Ombudsdienst: Massaal klachten Belgacom, Mobistar en Telenet

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5797
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Vorig jaar kreeg de ombudsdienst voor telecommunicatie 25.984 klachten binnen. Dit is een stijging met 3.43% tegenover 2011, dan waren er namelijk 25.122 klachten.

Klachten gaan over facturatie, storingen en contracten. Maar een nieuw stevig groeiend pijnpunt voor de operatoren is de klantendienst, deze klachten zijn van 872 naar 1565 gegaan, een stijging van liefst +/-80%. Hieronder geef ik enkele cijfers mee:
  • Stijgende klachten klantendienst:
    • 1. Voo +41,52%
      2. Numericable +37,36%
      3. Scarlet +8,68%
      4. Belgacom/Proximus +4,36%
  • Dalende klachten klantendienst:
    • 1. Base/KPN -10%
      2. Telenet -4,44%
      3. Euphony -4,36%
  • Aantal klachten totaal in procenten:
    • 1. Belgacom/Proximus 41,43%
      2. Mobistar 23,94%
      3. Telenet 15,57%
De ombudsdienst heeft in 2012 31.068 klachten verwerkt, waarvan 90% in het voordeel van de klant is gevallen. Voor 93,10% van de klachten die ingediend zijn, kon een minnelijke schikking voorzien worden. Het aantal behandelde klachten zit al 5 jaar in stijgende lijn. In 2008 was dit nog 19.800 tegenover 31.068 nu (stijging van +/- 57%).

(bron: Knack)
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ziet er niet goed uit voor Belgacom precies...
En Euphony heeft zelfs minder klachten...dus wss ook minder klanten :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2050
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Een zinniger statistiekje zou zijn om het percentage klachten relatief tov het aantal klanten te tonen. Nogal wiedes dat Belgacom/Proximus het leeuwendeel van de klachten heeft. Ze hebben dan ook het meest aantal klanten.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5797
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

^ Ik heb geprobeerd om voldoende cijfers bijeen te zoeken, maar doordat het versplintert is in zoveel onderdelen is dit moeilijk te maken. Hetgeen je kan bezien is dat het aantal klachten wel gestegen is, maar niet zo fel als bijvoorbeeld VOO. Ik denk op basis van het aantal klachten dat dat veel harder gaat doorwegen dan een provider die heel België bediend, zowel mobiel als via de koperlijn.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Hoge bomen vangen veel wind + alsmaar meer mondige mensen die bovendien al maar beter de weg weten te vinden om klacht in te dienen. Mijn dikke teen had deze trend evengoed kunnen voorspellen.

Ik hou niet van statistieken. Net zoals Mark Twain:

There are lies, damned lies and statistics.

Mark Twain
Durf jij te beweren - statistisch gesproken - dat de helpdesken slechter zijn dan vroeger ? Graag een wetenschappellijke studie die rekening houdt met alle variabelen in dit complex gegeven.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Dit is me ook al opgevallen dat dit statistieken zonder waarde zijn !
Mobistar wordt vergeleken met Belgacom en Telenet. Die hebben allemaal verschillende producten. Totaal niet vergelijkbaar.
Ja, Mobistar heeft (had) ook TV, maar beperkt in tijd en aantal klanten, terwijl ze voor mobiele toepassingen weer meer klanten dan Telenet hebben.

Weer eentje om naast ons neer te leggen?
Gebruikersavatar
frodo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 08 maa 2007, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 21 keer

Er staat ook te lezen dat de klachten bij TVVlaanderen met 150% zijn gestegen. :-(
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Wat klachten TVV betreft, als ik even zie op hun facebook pagina zijn er veel klachten van mensen die hun schotel slecht hebben uitgericht en dus veel storingen & uitval hebben, daar kan tvv natuurlijk niet veel aan doen buiten zeggen dat ze hun setup moeten nakijken. Aan de andere kant schijnen de standaard tvv ontvangers ook niet echt super te zijn, maar ik heb met die ontvangers geen ervaring eigenlijk.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Eigen aan het systeem zeker. Velen die dat kopen en dan zeggen : "Kom ik doe dat snel even zelf".
Dat is natuurlijk het nadeel van TV Vlaanderen. Je moet er een beetje verstand van hebben als je het zelf doet.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”