Ik werk ook voor een multinational en de expats die ik hier ken, die leren.... frans.
De meesten zijn hier dan ook voor beperkte tijd, omdat de belgsiche staat hen daarna lastigvalt met belastigen enzo.
De groep waar jij het over hebt, is generaties geleden naar hier gehaald om werk te doen dat 'te vuil' was voor de belgen.
Een derde generatie marrokaan of turk is nog steeds uiterlijk herkenbaar als 'buitenlander' en wordt ook zo aanzien. Zelfs als hij perfect de taal beheerst. Is dat rascime ? op de keper beschouwd wel.
Moeten ze zich daarop vastpinnen en er een drama van maken, eigenlijk best niet maar ik kan er wel inkomen dat als je in zo'n geval afstudeert met hetzelfde diploma (en dus voldaan hebt aan dezelfde eisen) als je autochtone medestudent en je merkt dat Jan en Piet elke keer op gesprek mogen gaan bij een solicitatie en jij, pakweg Mohammed, niet, dat je dan opstandig wordt.
Ik heb ook collega's van Marrokaanse afkomst en je kan het niet ontkennen dat er cultuurverschillen zijn dat er interpretatieverschillen zijn bij bepaalde conflicten. Maar ik heb geleerd daar mee om te gaan en er rekening mee te houden, waardoor ik best vlot kan werken met die mensen.
Maar voor de volledigheid, ik heb ook oervlaamse collega's en daar moet je evengoed mee leren werken, niet iedereen heeft dezelfde kijk op dingen, niet iedereen gaat hetzelfde reageren in dezelfde situatie, dus ook daar behandel je verschillende mensen op een verschillende manier.
Als ik dit topic lees, dan snap ik plots wat verzuring betekent...
J.