over geen KMO'tjes) geweest maar niets komt daar ook maar enigsinds in de buurt... op een piekmoment misschien wel, maar niet 24/u per dag, 365 dagen per jaar.
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

500 mailtjes per seconde? zijn dat dan machines die email gebruiken om statussen door te geven van producten of zo
krisken
userbase crew
userbase crew

Eigenlijk kan ik dat best begrijpen dat men hier snel aan zit. Ik krijg bijvoorbeeld telkens een mailtje van UB als iemand antwoord op een topic waar ik al iets in gezet heb. Voor mij alleen zijn dat dagelijks toch zo een 20/30 mailtjes minimum. Als andere leden dit ook hebben aanstaan dan loopt dit snel op uiteraard. En als je dan nog meerdere fora hebt draaien...tjah...

Overigens spreken we niet over een bedrijfje dat een servertje heeft en daar wat klanten op heeft. Dit wilt ook zeggen dat grote bedrijven (nucleus, combell, one.com, ...) dit ook allemaal gaan moeten bijhouden.

Telefonie = EDPnet + OVH
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Bij mijn weten was dat toch al zo in België. ... ? Nu zullen alle eu landen dezelfde regeling hebben, dat is dan tenminste duidelijk waar we aan toe zijn.

Daarbij, als Obama zijn veiligheidsdiensten onze emails mogen screenen, zelfs naar inhoud toe, wat zal ik dan nog wakker liggen dat onze lokale Janneke of Mieke inzage mag vragen in de -ocharme alleen maar - technische headers van mijn berichten.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Voor mij alleen zijn dat dagelijks toch zo een 20/30 mailtjes minimum. Als andere leden dit ook hebben aanstaan dan loopt dit snel op uiteraard.
30 per dag... we spreken hier over 500 per seconde... en dat 86400 maal per dag !

Moest Userbase.be dus zo'n 1.5 miljoen leden hebben die allemaal dergelijke mailtjes krijgen dan zijn we er !
krisken schreef:Dit wilt ook zeggen dat grote bedrijven (nucleus, combell, one.com, ...) dit ook allemaal gaan moeten bijhouden.
Dat dergelijke bedrijven aan zo'n aantallen komen is begrijpbaar... al kan ik niet meteen statistieken vinden rond het aantal mails per dag/maand/jaar ze versturen/ontvangen. Feit blijft dat 14.4 miljard mails nog altijd maar 1 TB aan uncompressed data is, dus misschien krijg je wel 30 miljard entries op 1 TB compressed (de overhead aan benodigde storage blijft dus eerder minimaal).
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Mailrun draait nu 380 000 per dag gemiddeld. e-mail filter doet er rond de 1 miljoen per dag... En dat is nog niet veel, ken bedrijven die meer mail per dag filteren op spam... Weet dat veel bedrijven zowel uitgaande als inkomende mail filteren. Daarbij is logging gewoon not-done omdat het niet opslag kost, maar tijd! En dan moet de logging nog centraal gebeuren want dit draait in een pool in meerdere landen over 10 tal servers... Dus je mag de logs niet verliezen, dus een dubbele backup offsite moet ook nog hé

Wil wel eens op een cisco, mikrotik, juniper, ... al je verkeer ook zien loggen, want daar gaat het ook over. DDoSers gaan het leuk vinden, je CPU er na enkele seconden door...

Wat ik gewoon wil aangeven. Loggen is gewoon soms (bijna) onmogelijk en zeker niet financieel haalbaar voor bepaalde producten & de huidige prijzen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tim.Bracquez schreef:Mailrun draait nu 380 000 per dag gemiddeld. e-mail filter doet er rond de 1 miljoen per dag...
Ik blijf nieuwsgierig naar over welk bedrijf het dan gaat (of heb je het dan over alle mail die je host met Fusa ?)... al begrijp ik dat dit onder de privacy valt. Trouwens aan 1 miljoen per dag heb je nog 5 jaar nodig voor de 14.4 miljard.
Tim.Bracquez schreef:Wil wel eens op een cisco, mikrotik, juniper, ... al je verkeer ook zien loggen, want daar gaat het ook over. DDoSers gaan het leuk vinden, je CPU er na enkele seconden door...
Het gaat hier trouwens over providers (al is dat een vaag begrip) welke moeten loggen... jij of ik hoeven dat dus niet te doen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@r2504: Ik ben een provider... Die mail info dat ik nu geef is een eigen systeem, maar heb klant dat het veelvoud doet... (nederland)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tim.Bracquez schreef:@r2504: Ik ben een provider...
Dat weet ik ook... je kan dus al gaan uitkijken hoe je gaat loggen :-)
Tim.Bracquez schreef:Die mail info dat ik nu geef is een eigen systeem
De vraag blijft is dat voor alle gehoste klanten (volgens de website zo'n 3500) van Fusa.be tesamen... of voor één enkele klant.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

En maar blijven geven tot ge uw gelijk krijgt he.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Trojan schreef:En maar blijven geven tot ge uw gelijk krijgt he.
Dit gaat niet over gelijk of niet... maar over een correcte situering van dergelijke volumes (en daar blijft Tim heel vaag over - maar misschien kan hij ook niet meer vertellen vanwege privacy).

Spreken we dus over één bedrijf of 3500 klanten/bedrijven, spreken we over een bedrijf van 50 werknemers of 1500 werknemers (waarvan er ook geen massa's meer zijn in Belgie), ... Voor zover ik kon vinden heeft Gmail 425 miljoen actieve gebruikers per maand... als die dus 30 mailtjes sturen dan heb je inderdaad 14.4 miljard berichten, maar ik betwijfel of er in Belgie ook maar bedrijven zitten die in de verste verte hierbij in de buurt komen.

Hetzelfde trouwens wat betreft storage... ik ken verschillende multinationals in Belgie waar hun productie database (zonder BI) kleiner is dan 2 TB (inclusief vaak vele jaren aan historische data)... terwijl menig Userbase.be bezoeker daar een veelvoud van heeft thuis staan. Ik wil dus gewoon maar aangeven dat we de dingen vaak overschatten of een zeer specifiek gebruik (bv. films stockeren) spiegelen op algemeen gebruik (bedrijven slaan geen films op maar stock, orders, facturen, ...).

Wil ik hiermee zeggen dat het niet mogelijk is... nee, maar net die niche (bv. over welke sectore spreken we dan) maakt me nieuwsgierig.
krisken
userbase crew
userbase crew

Het is niet die harde schijf die de grote kost is hé. Maar de apparatuur om dit alles te laten draaien. Extra server die stroom/bandbreedte vreet. Geen idee hoe de wet hier rond in elkaar zit, maar waarschijnlijk moet deze ook nog eens redundant opgesteld worden in een ander datacenter/ander netwerk etc.

Wat dus eigenlijk wilt zeggen dat als je een startend bedrijfje hebt in webhosting je niet meer toe komt met twee servers (main en backup) maar je ook nog eens 2 systemen mag aanschaffen voor te voldoen aan de wet. En dus meteen met een pak kosten zit.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Het is niet die harde schijf die de grote kost is hé. Maar de apparatuur om dit alles te laten draaien.
Akkoord... maar langs de andere kant doen we ook aan spam filtering wat volgens mij heel wat intensiever is dan dit.
krisken
userbase crew
userbase crew

Spamfiltering moet je niet doen hé. Dat bijhouden wel. Daar zit hem het verschil.
Al ken ik inderdaad geen enkele serieuze provider die geen spamfiltering doet.

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”