Waalse regering zet licht op groen voor gratis wifi

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De Waalse regering maakt 3,1 miljoen euro vrij voor een gratis wifi-aanbod in zes Waalse steden: Bergen, Luik, Bastenaken, Namen, Ottignies-Louvain-la-Neuve en Doornik. Nadien komen ook Charleroi en Spa-Francorchamps in aanmerking. Dat heeft Waals minister van Economie Jean-Claude Marcourt bekendgemaakt.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130704_00646893
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

En hoe zijn ze van plan dat te verwezenlijken? op elke lantaren paal een AP zetten of zo?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

op zich een mooi idee.... 10 jaar terug :)
nudat vrijwel iedereen mobiel internet heeft en/of van hotspots van hun provider kan genieten,
lijkt me dit een vrij nutteloze investering.

gezien we het over belgië hebben klopt dat dus: geld te weinig, maar toch verspillen.
waarschijnlijk idd op iedere lantaarnpaal een AP erbij, en dan lampje 24/7 aan om het AP stroom te geven :p
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Of een zonnepaneel boven elke paal en een batterij in de paal.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

WIFI is trouwens totaal niet geschikt voor grotere oppervlaktes... dus ik betwijfel of je "stedelijke" lekkerlijk mag nemen (of dat het louter op enkele plaatsen is zoals de markt en eventueel wat openbare gebouwen).

Het is in ieder geval pure verkwisting van geld.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Jammer genoeg zijn er voorbeelden van dergelijke verkwistingen:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=L93L705F
ZapFi zou gratis internet voorzien over het hele Brugse grondgebied, meer bepaald een gratis basisversie aan verminderde snelheid, gebruik makend van het netwerk van de stad die daarvoor 250.000 euro ter beschikking stelde. Ondertussen wijzigde ZapFi van koers, en zal het enkel nog gratis internet aanbieden op de drukst bezochte plaatsen in de binnenstad,
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=3C2R3QSU
Ahum ahum dat lijkt verdacht veel op het voorstel van de Waalse regering....
Voor 250.000 euro per jaar was Zapfi niet in staat om te voldoen aan de eis om het volledige grondgebied dekking te geven...

Inderdaad pure geldverkwisting !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

fvhbrugge schreef:om het volledige grondgebied dekking te geven...
Gewoon nog maar starten met idee dat dit te realiseren is zelfs crimineel !

Een TN of Belgacom kunnen dit zelfs nog niet eens realiseren met hun Homespot en FON.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1959 keer
Recent bedankt: 5 keer

r2504 schreef:Een TN of Belgacom kunnen dit zelfs nog niet eens realiseren met hun Homespot en FON.
Logisch, dat zijn ook maar allemaal afzonderlijke en redelijk simpele consumer AP's. Totaal niet te vergelijken met een écht municipal wireless network

Ik zou niet op voorhand gaan roepen dat dit geldverspilling is, want alle coaxkabels die Telenet nu nog steeds gebruikt zijn ook ooit door gemeentes aangelegd...
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Als ge anders eens kijkt naar Wireless Antwerpen zijn die toch wel goed bezig om door heel antwerpen en daarbuiten gratis wifi te voorzien.

De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Logisch, dat zijn ook maar allemaal afzonderlijke en redelijk simpele consumer AP's. Totaal niet te vergelijken met een écht municipal wireless network
Je moet je link misschien eerst eens lezen... dergelijke netwerken zijn op basis van EV-DO of Wimax... met 802.11 is dit gewoonweg niet te realiseren (ongeacht wel AP je gebruikt... je zit nog steeds met de normale standaard wireless clients in de gebruikers hun apparatuur).
Trojan schreef:Als ge anders eens kijkt naar Wireless Antwerpen zijn die toch wel goed bezig om door heel antwerpen en daarbuiten gratis wifi te voorzien.
En op hoeveel plaatsen kan je dat als gebruiker gewoon gebruiken op straat of binnen in huis ? Een aantal links en nodes hebben over de provincie Antwerpen is iets anders dan een gemeentelijk netwerk ! (toeval wil dat deze posting is gemaakt vanop Wireless Antwerpen).
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Netwerk van Wireless Antwerpen beperkt zich dan ook niet meer tot Antwerpen alleen, maar zowat héél Vlaanderen op dit moment. Het is een feit dat je met één node geen volledige gemeente covered, maar als je een minimale investering doet, kan jijzelf er alvast van genieten :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:maar als je een minimale investering doet, kan jijzelf er alvast van genieten :)
Da's ook een beetje simplistisch... eerst en vooral moet je al vrij zicht hebben op een node (en zoveel zijn er niet) en ten tweede moet je deftig materiaal hebben (een grid antenne en AP dat overweg kan met de gevolgen van de langere afstanden).
krisken
userbase crew
userbase crew

Een typische kleinerende reactie? "Simplistisch"?

Dat je vrij zicht moet hebben is een feit, dat is nu eenmaal één van de mindere punten waar wifi mee kampt. Echter dat je een grid nodig hebt is volledig uit de lucht gegrepen...

Je kan perfect werken met één van beide toestellen:
https://www.interprojekt.com.pl/ubiquit ... p-868.html
https://www.interprojekt.com.pl/ubiquit ... p-398.html

En wat het aantal nodes betreft : hoeveel nodes denk je dat er zijn?

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Een typische kleinerende reactie? "Simplistisch"?
Laat ons het dan optimistisch noemen. Dergelijke postings zoals die van jou doen alsof iedereen zomaar Wireless Antwerpen kan gebruiken terwijl dat helemaal niet realistisch is !
krisken schreef:Dat je vrij zicht moet hebben is een feit, dat is nu eenmaal één van de mindere punten waar wifi mee kampt.
Maar wel een enorm belangrijke... het maakt het voor 90% vermoedelijk al een no-go.
krisken schreef:Echter dat je een grid nodig hebt is volledig uit de lucht gegrepen...
Een grid, een parabool, ... what's in a name... door je laptop of je eigen AP voor het raam te zetten kan je het in 99% van de gevallen vergeten.
krisken
userbase crew
userbase crew

Discussies met jou, r2504, zijn vaak leerzaam. Echter begrijp ik niet waarom je persé iedereen die het niet meteen eens met je is moet afbreken. Het is al langer duidelijk dat je veel dingen weet of juist kan interpreteren. Ikzelf steek er dan ook meer van op, dan als je me meteen zit te kleineren...

Anyway...
Ik denk dat we mogen zeggen dat één ding zeker is : WA is een vrij professioneel netwerk dat is opgebouwd door vrijwilligers en dus geen financiele ruggegraat heeft achter zich. Er zijn wel een paar sponsors hier en daar, maar die sponsoren heus niet alle nodes. Hoewel ik mezelf ook graag zou aansluiten op het WA netwerk heb ik ook moeten vaststellen dat mijn appartement op de eerste verdieping niet hoog genoeg is om een node te bereiken. Tijdens een survey vanuit de kerktoren van Merelbeke-Flora heb ik echter wel diverse nodes gezien, waarmee communicatie goed tot zeer goed ging (resultaten tot -60dBm). Het is dus maar een kwestie van een node te zetten in de kerktoren en bij mij thuis. Kostprijs alles samen...een goeie 400 euro? Op zich vind ik dat nog redelijk qua kostprijs, echter met een verhuis die op til is (eind dit jaar) heb ik er voor gekozen om de installatie hier niet te doen, en bij de nieuwe woonst dit onmiddellijk te zetten.

Op zich kan dus iedereen WA zomaar gebruiken...inderdaad. Echter zijn er een pak (al dan niet technische of geografische) belemmeringen. Mocht dit op een ander vlak geregeld zijn dat bvb hoge gebouwen moeten vrijgegeven worden voor dergelijke installaties, zou het al wat sneller vooruit gaan. WA is en blijft een goed netwerk gezien de (financiële) capaciteit. Met extra middelen (oa €€€) kan het dus zeker groter/beter worden...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Echter begrijp ik niet waarom je persé iedereen die het niet meteen eens met je is moet afbreken.
Ik zie echt niet in waar ik je afbreek (last van de zon :lol: ?)... ik vraag je alléén realistisch te zijn in het promoten/gebruik van WA voor Jan Modaal.
krisken schreef:Ik denk dat we mogen zeggen dat één ding zeker is : WA is een vrij professioneel netwerk dat...
Dat ontken ik ook nergens... maar dat doet niets aan het complexe gegeven van WIFI (dat gewoon niet ontworden is voor dergelijke dingen).
krisken schreef:Tijdens een survey vanuit de kerktoren van Merelbeke-Flora heb ik echter wel diverse nodes gezien, waarmee communicatie goed tot zeer goed ging (resultaten tot -60dBm).
Maar niet iedereen woont in een kerktoren !
krisken schreef:Het is dus maar een kwestie van...
Dat bedoel ik dus met realistisch zijn... trouwens iets in een kerktoren zetten... ik hoop dat je dan ook beseft wat de gevolgen daarvan kunnen zijn (ongeacht of je toestemming hebt of niet). Moest er ooit brand ontstaan dan kom je heus niet toe met je spaarpot en voor dergelijke gebouwen kan je moeilijk tot geen verzekering nemen (althans niet als particulier waar het liefst niets mag kosten).
krisken
userbase crew
userbase crew

Gewoon dat symplistische...vond ik er wat teveel aan en het was nergens nodig om zo te reageren vind ik?
Soit, ik heb meerdere surveys meegedaan met WA en kan je zeggen dat er toch wel wat nodes in een kerktoren zitten. Wat er gebeurd bij brand : geen idee, maar ik ben er zeker van dat dit volledig in orde is tussen WA en de eigenaar van die kerk (kerkfabriek wss?).

Een persoon die ik ken is momenteel overigens bezig de gemeente Oostakker te voorzien van draadloos internet (zie www.wirelessoostakker.be). Hij gebruikt hiervoor de infrastructuur van WA als backbone. Op zijn site kan je wat zien waar zijn nodes staan en hoe ze opgebouwd zijn.

Telefonie = EDPnet + OVH
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

In oostenrijk voorzien ze zo ganse dorpen van internet.

krisken
userbase crew
userbase crew

Niet alleen daar hoor. Toen ik op vakantie was in Mexico was dit net hetzelfde. Wij zaten toen in strandhutjes in Puerto Morelos, en daar was een 5GHz link naar Cancun, zo een 10km verder.

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”