Sinds ik W8 heb, zit ik met het volgende probleem. Heb me al enkele keren pleurus gezocht en nooit iets gevonden. Ook op Tweakers al eens rondgevraagd en verder dan iemand anders die ook het probleem heeft ben ik niet geraakt.
Wanneer mijn router reboot, denken alle aangesloten W8 clients ineens dat ze op een nieuw netwerk zitten. LAN clients krijgen dan ineens 'Network 2' als naam, en bij wireless clients zie ik ineens 'ssid 2'. Bij elke volgende reboot verhoogt het cijfertje. Dat is nog het minst van mijn zorgen. Het grootste probleem is dat die nieuwe netwerken defaulten naar 'Public Network' waardoor ze ineens mekaar niet meer kunnen zien. Dit is vooral heel vervelend voor mijn home-server die geen keyboard/muis heeft en ik beheer via Remote Desktop. Op het moment dat die een nieuwe netwerknaam krijgt, is die dus totaal onbereikbaar via remote en kan ik terug een muis/keyboard gaan bijeenscharrelen.
Bij deze een wanhopige poging om hier iemand te vinden die weet wat hier gaande is, en vooral hoe het gefixt kan worden. Of misschien ook: iemand die het kan proberen reproduceren, want het verbaast me dat ik online dus echt nagenoeg niets hierover vind.
Router reboot -> nieuwe netwerknaam
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
- Recent bedankt: 2 keer
bron: hierzoThe issue is that the ROUTE table contains a phantom persistent default route 0.0.0.0 to one of the network interface cards. This activates the "Unidentified Network" (Public) every time the network connection becomes active. Sharing permissions are turned off.
My solution is to use the Windows Command Screen as Administrator and remove all default routes.
ROUTE DELETE 0.0.0.0
This removes the default routes from all network interfaces. You must then reapply the necessary default routes to your interfaces (Do not use address of the network adapter as the default).
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 179 keer
Als je static DHCP entries instelt in de router (zodat clients altijd hetzelfde adres krijgen) is het probleem opgelost.
[
Post made via mobile device ]
[

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Een vast of dynamisch IP adres is hier niet de oorzaak van... de oplossing met de routes mag dan misschien wel werken, maar het is ook niet de juiste oplossing.
In de link zijn er blijkbaar ook veel (zelfs met Windows 7) die het probleem hebben met de Bonjour of CS3 service... ik denk dus eerder dat het zoiets is.
In de link zijn er blijkbaar ook veel (zelfs met Windows 7) die het probleem hebben met de Bonjour of CS3 service... ik denk dus eerder dat het zoiets is.
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 179 keer
Ik heb dat probleem nochtans wél altijd gehad als het IP-adres veranderde?
-
- Deel van't meubilair
Mogelijk maar dan is er meer aan de hand... ik sluit m'n laptop aan op diverse netwerken met een dynamisch IP adres en enkel de eerste keer op het betreffende netwerk krijg ik de vraag van Public of niet (en ik heb ook niet telkens een nieuwe interface).Petervanakelyen schreef:Ik heb dat probleem nochtans wél altijd gehad als het IP-adres veranderde?
Geen idee hoe Windows het netwerk kan herkennen, maar vermoedelijk dmv. de domain name ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1380 keer
- Bedankt: 509 keer
Neen, want ik heb in mijn router dus al gewoon een lijst met vaste IP adressen voor al mijn cliënts. Dus daar heeft het alleszins niets mee te maken.Petervanakelyen schreef:Ik heb dat probleem nochtans wél altijd gehad als het IP-adres veranderde?
De link die Splitter geeft is overigens over Windows reboots. Dat probleem heb ik niet. Het gaat dus echt over een router reboot. Dat gebeurt gelukkig niet zo vaak. Je kan ook wel zeggen dat dat eigenlijk nooit mag gebeuren maar de realiteit is toch anders (soms zet je die al eens zonder stroom, en ik denk dat de mijne ook soms eens spontaan reboot - de risico's van met custom firmwares te werken).
-
- Elite Poster
PS: wat ik al helemaal niet begrijp, is dat zelfs clients die afstonden tijdens de reboot, er ook last van hebben. Heb net eens de test gedaan om zeker te zijn. Laptop is connected met SSID 'xyz' op Private Network. Ik zet laptop helemaal uit. Ik reboot de router. Paar minuten erna zet ik laptop weer aan, en mijn netwerk heeft ineens SSID 'xyz 2' en is op Public Network.
-
- Deel van't meubilair
Misschien moet je eens vertellen welke router je gebruikt... en eventueel wat settings posten.
-
- Elite Poster
Kleine update na nog wat testen. Bij clients die afstaan tijdens de reboot treedt het probleem enkel voor met wifi, niet met LAN.Tomby schreef:PS: wat ik al helemaal niet begrijp, is dat zelfs clients die afstonden tijdens de reboot, er ook last van hebben. Heb net eens de test gedaan om zeker te zijn. Laptop is connected met SSID 'xyz' op Private Network. Ik zet laptop helemaal uit. Ik reboot de router. Paar minuten erna zet ik laptop weer aan, en mijn netwerk heeft ineens SSID 'xyz 2' en is op Public Network.
Ik snap enkel niet hoe de wireless clients kunnen 'zien' dat er een reboot geweest is ondertussen. Het is niet dat de SSID of keys gewijzigd zijn ondertussen...
WNDR-3700 met DD-WRT op. Wifi op zowel 2.4 als 5 GHz (probleem komt op beide voor) met WPA2. En nog tientallen andere settings, maar is beetje lastig om nu met de relevante af te komen. Kan wel meer posten als er meer ideeën qua richting zijn.r2504 schreef:Misschien moet je eens vertellen welke router je gebruikt... en eventueel wat settings posten.
-
- Deel van't meubilair
Volgens mij is dit gewoon op basis van domain name... post eens een ipconfig /all.
Kijk ook eens in je router of je een domain name kan opgeven (of voeg hem toe aan je hostname)... bv. router.home.local (je domain is dan home.local wat geen conflict geeft met iets bestaand).
Kijk ook eens in je router of je een domain name kan opgeven (of voeg hem toe aan je hostname)... bv. router.home.local (je domain is dan home.local wat geen conflict geeft met iets bestaand).
-
- Elite Poster
Ok, dankzij jullie reacties toch nog wat andere testen en denkpistes bedacht. Daardoor lijk ik toch dichter bij de oorzaak te komen.
Heb eens getest met mijn Telenet router, en daar heb ik het probleem niet mee. Maw, het probleem ligt nu bijna zeker bij DD-WRT, waardoor ik al wat gerichter kan googlen.
Heb eens getest met mijn Telenet router, en daar heb ik het probleem niet mee. Maw, het probleem ligt nu bijna zeker bij DD-WRT, waardoor ik al wat gerichter kan googlen.
-
- Elite Poster
Ik ben al een serieuze stap dichter : http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=508041 . Probleem wordt blijkbaar veroorzaakt door random MAC adressen van een bridged interface.
In die thread hebben ze het over OpenVPN. Die had ik idd ook opstaan, maar zelfs als ik het afzet, blijft het probleem bestaan. Ik heb echter ook nog een 2de router die een wireless bridge is voor enkele spelconsoles (allemaal op de LAN-poorten) in onze homecinema. Mogelijk zorgt die ook voor een analoog probleem ?
In die thread hebben ze het over OpenVPN. Die had ik idd ook opstaan, maar zelfs als ik het afzet, blijft het probleem bestaan. Ik heb echter ook nog een 2de router die een wireless bridge is voor enkele spelconsoles (allemaal op de LAN-poorten) in onze homecinema. Mogelijk zorgt die ook voor een analoog probleem ?
-
- Elite Poster
Yes! We zijn er!
Ik had nog over het hoofd gezien dat er in het opstartscript van mijn DD-WRT ook nog een paar lijntjes ivm OpenVPN stonden, oa het aanmaken van die tap0 interface. Dat eruit, en het probleem is eindelijk opgelost!
Dank aan iedereen om mee te denken!
Ik had nog over het hoofd gezien dat er in het opstartscript van mijn DD-WRT ook nog een paar lijntjes ivm OpenVPN stonden, oa het aanmaken van die tap0 interface. Dat eruit, en het probleem is eindelijk opgelost!
Dank aan iedereen om mee te denken!